Příspěvky: 160
Registrován: 03 srp 2011 14:24

Panasonic HX-A500

Příspěvek od pixel »

4K, kam se podíváte!
10. 2. 2015

Rozlišení 4K, tedy 3840 na 2160 bodů, je poslední dobou přítomno opravdu všude. Nástup většího počtu zobrazovacích bodů se podobá situaci před několika lety, kdy jsme všichni obdivovali obrazovky s Full HD, na kterých běžely demoreely srovnávající rozmazaný obraz z klasických DVD s okouzlujícím Blu-ray. Také tehdy se objevilo prvních pár vlaštovek v podobě předražených televizí či počítačových monitorů, do nichž nebylo možné získat příliš mnoho obsahu. Jedním z prvních zdrojů pak byly zpravidla kamery natáčející ve Full HD. Aneb dle hesla - chceš obraz 1920 na 1080? Tak si jej natoč.

Podobné je to i teď s 4K rozlišením. Demoreely jsou na televizích nádherné, přesto lze filmy s tímto rozlišením spočítat na prstech jedné ruky. Opět zbývá jen produkce vlastního obsahu, s níž by mohla pomoci outdoorová kamera Panasonic HX-A500, která natáčí mimo jiné i ve vzývaném rozlišení 4K. Proč však v tomto rozlišení natáčet, když jej nemůžete doma pořádně zobrazit?

Natáčení v tomto rozlišení však má své uplatnění i při postprodukci do Full HD - obraz je zpravidla při downscalu ostřejší, než když jej natáčíte přímo klasickém 1080p. Pojďme se tedy podívat na zoubek nové verzi outdoorové kamery od Panasonicu.

Netradiční design
Synonymem outdoorové kamery byla po dlouhou dobu značka GoPro, přičemž i její poslední model GoPro HERO4 Black přináší rozlišení 4K. Není se čemu divit, že většina ostatních (nejen) čínských výrobců ve svých modelech vychází z podoby GoPra - tedy kamerové tělo ve tvaru víceméně kvádru, které vkládáte do vodotěsného obalu. Takovéto řešení vidíme například u modelů GoClever, Nilox, Evolveo, Magicam a dalších.

Panasonic HX-A500 na to jde jinou cestou. Ve své konstrukci vychází z předcházejícího modelu A100, kdy se přístroj skládá z části záznamové, na které naleznete ovládací prvky, displej a uvnitř baterii, a části kamery, která je propojena 70centimetrovým kabelem. Obě části jsou vodotěsné, přičemž výrobce uvádí možnost ponoření přístroje až do tří metrů na dobu maximálně třiceti minut. Je evidentní, že kamera tak nebude ideální pro potápěče. Kromě vody je pak kamera dle výrobce odolná také vůči prachu.
Obrázek
Výrobce zvolil toto řešení především proto, abyste si mohli kameru připnout na dodávaný držák, kterým si kameru umístíte „za ucho“ a vypadáte tak jako mariňák z Vetřelce. Samotnou ovládací jednotku si pak můžete upevnit na ruku pomocí dodávaného pouzdra, což vypadá velmi prakticky, ovšem jen na první pohled. Přestože samotná jednotka kamery váží pouze 31 gramů (ovládací jednotka pak 119 g), po delší době se i ta pronese a za uchem se začne vytvářet otlak. Zhruba dvacet minut je opravdu maximum, pak si budete muset kameru sundat. Řešením se tak stávají další držáky, ať už na helmu či řídítka, nebo klasická přísavka na hladké povrchy.

Design ve mně však nevzbuzuje příliš důvěry. Když se mi dron s GoPro kamerou v podvěsu ve vodotěsném obalu zřítil zhruba z výšky dvaceti pěti metrů na dlažbu, měl obal opravdu četné škrábance, avšak kamera bez problémů fungovala dál. Nedovedu si představit, že by podobnou zátěž vydržel i Panasonic HX-A500.

Možnosti natáčení
Začněme tím nejpodstatnějším a to je objektiv kamery. Pochopitelně jde o objektiv s fixním zaostřením do nekonečna a světelností f/2,8. Lze nastavit vyvážení bílé (Auto, Indoor1, Indoor 2, Sunny, Cloudy, White Set), rychlost závěrky pak stoupá od 1/25 až na 1/12 000, přičemž ji není možné nastavit manuálně. V rámci natáčení lze volit ze dvou úhlů pohledu - první možnost s názvem Wide zabírá scénu ve 160stupňovém zorném poli, které v okrajích výrazně soudkuje. Druhý zorný úhel je Normal, avšak ani ten vám obraz nepřepne do klasického pohledu, opět jde o „rybí oko“, byť ne tolik výrazné a vypouklé.

Druhá část kamery má na sobě 1,5palcový displej, v sobě baterii a slot pro micro SD kartu a tři ovládací prvky. První je klasický vypínač, druhým zapínáte a vypínáte záznam a třetí je klikatelný joystick, pomocí něhož nastavujete samotnou kameru.

Pojďme se podívat na nastavení, nejprve na možná rozlišení. Vlajkové je bezesporu rozlišení 4K, tedy 3840 na 2160 bodů s 25 snímky za vteřinu s variabilním bitratem do maxima 72 Mbps. Kamera v tomto rozlišení umožňuje natáčet pouze v nejširším úhlu záběru Wide, což je v podstatě podobná situace jako u GoPro kamery. Procesor je totiž plně zaměstnán tím, aby vůbec správně uložil datový tok videa a nemá kapacitu na jakýkoli ořez či softwarové vyrovnávání rybího oka. Mezi další základní rozlišení pak patří 1080p při 50 snímcích za vteřinu (max. bitrate 28 Mbps), 1080p při 25 snímcích (průměrný bitrate 15 Mbps), 720p při 50 snímcích (průměrný bitrate 15 Mbps), 720p při 25 snímcích (průměrný bitrate 15 Mbps) a rozlišení 848 na 480 při 25 snímcích. Kamera však zvládá i zpomalené natáčení a to 720p při 100 snímcích za vteřinu a rozlišení 848 na 480 při 200 snímcích za vteřinu, což je podobné jako v případě GoPro kamer. Dalším módem natáčení je Loop Recording, tedy natáčení ve smyčce, kdy se po zaplnění prostoru začne odmazávat předchozí natočený materiál. Poslední možností je pak časosběr fotografií.

Kamera disponuje také softwarovou stabilizací obrazu, která však funguje pouze u rozlišení 1080p při 25 snímcích za vteřinu, 720p při 25 snímcích a 480p při 25 snímcích. Pokud však stabilizaci zapnete, neuvidíte příliš velký rozdíl. Obraz se prostě klepe a nic na tom nezmění ani softwarová stabilizace.
Další nastavení se pak týkají kompenzace protisvětla, kompenzace barevnosti při nočních záběrech, zapnutí či vypnutí mikrofonu a kompenzace větru v mikrofonu.
Obrázek
A jak vypadají záběry? Při natáčení do 4K měla kamera v testovacích záběrech příjemný obraz bez výrazných šumů - zvláště při krásném počasí se detailnost obrazu naplno projeví. Zvládá poměrně rychle přechody mezi různě osvětlenými prostory (zpravidla pohled z okna a rychlý přesun do interiéru). Při horší světelnosti však ztrácí. Při umělém osvětlení zářivkami (například v metru) ještě dokáže vykouzlit akceptovatelný obraz, použití v nočním městě je však už mimo dosah této kamery. Šum je již příliš velký a obraz má spíše informační charakter, než že by byl použitelný pro jakoukoli tvůrčí činnost. Značným handicapem této kamery je velká roztřesenost. To však není u outdoorových kamer opravdu nic nového.

Vestavěná baterie vydrží při natáčení 1080p při 25 snímcích za vteřinu natáčet zhruba dvě hodiny. Nevýhodou však je fakt, že ji jen tak nevyměníte a jste odkázáni na dobíjení prostřednictvím micro USB konektoru.

Konektivitu kamery doplňuje vestavěné wifi, kdy se můžete propojit s aplikací pro iPhony či telefony s Androidem, všechna výše uvedená nastavení obsloužit z telefonu a zároveň vidět přímý náhled z kamery. Funkčnost aplikace je v podstatě shodná jako v případě podobného nástroje u kamer GoPro, avšak vývojáři nejspíše někde udělali několik chybiček. Kupříkladu náhled obrazu natáčeného kamerou je přenášen se značným zpožděním a mnohdy i zadrháváním. Markantní to bylo především při natáčení v rozlišení 4K, kdy jsem měl pocit, že se kamera snaží náhled v tomto rozlišení poslat do telefonu. V případě ostatních rozlišení se totiž tento problém nevyskytl. Vestavěné wifi umožňuje i další funkce jako je přímé propojení se streamovací službou Ustream, načež lze následné přímé živé vysílání streamovat přímo na internet.

Vhodná kamera?
Panasonic HX-A500 není kamerou úplně pro každého, především svou konstrukcí nemusí vyhovovat úplně všem. Je nesporně příjemné mít samotný snímač samostatně a „dívat“ se například v jeskyních do skulin a průlezů. Na druhou stranu zařízení není tak kompaktní a odolné, jako je tomu u konkurenčních přístrojů. Rozlišení 4K je rozhodně skvělé, avšak je škoda, že při něm lze natáčet jen masivním rybím okem. Kresba obrazu je dobrá při příznivých světelných podmínkách, jinak kamera ztrácí. Komplikací je také nemožnost vyměnit baterii, na druhou stranu potěší náhledový displej a příjemnější ovládání. Musíte zvážit sami, které z těchto vlastností jsou pro vás nepřekročitelné a které vás naopak lákají.

Výrobce: Panasonic
Zapůjčil: Syntex Praha s.r.o.

Petr Hamšík