Kompoziční a efektový systém může být alternativou k Adobe After Effects a nabízí soubor funkcí pro střih videa, tvorbu vizuálních efektů a poměrně široké možnosti v oblasti 2D a 3D kompozic.
27. 4. 2016
HitFilm společnosti FXHOME je v podstatě běžný NLE systém střední třídy, jeho možnosti ovšem zasahují i do oblasti profesionálních kompozičních aplikací pro televizní a filmovou produkci. Mezi výhody editoru patří relativně bohatá nabídka obrazových korekcí, stylizace barev v podobě stále častěji zmiňovaného color gradingu a také některá velmi zajímavá technická řešení kombinace 2D scény či stereoskopického obrazu s animovanými 3D modely objektů. S pomocí maskování, korekčních a pracovních obrazových vrstev, efektových filtrů a níže uvedených plug-inů můžete v HitFilmu 4 Pro do scény poměrně jednoduše začlenit pohyblivé 3D objekty, které se pak stávají nedílnou součástí filmu. K dispozici dále máte režim pro vkládání titulků, systém částic například pro obligátní výbuchy či simulaci ohně, kouře a jiných přírodních událostí, které lze opět kombinovat ve vrstvách.
Editor a multifunkční zásuvné moduly
Aplikace je dostupná pro Windows a Mac OS X, kde má HitFilm 4 Pro mírně odlišné technické specifikace týkající se podpory formátů videa. Součástí celého balíku je navíc zhruba 140 modulárních plug-inů v sadě HitFilm Ignite (prodává se i samostatně), které lze využívat i v jiných video editorech a kompozičních systémech - například v Adobe Premiere Pro, After Effects, Apple Final Cut Pro X, Apple Motion, DaVinci Resolve, Sony Vegas Pro, Sony Catalyst Edit a v různých dalších NLE aplikacích. Drobným bonusem v ceně editoru je ještě mocha HitFilm pro rozšířenou práci s 3D kamerou uvnitř upravovaných scén a sada 3D tvarů a prostorových titulků BorisFX 3D Objects (rovněž v prodeji i samostatně). Díky architektuře OpenFX můžete HitFilm 4 Pro doplnit o další efektové či color grading zásuvné moduly například z produkcí společností NewBlue FX, Red Giant, RE-Vision či GenArts.
Flexibilní pracovní prostředí
Prostředí editoru, respektive jeho GUI je navrženo s koncepcí panelů, které si můžete přemístit do jiné skupiny palet, případně vytáhnout na pracovní plochu a ukotvit například ke stranám hlavního okna, nebo je nechat jako plovoucí okno s měnitelnými rozměry. HitFilm 4 Pro standardně obsahuje čtyři tematická rozvržení pracovní plochy pro účely editace či střihu videa a kompoziční činnosti, dále víceméně klasické rozhraní NLE systémů a variantu se všemi zobrazenými panely. Upravené rozvržení si můžete uložit jako vlastní předvolbu a rychle se k němu vrátit.
Import a střih videa
HitFilm 4 Pro si poradí s mnoha formáty videa a zvuku v různých kontejnerech. Konkrétně třeba s formáty a kodeky Apple ProRes (pouze u verze pro Mac OS), AVI, AVCHD, MPEG-1/2/4, M2TS, QuickTime/MOV, MP4, AVC/H.264, MTS, MXF, DVCPro HD, DV/HDV, WMV, AAC, MP3, MPA, WAV, WMA aj. Do projektů můžete zařadit také statické obrázky ve formátech BMP, GIF, JPEG, PNG, TARGA a TIFF a také 3D objekty ve formátech 3DS, LWO a OBJ. Novinkou v rámci podporovaných souborů je mimo jiné import animací ve formátu Alembic 3D používaných zejména společnostmi Sony Pictures a Lucasfilm a také většinou profesionálních animačních systémů.
Multimédia můžete třídit, organizovat, filtrovat a vyhledávat v panelu Media. Zde lze prohlížet i všechny podrobnosti o souborech a založit projekty pro kompozici nového záběru, integrovat projekt vyrobený v externím editoru mocha HitFilm a vytvářet pravoúhlé 2D a 3D tvary typu Plane pro kompoziční záběry.
Časová osa nabízí celou řadu běžných střihových nástrojů jako je trimování či rozdělení klipů a několik režimů pro manipulaci s in/out pozicemi klipů ve stopách včetně přesouvání mediálních objektů. Pro každý z objektů v časové ose můžete individuálně vytvořit jeho náhled v proxy cache a urychlit tím střihové a následně i efektové operace. K dispozici máte rovněž (částečně interaktivní) nástroj pro snadné přečasování rychlosti přehrávání daného mediálního objektu v rámci jeho in/out pozic v časové ose. Videoklipům a grafickým objektům můžete nastavit některý z nabízených režimů prolnutí. Možnosti nativních úprav zvukových stop přímo v editoru jsou téměř nulové, tedy pokud nebudeme počítat zvukové efekty v rámci postprocessingu a nastavení hlasitosti audio stopy.
3D modely ve scéně
Rendering importovaných 3D modelů probíhá přímo v prostředí HitFilmu. Nastavit nově můžete různé světelné podmínky včetně rozptýleného světla dopadajícího na objekty, využít lze také zrcadlení, bump mapping a samozřejmě také běžné texty a mapy materiálů. Renderovací jádro poskytuje vizuálně velmi dobré výsledky, přesto si však netroufnu tvrdit, že výstup je vždy použitelný. Nezbytným předpokladem realistického podání scény v případě jejího spojení s 3D objekty je totiž kvalita a propracovanost daných modelů (což platí pro všechny kompoziční editory) a jejich vhodně zvolené barevné korekce. V opačném případě bude výsledek montáže působit značně nevěrohodně. Typickým příkladem jsou třeba zoufalé pokusy o efekty z produkce nechvalně známého studia The Asylum.
Kompozice a efekty
Největší předností HitFilmu 4 Pro je bezesporu jednoduchá tvorba video kompozic především pro účely dosažení nejrůznějších efektů. Libovolný úsek časové osy můžete převést na tzv. Composite Shot, ve kterém pak pracujete se všemi dostupnými maskovacími funkcemi, trackingem a efektovými filtry. U animačního systému editoru jsou nově k dispozici grafy hodnot a Bézierovy křivky pro ovládání průběhu a plynulosti animačních cest. Do každé kompozice lze vkládat další vrstvy a provádět v nich opět samostatné kompoziční, korekční či efektové operace, kterých nabízí HitFilm 4 Pro opravdu hodně. V panelu efektů se navíc automaticky objeví také všechny OpenFX plug-iny, které si mohou vyvolat vlastní grafické rozhraní.
V nabídce efektů najdeme něco přes dvacet kategorií filtrů a speciálních operací (celkem více než 200 efektů), které se jednoduše přidají do zvoleného časové úseku klipu a případně napojí na masky a funkce pro sledování pohybu objektů. Rozšířeny jsou některé audio filtry, s jejichž pomocí můžete například zredukovat šum ve zvukové stopě, vytvářet několik druhů efektů ozvěny, ladit intenzitu a vyvážení zvuku pro různá prostředí a mimo jiné třeba i vyrobit Dopplerův efekt.
V dalších kategoriích jsou například filtry pro rozostření, manipulaci s barevnými kanály, mnoho filtrů pro úpravy a vylepšování barev, samostatná skupina filtrů pro color grading, různé deformační filtry a generátory mnoha druhů světelných efektů. Generovat lze dále třeba mraky, kouř, oheň, vítr (např. tornádo) a jiné částicové efekty včetně nového notoricky známého Hyperdrive efektu ze Star Wars. Stejně tak lze simulovat paralaxu a aplikovat na video různé kreslicí a umělecké grafické styly. Klasických přechodových efektů používaných v rámci střihu nabízí HitFilm 4 Pro relativně málo - pro zvuk pouze běžný fading, pro video pak celkem 14 přechodů.
Velmi bohatou nabídku tvoří skupiny 3D efektů představujících výstřely z mnoha typů zbraní, kde HitFilm simuluje a kombinuje světelné efekty s částicemi a eventuálně i dalšími efekty. Jde například o brokovnici, kolt, pistole, útočné a automatické pušky (včetně legendární M-16), kulomet, ale také třeba plamenomet, laserové a plazmové střely aj. Vše je navíc většinou určeno pro použití za denního světla, v noci nebo s přístroji pro noční vidění. Díky těmto již hotovým efektovým předvolbám je HitFilm stále populárnější při kompozicích scén pro sci-fi seriály, válečné filmy apod., ať už samostatně, nebo jako doplňkový efektový software.
Export projektu
Hotové scény v podobě celého obsahu časové osy v editoru či jednotlivých kompozičních scén můžete po jejich spočítání uložit jako video soubor ve zvoleném rozlišení s kodekem H.264 (s proměnlivým i konstantním datovým tokem) v kontejneru MP4, dále ve formátech OpenEXR, AVI a QuickTime u verze pro Mac, nebo jako sekvenci obrazových snímků. Přímo z editoru lze též video nahrávat na YouTube včetně všech důležitých popisných metadat.
Závěr
HitFilm je vzhledem ke svým vlastnostem, univerzálnosti a spektru efektových funkcí poměrně hodnotný software pro video kompozice, který se navíc prodává za přijatelnou cenu. Editor lze podobně jako Adobe After Effects bez problémů využívat i pro HD televizní produkci, respektive televizní či méně náročné filmové triky, chybí mu ale větší míra propojitelnosti na další profesionální střihové a kompoziční systémy. Celkově by se dalo říci, že HitFilm 4 Pro se snaží umět co nejvíce ohledně střihu a tvorby kompozic kombinovaných s nejrůznějšími typy efektových úprav, ne vše se mu ale daří. Bez specializovaných externích plug-inů je v něm oproti After Effects například komplikovanější práce s titulky (interní titulkovač je doslova tragický), hůř se realizují efekty s pohyblivými objekty, zatím též chybí použitelný rotoscoping a multicam režim pro zpracování videa.
V souvislosti s integrací se studiovými programy pro zpracování videa a triky jsou zde trochu chudší možnosti ukládání videa a především schopnost exportu obsahu scén včetně nadefinovaných efektů. Pochválit naopak musím rychlý rendering scén (samozřejmě s podporou GPU akcelerace), přehledné grafické rozhraní celé aplikace, částicové efekty či možnost práce s 3D objekty, výborné jsou i filtry pro color grading a 3D kompozice. Zkušební verzi editoru pro Windows i Mac OS X si můžete stáhnout zdarma.
Výrobce: FXHOME
Zapůjčil: ERPEA s.r.o.
Luboš Němec