Systém pro profesionální studiové barvové korekce a střih videa se zvukem je na trhu už velmi dlouho, přičemž firma Blackmagic Design představila v pořadí již patnáctou stěžejní verzi editoru.
19. 6. 2018
Původním autorem color grading softwaru DaVinci Resolve je americká společnost da Vinci Systems, která Resolve nabízela jako jeden z mála střihových a korekčních editorů s GPU akcelerací a podporou střihových karet v rámci komplexního tzv. DMS (Digital Mastering System) řešení. Z historických důvodů si v našich končinách patrně málokdo pamatuje na dávné předchůdce Resolve v podobě analogových korektorů The Wiz či da Vinci Renaissance, podstatně známější jsou jeho nástupci da Vinci 888 a 2K/2K Plus. Da Vinci Resolve byl poprvé uvedený na trh v roce 2004, tehdy se jednalo o poměrně převratný editor pro korekce barev pro televizní a filmovou produkci s nativní podporou RAW souborů RED kamer. GPU akceleraci běžela několik let na proprietárních kartách PowerPlant, které byly postupně nahrazeny výrazně univerzálnějšími GPU NVIDIA. Od roku 2009 přešla vlastnická práva na Resolve pod australskou společnost Blackmagic Design, která od té doby se začala vyvíjet novodobý systém DaVinci Resolve a propojovat editor na svůj video a audio hardware.
Pracovní režimy, hotkeys a ovládací pulty
Aktuální verze DaVinci Resolve 15 má intuitivní pracovní prostředí s volitelným rozmístěným jednotlivých panelů, jejichž velikosti a pozice můžete měnit. K dispozici je celkem šest pracovních režimů pro střih, organizaci multimediálních souborů, efektovým Nodes editorem FX systému Fusion, dále pak rozvržení pro samotné úpravy barev či jejich stylizace, režim pro práci se zvukem, poslední část je pak režim pro rendering, export a obecně veškeré doručování respektive sdílení obsahu.
Editor je možné ovládat ikonami, z menu, klávesovými zkratkami a některé funkce programu též prostřednictvím hardwarových ovladačů, které se konfigurují v samostatné utilitě Resolve Panels. Klávesové zkratky jsou rovněž uživatelsky přizpůsobitelné, v základu jsou mimo vlastní sady Resolve nabízeny ještě skupiny hotkeys imitující ovládání Adobe Premiere Pro, Avid Media Composer a Apple Final Cut Pro X. Na výběr jsou ovládací pulty DaVinci Resolve Micro Panel, Mini Panel a nejdražší Advanced Panel obsahující nejvyšší počet nejrůznějších hardwarových ovladačů včetně jemných trackballů. Později v letošním roce budou k dispozici ovládací konzole pro postprodukci zvuku v rámci sekce Fairlight audio, opět v několika cenově odstupňovaných konfiguracích.
Týmová spolupráce
DaVinci Resolve 15 je mimo offline a online editace videa a zvuku navržen pro spolupráci uživatelů v týmu, ostatně bez toho si v současné době nelze při studiové práci představit žádný profesionální postprodukční software. Na projektech může současně spolupracovat i větší množství střihačů, zvukařů, coloristů, designerů a FX operátorů, kteří sdílí v reálném čase části projektu v databázi PostgreSQL, kterou spravuje Resolve Project Server.
Korekce barev
Úpravy barev jsou společně s rychlým NLE střihem primární funkcí DaVinci Resolve a právě díky sofistikovaným funkcím pro color grading patří Resolve (společně s produkty od Avid, Adobe a částečně i Apple Final Cut Pro X) mezi nejpopulárnější systémy pro filmovou produkci v oblasti obrazových korekcí a barvových stylizací.
DaVinci Resolve 15 přináší více než sto nových či vylepšených funkcí pro zpracování barev, které požadovali profesionální televizní a filmový koloristé. Výrazně rychlejší je v Resolve 15 načítání rozsáhlejších projektů se stovkami obsahů časových os a mnoha tisíc klipů, časové osy lze nově poměrně snadno porovnávat a kopírovat jejich obsah do jiné osy. Zcela nový je prohlížeč a správce LUT tabulek pro rychlé náhledy a aplikace barvových profilů, nové jsou sdílené respektive vnořené nody, které při změně jednoho z nodů automaticky upraví i všechny ostatní. Nody jsou obdobou klíčování pro efekty, ovšem pro vše co souvisí s barvami. Korekce můžete nově provádět nativně v režimu HDR10+, přičemž HDR je akcelerován s pomocí grafické karty, která analyzuje Dolby Vision metadata.
Další novinkou jsou ResolveFX moduly pro vylepšování čistoty obrazu, konkrétně například odstraňování prachu či škrábanců (u filmů digitalizovaných z analogových materiálů), korekce optických vlastností objektivů apod. Díky GPU akceleraci by měla být až 6x rychlejší stabilizace obrazu (oproti verzi 14.3), vylepšená je redukce šumu, novinkou je pak Super Scale HD upscaling do filmového rozlišení 8K. Perličkou je možnost pracovat s extrémně detailními Slow Motion nahrávkami, u kterých podporuje Resolve 15 až 32 000 snímků/s.
3D kompozice a efekty
Efektové funkce DaVinci Resolve byly výrazně rozšířeny zakomponováním sekce Fusion sloužící k obrazovým kompozicím, maskování, titulkování, tvorbě animací, částicovým efektům aj. Profesionální kompoziční systém Fusion se prodává samostatně (aktuálně ve verzi Fusion 9 VR), jeho integrace do DaVinci Resolve 15 nabízí plnohodnotné 3D kompoziční funkce v prostorové scéně, vektorové kreslení, rotoscoping, stabilizaci videa, sledování pohybu objektů, tvorbu animovaných titulků a samozřejmě také klíčování a mnoho desítek nástrojů pro kvalitní obrazové kompozice.
Resolve umí importovat projekty Fusion a zařadit je do DaVinci projektu, pochopitelně včetně nadefinovaných efektových uzlů a jejich vlastností. Node editor je mírně zjednodušenou variantou totožného editoru v samostatné edici aplikace Fusion, oproti které zatím neobsahuje plnou podporu stereoskopického VR videa a má měně specializovaných efektů.
Přechod do 3D kompozičního prostředí Fusion je velmi snadný – stačí označit klip v časové ose v editačním panelu a přepnout na node editor v modulu Fusion. Celkově bylo do 3D scény zatím integrováno něco přes 250 funkcí kompozičního systému Fusion, další budou postupně přibývat. Celý proces integrace by měl trvat 12 až 18 měsíců, výsledkem bude sjednocení kvalitních kompozičních operací se všemi ostatními možnostmi DaVinci Resolve v jedné aplikaci.
Fairlight audio
Když v roce 2016 zakoupil Blackmagic Design společnost Fairlight (mimochodem taktéž australskou) zabývající se studiovým zpracováním zvuku (mimo jiné) zejména na bázi DSP procesorů, digitálních záznamů, syntezátorů aj., dalo se očekávat začlenění softwarových technologií do produktů Blackmagic. Editor DaVinci Resolve získal podporu Fairlight zvuku ve verzi 14, kde bylo možné pracovat až s tisícovkou zvukových stop, manipulovat s dynamikou zvukových složek, míchat zvuk a přidávat různé efekty až po finální mastering s plnou podporou 3D panningu. Resolve 15 dále rozšiřuje práci s Fairlight audiem o komfortnější ovládání přehrávače samplů, nástroje pro přehlednější vizualizaci zvuku i videa, umožňuje zvuk normalizovat a aplikovat na stopy různé nativní (hardwarově akcelerované) zvukové efekty. Další novinkou je automatické nahrazování dialogů ve skupině ADR nástrojů, více funkcí najdeme též u přečasování zvuku, k dispozici je i nové vyhledávání v knihovně zvukových nahrávek. FairlightFX audio plug-iny jsou navíc kompatibilní se všemi podporovanými platformami a můžete je využívat ve Windows, na Macu i v Linuxu.
Závěr
DaVinci Resolve 15 je bezesporu mistr svého oboru, kterým je mimo střihu a zpracování zvuku primárně především Color Grading a díky sekci Fusion nově i kompoziční a efektové funkce ve 3D prostředí. Škálovatelná GPU akcelerace (několik karet NVIDIA a podpora rozhraní Apple Metal), dostatek střihových funkcí, špičkové korekce barev a nově integrované obrazové kompozice s efekty doplňuje podpora velkého množství video formátů a volitelné pracovní režimy s intuitivními střihovými a korekčními operacemi. V minulosti nebylo možné samostatně zakoupit softwarovou část Resolve a cena celého systému HW + SW se v přepočtu pohybovala na stěží uvěřitelných cca 7,5 až 20 milionů Kč. V současné době se kompletní sestavu DaVinci Resolve Advanced Control Surface s ovládací konzolou a příslušným hardwarovým vybavením prodává za cenu kolem 600 tisíc Kč, cena samotného software DaVinci Resolve je zhruba 8 300 Kč včetně DPH. Softwarovou část Resolve si můžete ve zjednodušené edici vyzkoušet zdarma (bez většiny speciálních efektů, stereoskopie, podpory HDR, síťových funkcí aj.) a poté případně přejít na komerční edici Resolve Studio.
Výrobce: Blackmagic Design
Zapůjčil: Syntex Praha s.r.o.
Luboš Němec