Přivítejte další generaci bezdrátových mikroportů.
17. 9. 2015
Ne náhodou jsem v podnadpisu zvolil text z obalu nového mikroportu RODELink Filmmaker. Podtitul totiž přesně vystihuje, co se v tomto segmentu zvukové techniky právě děje. Jsme svědky změny technologií - pro bezdrátový přenos zvuku se doposud pro mikroporty používala FM syntéza a ta je v současnosti nahrazována digitálním bezdrátovým přenosem. RODE tak nemusí dohánět „rozjetý vlak“ konkurence, ale naopak spolu s ostatními výrobci startuje digitální éru bezdrátového přenosu zvuku.
Je zajímavé sledovat, jak firma RODE postupně obsazuje jednotlivé segmenty trhu s profesionální technikou. Její zdařilé velkomembránové mikrofony doplnily směrové mikrofony k natáčení v exteriérech. Protože firma RODE přišla na trh s mikrofony poměrně pozdě, musely svým protějškům vždy konkurovat cenou. Nebylo to však na úkor kvality zvuku a mikrofony RODE si tak své místo ve studiích i „na place“ našly.
Digitál, nebo analog?
V profesionální praxi byla dlouho zakořeněna nedůvěra k digitálním mikroportům. Ani výrobcům se do digitálních bezdrátových technologií příliš nechtělo. Teprve s příchodem vysílání DVB-T a postupným zahušťováním frekvenčního spektra se při natáčení začaly objevovat problémy s nalezením volných frekvencí. A tehdy se ukázala potřeba zvuk přenášet efektivněji - v digitalizované podobě, komprimované ztrátovými nebo bezztrátovými algoritmy.
V současnosti pokračuje trend stále se zahušťujícího radiového provozu a v budoucnu bude volných frekvencí stále ubývat. Digitální mikroporty jsou z principu velmi odolné k rušení. Využívají technologii rozprostřeného spektra - podobně jako například bezdrátově ovládané drony. Vysílač a přijímač jsou spojeny kódovaným signálem na dvou frekvencích. Přijímač neustále mnohokrát za sekundu skenuje volné frekvence a analyzuje jejich rušení. V případě, že kvalita spojení poklesne, dá přijímač vysílači pokyn k přeladění na jinou, tedy volnou frekvenci a spojení může nerušeně pokračovat. Z podstaty digitálního přenosu však plyne také nevýhoda oproti analogu. Zvuk je o něco zpožděný a toto zpoždění se u některých systémů může i měnit. RODELink má však digitální přenos vyřešen velmi dobře. Signál je zpožděn o pouhé 4 ms a toto zpoždění je naprosto konstantní. Nezmění se ani při výpadku signálu.
Různí výrobci využívají také různé části frekvenčního pásma. RODELink využívá bezlicenční pásmo 2,4 GHz, které je volně použitelné ve většině zemí světa a není proto potřeba vyrábět pro každý region jinak naladěné mikroporty. Bohužel mají bezdrátové přenosy na takto vysoké frekvenci určitá omezení. Například oproti přenosům využívajícím UHF pásmo prochází signál mnohem hůře pevnými překážkami. Při testu fungoval RODELink bez výpadků, byla-li mezi přijímačem a vysílačem nejvýše jedna pevná překážka (zeď). U dvou za sebou jdoucích překážek a vzdálenosti cca 15 m však již docházelo k částečným výpadkům signálu. U překážky tvořené třemi zdmi a při vzdálenosti přibližně 20 m signál vypadl úplně.
RODELink funguje nejlépe při přímé viditelnosti mezi přijímačem a vysílačem. Na poli obklopeném zástavbou rodinných domků s desítkami zapnutých Wi-Fi routerů začal signál vypadávat teprve po cca 50 metrech.
Co najdete v krabici?
Přijímač RX-CAM a vysílač TX-BELT jsou poměrně velké plastové krabičky, rozhodně větší, než jaké naleznete u konkurence. Zajímavostí je, že antény jsou ukryty uvnitř krabiček a nelze je tedy ulomit. Kvalita použitých plastů není příliš valná. Na přijímači je výrobcem umístěna noha pro zasunutí do lyžin fotoaparátu, kterou je možné odmontovat a přijímač pak působí kompaktněji. Pomocí pérové spony ho lze potom zavěsit například za brašnu přenosného mixpultu. Vysílač má také stejnou pérovou sponu sloužící k jeho připoutání za opasek a vejde se jak do kalhot, tak do náprsní kapsy saka. Celkový vzhled je trochu „laciný“, rozhodně bych se vyhnul nějakému hrubšímu zacházení.
Přijímač a vysílač pracují v bezlicenčním pásmu 2,4 GHz. Pro bezdrátový přenos využívají technologii rozprostřeného spektra, přičemž jsou neustále propojeni na dvou frekvencích. Systém opakovaně monitoruje volné frekvence a přeskakuje mezi nimi tak, aby byl přenos kvalitní. Tato technologie dává systému RODELink velkou odolnost proti rušení a nemusíte se tak bát pracovat v oblastech s mnoha Wi-Fi zařízeními. Zvuk je vzorkován frekvencí 44,1 kHz při 24 bitech.
Přibalený mikrofon je velmi kvalitní a je k němu nezvykle bohaté příslušenství. V krabici naleznete klopový držák, molitanový windschutz (ochranu proti větru) a mini windjammer (chlupy - ochranu proti silnějšímu větru).
Protože výrobce cílí na filmaře natáčející na digitální zrcadlovky, je k propojení přijímače a fotoaparátu přibalen krátký kroucený kabel 3,5 mm mini jack. Ten přivádí signál do levého i pravého zvukového kanálu zrcadlovky (nebo jiného recorderu). Je škoda, že není přibalen kabel s XLR konektorem, kterým jsou opatřena všechna profesionální zařízení, ale vyzkoušel jsem s úspěchem kabel CL100 od mikroportů Sennheiser.
Praktické zkušenosti
Vysílač i přijímač se ovládají velmi jednoduše a intuitivně. Nejprve je třeba přijímač s vysílačem spárovat. To zajistí, že se kanál, na kterém budou spolu přijímač s vysílačem komunikovat, uzamkne a nebude rušen žádným dalším vysílačem TX-BELT ani jiným zařízením pracujícím na principu rozprostřeného spektra. Na vysílači je multifunkční tlačítko, jehož dlouhým stisknutím přístroj zapneme. Krátkým stiskem stejného tlačítka se pak aktivuje funkce Mute. Škoda, že nelze tuto funkci nijak zablokovat, protože se mi několikrát stalo, že k aktivaci Mute došlo omylem. Naštěstí lze vysílač „odmutovat“ tlačítkem na přijímači.
Pod krytem vysílače je důležitá funkce citlivosti mikrofonu v krocích 0 dB, +10 dB a +20 dB. Ocenil bych trochu jemnější dělení, avšak v praxi tyto tři kroky dostačují. Při rozhovoru v klidném interiéru stačí nastavení +20 dB, k zachycení vyvolávače na Matějské pouti je pak přiměřená hodnota 0 dB. Systém se nezahltí ani při lehkém přebuzení, kdy je signál měkce limitován. Celkový vzhled vysílače a možnosti jeho nastavení jsou poměrně strohé, avšak dostatečné. Na malém displeji vysílače máme informaci o použitém čísle kanálu.
Na přijímači je navíc tlačítko přepínače kanálů (Ch1-Ch8) a samostatné tlačítko Mute. Pod krytem je volič útlumu výstupního signálu, který je velice důležitý při připojení k digitální zrcadlovce. Je třeba zajistit, aby nahraný zvuk vlivem limiteru zrcadlovky „nedýchal“ (při zvolení příliš vysoké hodnoty výstupního signálu) nebo se naopak neutápěl v šumu. Na displeji pak vidíme informace o čísle kanálu, síle audio signálu a stavu baterií přijímače i vysílače ve třech krocích.
Napájení vysílače i přijímače je realizováno pomocí dvou AA článků nebo přes micro USB konektor, který zároveň slouží k aktualizaci firmwaru. Výdrž na dvě alkalické baterie je excelentní - pohybuje se kolem 30 hodin.
Při natáčení se projevila velmi slušná kvalita přibaleného klopového mikrofonu. Zvuk - mluvené slovo - byl velice vyrovnaný, s příjemně nabroušenými výškami, avšak bez zvýšené náchylnosti k sykavkám. Také spodní frekvence byly vyrovnané a plné bez vyšší náchylnosti k „P“ nebo „B“. Už základní molitanový windschutz odebral většinu parazitního větru a při využití „chlupů“ byl zvuk použitelný i při velmi silných nárazech větru. I jiní výrobci ke svým mikroportům přibalují klopové mikrofony, ale firma RODE přibalila mikrofon, který lze hodnotit jako dospělý. Je rozumně malý, kabel je vyztužen kevlarovou nití. Jeho charakteristika je všesměrová. Má malou citlivost na parazitní zvuky přenášené dotykem přes kabel a sníženou citlivost má také na vítr. Obdobně kvalitní klopový mikrofon stojí u konkurence více než 6.000 Kč.
Hodnocení
Mikroport RODELink je zajímavý přírůstek v produktovém katalogu firmy RODE. Přichází na svět právě v době, kdy ubývá volných frekvencí pro analogové mikroporty a současně na trhu přibývá digitálních mikroportů od konkurence. Systém pracuje v pásmu 2,4 Ghz, což je nevýhodné kvůli nízké průchodnosti signálu pevnými překážkami a nižšímu praktickému dosahu. Na druhou stranu si tento mikroport mohu s sebou bez obav vzít snad na jakékoli místo na světě a nebudu přitom omezován různými národními směrnicemi pro UHF pásma. Jeho zpracování by mohlo být lepší, stejně tak velikost trochu menší. Také dosah a prostupnost signálu by mohly být o něco lepší, avšak právě toto je daň za pásmo 2,4 GHz. Za zhruba třípětinovou cenu oproti konkurenci však můžete mít mikroport bez zvukových kompromisů, na čemž se velkou měrou podílí přibalený klopový mikrofon doplněný o bohaté příslušenství. Naprosto mne pak nadchla výdrž na baterie, která je opravdu nevídaná.
Výrobce: RODE
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.
Vladimír Chrastil