HitFilm 3 Pro

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Administrátor
Příspěvky: 161
Registrován: 03 srp 2011 14:24

HitFilm 3 Pro

Příspěvek od pixel »

Střih i zvláštní efekty pod jednou střechou.
4. 5. 2015

T éto koupě nebudete litovat. Vím to, protože ani já vůbec nelituji!“ píše se v uživatelské recenzi na stránkách online obchodu Amazon pod položkou HitFilm 3 Pro, softwaru, který v sobě integruje několik oblastí motion graphics. Samozřejmě nás zajímá, do jaké míry je HitFilm 3 Pro použitelný a zda může nahradit ustálené programy na trhu.

Pokud chcete v dnešní době pracovat se střihem či zvláštními efekty, pravděpodobně se dříve nebo později zastavíte u některého z produktů Adobe. V rámci střihového softwaru je samozřejmě možnost sáhnout kupříkladu po Avidu, Final Cutu či Sony Vegas, avšak právě Adobe umožňuje na PC i Macu integrovanou práci od zvuku přes samotný střih a grafiku až po zvláštní efekty v rámci After Effects.

Program HitFilm jde do jisté míry stejnou cestou a není příliš překvapivé, že se u Adobe hodně inspiruje, což ostatně uvidíme dále. Za projektem stojí Joshua Davies, který v roce 2011 vytvořil první verzi softwaru s cílem dokázat, že nástroje pro video a filmovou postprodukci mohou být cenově dostupnější. Ukazuje se to i na celé filosofii HitFilmu, v němž kupříkladu naleznete řadu presetů směřujících právě k začínajícím filmařům - od nejrůznějších odrazů střel přes výstřely až po použití 3D modelů.
Obrázek
Obrázek
Třetí verze s novinkami
HitFilm je dobré si projít jako celek, protože jeho kouzlo je především v propojenosti a snadném přecházení mezi střihem a kompozicemi - proto si dále popíšeme proces tvorby jako takové. Nejprve se však podívejme na novinky, s nimiž přichází třetí verze.

Obecně lze říci, že jde spíše o zlepšování stávajícího modelu, který je atraktivní především řadou nativních efektů, kdy vás nic nenutí zakoupit si množství dalších plug-inů, pomocí nichž byste dokončili svou zakázku. Co je zcela nové? Vývojáři kupříkladu přidávají funkci 3D kamerové projekce, která umožňuje vytvoření 3D scén na základě 2D fotografií. Základem této novinky je v podstatě projekce dané fotografie na vybranou plochu, což na druhou stranu není zas tak převratná záležitost.

Novým efektem je dále odstraňovač šumu neboli Denoise - v důsledku poměrně jednoduchý efekt, který s sebou nese volbu oblasti pro analýzu a následný výpočet odstranění šumu. V rámci efektu tak nastavujete jak danou oblast analýzy, tak míru vyhlazení, jas a další parametry. V průběhu několika testování však efekt zas tak přesvědčivý nebyl - spíše záběr podivně rozmazal, přičemž jednotlivé rozmáznuté části se přesouvaly po záběru. Je určitě třeba si s efektem více pohrát, což ovšem kupříkladu s konkurenčním Denoiserem od Red Giant Software nutné není.

Je s podivem, že v předchozích verzích nebyl k dispozici tak základní efekt, jakým jsou křivky. S třetí verzí přicházejí i ty společně s efekty jako je zjemnění kůže či aplikace barvy na černobílé tvary a efekty. Efekt automatického retušování kůže je překvapivě mocný, na rozdíl od výše zmíněného odstraňovače šumu funguje opravdu „na první dobrou“ - dokáže v záběru bez problémů identifikovat oblasti s pokožkou a následně je dle nastavení i rozmazat. V rámci parametrů efektu tak nemůže chybět například určení přesné barvy kůže, jemnost vyhlazení, práh jasu, saturace kůže či její záře. Jde o velmi příjemný efekt.

Mezi další novinky, kterých si patrně všimnete na první pohled, je vylepšení uživatelského rozhraní programu, kdy padla volba na temnější interface (opět jasná inspirace aplikací Premiere Pro), který je plně editovatelný, přičemž okno pro výběr a prvotní úpravu záběru má konečně větší prostor. Podobnou změnou je pak obligátní vylepšení výkonu, který počítá s lepším využitím GPU. S tím souvisí i možnost počítání proxy jednotlivých klipů, tedy v podstatě rendering náhledů pro plynulé přehrávání. Zde se však nelze ubránit určitým rozpakům - na jednu stranu by měl HitFilm 3 Pro využívat lépe výkon GPU, na stranu druhou však bez „sekání“ nedokáže v kompozici přehrát v reálném čase nepříliš složitou scénu. Zde je asi trochu problém, neboť na testovací sestavě dokonce i v Premiere Pro zvládá počítač přehrát bez nutnosti předrenderingu i tak náročný efekt, jakým je Warp Stabilizer. V této oblasti má HitFilm 3 Pro rozhodně prostor pro zlepšení.
Obrázek
V neposlední řadě se objevily další novinky v podobě několika zbrusu nových efektů. Prvním je efekt Heat Distortion (zdravíme VideoCopilot), který může simulovat jak spalovací motory stíhaček, tak horký letní den. Jeho parametry jsou poměrně obsáhlé - od velikosti vlnění přes směr větru a jeho rychlost až po možnost definovat šum. Dalšími novými efekty jsou Audio Spectrum a Waveform, které umožní vytvořit dynamickou animaci či vrstvu na základě zvuku. Mezi efekty, které použijete spíše zřídka, patří i Rain on Glass - prostě kapky tekoucí po skle. Zde si upravíte počet stékajících kapek za vteřinu, jejich velikost, ale i tloušťku skla, po kterém kapky stékají. Mezi nové efekty pak patří i volumetrická světla, korekce distorze objektivu či dodání šumu do obrazu.

HitFilm 3 Pro přináší v rámci efektů či plug-inů i poměrně příjemnou možnost jejich importu do dalších programů - kupříkladu právě do Premiere či After Effects. V tu chvíli ale investice do tohoto programu trochu ztrácí své kouzlo. V důsledku to pak totiž znamená, že můžete své projekty tvořit rovnou v Premiere nebo After Effects bez nutnosti využívat HitFilm. Zde to bude mít smysl spíše v rovině toho, že již nepotřebujete zakoupit další drahé plug-iny jako je například emitor částic.

Co se vylepšilo? Již zmíněný emitor částic dostává do vínku možnost využít 3D modely jako částice (zdravíme Element 3D), zároveň pak umožňuje emitovat částice přímo z jednotlivých vrstev. Vylepšena je také spolupráce s Mochou - uživatelům AE známým programem pro práci s trackováním na základě ploch, které pak můžete pohodlně aplikovat na zvolenou masku. HitFilm 3 Pro má samozřejmě k dispozici i tradiční trackování, mnohdy jsou však třeba komplexnější nástroje, což Mocha rozhodně je. Pokud jde o práci s 3D modely v rámci scén, nejpodstatnějším vylepšením je přítomnost 32bitového Ambient Occlusion, tedy mnohem lepší nakládání se stíny v rámci scény. Již jsme zmiňovali, že se v uživatelském střihovém prostředí zvětšilo náhledové okno - dále přibyl ještě monitor s hlasitostí zvuku v podobném designu, jak jej znáte z Premiere Pro.
Obrázek
Co vlastně HitFilm 3 nabízí?
Zmiňovali jsme především univerzálnost - od střihu přes zvláštní efekty až po export projektu. Když HitFilm 3 Pro spustíte, hned první obrazovka vás může inspirovat k tvorbě vlastních projektů, neboť vede ke stránce s tutoriály, jichž je opravdu příjemné množství a které vás naučí jednotlivé postupy práce s programem. V tomto ohledu je třeba tvůrce pochválit, že (nejen) tímto způsobem udržují kontakt s komunitou.

Mezi hlavní „features“ patří možnost zároveň stříhat a vytvářet komplexnější kompozice. Při střihu je uživatelské prostředí velmi inspirováno Premiere Pro, i když co nového ostatně vymyslet u NLE editoru. HitFilm 3 Pro disponuje jednotlivými vrstvami videa a audia, možností trimovat zdrojové klipy, následně je vkládat do časové osy a nahrazovat kompozicemi. Styl práce je v podstatě shodný s tím, na co jste zvyklí odjinud - pracujete s prolínačkami, efekty se aplikují na klip a následně se upravují jejich parametry. Jediná věc, která mne zarazila, je již zmiňovaná nutnost vytvářet náhledový rendering i na poměrně výkonné sestavě.

Pokud přejdeme do kompozičního okna pro speciální efekty, opět vytane na mysli především After Effects - zde se pracuje s jednotlivými vrstvami, jejich interakcí a opět s aplikací efektů na ně. Nemá smysl popisovat zde detaily funkce, která je v důsledku stejná jako v AE.

Koupit, nekoupit?
HitFilm 3 Pro má stále potenciál plně nahradit celé postprodukční workflow a lze říci, že s jeho pomocí opravdu vytvoříte sci-fi, fantasy či akční snímek. Jeho zaměření je také od začátku patrné - cílí na produkce, které mají hlouběji do kapsy a chtějí mít vše pod jednou střechou. Ve prospěch HitFilmu může hovořit i to, že zůstává u tradičního modelu „kup a vlastni“, nikoli „kup si předplatné na měsíc či rok“, jak to dělá Adobe. Předplatné může být z hlediska jednoho měsíce výhodné, v dlouhodobém horizontu se však výhodnost ztrácí. HitFilm 3 Pro si v každém případě vyzkoušejte přinejmenším v demo verzi a sami uvidíte, zda vám bude vyhovovat.

Výrobce: FXHOME Ltd.

Petr Hamšík

Odpovědět