Společnost Adobe v poslední době aktualizovala řadu svých stěžejních produktů, některé z nich dokonce letos již několikrát. Patří mezi ně i video editor Adobe Premiere Pro propojený s konvertorem videa Media Encoder, jejichž nové funkce si nyní představíme.
17. 8. 2016
V rámci služeb Creative Cloud nabízí Adobe Systems nejen Premiere Pro, nýbrž i řadu dalších důležitých aplikací pro zpracování grafiky, videa, animací, webových stránek a obecně všeho, co souvisí s dnešními požadavky na multimédia. Adobe Premiere Pro existuje ve verzích pro Windows a Mac OS X a prodává se formou časově limitovaného předplatného s pravidelnými měsíčními či ročními splátkami. Software si tak vlastně prostřednictvím předplacené licence pronajímáte včetně datového prostoru na cloudové službě, jejímž prostřednictvím pak můžete sdílet projekty včetně dat a také například synchronizovat nastavení projektů a předvolby jednotlivých Creative Cloud aplikací. V nabídce je několik variant předplatného pro samostatné předplatné i různé kombinace CC aplikací, k většině z nich získáte ještě určitý počet fotografií (služba Adobe Stock) či dalšího grafického a multimediálního obsahu zdarma.
Premiere Pro nově nabízí užší spolupráci s dalšími aplikacemi Adobe, konkrétně s Adobe Prelude, Audition a také s mobilní aplikací Premiere Clip pro Apple iPad a iPhone, jejíž projekty lze otevírat přímo v uvítací obrazovce Premiere a importovat je včetně kompletního fotografického a multimediálního obsahu.
Žádná z verzí Adobe Premiere Pro CC bohužel nemá oficiální českou ani slovenskou lokalizaci (původní Premiere Pro byla k dispozici i v češtině), do češtiny je lokalizován pouze Photoshop, Illustrator a několik jiných CC aplikací.
Prostředí editoru a pracovní plocha
Několik posledních updatů Adobe Premiere Pro CC 2015 respektuje nativní dpi nastavené ve Windows (specifika fungování dpi u verze pro Macintosh jsou trochu odlišná), což může někomu vyhovovat především u monitorů s větším rozlišením. Nemusíte si tedy „vykoukat“ oči na miniaturních ikonkách a drobných ovládacích prvcích editoru. Vzhledem k nedořešenému fungování aplikací v odlišném dpi a zoomu ve Windows (na nějaké méně standardní hodnoty) ale může nastat stav, kdy ikonky a ovládací prvky mohou vypadat trochu zubaté – s tím se zkrátka musíte smířit, protože v samotné Premiere Pro nelze dpi rozlišení GUI nezávisle upravit.
Z hlediska variability pracovní plochy si rozhodně není nač stěžovat. Premiere Pro CC 2015.4 nabízí celkem devět přednastavených rozvržení panelů a editačních oken, mezi kterými můžete snadno přepínat v menu, v záložkovém rozhraní aplikace, nebo s pomocí klávesových zkratek. Každé rozvržení lze navíc upravit a pracovní plochu uložit do vlastních předvoleb. Standardně jsou aktivní všechny důležité panely a okna, přepnout můžete například do režimů pro sestavení projektu, editaci, úprav barev, aplikace efektů, práci se zvukem, titulky, zobrazení knihoven s obsahem, úpravy metadata aj.
Nové možnosti zpracování a editace videa
Díky vestavěným modulům Media Encoderu umí Premiere Pro mimo jiné virtuálně editovat nové formáty záznamů bez nutnosti jejich transkódování. Nově lze pracovat se záznamem ihned po připojení kamery, což může opět ušetřit čas. Po připojení kamery můžete téměř ihned začít pracovat s nahrávkou a nechat ji mezitím na pozadí kopírovat do knihovny médií respektive do video projektu.
Ačkoliv je to trochu s podivem, až u nejnovějších verzí Premiere Pro můžete zapnout proxy cache při práci s médii a zrychlit tak práci například v rozlišení 2K/4K či dokonce u 8K rozlišení, které editor rovněž podporuje. Do proxy cache se generuje nižší náhledové rozlišení postačující pro běžnou práci, kdykoliv je samozřejmě možné přepnout na originální zdroj.
Ovládání editoru bylo rozšířeno o nové klávesové zkratky například pro různé funkce lupy v časové ose, práci se zvukem, přidávání/odebírání a výběr klíčových snímků, změnu jejich počtu aj. Drobné změny dále vylepšují editační operace a přináší vyšší přehlednost a efektivitu práce. Jedná se třeba o výběr obsahu časové osy s automatickým svislým posuvem obsahu osy pro snazší výběr více klipů mimo pracovní pohled, přetáhnutí sekvencí videa a audia do stop s nižší výškou, možnost odebrání efektů přes nastavitelný příkaz Remove Attributes, nebo přehlednější výběr a správu značek u sekvencí.
Stylizace prostřednictvím barvových profilů v kombinaci se systémem manipulace s tónováním nazývaný Lumetri Color je v nových verzích Adobe Premiere Pro opět o něco dokonalejší. Nově jsou k dispozici nastavení pro manipulaci se zvoleným rozsahem barev a funkce pro preciznější color grading včetně kalibrace bílé barvy s využitím kapátka a nastavení jasu v třech úrovních pro různé světelné podmínky. Další vylepšení systému Lumetri přidávají sekundární HSL korekce pro Lumetri Color efekty, stylizace pro cílová zařízení a nová sada Lumetri vzhledů SpeedLooks Studio Linear pro úpravy stopáže Rec709/DSLR.
Vylepšení se dočkal také přechodový filtr Morph Cut pro detekci obličejů ve více typech scén (využívá se třeba při úpravách rozhovorů), zbrusu nová je pak podpora tvorby a úprav tzv. open Captions titulků přímo v Premiere Pro bez nutnosti používat externí plug-iny.
Mezi další novinky patří podpora VR panoramatického videa, které lze namapovat do sféry, upravovat a exportovat například ve formátu vhodném pro VR záznamy na YouTube. Prohlížecí režim je možné přepnout ze sférického také na běžný anaglyf.
Arabštinu a hebrejštinu u titulků asi příliš nevyužijte, podporu 10 bitových barvových kanálů u kodeku HEVC a formátů Panasonic AVC-LongG, AVS-10, FCP XML a Dolby Vision MXF klipů při exportu možná někdy ano, stejně jako přímý export videa na XDCAMHD disky.
Adobe Stock a QuickTime
Šikovné je vyhledávání a nakupování grafického obsahu knihovny Adobe Stock přímo z Adobe Premiere Pro ze sekce projektů, kde pak můžete v případě schválení náhledové podoby projektu klientem jednoduše dokoupit či licencovat potřebný obsah. Jinou novinkou ohledně obsahu je možnost sdílení zamčených Creative Cloud knihoven, jejichž obsah nelze upravovat, ale stále je lze použít ke sdílení v projektech.
Srpnový update 2015.4 na verzi 10.4 eliminoval bezpečností rizika multimediálního systému kodeků QuickTime, jehož vývoj pro Windows byl již před časem ukončen. O načítání a ukládání QuickTime videa (jedná se vlastně o kontejner s různými formáty videa a zvuku) samozřejmě nepřijdete, neboť Premiere Pro nyní obsahuje vlastní nativní QuickTime kodeky včetně importu animací (formát Animation), PNG grafiky a AAC zvuku a také možnost formát Animation exportovat.
Export a publikování projektů
O export projektů ve vhodném formátu se v Premiere Pro stará modulární část Adobe Media Encoderu, jehož samostatnou verzi s vyšším počtem funkcí dostanete k editoru zdarma. Premiere i Media Encoder podporují hardwarovou akceleraci kódování videa přes GPU a multimediální instrukce nových CPU, na finalizaci výstupu tedy není nutné nijak dlouho čekat.
Listopadový update (2015) Media Encoderu přidal možnost publikovat video na Facebook přímo z aplikace, dále například rozšířenou podporu formátu 4K pro více kodeků, rozlišení a snímkových frekvencí, automatickou úpravu hlasitosti, nastavení pro časovou interpolaci a několik dalších užitečných věcí včetně podpory formátů DNxHD a MXF kanálů. Letošní červnový update nabízí inovace v oblasti příjmu a překódování video obsahu, nový panel pro prohlížení médií, přímé publikování videa na Twitter a spolupráci s aplikacemi Adobe Audition a Character Animator. Aktuální srpnový update Media Encoder 2015.4 (v10.4) většinou řeší zjištěné chyby týkající se zmíněného panelu prohlížeče médií (Media Browser), importu sekvencí z Adobe Premiere Pro, audio hardware, publikování videa, stylizace a tónování barev u vzhledů Lumetri a navíc nahrazuje skupinu přednastavení pro formát XAVC HD Intra pro zvýšení kompatibility s cílovými video zařízeními.
Předpoklady vývoje do budoucna
Systém předplatného má své jasně dané výhody i nevýhody. Nespornou výhodou předplatného je neustálá aktuálnost softwaru, jehož veškeré updaty máte během předplaceného období k dispozici zdarma. Zřejmě i proto se aktualizace rodiny aplikací Adobe CC objevují o něco častěji a i když nejsou vždy nijak zásadní, alespoň řeší objevených chyby či případně kompatibilitu s novým hardwarem. Podstatně hůř jsou na tom konzervativní uživatelé, kterým by stačilo jednou za čas zakoupit větší upgrade (a přitom průběžně používat dříve zakoupenou verzi), tuto možnost ale Adobe již delší dobu nenabízí.
Dva updaty z posledních zhruba čtyř až pěti vydaných v průběhu let 2015 a 2016 byly pro Premiere Pro i Media Encoder poměrně klíčové a přinesly poměrně dost užitečných věcí, za které byste dříve museli zaplatit zvlášť formou klasického upgrade. Ocenit musím zejména barevné stylizace s využitím nástrojů a barvových prostorů Lumetri s možností detailního přizpůsobení tónování, s ohledem do budoucna vypadá nadějně také podpora virtuální reality v podobě VR videa. O nezbytné možnosti publikování videa na sociálních sítích snad ani nemá smysl hovořit, neméně důležité jsou pak aktualizace editoru a kódovacích modulů s aktuálními kodeky a GPU akcelerací.
Zkušební verze všech Adobe Creative Cloud aplikací si můžete stáhnout zdarma přes Adobe ID účet, stahování i updaty řídí stejnojmenná aplikace Creative Cloud, která běží na pozadí operačního systému.
Výrobce: Adobe
Zapůjčil: Adobe
Luboš Němec