Návody
Spectre
K novému filmu o agentu Jamesi Bondovi mám mnoho výtek, některé objektivní (zpackané finále, nevyužitý Christopher Waltz), jiné ryze subjektivní (kvality „Bond girl“ Léy Seydoux). Rozhodně se nejedná o špatný film, na pomyslnou laťku nastavenou Casinem Royal však ani zdaleka nedosahuje. Jedno se však snímku od režiséra Sama Mendese upřít nedá - jeho strhující úvod, včetně samotné intro sekvence. Ta je ve filmu předvedena jako jediný nepřerušovaný, čtyři minuty dlouhý záběr, který začíná na ulicích Mexico City zaplněných lidmi slavícími mexický Den mrtvých, pokračuje skrz interiér hotelu, výtahem do druhého patra a poté na střechu budovy, odkud se hlavní hrdina pokusí zneškodnit záporáka Marca Sciarru. A vy, pravidelní čtenáři této rubriky o vizuálních efektech, už asi tušíte, že ten záběr ve skutečnosti nepřerušovaný vůbec nebyl...
V prvé řadě previz. Režisér Mendes si na supervizi filmových efektů pozval dva matadory trikového světa, kteří zároveň mají velké zkušenosti s předchozími třemi Bond filmy - VFX supervizora Stevena Begga a SFX supervizora Chrise Corboulda. Právě Begg v prvotních fázích preprodukce rozhodl, že ačkoliv pro Spectre původně nemělo vzniknout mnoho previzů (především proto, že se Mendes chtěl řídit spíše hlavně příběhem než nároky trikařů), tahle sekvence se své detailní previzualizace dočkala dlouho před první klapkou. Z jediného prostého důvodu - byla tak náročná, že finální slovo museli mít lidé, kteří věděli, jak vše technicky zařídit....
The Walk
Chybělo málo a tenhle fascinující počin vizionáře Roberta Zemeckise (Návrat do budoucnosti, Forrest Gump, Trosečník atd.) téměř nevznikl. Slavný režisér byl příběhem Philippa Petita fascinován už ve chvíli, kdy se o něm poprvé dozvěděl z krátkého animovaného filmu The Man Who Walked Between the Towers od Mordicaie Gersteina. Bylo to zhruba v roce 2003, pár let po zničení newyorských „Dvojčat“ teroristickým útokem z 11. 9., v době, kdy byla celá událost stále nesmírně aktuální....
The Martian
Robin Hood, Prometheus a Exodus. Tři velkolepé filmy od legendárního režiséra Ridleyho Scotta, které pozvolna, ale jistě způsobily, že se z cenami ověnčeného autora stal mnohými diváky pomlouvaný megaloman. Neslaný nemastný příběh Rusella Crowa alias zbojníka Robina působil jen jako menší a horší klon Gladiátora či Království nebeského. Technicky dokonalý a atmosférou velmi hutný Prometheus trpěl množstvím scenáristických stupidit. No a z Exodu se stalo velkolepé biblické rozprávění bez duše,...
The Man from U.N.C.L.E.
Guy Ritchie byl vždycky tím režisérem, který si dokázal poradit s filmy po okraj nacpanými akčními sekvencemi. Jeho nezaměnitelný rukopis spočívající v nápaditých kamerových úhlech, rychlých střizích a důmyslných montážích se projevuje snad v každém jeho filmu - a The Man from U.N.C.L.E. není výjimkou. Tenhle příběh o dvou speciálních agentech - agentovi CIA Napoleonu Solovi (Henry Cavill) a jeho protějšku z KGB Iljovi Kuryakinovi (Arnie Hammer) - totiž doslova na každém kroku chrlí na diváka...
Mission Impossible: Rogue Nation
Stejně jako díl předchozí, i nová Mission Impossible: Rogue Nation mne nesmírně potěšila. Svižnou akci střídají poměrně inteligentní a mnohdy vtipné dialogy, ve kterých se divák neztrácí, dokáže postavám fandit a užívat si tak naplno nejnovější dobrodružství agenta Ethana Hunta. Úžasné na tom je, že nestárnoucí borec Tom Cruise si spoustu z těch krkolomných kaskadérských kousků dělal sám, což jim přidává nejen svěží závan realismu, ale i patřičnou dávku napětí. Ideální základ pro špionský film....
Mad Max: Fury Road
Přiznám se, že jsem jedním z těch diváků, kteří nebyli z prvních trailerů nového Mad Maxe vůbec nadšeni. Jistě, filmové umění, s jakým Frank Miller už od prvního obrázku představoval svoji neotřelou vizi, na mě zapůsobilo. Tak nějak jsem ale nebyl nadšen z filmu, kde pořád jen něco vybuchovalo, všichni byli špinaví, oškliví a očividně totálně blázniví (viz týpek hrající na plamenometnou kytaru) a ke všemu se zdálo, že celý filmový děj sestává z toho, že někam jedou a u toho se hrozně řežou....
Ex Machina
Ex Machina, režisérská prvotina britského spisovatele a scénáristy Alexe Garlanda, je filmem, který mě loni překvapil zatím asi nejvíc. A zatraceně příjemně. V době, kdy valná většina „VFX-heavy" filmů spoléhá na kvanta výbuchů, přeplácané vizuální orgie a děj ubíhající tak rychle, že si běžný divák ani nevšimne, jak příběhově a emocionálně prázdné vlastně dílo je, přichází na scénu tohle atmosférické konverzační drama. Ex Machina je zkrátka něco jiného, film založený striktně na...
Adobe Premiere Pro CS6 - 15. díl
Vítejte u dalšího dílu série Základy video postprodukce. V minulém dílu jsme řešili finální export do souboru a poté jsme se dostali k exportu videa s využitím Adobe Media Encoderu. Na příkladu Media Encoderu jsme si ukázali, jak využít propojení Adobe produktů při exportu a současně jsme si prošli další výhody tohoto programu. V dnešním dílu se podíváme na další způsob exportu a to pomocí programu Adobe Encore, který se specializuje na tvorbu DVD. Probereme si i pokročilejší úkony v tomto...
Chappie
Kdyby se PiXEL.cz zaměřoval na kritiku filmových děl, nejspíš byste v tuhle chvíli četli článek, v němž bych rozebíral, proč mě Chappie zklamal. Proč promrhal svůj potenciál nepochopitelným soustředěním se na skupinku nesympatických rádoby gangstas, když měl režisér k dispozici stokrát zajímavější herce (Hugh Jackman, Sigourney Weaver, Dev Patel) se stokrát zajímavějšími vedlejšími dějovými liniemi. Proč nekonzistentní chování Chappieho, který jednou zavrhuje násilí, hned vzápětí ho však páchá,...
Adobe Premiere Pro CS6 - 14. díl
Vítejte u dalšího dílu série Základy video postprodukce. V minulé části jsme si ukázali, jak postupovat při animaci masky. Probrali jsme možnosti animování masky v programu Premiere Pro CS6 a současně jsme také využili propojení s programem After Effects - Dynamic Link, které nám umožnilo vybraný záběr trackovat přímo v programu After Effects. Trackování zde probíhá pomocí automatické funkce Tracker, která za vhodných podmínek velice usnadní práci. V dnešním pokračování nejdříve navážeme na...
Kingsman: The Secret Service
Film Kingsman: The Secret Service mě nesmírně potěšil, už proto, že jsem o něm vlastně vůbec nic netušil a před výletem do kina jsem neviděl ani jediný trailer. Nakonec se z téhle podívané vyklubala úžasná záležitost plná humoru, nadhledu, špionážní akce, která je jednak skvělou poctou spy filmům minulého století, ale zároveň i skutečně moderním filmem. Je to perfektní ukázka toho, jak dělat filmy navazující na odkaz starých legend, jak tenhle odkaz vzít a posunout ho o něco dál, aniž by zanikl...
Adobe Premiere Pro CS6 - 13. díl
Opět zde máme další díl série o základech video postprodukce. Ti z vás, kteří četli minulý díl, si jistě ještě pamatují, že jsme řešili pokročilejší techniky práce v programu Adobe Premiere Pro CS6. Zaměřili jsme se především na techniku klíčování. Popsali jsem si tedy, jak záběr natočený na zeleném, popřípadě modrém pozadí vyklíčovat a jak se vypořádat s horším zdrojovým materiálem. Dále jsme si řekli o zpracování časoměrného videa, řešili jsme vinětaci a korekci barev....
Unbroken
ILM mají dobré zkušenosti s válečnými filmy a efekty bitevních strojů druhé světové války jim nejsou cizí - byli u tvorby filmu Saving Private Ryan režiséra Stevena Spielberga, stejně jako Pearl Harbor Michaela Baye či Red Tails George Lucase. Tentokrát si je nicméně k vytvoření efektů pro film s podobnou tematikou nenajal nikdo jiný než Angelina Jolie, herečka, která poslední dobou stále častěji vstupuje i na režijní pole. Její historický opus Unbroken podle stejnojmenné knihy spisovatelky...
Adobe Premiere Pro CS6 - 12. díl
Máme tady další díl, ve kterém se dnes budeme zabírat pokročilejšími technikami, které Premiere Pro CS6 umožňuje. V minulém dílu jsme řešili poněkud specifickou problematiku a tou byl multikamerový střih. Předvedli jsme si, jak je potřebné připravit si natočený materiál, co všechno obnáší synchronizace jednotlivých záběrů, která je pro multikamerový střih velice důležitá a jak všechny tyto přípravy provést. Po přípravách jsme se dostali k samotnému multikamerovému střihu a všem jeho...
Maleficent
I v loňském roce se o prestižní ocenění americké filmové Akademie za vizuální efekty ucházelo hned několik filmů. Jsou jimi Interstellar, Dawn of the Planet of the Apes, Godzilla, Guardians of the Galaxy, třetí Hobbit, Night at the Museum: Secret of the Tomb, Transformers 4, X-Men: Days of the Future Past a v neposlední řadě také temná pohádka Maleficent – celovečerní prvotina Roberta Stromberga.
Práce na filmových tricích se zde ujal Carey Villegas, který fungoval jako vedoucí supervizor...
Adobe Premiere Pro CS6 - 11. díl
V minulém dílu jsme řešili především syntetické klipy. Popsali jsme si, jak jednotlivé syntetické klipy vytvořit a hlavně k čemu a jak je využívat. Z tohoto tématu jsme postupně přešli až ke značkám neboli markerům a toto téma nás dovedlo až k úvodu do problematiky multikamerového střihu. Této oblasti se již budeme plně věnovat v dnešním dílu. Ukážeme a vysvětlíme si nejen to, jak vhodná videa připravit pomocí synchronizace klipů, ale i jaké jsou kompletní možnosti práce s multikamerovým...
Adobe Premiere Pro CS6 - 10. díl
V minulém dílu jsme řešili editaci času. Probrali jsme základní způsoby úpravy rychlosti přehrávání, například pomocí Speed/Duration. Současně i pokročilejší metody, které umožňují využití klíčovacích snímků při časové editaci. K takovéto editaci jsme využívali efekt Time Remapping. Po probrání využití časových efektů v Premiere Pro CS6 jsme si ukázali, jak používat náhledové soubory a v závěru jsme se zaměřili na syntetické klipy. V tomto dílu tedy navážeme, budeme pokračovat v představení...
Guardians of the Galaxy
Když jsem usedal v potemnělém sále, v němž jsem měl zhlédnout nejnovější marvelovku Guardians of the Galaxy, byl jsem skeptický. Viděl jsem předtím většinu trailerů a můj první dojem z nich byl takový, že se jedná jen o další tuctovou VFX slátaninu, jejíž tolik opěvované vtipy alespoň na mě vůbec nefungovaly. Opakuji, tak mi to připadalo po zhlédnutí trailerů. Pak ovšem film začal a přišel ten zvláštní moment, kdy mě to v jediném momentu prostě... chytlo. Myslím, že to byl ten okamžik, kdy...
Adobe Premiere Pro CS6 - 9. díl
V minulém dílu jsme si probrali postupy při práci s grafickými soubory. Nejprve jsme si vytvořili jednoduchou fotografickou prezentaci a následně jsme se zaměřili na propojení programů Premiere Pro CS6 a Photoshop CS6. Ukázali jsme si tak výhody propojení programů od Adobe a možnosti jejich využití. V dnešním dílu se tedy zaměříme na klíčování času a celkově editaci časových efektů. Dále si ukážeme, jak vytvářet náhledové soubory a v závěru se podíváme na syntetické klipy, které Premiere Pro...
Dawn of the Planet of the Apes
Z hlediska filmového jde v případě Dawn of the Planet of the Apes o velmi povedené dílo, které sice není tak originální jako jeho předchůdce Rise of the Planet of the Apes, přesto se však jedná o úctyhodný sequel plný pamětihodných scén a úžasných hereckých výkonů. Z hlediska trikového je to však jiná káva. Málokdo z diváků a recenzentů si to vlastně zatím uvědomuje, protože to kupodivu není příliš zdůrazňováno - tou nejdůležitější věcí na celém snímku je ale fakt, že je to poprvé, co v live...
Adobe Premiere Pro CS6 - 8. díl
Celý sedmý díl jsme věnovali práci s titulky v programu Adobe Premiere Pro CS6. Ukázali jsme si, jak vytvářet statické i animované titulky a vysvětlili jsme si, jak pracovat s titulkovým oknem a využít většinu jeho možností. Po přečtení minulého dílu byste tak měli být schopni bez problémů vytvořit různé titulky, které můžete editovat dle svých představ. Díky završení tématu titulků se tak můžeme dnes zaměřit na další téma a tím je vkládání a práce s obrázky. Po probrání základních věcí v této...