Obrovský balík projektů a presetů pro neúnavné kreativce.
11. 7. 2012
Firma Red Giant Software nabízí větší spektrum presetů a projektů, které lze zakoupit v separátních balících dle jednotlivého zaměření (textové animace, gradingové presety, presety zaměřené na světelné odlesky, jednotlivé části animací pro televizní grafiku apod.). Zároveň jsou však k dostání i v ultimativním balíku s názvem Guru Suite, který obsahuje všech osmnáct původních souborů, jež v tomto článku podrobněji rozebereme. Na první pohled je zřejmá základní výhoda celého Guru Suite - při separátním zakoupením všech balíků byste se dostali na částku 1242 dolarů, zatímco Guru Suite v této chvíli stojí pouze 499 dolarů. Má taková investice pro kreativního grafika vlastně cenu?
Kreativní grafik?
První otázka, kterou si nesporně musíte položit, se týká faktu, zda opravdu potřebujete presety a projekty jiných grafiků pro vlastní práci. Pokud pracujete na nějaké zakázce pro klienta, jistě se mu nebude líbit, když vaši práci uvidí v nesčetných podobách na Internetu. Použití presetu či projektu z Guru Suite s sebou totiž nese jasné nebezpečí, že ve vašem výtvoru bude rozpoznána práce někoho jiného. Samozřejmě je možné projekt následně upravit, ať už v nejjednodušších aspektech, jako je barevné podání, či přestavěním všech elementů animace. V tu chvíli se zakoupený projekt stává spíše jakýmsi výchozím bodem, od kterého se posunete k vlastní kreativitě. Nebylo by však jednodušší a nesporně levnější vytvořit něco vlastního? V případě gradingových presetů, odlesků čočkových soustav a podobně však tento problém většinou nenastává. Nikdo si neřekne: „To barevné podání obrazu jsem již někde viděl...“ Spíše můžeme očekávat vyjádření typu: „Ta barevnost je opravdu skvělá!“.
Na druhou stranu je třeba zmínit, že pro kreativního grafika jsou presety docela vhodným výchozím bodem, od něhož se může „odpíchnout“ a který mu v konečném důsledku ušetří práci. Rozhodně bych se však vyhýbal prozaickému použití zakoupeného presetu a následné „hrdé“ prezentaci klientovi. Může se to velmi vymstít.
Co je v balíku?
Už jen vyjmenování jednotlivých souborů je opravdu působivé. Jednotlivé názvy vcelku logicky vycházejí ze jmen jejich tvůrců, o nichž si povíme více v podrobnějším popisu jednotlivých balíků. První dvojice souborů od Cassidyho Bishera se zabývá nejrůznějšími textovými animacemi, v jiném souboru s názvem Light Effects for Trapcode Suite pak autor vytvořil světelné animace využitelné v pohyblivé grafice či jako jednotlivé elementy do komplexnějších kompozic. Z podobné oblasti pochází soubor Super Rays for Shine od Davida Vinsona, který vytvořil presety světelných efektů pro plug-in Shine. Odlesky se pak zabývá i Harry Frank, který v Cinematic Flares for Knoll Light Factory sestavil takřka stovku nejrůznějších záblesků v optice kamery. Harry Frank je velmi plodný autor presetů či projektů - z jeho tvorby se v balíku nachází ještě Holidays for Particular (projekt pro prázdninovou grafiku), dále pak Looping Backgrounds for Trapcode Suite (smyčky stylových pozadí), Video Rock for Particular (jednotlivé elementy do „vintage“ animací) a Weddings for Trapcode Suite (svatební elementy a animace). Grafik Nando Costa má v balíku pouze jeden soubor s názvem Elements for Trapcode 3S Bundle, v němž prezentuje „světelné“ projekty pro další animace. Podobným směrem je namířen i balík Cassidyho Fishera s názvem Light Effects for Trapcode Suite. Zbývají nám ještě gradingové balíky, kterými jsme se v minulém čísle již zabývali. Jde o dva balíky presetů pro Magic Bullet Looks od Erica Escobara s názvem Indie Film a Indie Film II, dále pak o Vintage Film od Nicka Campbella, Rebel Epic od Stu Maschwitze a balík Master Artists od Simona Walkera, pomocí kterého dodáte záběrům barevnost jako z pláten malířských mistrů typu Leonarda da Vinciho, Degase či Picassa. Nakonec je tu pak soubor Weddings & Events od Simona Walkera.
Balíky od Cassidyho Bishera
Autor je grafický „freelancer“, který pracoval pro řadu významných klientů jako je Verizon, AT&T či Discovery Channel. Zároveň je vlastníkem firmy DropDrop, která se zabývá právě tvorbou předem vytvořených projektů pro After Effects. První Bisher´s Text Effects pro Trapcode Suite, podobně jako druhý soubor, který má v názvu přidanou „dvojku“, přináší šedesát projektů pro AE zaměřených na nejrůznější textové animace od destrukcí textu až po jeho tvorbu ohněm, kouřem či barvou a dalšími nejrůznějšími způsoby. V případě druhého „textového“ balíku pak jde o celkem 59 presetů. Designové nápady Cassidyho Bishera jsou příjemné a jistě najdou své uplatnění. Pokud však máme být alespoň trochu kritičtí, pak musíme říci, že jde o manipulaci s textem, která by vás nejspíše také napadla. Nejrůznější objevení se titulku, který se tvoří z rozbitých kousků, do toho rozostřené částice poletující kolem, kouř a nervní kamera. Jednotlivým animacím však nelze upřít efektnost.
Jiný balík s názvem Light Effects nabízí v základu dvacet světelných animací, které využívají populární částici plug-inu Particular s názvem Streaklet. Když uvidíte světelnou linku prolétající prostorem, pak vám musí být jasné, o co jde, jelikož v poslední době je tento grafický element možná až příliš využíván... Zbývá celkem stovka světelných přechodů, které můžete použít jako efektní přesun mezi záběry či jako element do dalších kompozic. Některé z nich jsou opravdu povedené, ale jejich použitelnost musíte posoudit sami dle vašich konkrétních potřeb.
Jak už z názvu jednotlivých balíků vyplývá, musíte být vždy vlastníky Trapcode Suite, jinak pochopitelně jednotlivé projekty vůbec nemůžete využít.
Balíky od Davida Vinsona
David Vinson pracoval dlouhá léta jako klasický výtvarník, který si poradí bez pomoci počítače. Postupně však vstoupil do oblasti pohyblivé grafiky a v roce 2000 si založil vlastní studio. Pracoval pro klienty jako jsou televizní stanice ABC, NBC, CBS, CNN, MTV, ale také pro společnosti Adobe či Red Giant Software. Za svou práci získal již několik profesních ocenění. V Guru Suite je pak zastoupen dvěma balíky - konkrétně Particles Vol 1 for Particular a Super Rays for Shine. V prvním případě se jedná o 55 presetů, které mohou být základem velmi efektních pozadí či elementem komplexnější kompozice. Je nutné zdůraznit, že jde vždy o presety, které jsou svou formou opravdu elementy - nečekejte projekt, do kterého jen dodáte klientovo logo a text a máte vše hotové. Nikoli - už z podstaty efektu Particular jde „jen“ o částice, které samy o sobě neohromí, ale v kombinaci s další grafikou mohou působit velmi svěže.
Stejné je to pak i u dalšího balíku Super Rays for Shine, který nabízí padesát presetů pro plug-in Shine, což jsou nejrůznější odlesky či světelné paprsky, jimž kladete do cesty svou grafiku a objekty. Při pohledu na jednotlivé presety se však nemohu ubránit dojmu, že by si grafik mohl takovéto světelné efekty vytvořit úplně sám...
Tvůrčí síla Harryho Franka
Autor má v Guru Suite takřka největší zastoupení - celkem pět různých balíků. Harry Frank je grafik a lektor žijící v Los Angeles, přičemž v jeho profesním životopisu nalezneme jména klientů jako je NBC, Digital Kitchen či Digital Arts Magazine. Velmi se angažuje v komunitě kolem pohyblivé grafiky a stojí v pozadí známého serveru http://www.graymachine.com, který nabízí designové tipy, tutoriály, články a on-line lekce.
Začněme nejlepším balíkem s názvem Looping Backgrounds for Trapcode Suite. Zde naleznete celkem padesát pět AE projektů s pozadími ve smyčce, z nichž některé jsou opravdu famózní. Hodně využívají plug-in Particular či Form a podle mého názoru jsou skvělou volbou pro pozadí na DVD či Blu-ray, ale hodí se také jako pozadí v rámci komplexnějšího projektu. Harry Frank navíc vytvořil i projekt, v němž jsou přímo v AE náhledy jednotlivých projektů, které lze po prokliku otevřít. Jednoduché a příjemné.
Mám trochu pocit, že světelných efektů je v Guru Suite trochu příliš. Další balík s názvem Cinematic Flares for Knoll Light Factory mi v tom dává za pravdu. Naleznete zde celkem stovku odlesků v optice kamery pro známý plug-in efektového mága Johna Knolla. Jednotlivé presety jsou pěkné, nelze jim upřít originalitu, ale nemohu se opět zbavit dojmu, že bychom k podobným výsledkům dospěli jen s plug-inem a rozhodně ne za dlouhou dobu.
Podobného pocitu se nelze zbavit ani u balíku Video Rock for Particular, který obsahuje třináct ukázkových projektů následovaných dvaceti osmi přechody či částmi budoucích kompozic. Přestože jednotlivé elementy mohou být označeny jako efektní, mám pocit, že v balíku nedostávám příliš mnoho věcí.
Na dno se však Guru Suite bohužel dostává v případě dvojice Weddings for Trapcode Suite a Holidays for Particular. Proč tak silná slova? Jednotlivé balíky obsahují projekty pro AE ať už pro svatební videa či pro videa z dovolené, jejichž grafická úroveň se vesele rochní v bazénu kýče. Je možné oponovat, že samotná svatba je leckdy přehlídkou kýčovitých situací, ale i to lze zpracovat s grafickou originalitou. Zde jsou nám nabídnuty létající prstýnky, cinkající zvony, poletující motýlci, vánoční ozdůbky a padající vločky. Proboha!
Balíček Nano Costy
Autor má za sebou dvanáctiletou kariéru animátora, ilustrátora a tvůrce tištěných reklam pro Apple, Nike, Microsoft, Samsung, Adobe, Lexus či Fox. Ve svém balíku Elements for Trapcode 3D Bundle nabízí sto různých kompozic v rámci jednoho AE projektu, které pokrývají světelné (opět!) efekty na tvorbu pozadí a prolínaček. Soubor je však dvojsečný - jedná se opět spíše o elementy, s nimiž si začátečníci pravděpodobně nebudou vědět rady, zatímco zkušení uživatelé AE si je s největší pravděpodobností vyrobí sami. Nechci však elementy zatracovat - třeba mezi nimi naleznete ten, bez kterého nedokážete žít...
Sportovní grafika
Tento balík zaujme hlavně ty, kdo pracují pro televizní sportovní kanály. Nabízí totiž celkem dvacet pět projektů v pěti grafických stylech, které můžete použít v rámci sportovního vysílání - od shrnujících tabulek a úvodních animací přes panel se skóre až po představení hráče. Jednotlivé projekty jsou velmi snadno upravitelné, každopádně se zde vystavujete nebezpečí, že bude mít vaše vysílání stejnou grafiku jako mnoho dalších.
A nakonec grading
Zbývají soubory gradingových presetů pro Magic Bullet Looks, které však vezmeme jen letem světem, jelikož jsme se jimi podrobněji zabývali již minule. Barevnosti filmů nezávislé americké produkce docílíte s balíky Indie Film 1 a 2, zničené video s atmosférou starých časů vytvoříte pomocí Vintage Film, třicet gradingů napodobujících slavné malíře pak naleznete v Master Artists, svatební atmosféry docílíte ve Wedding & Events a pozlátko hollywoodských trháků vám přinese Rebel Epic. V případě presetů pro Looks platí také, že k podobným výsledkům dospějete zpravidla sami, je ale jednodušší využít předpřipravenou podobu záběru a dotvořit si ji sám. Nikdo z klientů vás totiž nebude plísnit za „barevnostní plagiátorství“.
Stojí za to stát se guruem?
Přestože je na první pohled balík Guru Suite opravdu působivý, při bližším zkoumání najednou zjišťujeme, že se v něm nacházejí některé soubory, které jsou zaměnitelné. Kupříkladu Light Effects, Cinematic Flares a Super Rays jsou v podstatě ze stejného ranku. Podobné je to pak i s gradingovými soubory. Některé balíky jsou pak doslova příšerné (Weddings, Holidays). Na druhou stranu lze pochválit kupříkladu práci Cassidyho Bishera či „backgroundy“ Harryho Franka.
Raději bych proto volil koupi separátních balíků a to i přes nesporně výhodnou cenu balíku. Přece jen - zakoupit si i nekvalitní zboží jen proto, abychom nakoupili levněji, není cesta, kterou by se současná grafika měla vydat.
Petr Hamšík