Recenze
Panasonic AG-HPX600
Máme tady novou profesionální kameru s 2/3 čipem, lehkou, s kvalitním barevným hledáčkem a objektivem s manuálním i automatickým ostřením. Přidejme k tomu přehledné a intuitivní menu, kvalitní kodek a záznam na paměťové P2 karty, profesionální vstupy a výstupy, obvyklé rozmístění ovládacích prvků a dostaneme kameru, kterou Panasonic označuje jako kameru nové generace a to nejen kvůli výše uvedeným parametrům.
Kontejnery, kodeky a další. Myslím si, že z množství pojmů týkajících se kodeků,...
CyberLink PowerDirector 11
Nástupce známého video editoru PowerDirector poprvé přidává podporu 4K rozlišení pro video ve filmovém rozlišení, má výrazně rychlejší GPU akceleraci a vylepšuje práci s 3D videem včetně formátů AVCHD 2.0 a MKV. Nabízí také nové editační moduly pro efekty a navigační menu a výkonného pomocníka pro analýzu obsahu videa s rozpoznáváním obličejů, zašuměných scén či videa se špatným osvětlením.
Aktuální jedenáctá verze video editoru PowerDirector společnosti CyberLink nabízí podobně jako...
Panasonic Lumix GH3
Panasonic Lumix GH3 je přístroj s elektronickým hledáčkem, výměnnými objektivy a kvalitním záznamem videa. Troufám si však tvrdit, že jakkoliv dobrý tento fotoaparát je, cena 30.000 Kč s DPH za tělo bez objektivu tento produkt spolehlivě zabije ještě dřív, než se ohřeje na pultech obchodů.
Historie fotoaparátů s videem. Je to pouhých pár let, ale zdá se to jako dávná historie. V době, o které mluvím, videokamery točily video a fotoaparáty fotografovaly. Pak se objevily první kompakty se...
Sonnet Echo Express
Jak si zajisté mnoho fanoušků „železa“ se zářivým nakousnutým jablíčkem ve znaku všimlo, Apple i nadále pokračuje ve svém trendu liposukce nejenom svých přenosných počítačů, ale nyní i stolních all-in-one řešení. Pro běžného uživatele se většinou jedná o vítanou změnu, ale profesionál mnohdy zapláče. Vždyť jen v posledních dvou novinkách z jablečné notebookové rodiny zmizel ethernetový port, stejně jako FireWire ve variantě 800 - byť je Apple ještě úplně neodepsal a doplnil portfolio...
Panasonic AG-AC90
Ještěže tu máme technický pokrok a s ním zlevňování technologií! Před deseti lety mohli být uživatelé videokamer rádi, když měli k dispozici SD rozlišení. Když se navíc na kameře nacházel ostřicí kroužek, drželi jste v ruce nejnovější výkřik techniky. Ostřicí kroužek totiž byl dlouhá léta vyhrazen profesionální technice, což je o to absurdnější, když si uvědomíme jeho funkčnost a zároveň jednoduchost výroby. V současné době si nosíme záznamové zařízení, které zvládne natáčet ve Full HD...
Lightworks 11
Na vývoji nelineárního video editoru či spíše video střižny Lightworks společnosti EditShare se formou připomínek podíleli samotní filmoví střihači a editoři a možná i právě díky tomu je Lightworks dost výjimečný střihový software. V portfoliu Lightworks najdeme řadu (poměrně známých) filmových titulů z posledních let, během kterých se editor dostal až do své současné podoby. Proces střihu a zpracování videa či zvuku je u Lightworks stejně jako u každého jiného NLE editoru nedestruktivní....
Sony PMW-200
Trvalo dlouho než si v Sony uvědomili, že i profesionálové mohou pracovat s malými kamerami, třeba při natáčení dokumentů, reportáží a všude tam, kde by byla velká kamera příliš nápadná. Prvním digitálním formátem videa použitým v malé kameře byl DVCAM a první tříčipovou příruční kamerou používající tento formát byla dnes již legendární PD 150. Slepou vývojovou větví bylo HDV, předchůdce dnešních HD formátů. Tam se kodek nejdříve objevil v malých kamerách HVR-Z1 s fixním objektivem a Z7 s...
Sony Vegas Pro 12
Rok se s rokem sešel a nová verze Sony Vegas Pro je na světě jako téměř každý podzim. Revoluce ve střihu a postprodukci videa se sice nekoná, nicméně hned na úvod podotýkám, že zajímavých a především v praxi použitelných novinek je ve dvanácté stěžejní verzi editoru víc než dost.
Sony Vegas Pro 12 je stejně jako nová verze Adobe Premiere Pro dispozici pouze v 64bitové verzi, v případě Vegas Pro ovšem pouze pro Windows. Uživatelům programu již důvěrně známé prostředí editoru slouží nejen ke...
Adobe Premiere Pro CS6
Střihači se zpravidla rozdělují do skupin podle toho, jaký nonlineární editační software používají - někteří jsou horlivými zastánci Final Cutu, jiní nedají dopustit na Sony Vegas, někteří již dávno propadli Avid Media Composeru a mnozí jsou již léta věrni Adobe Premiere Pro. Samozřejmě nejdůležitějším kritériem příslušnosti k jednotlivé ze skupin je především to, co od střihového programu očekáváte a co vám může nabídnout. Uživatelské rozhraní je již podružné - na to si lze zvyknout, důležitá...
GoPro HD HERO2
Požadavky na outdoorovou kameru jsou vcelku jasné - měla by být pokud možno co nejmenší a nejlehčí, co nejvíce odolná vůči nárazům a povětrnostním podmínkám. Velký úhel záběru je taktéž nesporným kladem, stejně tak i vysoká světelnost objektivů. Kamera by měla oplývat mnoha funkcemi a zároveň i příslušenstvím, díky kterému ji bude možné připnout prakticky kamkoli. V dnešní době je samozřejmostí i ostré Full HD rozlišení a příjemným bonusem pak je v současnosti populární 3D.
Red Giant Guru Presets
Firma Red Giant Software nabízí větší spektrum presetů a projektů, které lze zakoupit v separátních balících dle jednotlivého zaměření (textové animace, gradingové presety, presety zaměřené na světelné odlesky, jednotlivé části animací pro televizní grafiku apod.). Zároveň jsou však k dostání i v ultimativním balíku s názvem Guru Suite, který obsahuje všech osmnáct původních souborů, jež v tomto článku podrobněji rozebereme. Na první pohled je zřejmá základní výhoda celého Guru Suite - při...
Sony NEX-FS100
Přestože MPEG-4 AVCHD kodek vznikl při vzájemné spolupráci Sony a Panasonicu, firma Sony s jeho implementací dlouho váhala. Již delší dobu používají všechny profesionální Panasonic kamery MPEG čtyřkový kodek, zatímco u většiny modelů Sony se pracuje s MPEG-2. V profesionální MPEG-4 sérii (kde se často setkáte s označením NXCAM) se konečně objevil model s velkým čipem a výměnnými objektivy, který kvalitou obrazu předčí digitální zrcadlovky používané k natáčení videa.
První dojmy....
Canon a firmware Magic Lantern
Digitální zrcadlovky Canon se dnes běžně používají při natáčení videoklipů, reklam a nízkorozpočtových filmů. Výsledný charakter obrazu s malou hloubkou ostrosti je velmi blízký filmovému a to spolu se zdánlivě nízkou cenou za vybavení vede k vytlačování klasických videokamer ze hry, alespoň u umělečtějších projektů. DSLR mají samozřejmě ve srovnání s videokamerami některé nedostatky, z nichž většina se dá naštěstí úplně nebo alespoň částečně eliminovat. . Nedostatky vyplývající z konstrukce...
Sony Vegas Pro 11
Historie NLE video editoru Sony Vegas se váže k známé společnosti Sonic Foundry, jejímž vlastníkem je nyní skupina Sony Creative Software, která produkuje a vyvíjí softwarové produkty pro zpracování videa a zvuku. Sonic Foundry Vegas Video byl původně v podstatě rozšířený editor zvukových nahrávek se schopností pracovat také s obrazovými stopami.
Dnes je z Vegas Video celá produktová řada video editorů pro zpracování a produkci domácího i profesionálního videa, na jejímž vrcholu je...
Panasonic AG-HPX250
V zuřící válce přístrojů, které umějí točit HD video, kodeků a kompresí, je důležitá každá novinka, díky které výrobce předstihne konkurenci. Právě v kategorii přístrojů do 200.000 Kč zuří nejlítější boj a tak se každý snaží, jak umí. Tak tu máme vedle sebe zrcadlovky od Canonu s krásným obrázkem s malou hloubkou ostrosti, digitální kamery s výměnnými objektivy od Sony a Panasonicu a samozřejmě řadu klasických malých videokamer několika výrobců. Zatímco firma Sony zůstává věrná MPEG-2 kodeku a...
Tajemství trikových pláten - 2. díl
I na obyčejném Green Screen pozadí se dají natočit divy - celé filmy byly vytvořeny jen za použití plošného klíčovacího pozadí. Pokud se zrovna nechcete pouštět do spektakulárních dynamických záběrů a nevadí vám omezit se na stacionární záběry a švenky, není třeba zacházet nikam dál. To však přestává platit ve chvíli, kdy kameru uvolníte z místa a hodláte celé postavy svých herců zasadit do digitálního prostředí. V takovém případě přichází na řadu Cyclorama (zkráceně „Cyc“), tedy kompletní...
Xtreamer Ultra
Musím přiznat, že mě model Ultra zaskočil. Podle prvních obrázků se zdálo, že to bude jen větší bratr klasického Xtreameru a nějak jsem nevnímal, proč se kolem něj dělá takové haló. Teď už je to jasné, Ultra totiž není jednoúčelový přehrávač, ale domácí multimediální počítač, takzvané Home Theatre PC. Postavený je na platformě Intel NM10 s výkonným grafickým procesorem NVIDIA ION2, dvoujádrovým CPU Intel Atom D525 taktovaným na 1,8 GHz a čtyřmi giga operační paměti.
Malý domácí počítač....
Mocha AE
Při nákupu balíku softwaru od Adobe získá uživatel k After Effects již po několik let také program mocha AE, který pochází z dílny Imagineer Systems (dá se také dokoupit za cca 249 USD). Jedná se o velmi užitečný software, který bohužel mnozí uživatelé After Effects opomíjejí. Program velmi usnadňuje mnohé úkony jako jsou retuše, maskování, trackování a stabilizace videa. Mocha může mnohé odradit svým rozhraním, které na první pohled vypadá dost složitě. Opak je ale pravdou, vše je velmi...
Panasonic AG-AC160
Někdy je nová verze skutečně originální, jindy přidává „jen“ drobnosti. Kdyby si kupříkladu Apple „vystřílel“ všechny nápady v první verzi svých produktů, jak by potom mohl každý rok uvádět nový model? Někdy jsou ale změny subtilnější a spíše než nové funkce přinášejí technologická zlepšení stávající podoby produktu a jeho primárních vlastností. Firma Panasonic vnesla před dvěma lety do segmentu poloprofesionálních kamer záznam na SDHC karty, čímž nadobro opustila zastaralé a obtěžující pásky....
Tajemství trikových pláten - 1. díl
Je až s podivem, jak často filmaři - ať už amatérští nebo profesionální - chybují při použití klíčovacího plátna. Nelze samozřejmě říci, že by šlo o kdovíjak triviální záležitost, přesto však stačí zapamatovat si pouze několik jednoduchých pravidel, aby byl zaručen kvalitní výsledek a ušetřeny nervy postprodukčního týmu. Právě tato pravidla probereme v následující sérii článků, kde se pokusím i úplným nováčkům popsat zákonitosti natáčení, svícení a „trackování“ na plátně. Předem však upozorním...
Final Cut Pro X
Tento článek nebude recenze v pravém slova smyslu. Spíš se tu pokusím popsat velké dilema, které představením nové verze applovské střižny vzniklo a co to může znamenat pro svět střihu, střihače a budoucí výhledy Final Cutu. Nejsem si vědom jiného programu v profesionálním světě, jehož uvedení by způsobilo tak obrovskou vlnu protichůdných ohlasů jako v případě nového Final Cut Pro X.
Pro pořádek stručně zrekapituluji poslední dění. Verze 7 byla představena před dvěma lety, v červenci 2009....