Magic Lantern firmware promění zrcadlovku Canon ve videokameru.
29. 3. 2012
Digitální zrcadlovky Canon se dnes běžně používají při natáčení videoklipů, reklam a nízkorozpočtových filmů. Výsledný charakter obrazu s malou hloubkou ostrosti je velmi blízký filmovému a to spolu se zdánlivě nízkou cenou za vybavení vede k vytlačování klasických videokamer ze hry, alespoň u umělečtějších projektů. DSLR mají samozřejmě ve srovnání s videokamerami některé nedostatky, z nichž většina se dá naštěstí úplně nebo alespoň částečně eliminovat.
Nedostatky vyplývající z konstrukce přístrojů se staly výzvou pro desítky starých i nově vzniklých výrobců filmového příslušenství od Evropy po Asii a vzniklo tak speciální odvětví doplňků pro DSLR. Můžete si vybrat z mnoha modelů držáků, ramenních opěr, kompendií, bočních ostření, stativů, steadicamů, jeřábů, předzesilovačů, mikrofonů atd.
Moiré, kácení svislic a šumějící zvuk se dají odstranit do určité míry volbou objektivů, případně změkčovacích filtrů a v postprodukci pomocí různých programů a plug-inů. Co je ale od počátku velmi nepříjemné a vypadá jako úmyslný bojkot od výrobce je řada nedostatků přímo ve firmwaru fotoaparátů, které by se daly snadno odstranit, kdyby k tomu existovala vůle. Protože se zdá, že natáčení videa pomocí DSLR není pro firmu Canon důležité, museli si tvůrci počkat, až se objeví někdo šikovný a napíše firmware pro jejich zrcadlovky tak, aby se přístroje staly plnohodnotnými kamerami. To se skutečně stalo a po několikaměsíční zkušenosti s neoficiálním firmwarem Magic Lantern se s vámi mohu podělit o zkušenosti s jeho užíváním.
Canon 60D s originálním firmwarem od výrobce
Myslím si, že pro filmování je v současnosti nejlepší model Canon EOS 60D. Na rozdíl od předchozích modelů se při natáčení nepřehřívá, má čip podobné velikosti jako Super 35 mm kamery, velmi příznivou cenu a zejména výklopné LCD. Po připevnění přídavné lupy se LCD displej promění v plnohodnotný otočný hledáček a natáčení je tak velmi komfortní. EOS 60D je prostě můj favorit. První dojmy z natáčení byly ovšem dosti rozpačité. Z profesionálních videokamer jsem byl zvyklý na řadu věcí, které mi u DSLR chyběly - ND filtry, snadné nastavení teploty chromatičnosti, nastavení časového kódu, úrovní zvuku, profesionální konektory, zobrazení úrovní audia a zebry v hledáčku apod.

V menu Canonu 60D se sice dala nastavit vstupní úroveň zvuku, zaznamenané audio ale šumělo. Navíc se při natáčení nezobrazovaly úrovně audia a nebylo tedy jisté, zda se zvuk vůbec nahrává. V kombinaci s malým jackem, který sloužil jako zvukový vstup, bylo zvukové natáčení velmi riskantní. Teplota chromatičnosti se nastavovala přes vyfotografovanou bílou plochu a o zobrazení zebry jsem si mohl nechat zdát. Zprvu to tedy vypadalo, že na profesionální natáčení by si přístroj vzal jen šílenec.
Hardwarová řešení
Nejdůležitější byla prvotní rozvaha, na jaký typ natáčení budu přístroj používat. Z toho vyplývala dvě řešení. Pro natáčení hraných věcí s početnějším štábem jsem koupil karbonový stativ Sachtler (USA), velké kompendium, boční ostření, karbonovou klec s držáky (Indie), šedé filtry (USA), mixpult, mikrofony, mikroporty, tágo a další zvukové příslušenství (Sound Devices, Sennheiser - USA a bezejmenné příslušenství opět z Indie). Dále předzesilovač s Canon vstupy (BeachTek, Kanada) a spoustu dalšího vybavení a pak samozřejmě starší pevné objektivy od Zeisse. Jsou krásně měkké a při nízké cloně téměř beze zbytku eliminují moiré.
Pro reportážní natáčení jsem koupil měkce kreslící zoom 17-50 mm (při ořezovém faktoru 1,6 to odpovídá ohnisku 27 - 80 mm) a to pro většinu běžných situací stačí. Zvuk do DSLR posílám z mixpultu, případně pro natáčení ruchů používám novější typ ruchového mikrofonu Rode. Ten starší měl příliš nízkou výstupní úroveň zvuku a pro užití s DSLR se nehodil. Zvuk z fotoaparátu, který šuměl, jsem používal jako pomocný, kvalitnější záznam se ukládal do příručního rekordéru (TASCAM, Zoom).

Pokud vznikl na začátku článku dojem, že natáčení na fotoaparát je levná záležitost, tak není. Pro natáčení videoklipů sice stačí tělo fotoaparátu a jeden zoom, někdy se obejdete i bez stativu, pro náročnější natáčení však musíte počítat s pevnými skly, kompendiem, kvalitním stativem a hlavně pořádným zvukovým zařízením a světly; cena celé sestavy se pak pohybuje ve stovkách tisíc. A to nemluvím o tom, že natáčení s fotoaparátem je z mnoha důvodů náročnější než s klasickou kamerou a výsledky nemusejí být vždy lepší. A na některé typy záběrů jsou DSLR nepoužitelné, například na ty letecké. Ale v mnoha případech jsou záběry natočené pomocí DSLR nádherné a to stojí za trochu rizika a nakonec i za ty peníze.
Softwarová řešení
Pro automatické nasazení zvuku k obrazu podle pomocného zvuku v programu Adobe Premiere CS 5.5 slouží šikovný plug-in. Jiný plug-in narovná kácející se svislice a stabilizuje neklidný obraz z ruční kamery. Canon 60D točí se snímkovou frekvencí 1080 25p, 24p a také 50p, ale jen při rozlišení 1280 x 720. Pomocí zpomalovacího plug-inu, který dokáže dopočítat chybějící snímky, dosáhneme značného zpomalení i ve Full HD během postprodukce. Nutno však dodat, že plug-in nelze použít vždy, někdy vznikají při softwarovém zpomalování nepříjemné patvary. A také se více projeví, že když obraz obsahuje větší množství detailů v pohybu (jízda listnatým lesem, švenk po louce či vodní hladině s množstvím lesků), vznikají nepříjemné kompresní artefakty. V těchto případech totiž datový tok na množství informací nestačí.
Magic Lantern Firmware
Z výše uvedeného vyplývá, že pro profesionální natáčení chybí fotoaparátu řada důležitých vlastností. Jako zázrak z nebe se však 22. 6. 2009 zjevil neoficiální firmware Magic Lantern pro fotoaparát Canon EOS 5D Mark II a pak postupně pro další modely od Canonu. Autorem byl Trammell Hudson. Od té doby se do projektu zapojila řada dalších lidí a komunita uživatelů se utěšeně rozrůstá. Na rozdíl od výrobce reagují autoři na připomínky uživatelů a vytvořili tak během dvou let téměř dokonalý firmware, který dělá z fotoaparátů Canon plnohodnotné kamery. A za zmínku stojí ještě jedna věc - firmware je ke stažení zdarma, ale nic vám nebrání pozvat autory na pizzu, kterou jim přes PayPal zaplatíte. A to jsem samozřejmě udělal, protože Magic Lantern pro mne odvedl spoustu úžasné práce.

Instalace firmwaru
Poslední kompletní verze firmwaru je z 11. 11. 2011. Obsahuje řadu souborů zabalených do balíčku. Nejdůležitější ze souborů je autoexec.bin, který je hlavním souborem firmwaru a obsahuje všechny nové vlastnosti fotoaparátu. Z ostatních souborů stojí za zmínku návod k instalaci a uživatelská příručka v PDF a adresář s maskami, o kterých se zmíním později. Pro aktivaci nejposlednějších změn stačí stáhnout pouze soubor autoexec.bin, tentokrát z 10. 12. 2011, který nabízí řadu dalších zajímavých vlastností. A je velmi pravděpodobné, že v okamžiku, kdy tento článek čtete, budou existovat novější verze neoficiálního firmwaru Magic Lantern na jeho stránkách.
K samotné instalaci je nutné mít ve fotoaparátu Canon EOS 60D nainstalován poslední originální firmware od Canonu s číslem 1.1.0. Poté se otočný volič na těle fotoaparátu nastaví do pozice M, v přístroji se zformátuje paměťová SDHC karta a na ni se v počítači nahrají soubory z instalačního balíčku. Karta se vloží zpět do fotoaparátu a přes menu se spustí proces aktualizace firmwaru. Tím se umožní přístroji při zapnutí bootovat z paměťové karty. Počkáme si na oznámení, že proces proběhl v pořádku a fotoaparát vypneme. A to je vše. Výhodou uvedeného postupu je to, že neoficiální systém jsme nenahráli do paměti fotoaparátu, ale bude se vždy spouštět z paměťové karty. Pokud tedy budeme chtít používat přístroj bez firmwaru Magic Lantern, stačí zaměnit kartu s firmwarem za čistou, případně spouštět přístroj se spouští stisknutou do poloviny. Ale v okamžiku, kdy si poprvé projdete nové menu Magic Lantern, se k původnímu firmwaru už nebudete chtít nikdy vrátit.


Když budete chtít používat Magic Lantern s více paměťovými kartami, je nutné výše uvedený postup zopakovat pro každou z těchto karet. Pro karty SDXC, případně když nebudete chtít aktivovat karty ve fotoaparátu, použijete v počítači speciální program s názvem EosCard, který je jako všechno ostatní ke stažení ze stránek Magic Lantern. Všechny potřebné odkazy snadno najdete přes Google.
Programátoři neoficiálního firmwaru uvádějí, že vše instalujete na své vlastní riziko, ale já sám jsem se za několik měsíců užívání nesetkal s žádnými problémy. Nespornou výhodou je to, že neinstalujete nic do přístroje, všechny potřebné soubory zůstávají na vložené paměťové kartě. Přesto se může stát, že úplně poslední beta verze mohou mít negativní vliv na některé z funkcí DSLR či mohou způsobovat různé funkční problémy. Proto bych doporučil používat finální, dobře vyzkoušené verze.
Menu audio
Oba firmwary, oficiální i neoficiální, fungují v přístroji společně. Některé vlastnosti, například citlivost či teplotu chromatičnosti, lze nastavit jak z normálního menu, tak z Magic Lantern menu, případně tlačítky na těle přístroje. Ostatní vlastnosti, které originální firmware neobsahuje, se nastavují z menu firmwaru Magic Lantern. Do tohoto menu se dostanete po stisknutí tlačítka se symbolem odpadkového koše, k pohybu v menu slouží tlačítka dopředu, dozadu, nahoru, dolů, k volbě funkcí tlačítka Set, Play a Q. V menu audio naleznete tyto důležité funkce (uvádím jen některé, kompletní výčet funkcí je v uživatelské příručce):
Analog Gain sloužící k nastavení vstupní úrovně zvuku. Osvědčila se úroveň 20 - 23 dB při zdroji signálu z externího mixpultu. Při použití ruchového mikrofonu záleží na výstupní úrovni mikrofonu. AGC - to je automatické řízení úrovně zvuku, pro profesionální natáčení se vypíná (OFF). Input Source - vybíráme mezi vestavěným mikrofonem, vestavěným mikrofonem do levé stopy a současně do pravé s externím mikrofonem, externím mikrofonem do obou stop atd., možností je ještě víc. Monitoring USB - při použití originální redukce z USB na 3x Cinch poskytuje tzv. zpětnou, čili umožní poslouchat při natáčení zvuk, který nahráváme. Při zapojení kabelu se neztratí obraz z LCD jako při použití s originálním firmwarem. A nakonec, Audio Meters - On zapíná zobrazení úrovní zvuku během natáčení. Nutno říci, že tato část Magic Lantern menu mi připadá nejlepší - nejen že vidíte úrovně zvuku během natáčení, ale můžete si volit zdroje odděleně do obou stop, máte zpětnou a navíc, a to je neuvěřitelné, nahraný zvuk vůbec nešumí!
Jsou tu jen dvě drobné nevýhody - při počátku nahrávání je slyšet ve zpětné silný lupanec, asi jak se aktivuje kontrola úrovně pomocí firmwaru Magic Lantern, v záznamu však není. A úrovně zvuku nejsou úplně přesné, ukazují spíše průměrnou hodnotu než okamžitou, ale pro základní orientaci ohledně síly signálu to stačí.


Menu Live View
Slouží k nastavení zobrazení důležitých údajů na LCD přístroje - zebry (!), masek, spotmetru, úrovní zvuku, histogramů, barevných map (ukazujících místa se stejným jasem, pomohou např. při kontrole rovnoměrnosti nasvícení klíčovacího pozadí) atd. Takže tu máme více než pouhou zebru, ale třeba i možnost zvětšení části obrazu i během natáčení pro kontrolu správného zaostření. To opět originální firmware neumí. Mezi základní masky, které se po výběru zobrazí na LCD, patří CinemaScope, HDTV s bezpečnými zónami, rozvržení na průkazkové fotografii, pomocné linie zlatého řezu a zaměřovací kříž. Další masky jsou ke stažení na stránkách Magic Lantern, případně si je podle jednoduchého návodu můžete v obrazovém editoru vytvořit sami.

Barevná mapa - úrovně jasu jsou zobrazeny barevně. Tlačítkem Q zvolíte jednu z možností.
Menu Expo
Zde najdeme funkce nastavení citlivosti, clony, rychlosti závěrky, teploty chromatičnosti (i navážení na bílou), doplňkové korekce bílé na zelenou a modrou, nastavení obrazového profilu, kompenzaci blesku při fotografování atd. Většina těchto funkcí je stejná jako v originálním menu a pod ovládacími prvky na těle přístroje.


Menu Movie
Je tu další neuvěřitelná vlastnost - změna datového toku v násobcích od 0,1x až po 3x! Nižší datový tok prodlouží dobu nahrávání ze základních cca 12 minut na více, vyšší datový tok spolehlivě odstraní kompresní artefakty v záběrech s množstvím měnících se drobných detailů. Movie Restart dokáže donutit přístroj k nepřetržitému nahrávání, kdy se po dvanácti minutách uloží video do souboru a automaticky začne nahrávání nového souboru. Bohužel zůstává mezi jednotlivými záběry několikasekundová pauza.
Méně zkušeným kameramanům pomůže volba, co má být zobrazeno na displeji, když se nenatáčí či natáčí. Původní nenápadné červené kolečko při nahrávání bylo nahrazeno výraznější grafikou a řeknu vám, je to vítaný pomocník.
Menu Shoot
Toto menu je pro fotografy. Obsahuje volby pro nastavení sérií snímků při HDR fotografii a jednoduché funkce pro časosběrné fotografování. Obejdete se tedy bez externího přístroje. Lze též nastavit fotografování spouštěné silným zvukem nebo při pohybu před objektivem. Opět více než byste čekali.


Menu Focus
Funkce Trap Focus exponuje snímek, pokud se pohybující se předmět dostane do ostrosti. Focus Pattern nastaví, které ostřicí body se budou při ostření používat. Rack Focus nastaví počátek a konec zaostřené vzdálenosti při jednoduchém přeostření. Stack Focus exponuje sérii fotografií s různým zaostřením (používá se zejména při makrofotografii). V tomto menu se také zobrazují základní údaje o použitém objektivu, zaostřené vzdálenosti a hyperfokální vzdálenosti.

Ostřicí body - výběr se provede ve fotomódu při vypnutém LCD šipkami a potvrdí tlačítkem SET.
Menu Tweaks
Nejenže zobrazuje volnou paměť, teplotu čipu fotoaparátu a stupeň nabití baterie v procentech, ale hlavně a to je úplná novinka - slouží ke změně obrazové frekvence od 5 do 35 snímků za sekundu! To je funkce, kterou nedisponuje řada profesionálních velkých kamer a tady to máte jako bonus zdarma! Pro fungování je nutné v originálním menu vypnout zvuk, jinak se bude při nahrávání přeplňovat buffer a nahrávání se bude po několika sekundách zastavovat.
Co říci na závěr
Uvedené funkce jsou jen výběrem nejdůležitějších vlastností, které Magic Lantern nabízí. Je s podivem, že pár jednotlivců dokázalo zdarma poskytnout početné komunitě nezávislých filmařů nástroj, který z digitálního fotoaparátu udělá plnohodnotnou kameru. Neodstraní sice některé jevy jako je moiré či kácení svislic, ale nabídne taková manuální nastavení, která jsou pro profesionální práci s kamerou nezbytná. Canon za několik let používání DSLR k natáčení nedokázal zareagovat ani v nejmenším na požadavky mnoha uživatelů. Můžeme děkovat tomu, že existují počítače, Internet a hlavně šikovní programátoři, kteří se bez oficiální podpory obejdou. Myslím, že stojí za to pozvat tvůrce firmwaru na pizzu, co myslíte?
Marek Tichý