GoPro HERO4 Black a Silver Edition

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Administrátor
Příspěvky: 160
Registrován: 03 srp 2011 14:24

GoPro HERO4 Black a Silver Edition

Příspěvek od pixel »

Nebojme se 4K!
16. 4. 2015

Lednový veletrh CES v Las Vegas nezlomně ukázal, kudy povede cesta budoucí spotřební elektroniky. Zejména u výrobců televizorů se naplno projevilo, že domácí 3D je naprosto mrtvé a zraky všech se upínají k novým modelům 4K televizí s extrémně detailním obrazem. Rozlišení 4K neboli čtyřnásobek dnes již standardního Full HD rozlišení je vidět opravdu všude a ceny těchto „zobrazovačů“ utěšeně klesají. Vytvářet 4K obsah je proto v rámci konkurenceschopnosti velmi důležité. Již na podzim tak přišla i firma GoPro s novou verzí své outdoorové kamery HERO, která ve své nejvyšší verzi dokáže natáčet právě i v rozlišení 4K.

Toto z dnešního pohledu extrémní rozlišení 3840 x 2160 bodů je však skvěle využitelné i v případě, že produkujete videa do Full HD, a to ze tří důvodů. Prvním je možnost downscalingu na 1920 x 1080, kdy tento obraz vypadá vždy lépe než při natáčení přímo do Full HD. Druhým důvodem je velmi užitečná možnost digitálního „zoomu“ na určitou oblast obrazu bez ztráty kvality (respektive opět do velikosti Full HD). Třetím důvodem je pak možnost stabilizace obrazu, která vždy v nějaké míře tento obraz „ořízne“, aby měl algoritmus stabilizace s čím pracovat. GoPro však vytvořila celkem tři verze HERO4 - pojďme si je v krátkosti představit.
Obrázek
ObrázekTrojice kamer
Obecně lze říci, že GoPro je v segmentu outdoorových kamer podobnou firmou, jako je Apple v případě mobilních telefonů či osobních počítačů. Tedy firmou produkující ve své kategorii řekněme nejdražší výrobky, které však mají i svou přidanou hodnotu. Velkému množství alternativ mezi outdoorovými kamerami by měla nejspíše konkurovat základní verze HERO s cenou okolo 4 tisíc korun, avšak s mnohými omezeními oproti vlajkovým lodím HERO4. Tato základní verze dokáže natáčet v rozlišení 1080p při 30 a 25 snímcích za vteřinu a 720p při šedesáti, respektive padesáti snímcích za vteřinu. Objektiv u kamer GoPro je pochopitelně široké rybí oko, přičemž v této základní verzi chybí možnost úpravy šířky záběru, zůstává pouze základní nejširší záběr. Další podstatnou nevýhodou je fakt, že kameru nelze vyjmout z krytu a tím pádem ji použít i někde jinde, například na dronu atp.

V našem článku se budeme věnovat především dvěma nejvyšším verzím HERO4 Black Edition a Silver Edition. Verzi Black lze v současné době pořídit za zhruba 13 a půl tisíce korun, zatímco Silver stojí 10.990 Kč. Rozdíl mezi oběma verzemi je poměrně podstatný, neboť s dražší HERO4 můžete natáčet právě ve zmiňovaném 4K, Silver edice naopak získala pro mnohé jinou výhodu - dotykový LCD displej na zadní straně přístroje. Tato dvě rozšíření jsou v podstatě hlavním rozřazujícím elementem - pokud chcete 4K, musíte si koupit Black Edition, pokud chcete displej, musíte sáhnout po Silver edici.

Co lze říci obecně o obou edicích je, že se trochu změnila podoba plastového vodotěsného krytu. Čočku aktuálně nelze vyjmout, jako tomu bylo u předchozí verze, kde byl plastový kryt připevněn osmi šroubky. To je dle mého názoru trochu krok zpět. Druhá nepříliš dobrá změna se udála u plastového „zavírátka“ krytu, které je teď z jednoho kusu a oproti starší verzi se zavírá a především otevírá poměrně ztěžka. Lepší podobu však získala kovová tlačítka, která jsou větší a zároveň se dají lépe stisknout.

Černý elegán
Jednotlivé verze si teď popíšeme podrobněji a díky přítomnosti 4K začneme právě s Black edicí HERO4. Velikost kamery je prakticky shodná jako u HERO3+, nicméně o hmotnost narostla o 14 gramů na 88 g. Je zvláštní, že kupříkladu u Silver edice, která má navíc LCD displej, je hmotnost menší - 83 gramů. U obou kamer se trochu změnil design malého černobílého LCD displeje, na jehož okrajích jsou notifikační podlouhlé diody signalizující nahrávání a zapnutou wifi síť. Podstatnou změnou prošlo i boční tlačítko, které je trochu větší a nejen že zapíná wifi síť, ale slouží i k nastavení záznamu v daném módu. Pokud jste tedy v natáčecím módu, hned se vám zobrazí rozlišení, počet snímků za vteřinu, úhel záběru, ostření a Protune. Při fotografiích pak možnost měnit analogicky velikost, Protune či volba nočního focení.

Jaké možnosti natáčení HERO4 Black Edition nabízí? Oproti předchozí verzi se nabídka opravdu rozrostla - pojďme si všechny módy představit. Vlajkový 4K umožňuje natáčet v rozlišení 3840 x 2160 bodů v snímkových frekvencích 24, 25 a 30 snímků za vteřinu. Jediná možnost šíře záběru je u tohoto módu Ultra Wide. Natáčení ve 4K nabízí také možnost SuperView, tedy ještě většího rozšíření obrazu. Druhým rozlišením je pak 2,7K, tedy 2704 x 1520 bodů při frekvencích 50, 48, 30, 25 a 24 snímků za vteřinu s možností šíře záběru Ultra Wide a Medium. Stejné rozlišení je pak k dispozici opět v rámci SuperView záběru, nicméně pouze s frekvencemi 30 a 25 snímků za vteřinu. Poslední verze 2,7K je pak ve formátu 4:3, tedy s rozlišením 2704 x 2028 bodů, frekvencemi 25 a 30 snímků za vteřinu a šíří záběru pouze Ultra Wide. 1440p, tedy 1980 x 1440 bodů, umožňuje natáčet ve frekvencích 80, 60, 50, 48, 30, 25 a 24 snímků za vteřinu a šíři Ultra Wide. Tradiční 1080p pokrývá frekvence 120, 90, 60, 50, 48, 30, 25 a 24 snímků za vteřinu s trojicí šíře záběrů - Ultra Wide, Medium a Narrow. Ve Full HD lze natáčet i se zvolenou šíří záběru SuperView při 80, 60, 50, 48, 30, 25 a 24 snímcích za vteřinu, avšak pouze s šíří záběru Ultra Wide. Následuje rozlišení 960p (1280 x 960) se 120, 60 a 50 snímky za vteřinu a šíří Ultra Wide a rozlišení 720p se 120, 60, 50, 30 a 25 snímky za vteřinu a všemi třemi šířkami záběru. Opět i rozlišení 720p nabízí možnost záběru SuperView, avšak toto omezí snímkové frekvence na hodnoty 120, 50 a 60. Posledním rozlišením je pak WVGA, tedy 848 x 480 bodů s šíří záběru Ultra Wide a výbornou frekvencí 240 snímků za vteřinu.
Obrázek
Je evidentní, že možností nastavení je opravdu mnoho. Především bych zvýraznil možnost natáčení zpomalených záběrů ve Full HD, kdy frekvence 120 snímků za vteřinu umožňuje skvělé, takřka pětinásobné zpomalení. Stejně tak v rozlišení WVGA je takřka desetinásobné zpomalení naprosto famózní - byť rozlišení není tak výborné. Je škoda, že 240 fps nedokázala GoPro implementovat i do rozlišení 720p - takový iPhone 6 toto zpomalení v 720p zvládá.
V rámci natáčení videa máte také možnost pořizovat fotografie v intervalech 5, 10, 30 a 60 vteřin, větší možnost ovládání kamery je v této verzi i prostřednictvím Protune nastavení. Protune je jednoduše jakási verze RAW natáčení u GoPro, přičemž je možné využít ho jak u videa, tak u fotek. Kamera díky tomu natáčí ve vyšším bitratu a zároveň ponechává videoklipy v takovém stavu, abyste si následně mohli lépe pohrát s nastavením obrazu. Protune však lze nastavit i v kameře, kdy si můžete určit teplotu vyvážení bílé (3000K, 5500K, 6500K, Auto a Native), barevný profil (GoPro Color a Flat), nastavit ISO limit (tj. 800, 400, 200 a 100), určit ostrost (High, Medium, Low) a následně EV Comp, tedy kompenzaci expozice, kdy lze jít až na +2 či -2. Poslední možnost bude jistě zajímat uživatele, kteří využívají GoPro jako kameru na některém z dronů - často od firmy DJI. GoPro má totiž při natáčení z dronů jednu podstatnou nevýhodu. Při jasném počasí a dobrých světelných podmínkách zvyšuje rychlost závěrky (hodnota závěrky je i v rámci modelů HERO4 nenastavitelná) a tím pádem se do obrazu mnohem víc přenáší vibrace letícího dronu. Výsledkem je takzvaný „jello efekt“, kdy se vám obraz jakoby vlní. Kompenzace expozice by tento neblahý efekt mohla potlačit - když zvýšíte expozici na +2, bude kamera muset déle exponovat jednotlivé snímky. Dosud se tato situace řešila použitím některého z ND filtrů nasazeného na objektiv.

Když jsme u použití HERO4 Black Edition u dronů - zde s novou verzí došlo k další podstatné věci. Pokud používáte GoPro na dronu DJI Phantom 2 se stabilizačním gimbalem Zenmuse H3-3D, budete muset přistoupit k úpravě gimbalu, nebo koupit úplně nový. Gimbaly jsou totiž přesně vyvážené na určitou hmotnost kamery a v tomto případě došlo k nárůstu váhy o celých 14 gramů. Již jsme zmiňovali zvětšení tlačítka pro menu nastavení/wifi na boku kamery - toto aktuálně vadí při použití se starou verzí gimbalu, kterou musíte trochu „obrousit“, aby se kamera dala na Zenmuse nasadit.

A jaká je kvalita obrazu videa? Rozlišení 4K je vpravdě famózní. Je sice pravda, že ve 4K můžete natáčet i s verzí Silver, nicméně pouze s frekvencí 12,5 fps, což je opravdu nepoužitelné. Pochopitelně je obraz zdaleka nejlepší při dobrých světelných podmínkách, na druhou stranu jsem testoval natáčení i v interiérech a i tam kamera odvádí dobré výsledky, byť s jistým šumem. Co se týká zpomalení obrazu, je Black Edition opravdu skvělá - při 1080p a pětinásobném zpomalení budete opravdu nadšeni. 240 fps při WVGA je spíše možnost pro specifické projekty - rozlišení je příliš nízké. Je důležité zmínit, že při natáčení do 4K musíte počítat s pořízením opravdu rychlých MicroSD karet, aby byla HERO4 schopna zaznamenat daný objemný datový tok. V případě 4K je to maximálně 60 Mb/s.

V rámci fotografií jsou přítomny režimy 12MP (tedy 4000 x 3000 bodů), 7MP (3000 x 2250 bodů) a 5MP (2560 x 1920). V případě 7MP můžete použít šířky záběru Ultra Wide a Medium, u 5MP pouze Medium. K volbě šířky záběru Medium však není přílišný důvod - kamera stejně úhel záběru změní oříznutím, což vy můžete udělat i následně v postprodukci. Novým módem pro fotografie je focení v noci, kdy lze nastavit závěrku na hodnoty od 2 do 30 vteřin a docílit tak opravdu působivých záběrů s menším množstvím šumu. Musím říci, že jsem byl opravdu překvapen, co všechno dokáže kamera zachytit. Při fotografování docela tmavého pokoje vznikl snímek, na které se zdá být pokoj osvětlen jak ve dne. Na svou velikost podává zařízení opravdu impozantní výsledky. V rámci fotografování pak možná využijete i další funkci - Burst neboli snímání fotografií v cyklu od tří fotek za vteřinu až po 30 snímků za vteřinu při 12MP.

Natáčení s HERO4 v nejvyšší kvalitě rozlišení a například se zapnutým Protune s sebou nese i větší náročnost na energii - jak je to tedy s dobou provozu na baterie? Předchozí verze HERO3+ dokázala při nejvyšším možném nastavení videa natáčet zhruba hodinu a půl. HERO4 Black Edition je na tom bohužel hůře, při 4K natáčení se dostáváte zhruba na 65 minut provozu. V rámci testování byla i při dalších možných nastaveních záznamu výsledná doba zhruba okolo jedné hodiny a deseti minut. Jedině v rozlišení 720p se 120 fps se doba provozu prodloužila na zhruba hodinu a padesát minut. Pochopitelně bylo vždy vypnuté wifi. V přímém srovnání je na tom tedy Silver edice lépe - tam při rozlišení 2,7K a 30 fps docházíme k hodnotám okolo jedné hodiny a padesáti minut provozu.

S displejem na zádech
Zjednodušeně lze říci, že v případě HERO4 Silver Edition jde víceméně o předchozí verzi 3+ s velkou výhodou zadního dotykového displeje, u kterého se zastavíme před srovnáním natáčecích a fotografických módů.

Co si budeme nalhávat - při práci s GoPro v mnohých situacích displej opravdu chyběl. Pro určení přesného rámu jste museli zpravidla použít aplikace pro mobilní telefon či tablet, avšak ani to není příliš praktické. Navíc dochází ke zpoždění Wi-Fi obrazu (mimochodem, toto zpoždění je přítomno i v nové verzi). Displej je opravdu ostrý, se skvělými barvami a pozorovacími úhly. Sám se po čase (několika vteřinách) vypne, aby tak šetřil baterii, což je v případě GoPro hodně důležité. Ostatně srovnání výdrže baterie naleznete výše. Přidání dotykového displeje vneslo do ovládání další element, kdy si přes displej můžete kameru jednoduše nastavit. Neznamená to, že se upustilo od klasického procesu přes černobílý přední displej s použitím dvojice tlačítek - takto lze kameru pochopitelně také nastavovat, protože se nepředpokládá, že byste „tlapkali“ po displeji v každé situaci. Dotykový displej na outdoorové kameře? Ptáte se dobře, avšak i tuto situaci GoPro řeší speciální verzí zadních dvířek s otvorem přetaženým plastikovou fólií, přes niž lze dotykový displej ovládat. Není to pochopitelně tak uživatelsky příjemné jako bez vodotěsného obalu, na druhou stanu ta možnost tu je.
ObrázekObrázek
Pro odemknutí displeje je nutné stáhnout červenou tečku na dané místo a chvíli se zdržet - jde o techniku podobnou kupříkladu odemykání telefonu s Androidem. V rámci nastavení dotykového displeje můžete přepínat jednotlivé módy, tj. video, foto, sekvenční snímání, přehrávání již nahraných či nafocených videí (!) a klasický setup. Kde však nastavíte rozlišení a další specifikace videí a fotek? Zde je nutné zapojit boční tlačítko „nastavení/wifi“, po jehož stisknutí se dostáváte do klasického menu s výběrem požadovaných formátů. Jde o jednoduchý a na rozdíl od „dvoutlačítkového“ nastavování na předním displeji také uživatelsky nejpříjemnější postup nastavení kamery. O stupínek výš je pak změna nastavení v mobilním telefonu či tabletu, ale to je opět zařízení navíc, které v mnoha situacích (voda, horolezectví atp.) nebudete chtít používat.

A jak se displej používá? Již jsme zmiňovali, že ve vodotěsném obalu to není ideální, při vyjmutém těle kamery je to mnohem lepší, byť je třeba využít většího tlaku - rozhodně nečekejte ladnost použití, jako je tomu u dnešních smartphonů. Na druhou stranu se nejedná o displej, kterými byly často vybaveny videokamery a na nějž jste museli opravdu nepříjemně tlačit, aby se požadovaná funkce vyvolala.

Pojďme se pustit do srovnání natáčecích a foticích módů. Bude jednodušší zmínit, o které je Silver edice ochuzena. Již jsme zdůrazňovali, že Silver sice má rozlišení 4K, avšak pouze v 15, respektive 12,5 fps. Zároveň v tomto rozlišení neumožňuje SuperView. Při natáčení v 2.7K vám neumožní 50 a 48 fps a SuperView. Rozlišení 1440p je ochuzeno o frekvence 80, 60 a 50 fps, v rozlišení Full HD můžete natáčet pouze s maximálním frameratem 60 fps (tedy jen s dvojnásobným zpomalením obrazu). Při použití SuperView ve 1080p pak odpadá i možnost 80 fps. Rychlost 120 fps nám chybí u 960p rozlišení, v rámci 720 jsou kamery shodné, stejně tak u WVGA - tedy i Silver edice vám umožní natáčet při 240 fps.
Obrázek
Fotografické specifikace jsou i u Silver edice stejné, v rámci videa se kamera liší ještě v nejvyšším možném bitratu, jehož strop je na 45 Mb/s. Všechny ostatní specifikace jsou shodné s vyšším modelem Black Edition, tedy s jeho výhodami i nevýhodami.

Obě kamery mají nově ještě několik dalších podstatných vylepšení či důležitých vlastností. Kamera se při nečinnosti může po jedné až pěti minutách vypnout, na boku kamery lze využít tlačítko nastavení/wifi pro otagování nejdůležitějších právě natáčených klipů či momentů. Software, který GoPro ke kamerám přidává, také získal několik nových funkcí, z nichž ta opravdu zajímavá se jmenuje Flux. Je to de facto funkce pro zpomalení záběrů, kdy je nutné dopočítat chybějící obrázky pro dokonalý pocit zpomalení času. Samozřejmě, kde nic není, ani čert nebere, na druhou stranu při natáčení na 120 fps můžete zpomalení ještě softwarově „dofouknout“ bez viditelné ztráty na kvalitě.
Obrázek
Volba kamery
Co říci závěrem? Kterou z kamer si vybrat? Toto rozhodnutí bude plynout opravdu pouze z toho, zda chcete 4K rozlišení či dotykový displej. Až tak je to jednoduché. Kamery jsou víceméně shodné, Black je pochopitelně mocnější díky rychlejšímu procesoru pro zpracování natáčecích dat a z toho plynoucí větší šíře formátů. Co se týče kvality videa, je opravdu dobrá, GoPro se viditelně zlepšuje i v podmínkách s horším světlem. Navíc při natáčení do Protune můžete s obrazem dále pracovat - právě Protune je jedním z důvodů, proč jsou produkty GoPro tolik využívány i v hollywoodských produkcích.

Firma GoPro přišla s opravdu skvělou novou verzí svých outdoorových kamer, kterým sice chybí některé funkce (240 fps by bylo skvělé na 1080p!), přesto se dokáží stále držet na špici. Navíc jde o kamery s největším množstvím dalších doplňků od krytů přes stabilizátory až po nové objektivy, které nahrazují rybí oko tradičním širokoúhlým obrazem. A to se počítá.

Výrobce: GoPro
Zapůjčil: Advanced Web Technologies s.r.o.

Petr Hamšík

Odpovědět