První vážnější konkurence kamery RED ONE.
19. 8. 2011
S rostoucí oblibou filmového vzhledu videa s malou hloubkou ostrosti se objevují další a další přístroje, které umějí natáčet v HD rozlišení za více či méně dostupnou cenu. Samozřejmě existují již nějakou dobu digitální filmové kamery, jejichž cena se pohybuje v řádu miliónů, ale pokud chceme zůstat na zemi, cenově dostupné stroje se objevují až v poslední době. První vlaštovkou byla dnes již legendární kamera RED ONE, následovaná o něco později řadou digitálních zrcadlovek, které byly ve srovnání s ní podstatně levnější, ale natáčení videa u nich zůstalo až doteď jen přidruženou funkcí. První dostupnou digitální kamerou pro filmaře byl model Panasonic AG-AF101, o kterém jsem již psal, nyní přichází více než třikrát dražší konkurent od Sony - model PMW-F3K.
Stručné představení
Kameru lze koupit jako samotné tělo nebo se sadou tří pevných manuálních objektivů. V cizině jsou to filmové Zeissy, u nás filmové objektivy Sony, které se k tělu kamery připevňují PL bajonetem. Ten se běžně u filmu používá, proto se nemusíte omezovat jen na dodané příslušenství, ale můžete si koupit nebo raději půjčit objektivy renomovanějších značek, např. Cooke, Panavision, Angenieux nebo již zmiňované objektivy Zeiss. Použitím PL bajonetu a čipu velikosti Super 35mm Sony jasně deklaruje, pro koho je kamera určena a poměrně nízkou cenou láká všechny profesionálnější filmaře, kteří mají trochu hlouběji do kapsy.
Objektivy
V sadě naleznete tři pevná skla 35mm, 50mm a 85mm, všechny s krásnou světelností dva. Jsou poměrně robustní, mechanické, s dlouhým chodem ostřicího i clonového kroužku. Vnější ozubení je přizpůsobeno k použití s bočním ostřením, clonový kroužek má plynulý chod. Objektivy jsou např. ve srovnání se Zeissy o poznání masivnější, možná až příliš v poměru k daleko menší velikosti vstupních čoček. Ale o to lépe se ovládají i bez bočního ostření. Jejich výměna vyžaduje dosti velkou dávku zručnosti, napoprvé člověk s těžkým objektivem docela zápasí. O světelnosti již byla řeč, poskytuje skutečně velmi malou hloubku ostrosti a jako všechny kvalitní objektivy i tyto při přeostřování nenajíždějí či neodjíždějí. Jediným nedostatkem sady je absence širšího ohniska, při ořezovém faktoru 1,6 odpovídá nejširší člen sady ohnisku 56mm v přepočtu na kinofilm, což, jak sami uznáte, není úplně široký objektiv.
Tělo kamery
Plastové, poměrně lehké tělo kamery oplývá všemi důležitými konektory a ovladači - naleznete tu otočný volič ND filtrů, zvukové Canon konektory, sluchátkový výstup a řadu volitelných tlačítek, kterým můžete přiřadit různé funkce, dále ovladače nastavení bílé, zisku, předvolené barevné teploty atd. Kameramany potěší LCD s velmi, velmi vysokým rozlišením. Nedostatkem je naopak menší rozlišení hledáčku, při práci s kamerou jsem se častěji spoléhal na LCD. Když ho vybavíte nasazovací krytkou či přídavným hledáčkem, jako při vylepšování DSLR, dostanete plnohodnotný hledáček s vysokým rozlišením. Při ostření pomáhá barevný peaking s nastavitelnou barvou, který zbarví zaostřené linie do modra či do červena. Další důležitou pomůckou je tzv. Expanded Focus, což je funkce zvětšení obrazu vyvolaná příslušným tlačítkem. Výhodou je, že na rozdíl od mnoha DSLR funguje zvětšení obrazu i během natáčení. Jinak než obchodní politikou firmy si nelze vysvětlit použití SxS karty jako záznamového média. Daleko příjemnější by bylo použití např. CF karet. Volbou pro šetřílky je adaptér z SxS na SDHC karty, ale za spolehlivost neručím.
Dalším příjemným zjištěním je, že výrobce počítal s profesionálním užitím u filmu, takže kam se podíváte, všude jsou pod záslepkami ukryty závity na upevnění gripů pro montáž přídavných zařízení. Napočítal jsem jich celkem pět a to je víc než dost. Vysokokapacitní baterie BP-U60 není stejně jako nabíječka součástí základního příslušenství a pozor - při vypnuté kameře je lépe ji vyndavat, jinak se vybíjí.
Video
Kodek použitý pro kompresi videa je stejný, jako u levnějších kamer EX1 a EX3, čili MPEG-2 Long GoP. Pro použití v kinematografii není přes svou kvalitu právě nejvhodnější, ale ve většině běžných situací stačí. Opět se nabízí varianta použití externího rekordéru s lepším kodekem, protože kamera disponuje dokonce dvěma HD-SDI výstupy. Ale pozor! Aby výstupy fungovaly v plném rozlišení (vzorkování 4:4:4), je nutné dokoupit upgrade firmwaru za 2.500 EUR. Jinak máte výstupy se vzorkováním 4:2:2. A co je zajímavé, tuto informaci jsem na stránkách výrobce neobjevil, pouze zazněla na nedávné prezentaci.
Kamera točí v NTSC i v PALu v rozlišeních 1920 x 1080/50i, 25p, 1440 x 1080/50i, 25p, 1080 x 720/50p, 25p, DVCAM 50i a 25p. Možné je i intervalové nahrávání v intervalu 1-10, 15, 20, 30, 40 a 50 minut s nastavitelným počtem exponovaných snímků. Nastavit lze i snímání po jednotlivých snímcích, kdy můžete určit, kolik snímků se bude najednou nahrávat - při rozlišení 720p to je 2, 6 nebo 12 snímků, v ostatních rozlišeních 1, 3, 6 nebo 9 snímků. Při nahrávání normálních frekvencí se video před zapnutím spouště ukládá do paměti a to až do délky 15 vteřin před začátkem nahrávání. A nakonec tu máme zrychlené i zpomalené snímání - ve Full HD rozlišení v rozmezí 1-30 obr./s, v rozlišení 720p 1-6 obr./s.
Hodnocení
A jak tedy obstojí Sony PMW-F3K v porovnání s jinými stroji? Obraz je velmi kvalitní s velkým dynamickým rozsahem, dokonce i v oblasti vysokých jasů, kde má většina videokamer problémy, je znatelná kresba. V obraze nenaleznete téměř žádné kompresní artefakty, žádné moiré jako u Canon zrcadlovek. Obraz šumí méně než u Panasonicu AG-AF101. Setové objektivy mají kvalitní optiku a jsou za rozumnou cenu. Sony plánuje kromě výroby pevných skel i výrobu zoomů, zde ovšem asi nebude cena tak příznivá, protože u filmových zoomů se obecně pohybuje cena světelných transfokátorů ve statisících až miliónech korun.
Zdá se, že v této chvíli nemá ve své cenové kategorii Sony PMW-F3K konkurenci. Nejpodobnější je levnější Panasonic, ale ten používá druhořadé fotografické Micro Four Third objektivy a ty se těm filmovým ani zdaleka nemohou rovnat. A ve srovnání se zrcadlovkami Canon, které se také používají při natáčení HD videa, netrpí obraz ze Sony kamery jejich nedostatky - moiré a aliasingem na hranách. Také tělo přístroje je pro natáčení uzpůsobeno lépe než fotoaparáty, o vybavení profesionálními konektory ani nemluvě.
Překážkou pro větší rozšíření tu může být cena a pak také použitý kodek. Ale pro natáčení stačí koupit tělo, protože kvalitní objektivy si za slušnou cenu můžete půjčit v jakékoliv filmové půjčovně. A při požadavku na kvalitnější záznam lze použít externí rekordér, když si připlatíte. Takže jediné, za co bych se přimlouval, je kvalitnější hledáček. Dobrá kamera, jakou Sony PMW-F3K bezpochyby je, by si ho zasloužila.
Marek Tichý