Profesionální displej s vysokou hustotou pixelů.
30. 9. 2015
O tom, že to výrobci myslí s 4K, resp. UHD rozlišením vážně, už nemůže být pochyb. Prakticky všichni významní hráči v oblasti zobrazovačů a projektorů míří do světa rozlišení se čtyřnásobně větším počtem pixelů než má HDTV. Vše ještě více akceleruje skutečnost, že infrastruktura pro zobrazení a záznam je již kompletní. Firma EIZO sice již svůj UHD/4K monitor představila před časem, ale CG248 je jiný právě vzhledem k poměru velikosti a rozlišení. Tento UHD monitor má hustotu pixelů 185 PPI (pixel per inch), což se prakticky blíží tzv. „retina zobrazovačům“, kde uživatel prakticky nevidí pixely a díky vysoké hustotě obrazových pixelů se potěší vynikajícím „vyhlazením“ šikmých čar a zobrazených fontů.
Parametry monitoru
Než poukážeme na některé praktické aspekty používání UHD, podíváme se nejprve podrobněji na parametry zobrazovače EIZO CG248-4K. Velikost úhlopříčky 23.8 inch odpovídá 60 cm. Panel IPS s poměrem 16:9 má přirozené rozlišení UHD 3840 x 2160, tj. velikost pixelů odpovídá 0.1373 x 0.1373 mm (185 PPM). LED podsvícení dosahuje kontrastu 1000:1 a jasu 350 cd/m2. Skutečná odezva displeje ve středních tónech je 14 ms. Pozorovací úhel je 178 stupňů horizontálně i vertikálně. Zpracování barev uvnitř EIZO zobrazovačů probíhá s přesností 16 bitů na kanál a monitor dokáže zobrazovat i 30bitové barvy při použití rozhraní DisplayPort nebo HDMI. Využít lze připojení pomocí obou zmíněných rozhraní, pro každé z nich jsou k dispozici dva nezávislé konektory. Že jde EIZO s dobou naznačuje skutečnost, že standardní USB bylo nahrazeno již USB 3.0 a to pomocí uplinku zakončeného třemi výstupy, kde jeden z výstupů je napájecí.

Barevná dokonalost
O tom, že EIZO zobrazovače jsou špičkové co do věrného zobrazení barev, asi není třeba dlouze hovořit, ale EIZO CG248-4K je skutečně dotekem dokonalosti. Pomocí vestavěné sondy se monitor dokáže automaticky barevně zkalibrovat, pomocí 48-bit LUT lze simulovat řadu jiných zobrazovačů. Díky speciálnímu senzoru Digital Uniformity Equalizer se zobrazovač automaticky stará o uniformitu podsvícení. Monitor také provádí korekci kolísání barev v závislosti na teplotě. To vše jsou perfekcionalistické doplňky, které zajistí zobrazení barevného obrazu s volitelnými následujícími gamuty: Adobe RGB (99 %), DCP-P3 (93 %), ISO Coated V2 (100 %), sRGB (100 %), Rec. 709 (100 %), Rec. 2020 (80 %), EBU (100 %), SMPTE-C (100 %). Je neuvěřitelné, že se po letech vývoje některé barevné gamuty pokryly na 100 %. TV experti jistě ocení EBU, Rec.709 nebo SMPTE-C. O plném pokrytí se mnohým z nich zdálo mnoho let. Díky různým nastavením a algoritmům lze využít i funkce jako Safe Area Marker (pro HDMI, vyznačení bezpečné zóny titulkování pro TV), emulace filmu pomocí 3D LUT (Log 10-bit), potlačení šumu časoprostorovým filtrem (pouze pro HDMI) či emulace barevných prostorů RGB a CMYK.
Pozor na kabely
Ještě před nedávnem jsme si mysleli, že DisplayPort rozhraní je pouze další podivný konektor vedle HDMI a náhle se ukázalo, že právě toto rozhraní je to pravé pro 4K/UHD. Každý výrobce grafických karet tak prostě „musí“ dodávat své akcelerátory s tímto rozhraním. DVI ve verzi Dual Link sice plně nenahradí DisplayPort verze 1.2, ale přesto může částečně dostačovat pro přenos UHD signálu (minimálně v obnovovací frekvenci 24, 25 a 30 Hz). Alternativou k DP je HDMI, ovšem až ve verzi 2.0, kterou zatím příliš zařízení nepodporuje. Standardní HDMI rozhraní má maximální datový tok poloviční vůči DisplayPort rozhraní.
První pokusy s UHD mohou pro některé skončit fiaskem už jen kvůli volbě špatného rozhraní či kabeláže. Opět je třeba revidovat, čím vlastně počítač k monitoru připojujete. Vyplatí se spíše kratší a značkové kabely (Clicktronics, Extron...) než podivně dlouhé neznačkové kabely. Rozdíl je patrný nejen v možném rušení obrazu způsobeném i pouhou přítomností mobilu (skutečně), ale i v obecně nestálém obrazu.
Pokud vám vaše grafická karta UHD přirozené rozlišení (3840 x 2160) prostě nenabízí a to ani v nízkých kmitočtech, je třeba hledat příčiny mj. právě v kabeláži. Pro seriózní práci s UHD neváhejte a investujte do DisplayPort kvalitního kabelu a do grafické karty s tímto druhem rozhraní. Doporučené grafické karty jsou profesionální nVidia Quadro nebo AMD FireGL, které vám mj. pro vybrané aplikace dovolí dokonce i 10 bitů na kanál. Takto široký barevný gamut ve spojení s EIZO CG248-4K je přímo pastva pro oči.
Speciality
Zobrazovač CG248-4K je určen profesionálům z oblasti TV i tisku. Díky širokému gamutu je možné do monitoru nahrát 3D LUT profily jak pro film, tak pro tiskové procesy CMYK. Díky čtyřem nezávislým vstupům lze přímo připojit zařízení typu videokamera či jiná a přepínat mezi nimi. Koloristé ocení funkci True Black, která se stará o stabilní vysoký kontrast. Specialitou pro kontrolu kvality je funkce Zoom, která na vyžádání provede zvětšení střední oblasti nebo jednoho z rohů. Nově se ve spojitosti s HDMI objevují další filtry jako potlačení šumu nebo tzv. barevné doplnění, což je barevný „dithering“ v rámci krychle RGB. HDMI umí pracovat jak s barevným prostorem RGB, tak i s YCbCr (komponentní videovstupy).

Zobrazovač EIZO CG248-4K je velmi elegantní, provedený v tmavém designu a s přehledným umístěním DP i HDMI včetně praktických USB 3.0. Sonda je umístěna „nenápadně“ pod horní hranou monitoru. Podstavec FlexStand je fixní, neumožňuje sice otáčení zobrazení na výšku, ale naklánění a otáčení v omezené míře možné je. Konkrétně otáčet lze monitor o 344 stupňů, naklápět o 35 stupňů nahoru a 5 stupňů dolů a zvednout ho lze až o 15 cm. Profesionál ovšem beztak zobrazovač jednou nainstaluje a pak už pozici či natočení příliš nemění. Velikost zobrazovače s úhlopříčkou 24 palců umožňuje umístit na standardním pracovišti dva podobné monitory, což mj. prokazatelně zvyšuje efektivitu práce (podle průzkumů Microsoftu z roku 2010 je nárůst výkonu pracovníka se dvěma monitory místo jednoho až 20 %). I když možná začnete kombinací HDTV monitoru s UHD, podle všeho stejně skončíte u dvou UHD zobrazovačů.
Ovládání monitoru je možné přímo z počítače pomocí softwaru EIZO ColorNavigator, jehož licence je v ceně. Tento pokročilý nástroj umožňuje řídit všechny parametry z počítače včetně pokročilé práce s 3D LUT, přenášení a simulace profilů apod. Zobrazovač však můžete ovládat i tlačítky, která jsou tentokrát provedena jako LED diody v pravém dolním rohu monitoru - po stisku se prosvítí a přímo na monitoru se u nich objeví menu. Menu je provedeno minimalisticky, přesto lze snadno nastavovat barevné teploty, spouštět hardwarovou kalibraci, přepínat zdroje apod.
Závěr
Vybavení EIZO CG248-4K je velmi dobré. Profesionálové ocení zejména autokalibraci vestavěnou sondou, nastavitelné kolorimetrické průmyslové standardy (včetně DCI a EBU), možnost připojení přes HDMI i DP, ergonomické provedení a snadnost ovládání. Pro quality control a kolorování je tento monitor ideální. Díky velikosti zobrazovače 24“ se uživateli mohou na stůl vejít dva vedle sebe. Pokud už máte na stole jeden HDTV monitor a chcete si pomocí EIZO CG248-4K svou plochu „pouze“ rozšířit a používat jej i pro UHD/4K náhled, je třeba upozornit na jeden fakt. Myš se přejetím na UHD plochu přímo „pekelně“ zpomalí (2x) a řada aplikací si nedokáže s tímto rozlišením rozumně poradit. Můžu se vám tak stát, že například Adobe produkty v předchozích verzích (CS6 apod.) nepřizpůsobí velikost menu a fontů UHD rozlišení a stanou se tak bez lupy téměř neovladatelné. Je tedy třeba s tímto „efektem“ počítat a pořídit si modernější verzi používané aplikace s podporou vysokého 4K rozlišení (v případě Adobe jsou řešením nové produkty verze „CC“). Věříme, že podobné neduhy aplikací (a starších operačních systémů - novější Windows 8.1 nebo OSX 10.9.2 a vyšší s 4K monitory již problémy nemají) jsou jen dočasné, přesto je dobré si své oblíbené aplikace na UHD s vysokou hustotou pixelů raději předem vyzkoušet. Skutečnost, že myš logicky na UHD ploše zpomalí, lze řešit snadno - prostě si koupíte další 4K monitor... Tady bych ale jen rád připomněl, že UHD rozlišení vyžaduje také nemalý výkon počítače a tak musíte počítat s investicí do rychlejšího procesoru i grafické karty. Při dvoumonitorovém režimu jde přece jen o filling rate 8x větší než pro HDTV a to už se výkonově citelně projevuje při každém vykreslování čehokoliv.
Naopak neocenitelné je množství vykreslovaných náhledů, skvělé zobrazení fotografií gradovaného filmu, široký gamut, autokalibrace, rozumná velikost a vysoká (téměř „retinální“) hustota pixelů. To jsou důvody pro to, aby každý profesionál po EIZO CG248-4K neodolatelně zatoužil.
Výrobce: EIZO
Zapůjčil: EIZO ČR
Jan Buriánek