Aktuální verze populárního video editoru přináší mnoho novinek, například z oblastí podpory formátů videa, korekcí barev, GPU akcelerace, práce s obrazem i zvukem či efektů. Mimo jiné nabízí i rozšířené funkce cloudového úložiště.
1. 12. 2015
První verze aplikací Adobe Creative Cloud přinesla malou revoluci v systému licencování jednotlivých aplikací pro DTP, zpracování grafiky, práci s fotografiemi, editaci videa i různé formy doplňkových programů a obsahu. Profesionální video editor Adobe Premiere Pro byl rovněž zařazen do rodiny produktů Adobe CC, kde je sice nutnost platit pravidelné „výpalné“, ovšem na druhou stranu jsou značně jednodušší všechny více či méně otravné upgrady, které jsou v rámci CC předplatného nyní zdarma.
Trochu zklamáním hned na úvod je bohužel i nadále chybějící oficiální česká lokalizace Adobe Premiere Pro CC 2015 v obou verzích pro Windows i Mac OS X. Zřejmě zde nemá video editor takové tržby, aby se lokalizace společnosti Adobe vyplatila, přitom ale jiné CC aplikace počeštěny jsou.
Prostředí a rychlost editoru
Po spuštění Premiere Pro CC 2015 vás uvítá nová tradiční startovací obrazovka s funkcemi popisujícími vylepšené možnosti CC služeb s novými tipy. Ohledně pracovního prostředí přinesla určité změny už verze Premiere Pro CC 2014, letošní update CC 2015 s podporou Windows 10 pak změny završil. Osobně si myslím, že částečné úpravy GUI v čele se systémovými fonty byly v podstatě nezbytné hlavně s ohledem na stále vyšší rozlišení monitorů.
Premiere Pro CC 2015 nabízí pět přednastavených rozvržení pracovní plochy pro sestavování obsahu projektů (Assembly), běžný střih a editaci (Editing), úpravy barev (Color), aplikaci nejrůznějších efektů (Effects), práci se zvukem (Audio) a organizaci metadat (Metalogging). Každé rozvržení si můžete dodatečně upravit, nebo si jednoduše vyrobíte a uložíte vlastní plochy s panely, které nejčastěji používáte v daných pracovních situacích.
Nové vzhledy a velikost panelů, ikonek (se samočinným přizpůsobením DPI rozlišení monitoru) i systému ovládání se mi celkově líbí, stejně jako rychlost hardwarové akcelerace využívající GPU grafické karty a možnosti současných CPU. Podmínkou akcelerační architektury Mercury je vlastnictví některé z podporovaných grafických karet NVIDIA a AMD (OpenGL/OpenCL), některé kodeky lze též akcelerovat přes technologii Intel Quick Sync. Rychlejší je též odezva a přehrávání videa na externích displejích s vysokým rozlišením, které má na starost podpůrný systém Adobe Mercury Transmit.
Samozřejmostí je u Premiere Pro CC možnost nastavení klávesových zkratek včetně jejich přizpůsobení ovládání jiných známých profesionálních video editorů - konkrétně třeba Final Cutu Pro a Avid Media Composeru. Můžete se i vrátit k původním ovládacím kombinacím kláves pro Premiere CS6.
Formáty souborů
Editor Premiere Pro CC 2015 zhltne prakticky vše, co mu podstrčíte, pochopitelně včetně video formátů a kodeků různých profi kamer využívaných k běžnému studiovému nahrávání. Už od verze Premiere Pro CC 2014 můžete využívat kodek GoPro CineForm s až 4K rozlišením. Mezi novinky patří třeba podpora formátů Canon XF-AVC nebo Panasonic 4K444, pracovat můžete též s 5K a 6K záznamy kamer RED Digital Cinema.
Namátkou uvedu některé z dalších podporovaných formátů a souborových kontejnerů: 3GP, AAC, AC3, AVI, AIFF, Apple ProRes, ASF, DNxHD, F4V, M2T, M4A, M4V, MOV, MP3, MP4, MPEG, MTS, MXF (např. pro P2 Movie, DVCPRO, AVC-Intra, XDCAM HD, Avid MXF, Canon XF aj.), MJPEG, VOB, WMA, WAV či WMV. Dále jde třeba o formáty kamer ARRI AMIRA, Canon XF, Canon RAW, Panasonic AVC, Phantom Cine media, RED, XAVC S u kamer Sony a různé další formáty. Do projektů lze vkládat též grafické objekty například ve formátech AI, EPS, BMP, DPX, GIF, JPEG, PICT, PNG, PSD, PSQ, PTL a PRTL pro titulky, TARGA, TIFF aj.
Creative Cloud a systém knihoven obsahu
Stěžejní online službou ve všech nových aplikacích Adobe je samozřejmě Creative Cloud, jehož prostřednictvím se provádí nejen licencování a správa aplikací, ale především sdílení dat v rámci cloudového účtu se základní kapacitou 20 GB. Creative Cloud umožňuje přístup k mediálnímu obsahu ze zařízení s iOS a Androidem, majitelé Windows Phone/Mobile či BlackBerry mají smůlu. Součástí online služeb Creative Cloud je řádově několik set videí v podobě výukových kurzů pro méně či více pokročilé uživatele aplikací Adobe. Z Adobe Premiere máte přes cloud a web přístup také ke komunitním službám, jimž vévodí Behance předvádějící kreativní práce v různých oborech designu, grafiky a videa, jejichž hlavním účelem je inspirovat uživatele k další práci s editorem.
Všechny důležité aplikace a editory včetně Adobe Premiere Pro CC a After Effects CC mají integrovaný panel Libraries neboli Knihovny, v rámci kterého můžete sdílet datové zdroje mezi desktopovými i mobilními aplikacemi například včetně sdílení dat mezi partnery a pracovními skupinami. Typicky se jedná o grafická data a multimediální soubory tříděné do vlastních knihoven, na které lze (i jednotlivě pro jednu knihovnu) posílat odkazy klientům a spolupracovníkům. Knihovny jsou v základu neveřejné, nicméně podle potřeby je můžete nechat sdílet s volným přístupem.
Obsah knihoven pro sdílení vytváříte jednoduše přetažením objektu do příslušné knihovny, na stejném principu funguje vkládání obsahu do projektů Adobe Premiere. Výhodou je, že u komerčního obsahu získaného z Adobe Stock můžete pracovat s reálnými náhledy (s ochranným vodoznakem) grafického souboru, odeslat je zákazníkovi k předběžné kontrole a teprve pro finální projekt zakoupit (opět formou předplatného) vektorové ilustrace v požadovaném rozlišení. U Windows se po instalaci aplikace Adobe Creative Cloud objeví pod uživatelským účtem nová složka Creative Cloud Files, kam můžete kopírovat vlastní lokální grafický a mediální obsah, který se pak automaticky synchronizuje mezi všemi aplikacemi napojenými na Creative Cloud podobným způsobem, jako to umí třeba Dropbox, Google Drive či OneDrive.
Napojení na Adobe Stock
Panel Knihovny je navíc napojen na online archiv Adobe Stock obsahující přes 40 miliónů klipartů, ikon, obrázků a fotografií, mezi kterými můžete na webu vyhledávat a nalezené soubory lze pak jednoduše přidat do požadované knihovny. Ceny grafického obsahu služby Adobe Stock se vám ale moc líbit nebudou - jeden obrázek stojí 10 EUR bez daně, předplatné pak od 30 EUR výš za měsíční platbu. V ceně je pouze 10 obrázků, což možná stačí pro účely designu, nikoliv však pro ilustrace k video prezentacím, kde Adobe požaduje 160 EUR měsíčně za 750 obrázků. U některých variant předplatného nabízí Adobe 40 % slevu uživatelům Creative Cloudu, nicméně i tak nejsou služby Adobe Stock nijak levná záležitost.
Dokonalejší úpravy barev s pomocí Lumetri Color
Adobe se chlubí, že Premiere Pro CC 2015 je zatím „nejbarevnější“ verze video editoru. Není tím naštěstí myšleno (stále poměrně decentní) grafické rozhraní, nýbrž nové funkce pro stylizace, úpravy a korigování barev v čele s novým panelem Lumetri Color. Panel nabízí nástroje na úpravy barev a světla kombinující korekční funkce editoru digitálních fotografií Adobe Lightroom CC s technologiemi korekce barevných vrstev v aplikaci Adobe SpeedGrade CC.
Náhled v panelu Lumetri Color zobrazuje zdrojovou a cílovou vrstvu videa, které lze určit jeden ze zhruba čtyřiceti přednastavených vzhledů filmových materiálů a vytvářet tak kreativní barevné efekty. Každé ze zdrojových vrstev lze navíc přiřadit vstupní LUT profil konkrétní kamery či jiného většinou digitálního zdroje (fotoaparáty apod.), dále je možné upravit teplotu barev, tónování, expozici, kontrast, saturaci apod. Součástí skupiny kreativních korekcí jsou dále posuvníky pro manipulaci s živostí barev či intenzitou daného filmového efektu a nastavení vyblednutí a ostrosti obrazu. V panelu jsou rovněž klasické grafy a palety pro přímé úpravy barevných křivek, doladění odstínu barev a navrch ještě volby pro efekt vinětace.
Podání barev si můžete nechat zobrazit v dalším novém souvisejícím panelu Lumetri Scopes, kde lze nechat současně zobrazit až pět typů barevných grafů od klasického histogramu až po modernistické zobrazení Vektorscope či Waveform, vše s mnoha dalšími možnostmi nastavení vzhledů a parametrů jednotlivých grafů a typů zobrazení.
Morph Cut, vylepšený Dynamic Link a další novinky
Velmi zajímavý je zbrusu nový přechodový efekt Morph Cut, který primárně slouží k analýze a zpracování video nahrávek živých rozhovorů. Morph Cut na pozadí sleduje tváře obou osob rozhovoru a interpoluje obrazové snímky do plynulých přechodů, čímž omezuje nutnost ručních prostřihů kvůli přeskakování zvukových částí mluveného slova ve větách apod.
Systém interaktivního souborového propojení aplikací s názvem Dynamic Link propojuje s Premiere Pro CC další aplikace Adobe, konkrétně třeba After Effects CC, kde můžete vytvářet masky, speciální efekty a další typy postprodukčních činností s mnoha vizuálními efekty a v případě nutnosti se vrátit k původnímu nesloučenému obsahu časové osy Premiere. Maskovat scénu lze samozřejmě i přímo v Premiere Pro CC, již zavedenou novinkou je polygonové pero pro složitější maskovací tvary kolem objektů, vše s možností převést kontrolní body masky na kontrolní body Bézierovy křivky. Všechny masky vytvořené v Premiere Pro CC lze pak odeslat přes Dynamic Link do After Effects CC.
Vylepšeny jsou v editoru rovněž panely pro práci se zvukem, například u nahrávání hlasových komentářů a různých vstupů řeči či u funkce pro mapování zvukových kanálů. Rozšířeny jsou i možnosti exportu vícekanálového audia (např. s výstupem do formátu AAF), celé zvukové stopy pak můžete z Premiere Pro CC 2015 odeslat s pomocí funkce Dynamic Link k pokročilému zpracování do specializovaného zvukového editoru Adobe Audition CC.
Už od verze CC 2014 je v editoru možnost organizovat média do košů podle vyhledaných metadat s automatickou aktualizací koše při každém přidání příbuzného obsahu do projektu. Velmi užitečná je konsolidace obsahu celého projektu či sekvence podle zadaných kritérií s výstupem do jednoho kodeku, což se hodí pro potřeby „univerzálního“ exportu nebo pro archivaci projektů. Některé jiné užitečné novinky se týkají například vizuálních pomůcek při ořezu videa, kde se nyní zobrazuje kompozitní náhled všech složených vrstev projektu, přičemž číselné hodnoty lze měnit klávesovými zkratkami.
Export a kódování videa
Adobe Premiere se nezaměřuje pouze na střih a s tím související editační a efektové operace, nýbrž také na video produkci od zachytávání záběrů až po poměrně detailní postprodukci a export videa. Authoring a vypalování médií umí Premiere pouze zprostředkovat pro externí aplikace, konkrétně hlavně pro Adobe Encore, ale i pro jiné vypalovací programy, do kterých lze načíst některý z typů projektů exportovaných z Premiere. Ukládat můžete například hromadné sekvence v TXT i CSV formátu, XML data pro Final Cut Pro a také stále populárnější formát EDL s časovými kódy, volitelnými stopami, úrovněmi hlasitosti, klíčováním a přechodovými efekty.
Při exportu médií se spustí celkem komfortní modul Export, kde můžete těsně před spočítáním a uložením projektu ještě video oříznout či přizpůsobit jeho rozlišení. Voleb pro export médií je díky široké podpoře video i audio formátů opravdu hodně a zahrnují všechny důležité parametry od přizpůsobení vlastností daného formátu či kodeku, stop pro video a zvuk, multiplexeru (kontejner a úrovně stream kompatibility), případně i nastavení Closed Captions až po výstup přímo na YouTube. V rámci exportu rovněž můžete nechat celý projekt překrýt vodoznakem, přidat do obrazu titulkové časové kódy a stylizovat celkovou barevnost s funkcí Lumetri Look a Lookup (LUT) tabulkami barev.
Premiere Pro CC 2015 nativně spolupracuje s video kodérem Adobe Media Encoder CC 2015, který má rovněž několik novinek. Jednou z nich je funkce časového tuneru, která automaticky odebírá nebo přidává snímky při změnách scény, u scén s animovaným statickými fotografiemi, malou vizuální aktivitou nebo v průběhu scén bez výraznějších zvukových projevů. Výsledky jsou opravdu hodně zajímavé a určitě doporučuji si časový tuner vyzkoušet v praxi. Další novinkou Media Encoderu je například možnost vsadit skryté titulky do obrazu.
Adobe Premiere Clip a další mobilní aplikace
Jak už jsem uvedl výše, obsah úložiště Creative Cloud lze celkem pohodlně synchronizovat s externími aplikacemi pro mobily a tablety. Přímým pomocníkem pro Adobe Premiere je aplikace Adobe Premiere Clip, což je video editor pro rychlé zpracování a úpravy videa na cestách přímo v mobilu či tabletu, nebo pak Adobe Slate na tvorbu vizuálních příběhů z libovolných dokumentů. Třetím zajímavým doplňkem může být aplikace Adobe Voice určená na výrobu animovaných videí poskládaných většinou z fotografií opatřených různými přechodovými efekty a s namluvenými hlasovými komentáři. Mně osobně se líbí Adobe Voice a hlavně Adobe Premiere Clip, jehož video projekty lze pak synchronizovat přes Creative Cloud i přímo odeslat do desktopové verze Adobe Premiere. Následně lze pokračovat v dalších úpravách, nebo nahrané mobilní klipy použít jako materiály pro nové projekty. Premiere Clip umí umístit videa do projektu, oříznout je nebo rozdělit, stylizovat scény s pomocí barevných vzhledů vytvořených v další šikovné aplikaci Adobe Hue CC, pracovat s hudebním doprovodem a samozřejmě i aplikovat na klipy různé přechodové efekty a video filtry.
Zvýhodněni jsou v tomto případě majitelé Apple iPhonů a iPadů, neboť Premiere Clip i některé jiné uvedené mobilní aplikace jsou momentálně k dispozici pouze ve verzi pro iOS. Naštěstí to neplatí třeba o další aplikaci Adobe Color CC, což je praktická a přitom skvěle navržená utilita pro automatizované nabírání barevných vzorků a tvorbu barevných palet z fotek i scén u živého videa. Palety barev pak můžete dodatečně upravovat, třídit a opět přes cloud synchronizovat především s kreslicími programy.
Mezi další poměrně zajímavé doplňkové mobilní aplikace, o kterých se bohužel dost málo mluví, patří třeba Adobe Photoshop Mix pro kreativní úpravy obrázků přímo v mobilním zařízení, Adobe Photoshop Sketch pro uměleckou kresbu, Adobe Illustrator Draw pro kreslení vektorových tvarů nebo Adobe Illustrator Line pro malování a geometricky přesné kreslení. Dále třeba Adobe Comp CC pro návrhy designových kompozic a několik dalších mobilních programů pro malování štětci, zachytávání tvarů, zpracování a prohlížení grafiky či videa aj.
Závěr
V článku je věnován prostor pouze nejzajímavějším novým či aktualizovaným funkcím Premiere Pro CC, nicméně celý editor považuji za vyspělé řešení pro střih a komplexní zpracování videa, a to i na studiové úrovni. Firma Adobe tak dostála svému slovu a video editor Premiere Pro CC za více než dva roky rozšířila o spoustu užitečných funkcí, které máte de facto zdarma v rámci předplatného. Dovolím si ještě konstatovat, že s narůstajícím obsahem, počtem aplikací a celkovými možnostmi cloudu dává sdílení, výměna a synchronizace dat v Creative Cloud 2015 konečně reálný smysl.
Výhodou integrovaných cloudových služeb je přitom „instantní“ sdílení dat napříč aplikacemi pro různé desktopové i mobilní operační systémy, což umožňuje mimo jiné i týmovou spolupráci na rozsáhlejších projektech a zvyšuje pohodlí práce - samozřejmě za podmínky, že svá mediální a grafická data svěříte cloudovému úložišti Adobe.
Přistoupíte-li tedy na cenovou politiku Adobe s neustálým pravidelným placením, nemusíte se cíleně starat a řešit případné (a postupně i nezbytné) upgrady stěžejních verzí produktových řad. Zkušební verzi Adobe Premiere Pro CC 2015 si můžete stáhnout po registraci zdarma, současně doporučuji vyzkoušet také Adobe Media Encoder CC 2015 a jednotlivé služby Creative Cloudu.
Výrobce: Adobe
Zapůjčil: Adobe
Luboš Němec