NewBlueFX Titler Pro 4

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Administrátor
Příspěvky: 160
Registrován: 03 srp 2011 14:24

NewBlueFX Titler Pro 4

Příspěvek od pixel »

Další verze šikovného titulkovacího plug-inu.
11. 1. 2016

Člověk je od přirozenosti líný tvor a tak se není čemu divit, že si rád ulehčí práci. V oblasti motion designu platí tato premisa rovněž a tak si pomáháme nejrůznějšími doplňky a plug-iny při zvládání úkolů, které by sice byly řešitelné jiným způsobem, ale s vynaložením mnohem většího úsilí a času. Zakupujeme si tak gradovací plug-iny s mraky presetů, využíváme knihovny speciálních prolínaček a dalších kreativních nástrojů.

Titulkování je na první pohled disciplína, kterou byste v ideálním případě měli zvládnout ve střihovém softwaru a je jedno, zda jde o Premiere, Vegas, Final Cut či Avid. Druhou možností je pak tvorba animovaných titulků na míru například v kompozičním softwaru After Effects, což je opět zdlouhavější proces. Plug-in Titler Pro 4 od společnosti NewBlueFX vychází vstříc právě „lenochům“, kteří se nechtějí titulky příliš dlouho zabývat, ale zároveň požadují profesionální výstupy.
Obrázek
Ve znamení jednoduchosti
Nová verze Titleru Pro je aktuálně kompatibilní s většinou využívaných editačních programů od Premiere CS6 a výše přes Final Cut Pro X, Avid Media Composer, DaVinci Resolve 11+, EDIUS 7 či Vegas Pro 10+ až po atraktivní HitFilm 3 Pro, který představuje ideální all-in-one řešení se střihem i kompozicí. V neposlední řadě je Titler Pro 4 kompatibilní také s již výše zmíněnými Adobe After Effects od verze 5.5.

Pro správnou funkci je doporučena vcelku minimální konfigurace systému s 2 Ghz procesorem, 4 GB RAM a grafickou kartou s OpenGL s 256 MB. Minimální konfiguraci jsme však nemohli otestovat - vše běželo na workstation s Intel Xeonem 3.5 Ghz s 16 GB RAM, přičemž na této konfiguraci je plug-in velmi svižný a opravdu rychlý. Testování probíhalo na 64bitovém systému Windows 7 v Adobe Premiere CC.

Podstata využití Titleru Pro 4 totiž leží opravdu v editačním softwaru, nevidím příliš důvod plug-in využít například v AE, kde si mohu vytvářet složitější titulky sám. Naopak ve střihovém softwaru, kde potřebujete kupříkladu v rámci reportáží velmi operativně pracovat s časem, se Titler Pro 4 rozhodně využije. Jaké má aktuální verze možnosti?

Tvoříme titulek
Cesta ke vzniku titulku může být v případě Titleru Pro 4 dvojí - buď v rámci samostatné aplikace, kdy lze titulek i vyexportovat, nebo ve spojení s Adobe Premiere, což nás zajímá především. Zde Titler Pro 4 nenaleznete jako samostatný plug-in, ale titulek vytvoříte stejně jako v případě nativního titulku v editačním softwaru, tedy kliknutím pravého tlačítka v projektu a volbou vytvoření nového titulku. Při vytváření se již otevře okno Quick Edit, kde si určíte základní specifikace titulku - tedy základní text, ale můžete již i aplikovat některý z presetů. V případě Ultimate verze je to GraphPax Collection, OnAir Collection, PrimeTime Collection, QuickEdit Templates a základní sada Lower Thirds - podrobněji se na tyto presety podíváme níže. Kromě samotného textu titulku si definujete i dobu jeho trvání, což je velmi důležité. Při přesunu do časové osy totiž není možné titulek prodlužovat (zkracovat ano), pro prodloužení musíte napevno nastavit novou dobu trvání.

U rychlých projektů si podle mého názoru v mnoha případech zcela vystačíte s oknem QuickEditu. Pro sofistikovanější hrátky je však vhodné vstoupit do okna plné verze se všemi možnostmi a parametry.
Obrázek
V duchu úprav
Okno pro podrobné úpravy titulků je v důsledku takovým jednoduchým AE - najdete zde okno náhledu, po levé straně pak tři záložky s knihovnami (Libraries), parametry (Attributes) dané vrstvy a scénu, kde lze nastavit světla, druh virtuální kamery a další. Nad náhledovým oknem naleznete klasické ovladače pro nastavení textu samotného - tedy font, velikost, zarovnání, rozteč, výšku řádků atd. A nakonec je zde klasická časová osa s jednotlivými vrstvami, jež budou tvořit výsledný titulek. Změny se týkají náhledového okna, které bylo dříve neaktivní a tentokrát již podobně jako v AE umožňuje drag and drop daného elementu, díky čemuž jej můžete posouvat v prostoru, otáčet jím a podobně.
ObrázekObrázek
Samotná knihovna se skládá z efektů aplikovaných na text (animace, elementy na textu, různé filtry či stylizace textu) a dále pak z textových templatů, které upraví text spíše z hlediska volby fontu, textury a stylizace. Následně zde naleznete Projects Templates - GraphPax Collection (12 Lower Thirds), přičemž tato kolekce využívá především různé 3D elementy pro spodní titulek a to velmi efektním způsobem. Druhý soubor je OnAir Collection (opět 12 presetů), který spíše splňuje požadavky pro televizní vysílání a návrhy jsou složeny spíše z plochých rozanimovaných částí. Další kolekcí je PrimeTime (12 Lower Thirds), která se v podstatě od předchozích odlišuje jen dalšími variacemi na již viděné. Poslední kolekcí je pak QuickEdit (5 Lower Thirds), kterou naleznete i v základní verzi Titleru Pro 4, přičemž předchozí zmíněné jsou přístupné pouze ve verzi Ultimate, respektive Elite (GraphPax). Další částí jsou tvary neboli Shapes v podobě deseti různých kruhů a dvaceti obdélníkových objektů. Všechny pochopitelně slouží především jako podklady pro tvorbu vlastních designů.
ObrázekObrázek
V rámci knihovny zbývají styly jednotlivých textů ve sbírkách stylů Cinematic, Classics Collection, Fun a Reflections Collection, následují templaty Classics Collection a Reflections Collections a nakonec velký soubor prolínaček rozdělených do animací a samotných prolínaček. Animace jsou v podstatě sbírky klíčových snímků, které vám však pomohou v řadě situací, kdy potřebujete jen rychle dokončit samotný titulek a nechcete se zlobit s animováním.

V rámci záložky Attributes se skrývá velmi podrobný soubor parametrů. V první řadě lze manipulovat se samotnou vrstvou v rámci objektu - tedy s její pozicí ve všech osách, rotací, velikostí, průhledností, zarovnáním a podobně. Všechny parametry je pochopitelně možné animovat pomocí klíčových snímků. Styl objektu lze upravit v rámci 3D či 2D, přičemž ve 3D přidáváte titulku okrajovou linku, podobu textu ve 3D a odrazivost. Ve 2D pak jde o stín, záři a rozmazání samotného titulku. Nemá příliš smysl jít do detailů jednotlivých kategorií stylu, snad jen zmiňme, že lze například využívat gradienty, stanovit míru extruze, tedy vytažení textu do prostoru, podobu samotného bevelu a další. Záložka Effects pak skrývá Blending Modes s volbami Normal, Hue, Pop, Screen, Multiply, Lighten, Darken, Colordodge, Colorburn, Negation a Additive. Poslední záložkou jsou pak Transitions skrývající vždy úpravu konkrétních aplikovaných prolínaček v projektu.

V rámci scény můžete ovlivňovat šíři záběru kamery, hloubku ostrosti v podobě zaostření, clony a míry rozmazání a světelné podmínky. Světla pak stanovujete podle druhu (Directional, Point, Spotlight), směru, barvy a světelnosti.

Titler Pro 4 v nové verzi upravuje především uživatelskou přívětivost, ať už se jedná o to, že máte možnost ukládat do své knihovny vytvořené projekty či elementy, exportovat titulek jako video s vloženým alfa kanálem či měnit dávkově všechny titulky v časové ose přímo z Quick Edit okna. Jednotlivé parametry, které naleznete hlouběji v plug-inu, lze také „vytáhnout“ přímo do Quick Edit okna, abyste je mohli upravovat bez nutnosti pátrání v hloubi programu. Pokud vám navíc nebudou vyhovovat elementy uvnitř Titleru Pro 4, můžete si importovat vlastní designy v podobě PSD souborů.
ObrázekObrázek
ObrázekObrázek
Závěrem
Obecně lze říci, že Titler Pro 4 je stále sofistikovaný plug-in, pomocí kterého v krátkém čase vytvoříte vkusné titulky. Na druhou stranu mám z jednotlivých templates a presetů spíše pocit jakési designové levnosti. Především design Lower Thirds připomíná spíše dobu před třemi, čtyřmi lety, nikoli současnost.
Přesto však Titleru Pro 4 nelze upřít jednoduchost a velkou variabilitu při tvorbě vizuálně zajímavých titulků. Pokud tedy nevyužijete presety, pak vám ani moc práce neušetří, na druhou stranu dospějete k lepším a originálnějším výsledkům.

Výrobce: NewBlueFX
Zapůjčil: ERPEA s.r.o.

Petr Hamšík

Odpovědět