Titulkovací editor Boris Graffiti přichází s novou verzí.
25. 5. 2015
Titulky jak ze škatulky, nabízel by se slogan pro používání softwarového plug-inu Boris Graffiti. Jedná se o stand-alone plug-in, který vám umožní sofistikovanější práci s textem než mateřská aplikace, přičemž v tomto případě využívá samostatné uživatelské rozhraní, podobně jako je tomu u jiných plug-inů - kupříkladu Elementu 3D od Video Copilotu.
Kde lze Boris Graffiti využít? V rámci softwaru od firmy Adobe jde o střihový program Premiere Pro až do aktuální verze CC, v případě Apple softwaru jde o Final Cut Pro 7, ze stáje Avidu pak Graffiti podporuje Media Composer 8, Symphony 6 a NewsCutter 10. Mezi dalšími podporovanými střihovými softwary je pak Sony Vegas Pro 11 až 13 a Edius 6 a 7. Nová verze pak přináší i podporu DaVinci Resolve 11, dále Pinnacle Studia 16 až 18, Scratch 8 a Corel VideoStudio Pro X7 a v neposlední řadě i Lightworks 12. Stojí však Boris Graffiti v nové verzi za instalaci? Podíváme se nejprve na možnosti samotného plug-inu.
Samostatné prostředí
Jak jsme již zmiňovali výše, Boris Graffiti disponuje samostatným uživatelským prostředím, do kterého se dostanete po použití efektu v dané hostitelské aplikaci. V našem případě je to Premiere Pro CC. Postup je jednoduchý - buď efekt s názvem Boris Graffiti 6.6 Filter aplikujete na samotné video v časové ose, nebo na transparentní video ve stopě nad videem. Druhá možnost je elegantnější, protože následně můžete s titulkem mnohem variabilněji pracovat - klip s titulkem lze prodlužovat a zkracovat a samotný titulek s případnou animací se bude měnit dle změny délky klipu. Nevýhodou v případě transparentního videa však je fakt, že když přejdete do prostředí Graffiti, kde upravujete samotný titulek, vidíte místo videa v první stopě pouze černé pozadí. To je nepříjemné, pokud chcete kupříkladu vyladit barevnost a podobně. Jedinou možností je tak upravit titulek, vrátit se do Premiere, vše zkontrolovat a případně opět v Graffiti upravit.

Povědomé After Effects
Když se poprvé podíváte na editor Boris Graffiti, hned si vzpomenete na staré dobré After Effects. Rozložení pracovní plochy je totiž opravdu nápadně podobné, nicméně to jsme psali i v minulém čísle PiXELu v souvislosti s programem HitFilm 3 Pro. Také zde naleznete část s vrstvami, okno s nastavením jednotlivých vrstev, náhledové okno, v neposlední řadě okno s knihovnou presetů a nakonec okno s vkládáním textu - jsme přece jen v titulkovací aplikaci. Onu podobnost s AE berme spíše s nadsázkou - v rámci účelu, ke kterému Graffiti slouží, je toto rozložení opravdu logické.
Práci v editoru nejspíše začnete v okně s vložením textu, který si můžete upravit opravdu ve všech možných parametrech, jež vás napadnou. Kromě tradičních jde kupříkladu o velikost mezer mezi písmeny, druh výplně textu, kdy je možné zvolit mezi jednolitou barvou a gradientem, sklon textu v osách X a Y a další možnosti. Pokud si zvolíte možnost gradientu, pak lze upravovat i jeho typ (Linear, Radial, Contour, Bevel, Edge a Revolve), míchání barev a mnohé další parametry. Mezi další možnosti práce s textem pak patří specifikace vrženého stínu, kde si lze nastavit barvu, vzdálenost od textu, průhlednost, úhel dopadu či jemnost nebo naopak ostrost hran vrženého stínu. V neposlední řadě ještě zmiňme práci s konturami textu včetně prostorového zkosení. Samozřejmostí je pak možnost uložení vlastních nastavení.


Každé vložení textu vkládá jednu vrstvu do časové osy, jejíž použití je opravdu hodně podobné jako u té z After Effects. Zde můžete pracovat s jednotlivými vrstvami - v základu tedy těmi textovými, ale v důsledku i s vrstvou původního videa tvořícího pozadí, dále pak s efekty, ale též EPS tvary, které vám pomohou dotvořit kýženou grafiku vašeho „Lower Third“ titulku. Obsah vrstev může být opravdu různorodý od již zmiňovaného textu přes křivky či objekty až po vektorová primitiva, EPS soubory, obrázky, gradienty, tzv. „Naturals“ - jednoduché povrchy od dřeva až po kůži aligátora - nebo třeba fraktálový šum. S každou z vrstev pak lze pracovat jako s 3D vrstvou, ale také jí lze určit tvar 3D koule, krychle, cylindru, aplikovat 3D vytažení (aneb u textů typické Extrusion) či ji pouze otočit jako stránku. V rámci časové osy lze podobně jako v AE pracovat i s maskami a jejich animacemi, přičemž Graffiti je v základu nastaven na automatický záznam klíčových snímků - tuto funkci lze případně jednoduše vypnout pomocí ikony s klíčem. Mezi užitečné funkce lze určitě zařadit tzv. Smart View, která skryje všechny parametry, u nichž nejsou žádné klíčové snímky, nebo graf, který vizuálně zobrazí průběh animace a tedy i klíčových snímků. Pokud vytváříte animaci s efektem aplikovaným na video, nezapomeňte, že se průběh animace bude měnit podle toho, jak měníte délku samotného videa. V rámci vrstev můžete také pracovat s efekty podobným způsobem, jako v AE s Adjustment Layer - stačí daný efekt přesunout do první pozice nad všechny vrstvy. Časová osa, respektive okno s vrstvami nabízí i další možnosti jako je přímé kreslení do obrazu, vytváření grafů, textových polí a dalších elementů.


Dalším samostatným oknem jsou Controls pro každou z vrstev, kde nastavujete pozici, kotevní bod, funkci kamery, rozmazání pohybem, masku či způsob zobrazení vrstvy - opět jsou to parametry, které jsou přístupné i z okna s vrstvami. Zde je však máte jednoduše na jednom místě, což je přístup nikterak se nelišící od After Effects. Nakonec zmiňme ještě náhledové okno, kde si stanovíte kvalitu náhledu či jeho rozlišení, velikost videa v okně, zobrazení daného kanálu v RGB či viditelnost ovládacích prvků v náhledovém okně, kdy můžete vizuálně upravovat například pozici, velikost či rotaci dané vrstvy.
Boris Graffiti také obsahuje vlastní přednastavené titulky a efekty a to buď v animované či statické variantě. Naleznete zde textové prolínačky, vplutí či odplutí textu, ale také animované 2D či 3D grafy a neposlední řadě i přednastavené „Lower Third“ titulky.
Co je nového?
Vzhledem k tomu, že nejde o zbrusu novou verzi 7, ale jen o desetinné vylepšení o šest desetin, nenalezneme toho v upgradu opravdu příliš mnoho. Jedním z vylepšení je pochopitelná oprava chyb, která se děla v Premiere Pro CC při instalaci CC a CC 2014 na Macu a zároveň zamezení padání plug-inu v programech Resolve a Vegas.
Druhým vylepšením je již v začátku zmíněná podpora Pinnacle Studia ve verzích 17 a 18 pro Windows, dále pak Lightworks 12 pro Windows i Mac a nakonec Resolve 12 ve verzích pro Windows i Mac. Bylo by příjemné, kdyby novinek bylo o něco více, ale naneštěstí tomu tak vůbec není.

Jít s dobou
Boris Graffiti se pořád prezentuje jako doplněk především pro střihový software, kdy uživatel zpravidla nepoužívá kompoziční AE (či nějaký ekvivalent). Potud je všechno v pořádku - přesto program Graffiti v průběhu několika let nepřišel s nějakou výraznější inovací. Dnešní střihač, pokud je zvyklý pracovat s Adobe Creative Cloud, pak bude s největší pravděpodobností v rámci aktuálního projektu využívat i AE - kupříkladu jen na bázi měsíčního předplatného ve chvíli, kdy opravdu danou funkci potřebuje. Jistou zastaralost Graffiti lze vypozorovat už v samotném pohledu na presety, které nabízí. Grafika kupříkladu Lower Third titulků je na tak „devadesátkové“ úrovni, proto bych si ji raději nedovolil použít v žádném projektu. Stejné je to pak překvapivě i u komerčního balíku presetů, který je prodáván firmou Eye Scream Factory - prolety titulků a jejich navázání na kruhovitou linku a jiné efekty jsou také neskonale „old school“ a v progresivním videu by asi neměly mít své místo.
Přesto je Boris Graffiti nástroj, který v šikovných rukách může dokázat mnohé. Na druhou stranu se takto zastarale prezentuje i samotná firma Boris, která by si měla vzít příklad z VFX gurua Andrewa Kramera, který každý ze svých produktů doplní dechberoucí prezentací. Inu - třeba nás Boris Graffiti ohromí v další, sedmé verzi.
Výrobce: Boris FX
Zapůjčil: ERPEA s.r.o.
Petr Hamšík