Sony PXW-X200

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Administrátor
Příspěvky: 139
Registrován: 03 srp 2011 14:24

Sony PXW-X200

Příspěvek od pixel » 14 lis 2015 13:26

Nástupce modelu Sony PMW-200 přináší řadu vylepšení.

Nechoďme s kanónem na komára, dalo by se konstatovat při pohledu na současné možnosti záznamové videotechniky. Firmy se předhánějí v nových modelech, svět zrcadlovek a bezzrcadlovek stlačil ceny skvělého vybavení nebývale nízko a na americkém filmovém festivalu v Sundance září snímek natočený celý na iPhone. Účel použití však do jisté míry určuje i volbu vhodné techniky. Zrcadlovka s výměnnými objektivy je skvělá na natáčení klipů, krátkých filmů a především pečlivě připravených záběrů, zatímco klasická kamera je pak ideální pro rychlé „on the run“ dokumentární či reportážní natáčení. Při využití v televizním zpravodajství určitě nebudete mít čas si na place poskládat rig či follow focus a dlouze šachovat s ostřením. Právě do profesionální sféry televizní produkce pak směřuje nový model od Sony - ruční kamera PXW-X200.

Tato kamera navazuje na starší model PMW-200, od kterého přebírá řadu technických řešení se samozřejmým technologickým posunem vpřed. Pokud nahlédnete do podrobných specifikací, rozhodně si nepřečtete o technologické revoluci, kamera dokonce nenatáčí ani ve 4K. Je to zároveň logické - současné televizní workflow zatím zpravidla s 4K nepočítá, byť je jeho použití v postprodukci velmi vhodné zejména po downgradu na Full HD. Na první pohled kamera budí velmi solidní dojem, pevné dílenské zpracování souzní s vyvážeností, byť na delší držení v ruce to opravdu není. Se svou váhou 2,8 kg se přístroj docela pronese.
Obrázek
Novinky
Novinek verze PXW-X200 je poměrně dost - od lepšího objektivu se 17násobným zoomem přes implementaci nového kodeku XAVC až po možnost využít bezdrátové připojení pro přímé streamování či upload souboru na FTP.

Objektiv 17x Fujinon HD Zoom je širší a delší při svých krajních polohách, přičemž rozsah při přepočtu na 35 mm je 29,3 až 499 mm, což je opravdu působivé. Samozřejmostí je optická stabilizace obrazu. Takovýto rozsah zoomu kameru přímo předurčuje pro reportáže či sportovní události, kdy si dokážete velmi dobře přitáhnout potřebný záběr bez nutnosti výměny skel přímo v terénu. Když navíc nemáte čas či jste v nehostinném prostředí, pak se podobný rozsah objektivu opravdu hodí. Objektiv sám má velmi dobrou kresbu a rozsah clony od F1.9 až po F16. Při ostrém slunci se pak hodí vestavěné ND filtry o hodnotách 1/8 a 1/64. Objektiv nesoudkuje a při přeostřování navíc netrpí neduhem „lens breathingu“, což je skvělé. Ostřicí kroužek na objektivu funguje ve dvou polohách - první z nich je klasické AF/MF, zatímco při posunutí směrem k vám se kamera přepne do manuálního ostření, což je vhodné a praktické.

Co se týče kodeků, kamera umožňuje natáčení v novém XAVC, dále pak v MPEG HD422, MPEGHD, MPEG-IMX a pro tradiční rozlišení v DVCAM. Nás zajímá především nový kodek XAVC, který umožňuje natáčení ve třech datových tocích - 35 Mbps (zde 1080i, 1080p a XAVC-L), 50 Mbps a nejvyšším datovém toku 112 Mbps. Pro tento nejvyšší datový tok pak volíte i XAVC-I s nejvyšší obrazovou kvalitou, kdy je enkódován každý frame. Oproti tomu u XAVC-L (tedy datový tok 35 Mbps a 50 Mbps) je enkódován každý dvanáctý frame, zatímco ostatní jsou zaznamenány jen jako obrazové rozdíly lišící se od těchto hraničních framů. Výhoda XAVC-L je jasná - menší datová náročnost, ve výsledku to však s sebou nese nižší kvalitu a zároveň vyšší náročnost na výkon hardwaru v postprodukci.
Obrázek
Tělo kamery a konektivita
Obecně lze říci, že uživatelé předchozího modelu PMW-200 se budou po uchopení kamery cítit jako doma. Rozmístění ovládacích prvků je v podstatě shodné, jen s mírnými odchylkami. Objektiv jsme si již popsali - začíná ostřicím kroužkem, následují zoom kruh s možností přepnout na úplné manuální ovládání. Dále pak na objektivu naleznete přepínač stabilizátoru obrazu, přepínač clony z manuálu a automatiku, zapnutí makra či přepínač ostření. Objektiv je pak zakončen clonovým kroužkem. Na levém boku kamery najdete klasické přepínače od namáčknutí vyvážení bílé přes přepínač zisku, přepínač tří presetů vyvážení bílé, šestici uživatelsky definovatelných tlačítek, zebru, peaking, zapnutí plné automatiky a kolečko ovládání menu až po ovládání dvojice audio XLR vstupů.

Na horním držadle naleznete klasické umístění displeje QHD o rozlišení 960 x 540 v RGB, přičemž pod displejem se skrývají další ovládací prvky především pro přehrávání již natočeného materiálu nebo pro postup v menu.

Ovládací prvky tak mají své tradiční umístění, jaké naleznete i u kamer konkurence, kupříkladu Panasonicu, díky čemuž vám nic nebrání nastavit kameru za běhu takřka „poslepu“. Je pak pochopitelné, že kamera nemá dotykový displej - ten v této profesionální třídě opravdu nemá co dělat.

Na zadní straně kamery najdete dva sloty pro karty SxS, použít lze ale i tradičnější karty SDHC či XQD. V tom případě si však budete muset pořídit i adaptér, který v balení u kamery nenaleznete. Dvojice slotů pak předjímá možnost nahrávat na obě karty současně a tím mít rovnou zálohu při chybě jedné z nich. Kamera disponuje ještě jedním SD slotem, avšak ten je určen pro automatickou tvorbu „proxy“ verze natáčeného klipu s možností datového toku od 500 kb až po 9 Mb/s.

Konektorovou výbavu zastupují již zmíněné dva audio XLR vstupy, dále pak výstup HDMI, SDI a kompozitní vystup kombinovaný s Genlock in. Zároveň na zadní straně ještě naleznete TC in/out. Novinkou je již výše zmíněný USB port, do kterého můžete zapojit přiložený WiFi modul a pomocí bezdrátové sítě tak streamovat natáčený obsah. Do portu lze však připojit i 3G či 4G modem a vysílat rovnou na internet či na dedikovaný server.

Na horním držáku ještě naleznete klasické sáňky, avšak v „chytré“ verzi, kdy při kombinaci s proprietárním bezdrátovým audio systémem UWP-D a dalším adaptérem docílíte propojení audia přímo do kamery bez nutnosti používat kabely, jež by překážely. Zároveň je bezdrátový audio systém napájen přímo z kamery. Podobné to pak je například i u LED světel, která jsou z kamery nabíjena a rovněž se mohou aktivovat při jejím zapnutí.
Obrázek
Natáčení
Kamera Sony PXW-X200 je opravdu určena pro rychlé natáčení, kdy dokážete být v horizontu několika minut (a mnohdy i dříve) připraven do akce. Nemalá váha sice nevylučuje točení z ruky, ale kupříkladu v kombinaci se 17násobným zoomem je rozhodně potřeba stativ. Soubor použitých kodeků rozšiřuje využití kamery na vícero televizních produkčních řetězců, přičemž kvalita obrazu je opravdu dobrá. Trojice půlpalcových Exmor CMOS čipů zajišťuje dobrou hranici šumu a zároveň příjemný dynamický rozsah. Kamera zároveň natáčí v 10 bit 422, což rozšiřuje možnosti gradingu v postprodukci, kdy lze s obrazem dělat „psí kusy“ bez jeho výrazné degradace a zvýšení šumu.

Kamera zároveň umožňuje vytvářet obrazové profily, kdy si v každém z nich nastavíte potřebnou gammu, matrix a detaily přesně podle druhu natáčeného záběru. Obecně lze říci, že kamery od Sony obsahují ještě Hypergamma nastavení, které rozšiřuje dynamický rozsah a obraz trochu přibližuje filmovému „looku“.

Využití
Sony PXW-X200 je bez nadsázky profesionální kamera pro profesionální použití, čemuž odpovídá i cena. Cenovka atakující 180 tisíc korun představuje pro mnoho freelancerů opravdu citelný finanční výdaj. Za tuto částku však získáváte univerzální kameru s výbornou obrazovou kvalitou a výstupem pro televizní workflow. Přístroj dokáže vytvořit velmi dobré záběry i v extrémních podmínkách a jeho použití je tak opravdu vhodné na dokumenty, reportáže, ale klidně i na korporátní videa. Je však otázkou, kdy vás dožene pověstná značka 4K, která je opravdu budoucností natáčení videa na rozdíl od slepé uličky 3D zobrazení. Při natolik vysoké investici však doporučuji rozhodně osobní vyzkoušení a vlastní zhodnocení výstupů.

Výrobce: Sony
Zapůjčil: O-Video s.r.o.

Petr Hamšík

Odpovědět