22. verze editor domácího videa přináší několik užitečných novinek.
18. 9. 2018
Pinnacle Studio je stále dost populární video editor s bohatou historií, která končí akvizicí programu společností Corel. Nový majitel je dost znát – i když vývoj Pinnacle Studia probíhá nezávisle na Corel VideoStudiu v původním týmu Pinnacle, svou roli zcela jistě hrají požadavky samotného Corelu, který má pod palcem dva z větších hráčů v oblasti komplexního zpracování domácího videa. Vývoj Pinnacle Studia je stále pomalejší, nicméně aktuální verze 22 tento nemilý jev poměrně důrazně eliminuje zařazením hned několika užitečných funkcí a vylepšení.
Edice programu
Pinnacle Studio 22 je stále k dispozici pouze ve verzi pro Windows x64 a prodává se ve třech edicích. Všechny edice mají celou řadu jazykových lokalizací, mezi kterými naštěstí nechybí čeština – překlady jsou sice místy dost krkolomné a ne všechno je přeloženo, což ale pro někoho může být pořád lepší než angličtina, němčina či jiný jazyk. Základní edice Pinnacle Studio 22 s cenou cca 1 200 Kč (včetně DPH) umí pracovat pouze s šesti video či audio stopami, dvěma kamerami v režimu MultiCam a má spoustu dalších omezení včetně chybějícího režimu Painting, VR videa, sledování pohybu objektů či podpory různých kodeků, vše navíc pouze v HD rozlišení. Edice Pinnacle Studio 22 Plus za zhruba 2 000 Kč rovněž nepodporuje rozlišení 4K ani 360 VR scény, umí ale 5.1 kanálový zvuk, Auto Ducking, Motion Tracking a pokročilé korekce barev, vše s podporou zdrojů ze čtyř kamer a 24 video + audio stop. Nejdražší edice Pinnacle Studio 22 Ultimate prodávaná za cca 2 700 Kč umí pak všechno, co bude uvedeno v popisu nových funkcí, podporuje 4K video, neomezený počet stop, až šest kamer pro režim MultiCam, dále umí například sledovat pohyb 3D objektů, nastavit průhlednost stop, vytvářet 360 VR scény, kreslit grafiku do videa, importovat formáty MXF, XAVC a DVCPro HD, ukládat video ve formátu H.265/HEVC aj.
Prostředí editoru
Zde vlastně není moc co popisovat, vše je víceméně notoricky známé. Časová osa v několika režimech včetně schematického pohledu a Storyboardu s plnou podporou přesouvání médií myší do časové osy, klasický i rozšířený střih videa a zvuku, práce s přechodovými efekty a nejrůznějšími filtry, zpracování více zdrojů současně v režimu MultiCam, sestavení DVD/Blu-ray disků s navigačními menu a další známé funkce – zkrátka vše, s čím se každý už mnohokrát setkal.
Podpora kamer GoPro a více šablon pro DVD/Blu-ray disky
Pinnacle Studio 22 nově umí (ve všech edicích) importovat média z kamer GoPro, konkrétně formát LVR. Pro skládání a následné vypálení diskových kompilací nabízí editor (podle edice) nově něco přes dvacet, padesát či sto šablon s navigačními menu a grafickými vzhledy, které lze upravit v aplikaci MyDVD.
Korekce a selektivní úpravy barev
První stěžejní novinkou editoru jsou pokročilé úpravy barev v panelu Color Grading, kde můžete upravovat, měnit a tónovat zvolené objekty či plochy obrazu ve snímcích. Současně lze v režimu korekcí barev porovnat barevnost a světelné podmínky ve dvou odlišných klipech a sjednotit jejich zvolené barvové parametry a zmíněnou světelnost. Pro samotné tónování jsou k dispozici klasické posuvníky a několik variant náhledů na histogram od tradičního RGB až po různé „vektorové“ vizualizace barev. Korekce mají několik dalších vnořených sekcí, samostatný je například mód pro manipulaci s tonální křivkou, HSL paletou nebo standardní paletou Color Wheel pro nabírání a aplikace barev. Upravit dále můžete živost a nasycení barev, jasovou složku, čistotu obrazu, aplikovat LUT profil, nastavit expozici, kontrast, teplotu barev a kalibrovat bílou i černou barvu v několika tonálních rozsazích. Jinou užitečnou novinkou jsou selektivní korekce barev, které se používají hlavně pro zvýraznění objektů a prvků na scéně jejich přebarvením či naopak ponecháním jejich původní nebo upravené barevnosti na okolním pozadí v odstínech šedi.
Rozdělení a zachytávání obrazu
Další novinkou je režim Split Screen, ve kterém se s pomocí klíčových snímků rozděluje pohyblivý obraz do současně zobrazovaných částí. Split Screen se hodí například pro reklamní klipy, ale také pro různé prezentace a netradiční přechody, kde se na obrazovce simultánně ukazuje více video streamů v layoutu vytvořeném uživatelem, nebo na bázi hotových šablon. Mezi novinky Pinnacle Studia 22 patří rozšířený modul pro současné zachytávání videa z webové kamery a obsahu obrazovky přes dodávaný Screen Recorder včetně systémového zvuku a vstupu z mikrofonu. Funkce MultiCam Capture jsou napojeny na režim MultiCam, kde lze editovat oba zmíněné zdroje obrazu.
Motion Tracking a více možností pro 360 VR scény
Motion Tracking, tedy sledování pohybu objektů, je v Pinnacle Studiu 22 rozšířeno práci s 3D objekty v podobě grafických prvků či prostorových titulků, které lze v klipech animovat včetně různých efektů. Motion Tracking je vylepšený o cílené sledování skupiny postav či jiných objektů. Ke zvoleným skupinám více objektům lze ukotvit například textové popisky, onscreen grafiku apod., která se na scéně pohybuje se sledovanými objekty. Drobným vylepšením u sledování pohybu objektů je inovovaný efekt mozaikového rozostření. O něco lepší nyní práce s 360 VR scénami, na které lze nově aplikovat efekt Tiny Planet nebo sférické panorama. Ve VR projektech můžete nově používat trimovací nástroje, titulky, grafiku i korekce barev.
Rychlejší výběry a hladké přechody
Střihové operace nově zahrnují tří a čtyřbodový editační proces pro přesné vložení a „usazení“ výběru obsahu klipu s pomocí in/out značek a následného přetažení vyznačeného výběru do časové osy – tzn. vše na tři až čtyři kliknutí myší.
Střih videa byl obohacen o tzv. bezešvé respektive hladké přechody mezi scénami, jejichž prostřednictvím se opět video o něco oživí a získá lepší vizuální dynamiku. Hladkých přechodů není mnoho, vystačit si zatím musíte s lupou, otáčením a převrácením obrazu v kombinaci s efektem Whip. Plynulost přechodů perfektně vynikne třeba u scén s podobnou barevností a tónováním či u scén s podobnými záběry (na vizuálně podobné objekty), kdy jsou z pohledu kamery přilepené plochy scén přímo za sebe, nad sebe či jinak po okrajích záběru kamery.
Nové filtry a efekty
Efektů a obecně multimediálního obsahu je v Pinnacle Studiu 22 Ultimate víc než dost – podle edice je to něco přes 1 500, 1 800 nebo 2 000 efektů a filtrů. Připočítat nově můžeme balík filtrů NewBlue Video Essentials 1, což je trochu paradox, neboť sady Video Essentials 2, 3, 4, 5 byly s programem dodávané již dříve.
Závěr
Vzhledem k dostatečnému počtu novinek a různých inovací si editor stěžejní verzi určitě zasloužil. Jen připomenu, že některé z avizovaných vylepšení byly již rovnou k dispozici, nebo předem plánovány do bezplatného updatu na verzi 21.5, na výše uvedené novinky se ale nakonec dostalo až v placeném upgradu na verzi 22. Svou roli má u uživatelů Pinnacle Studia i jistý sentiment daný mimo jiné dlouhou historií editoru, přičemž některé ze starších stěžejních verzí byly bez záplat dost tristní. Na zásadní chyby jsem ale při testování Pinnacle Studia 22 nenarazil, nicméně aplikace v edici Ultimate má tolik možností, editačních operací, efektů a dalších funkcí, že zkrátka není možné všechno důkladněji vyzkoušet. Zajímavá je časově omezená zkušební verze editoru (https://www.pinnaclesys.com/en/free-trials/) – jedná se totiž o jakýsi hybrid, umožňující vyzkoušet většinu z funkcí editoru napříč všemi prodávanými edicemi, ovšem na úkor chybějících efektů, šablon a korekcí barev a především hodně omezeného počtu importních i exportních formátů.
Výrobce: Pinnacle
Luboš Němec