Recenze

Profesionální příslušenství k malým kamerám a digitálním zdcadlovkám.

Filmování digitálními zrcadlovkami je stále populárnější. Toho využívají starší i noví výrobci kamerového příslušenství, kteří reagují na zvýšenou poptávku po doplňcích, které jsou díky své velikosti přizpůsobeny k použití s menšími přístroji, než jsou filmové kamery a videokamery. Setkat se tak můžeme s kamerovými jeřáby, jízdami a mini jízdami, kompendii, přídavnými hledáčky, bočními ostřeními a spoustou dalších zařízení. Jednou z firem, které se tomuto odvětví věnují, je německá MovieTech...

Nová verze na půli cesty.

Svět kolem nás se mění s neobyčejnou rychlostí a nejinak je tomu v oblasti počítačové grafiky. Nové trendy se objevují ne v horizontu dekád či jejich polovin, ale v horizontu let a měsíců! Reagovat na požadavky trhu je tak čím dál těžší, v době Internetu a potřeby efektivních pracovních nástrojů je to ale opravdu nutné.
Firma Adobe si výše zmíněné samozřejmě uvědomuje a uživatelům se pokouší co nejrychleji poskytnout nové nástroje, které jim mohou ulehčit práci. Příznačným krokem je pak...

5. 10. 2011

Avid Artist Color

Hardwarový ovladač pro barevné korekce.

Cenově dostupné produkty ze série Artist od společnosti Euphonix není asi třeba nijak moc představovat. V oblasti DAW kontrolérů je to již zavedený výrobce, který se nedávno dostal pod značku Avid. Kontroléry umožňují mimořádně snadno užívat audio a video software a mít všechny důležité funkce přímo dostupné na stole bez složitého a komplikovaného ovládání myší. Všechny produkty jsou primárně určeny pro Mac OS platformu. S přechodem pod hlavičku firmy Avid se také rozšířila podpora pro počítače...

Evolučně nezastavitelní.

Už při prvním pohledu je zřejmé, že novinek v této verzi zas až tolik nenalezneme. Evoluce v Premiere kráčí spíše cestou drobných vylepšení, zdokonalení kódu v pozadí a prohloubení spolupráce s dalšími programy v balíku. Samozřejmostí od minulé verze CS5 je 64bitová exkluzivita, tudíž na starém 32bitovém systému už Premiere opravdu nespustíte. Pojďme se tedy podívat, co nového vás ve verzi CS5.5 čeká.
Drobná vylepšení. Mnoho novinek lze zařadit do oblasti změn, které byste bez upozornění...

30. 9. 2011

The Deal

Aneb se skotem až ke Scottovi.

Na počátku byla televize, a to sice širokoúhlá Philips Cinema 21:9. Společnost Philips v rámci propagace jejích obrazových kvalit nejprve v roce 2009 natočila unikátní webový film Caroussel, odehrávající se celý v jednom záběru, v němž kamera prolétávala „zmrazenou“ scénou bankovní loupeže. V roce 2010 navázala firma na tuto kampaň unikátním projektem Parallel Lines, kdy ve spolupráci s RSA (Ridley Scott Associates, produkční společnost Ridleyho Scotta) oslovila pět režisérů, aby natočili...

Analýza pohybu kamery v podobě After Effects plug-inu od The Foundry.

Společnost The Foundry není čtenářům jistě neznámá, tvůrci kompozičního programu Nuke, řady plug-inů či utility na vyvážení stereoskopického obrazu Ocula jsou v branži již pevně etablováni. V dnešním článku se podíváme na další plug-in této společnosti se jménem CameraTracker, přičemž jak název předesílá, jedná se o analýzu záběru a následné vytvoření virtuální kamery. Sledování pohybu neboli tracking není pro uživatele programu After Effects nic nového. Samozřejmostí je použití nativního...

Ovládněte čas!

Čtrnáct let je v oblasti tvorby filmových speciálních efektů opravdu dlouhá doba a přesně tolik let je v současné chvíli britské společnosti The Foundry, která se postupně vypracovala do pozice jednoho z lídrů v oblasti vývoje speciálního softwaru a plug-inů pro nejrůznější úpravy obrazu. Kupříkladu kompoziční systém Nuke je v branži samozřejmým pomocníkem při skládání nejrůznějších vrstev záběrů do sebe, texturovací systém Mari pak pomáhá řadě grafiků při tvorbě komplexních textur...

21. 9. 2011

Panasonic AG-AF101

První videokamera standardu Micro Four Thirds s výměnnými objektivy je symbiózou fotoaparátu s kamerou, kdy z každého si bere to lepší.

Z fotoaparátu si AG-AF101 bere velký čip, který ve spojení s fotografickými objektivy vytváří obrazy filmového charakteru s malou hloubkou ostrosti. Kamera pak tvoří vnějšek, tedy tělo s profesionálními ovládacími prvky a konektory, kvalitním LCD displejem, hledáčkem a bajonetem, díky kterému můžete použít celou škálu objektivů jak fotografických, tak filmových.
Trocha historie. Tuším, že to bylo v roce 2000, kdy Canon uvedl na trh první malou tříčipovou DV kameru s výměnnými objektivy....

21. 9. 2011

Panasonic HDC-SDT750

Aneb poprvé v amatérském 3D!

Všichni světoví výrobci elektrotechniky dostali před minulými Vánoci krásný dárek v podobě velkofilmu Avatar režiséra Jamese Camerona. Bez něj by 3D „revoluce“ v domácí elektrotechnice jistě nebyla tak rychlá, bez jeho finančního úspěchu by nevznikalo tolik nových 3D filmů a zároveň by ani zákazníci netoužili ještě jednou spatřit Pandoru v teple vlastního obýváku. Vždyť ceny Full HD televizí i s velkými úhlopříčkami postupně klesly natolik, že se nálepka 3D pro ospravedlnění mnohem dražších...

Masivní balík efektů pro každodenní produkci.

Společnosti Digieffects vznikla jako tvůrce plug-inů už v roce 1996, přičemž o tři roky později se prosadila balíkem plug-inů s názvem Delirium, který záhy získal několik ocenění. Původní balík se brzy rozšířil mezi grafiky a všechny, kdo denně pracovali v programu After Effects (dále jen AE) a potřebovali efekty typu déšť, oheň, zdání filmového obrazu a další. Původní plug-iny samozřejmě trpěly mnoha neduhy, ať už to byla nedokonalá realističnost „přírodních“ jevů (oheň, kouř, déšť) či zejména...

Je možné kombinací digitálního fotoaparátu a HD rekordéru nahradit drahou HD kameru?

To, že zrcadlovky, ať už pravé nebo „falešné“, umějí s určitými kompromisy nahradit levnější HD kameru, je známá věc. Kromě drobných nedostatků, jako je nepohodlné ovládání, kácení svislic při švenkování apod. tu je však u některých přístrojů problém s kompresí. Zatímco kodek používaný u Canonů je dokonalý - s vysokým datovým tokem a bez kompresních artefaktů, přístroje Panasonic používají často kodek AVCHD Lite s poměrně nízkým datovým tokem. U přístroje GH2 by se záležitost s kodekem dala...

24. 8. 2011

Avid Studio 1.0

Jiné pracovní prostředí a časovou osu než má známé Pinnacle Studio, trochu odlišnou sadu funkcí a opět velmi mnoho nejrůznějších přechodových efektů a video/audio filtrů nabízí nový video editor Avid Studio, určený pro komplexní zpracování domácího videa.

Avid Studio je nový video editor společnost Avid Technology, která se již mnoho let intenzivně zabývá vývojem a produkcí softwarových i hardwarových řešení pro zpracování, konverzi a produkci videa i zvukových nahrávek. Už samotný název Avid Studio evokuje určitou příbuznost s Pinnacle Studiem, na rozdíl od kterého se však Avid Studio zaměřuje na náročnější uživatele a za o něco vyšší cenu jim nabízí poměrně komfortní a navíc univerzální editor pro zpracování domácího SD i HD videa.

24. 8. 2011

JVC GS-TD1

„Spotřební“ 3D kamera se dvěma objektivy.

Mohutný nástup 3D do oblasti videokamer zprvu zasáhl profesionální sféru, jejíž produkty jsou v současné době ale neskonale drahé (kamera Panasonic AG-3DA1 stojí neuvěřitelných 430 tisíc korun, viz recenze v čísle 10/2010). V současnosti jsou všechny nové LCD či plazma televize vybaveny funkcí 3D, většinou s aktivními závěrkovými brýlemi. Je ale paradoxní, že obsahu není tolik - možná dvě desítky 3D Blu-ray disků, televizní stanice vysílají ve 3D spíše ve zkušebních provozech....

24. 8. 2011

Channel in a Box

Perspektivy integrovaného televizního řetězce.

Na stránkách renomovaného časopisu TVBEurope proběhla v minulých měsících debata na téma „Channel in a Box“, což v českém překladu nezní vůbec pěkně, natož pak výstižně. Jelikož se jedná o potenciálně velmi zajímavý směr, který v různé míře zvažují, či přímo implementují mnozí vysílatelé (tedy ti, kteří vytvářejí či sestavují náplň televizních kanálů), stojí rozhodně za přiblížení. Na to, co se pod tímto termínem může skrývat a jaké jsou přínosy nebo rizika této koncepce, se pokusí odpovědět...

19. 8. 2011

Sony PMW-F3K

První vážnější konkurence kamery RED ONE.

S rostoucí oblibou filmového vzhledu videa s malou hloubkou ostrosti se objevují další a další přístroje, které umějí natáčet v HD rozlišení za více či méně dostupnou cenu. Samozřejmě existují již nějakou dobu digitální filmové kamery, jejichž cena se pohybuje v řádu miliónů, ale pokud chceme zůstat na zemi, cenově dostupné stroje se objevují až v poslední době. První vlaštovkou byla dnes již legendární kamera RED ONE, následovaná o něco později řadou digitálních zrcadlovek, které byly ve...

Dvojí přístup firmy Blackmagic Design k SD/HD nahrávání videa.

Produkty firma Blackmagic Design směřující do oblasti profesionální videotechniky uživatelům umožňují přesnou práci s videem v produkčním a postprodukčním řetězci, od jeho nahrávání či monitoringu až třeba po klíčování. Řada produktů je v klasickém interním řešení v podobě přídavné karty do počítače, firma ale v poslední době uvedla i dvě zajímavá externí řešení. První z nich s názvem Intensity Shuttle představuje externí řešení známé a používané interní karty Intensity Pro a svou cenou i...