Adobe After Effects CC 2015

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Administrátor
Příspěvky: 139
Registrován: 03 srp 2011 14:24

Adobe After Effects CC 2015

Příspěvek od pixel » 25 led 2016 10:28

Evoluce, nikoli revoluce.

Pokud se dnes věnujete pohyblivé grafice (trochu nešťastný český ekvivalent anglického sousloví Motion Graphics), máte v podstatě několik různých možností. V „jablečném“ světě můžete využít program Motion, ideálně v kombinaci s Final Cutem, Autodesk Smoke či kompoziční software Nuke od firmy Foundry (pro Windows i Mac OS X) nebo Blackmagic Fusion. V neposlední řadě lze pak zvolit ještě program After Effects, který je v současnosti nejrozšířenější. Díky tomu naleznete pro tento software i největší množství návodů (zdravíme Andrewa Kramera!) či připravených projektů. After Effects CC pak vstoupil do další vývojové fáze s časovým přídomkem 2015 - co nového v updatu přináší?

Upgradovat, nikoli kupovat
Nový After Effects CC 2015 si pochopitelně již nějaký ten pátek nelze klasicky koupit, pouze předplatit v rámci členství v Adobe Creative Cloudu na bázi měsíčního „půjčovného“ či půlroční a roční doby. Tento systém s sebou přináší pochopitelně některé výhody i nevýhody. Nespornou výhodou je vždy úplná aktuálnost dané verze, kdy s předplatným získáváte stále nové vlastnosti daného softwaru. Nevýhodou je však zároveň fakt, že nikdy nebudete zcela vlastníky daného programu - nemůžete danou verzi využívat donekonečna, po vypršení předplatného se vám jednoduše nespustí. Z dlouhodobého hlediska tak Adobe zaplatíte více než dříve - kupříkladu grafická studia nevyužijí předplatné na měsíce, ale na roky, přičemž dříve si vystačila se starší verzí mnohem déle.

Upgrade se vám zobrazí v aplikaci Creative Cloudu, přičemž je možné (a v mnoha případech i vhodné) jej nainstalovat jako další verzi vedle stávající verze 2014. Stačí kliknout na záložku pokročilých voleb, kde můžete vypnout smazání předcházející verze softwaru. Proč byste to měli dělat? Inu - mezi jednotlivými verzemi nejsou soubory projektu kompatibilní (byť zrovna mezi verzemi AE 2014 a 2015 je kompatibilita výjimečně zachována). Pokud jste si již odinstalovali předcházející verze, můžete využít web Adobe, odkud lze AE doinstalovat až do verze CS6.

Evoluční novinky
Aktuální verze AE neoplývá zásadní změnou, která by vám při prvním spuštění vyrazila dech. Podstatné změny se odehrály především pod kapotou - tedy v samotném základu aplikace.

ObrázekPro mnohé uživatele bude příjemným překvapením inovace náhledu z časové osy. Klasicky se náhled renderoval dle vybrané části časové osy po stisknutí tlačítka [0]. Nový náhled se jmenuje Uninterrupted Preview a vyvolává se stisknutím mezerníku. Náhled se začne zobrazovat v závislosti na tom, co zvládne v té chvíli váš počítač výkonově - ze začátku to obecně nejspíše nebude realtime, ale postupně se bude náhled realtimu blížit. Tento náhled se však nově začne zobrazovat i se zvukovou stopou, i když s určitými výjimkami. Zvuk se bude přehrávat tehdy, pokud bude náhled již dopočítán takřka do realtimu, pokud ne, pak ho neuslyšíte. Náhled se zvukem si ještě rozebereme níže.

V případě, že při právě probíhajícím náhledu stisknete znovu mezerník, zastavíte se na časové ose tam, kde právě byl časový posuvník. Pokud však stisknete [0] či [Esc], pak se posuvník vrátí na místo, kde jste začali s přehráváním náhledu. Pokud však stisknete jakékoli tlačítko, pak se náhled nezastaví, jako tomu bylo v předcházející verzi. Je tomu tak proto, že aktuálně můžete v průběhu zobrazování náhledu měnit parametry projektu, tedy upravovat nastavení efektů, vkládat nové vrstvy, aplikovat na ně nové efekty či vkládát videosekvence. Samozřejmě, že při určité úpravě a změně se náhled náležitě zpomalí, jelikož AE se vždy bude snažit dopočítat daný náhled co nejrychleji do realtimu. Toto však do velké míry záleží na výkonu vašeho počítače, zvláště u komplexních projektů ovšem framerate klesne opravdu výrazně.

Náhled změnil i vztah mezi časem a upravováním parametrů. Jak zmiňujeme výše, v průběhu náhledu můžete měnit nastavení efektů, přičemž v předcházející verzi se náhled s každou změnou zastavil a „vyhodil“ předrenderované snímky. Aktuálně existují dva různé indikátory času v náhledu - prvním je červený Playback Time Indicator (PTI), který v průběhu náhledu ukazuje „frame“, který je zobrazován v tom daném čase kompozice, zatímco modrý Current Time Indicator (CTI) zobrazuje, kde v čase jste v kompozici při editaci daného parametru. Jaký je praktický dopad? Pokud s pomocí myši chcete přesunout klíčový snímek v časové ose při běžícím živém náhledu, pak se při klasickém kliknutí a tažení náhled zastaví a čeká na vaši změnu. Pokud však při kliku budete držet [Shift], náhled se nezastaví a vaše změna do něj bude plynule zařazena.

Výše jsme zmiňovali i přehrávání audia v náhledu. Je pravdou, že na tomto poli mají vývojáři z Adobe ještě co dohánět. Přehrávání audia totiž funguje v podstatě při realtimu a pokud framerate poklesne, pak se v té chvíli audio vypne. Pokud tedy uděláte úpravu v kompozici při přehrávání náhledu, dojde k vypnutí zvuku. K tomu však dojde překvapivě i ve chvíli, kdy na numerické klávesnici stisknete hvězdičku pro přidání markeru. Tehdy se také trochu sníží framerate a zvuk se přestane přehrávat. V nastavení však toto můžete vypnout - stačí přejít do Preferences - Previews, kde odškrtnete volbu Mute Audio When Preview Is Not Real-Time. Zvuk se pak bude přehrávat za každé situace, byť pochopitelně trhaně, pokud pojedete dva framy za vteřinu.

Snímáme obličej
After Effects měl i v předcházejících verzích mocný tracker, díky kterému jste mohli sledovat objekty ve scéně či vytvářet virtuální kameru na základě 2D videa. Nový „face tracking“ do jisté míry vychází z dalšího experimentálního projektu Character Animator, o kterém si řekneme ještě dále.

Jak toto snímání obličeje v praxi funguje? Poměrně jednoduše - nejprve si kolem obličeje vytvoříte základní masku, k čemuž bude stačit základní elipsa. Následně využijete nástroj Tracker a v prvním testu zvolíte možnost Face Tracking (Outline Only). V tomto případě za vás AE obstará rotoskopickou práci, víceméně tedy upraví masku dle vašeho obličeje a animuje ji v průběhu času. Využití je nasnadě, maska vám může krásně posloužit jako základ barevné korekce obličeje - pokud jsou herec či herečka nedostatečně nasvíceni, pak bude úprava v postprodukci mnohem snazší.

Druhou možností trackování je pak volba Face Tracking (Detailed Features), což v základu opět vytvoří masku kolem kontur obličeje, zároveň se však vytvoří i body sledující vaše oči, nos, ústa a obočí. Tyto body pak můžete využít pro vaši další animaci - ať jde o klaunský nos, přidání kníru nebo opět o detailnější manipulaci s obrazem.
Obrázek
Automatický tracking kontur obličeje.
Obrázek
Trackování detailnějších částí obličeje.
ObrázekObrázek
Ukázka výsledku trackování částí obličeje. Následně si můžete virtuálně přidělat například i knírek...

Drobnější novinky
Mezi drobnější novinky lze zařadit tzv. Creative Cloud Libraries, což jsou v podstatě online knihovny zdrojových elementů pro vaše projekty. Můžete využít například roalty free zdrojů, které jsou k dispozici pro předplatitele Creative Cloudu, ale knihovna je také dobrým nástrojem pro kooperaci s dalšími členy týmu. Kolegové vám tak mohou ve Photoshopu či Illustratoru připravit elementy pro vaši práci.

Knihovna také spolupracuje s mobilními Adobe aplikacemi jako je Shape, který na základě fotky analyzuje hrany objektu, který pak ve stylizované formě nahraje do cloudu. Podobně pak Hue využije fotografii, respektive její barevnost pro vytvoření barevné škály využitelné dále v AE.

Pokud hodně využíváte Expressions, pak vám přijde vhod další novinka zlepšující uživatelský komfort. Při chybě v Expression se problém zobrazí přímo v náhledovém okně společně s počtem chyb v kompozici s hláškou „This Project Contains an Expression Error“. Výhodou je, že kliknutím na ikonu lupy se rychle přesunete na místo dané chyby a můžete tak ihned provést opravu. Jde tedy o funkci, která v případě komplexních projektů s velkým počtem Expressions jistě najde své využití.

Poslední drobnou změnou je pak větší možnost úpravy jasu celého UI - aktuálně je možné zesvětlit či ztmavit jak Interactive Controls, tak Focus Indications.

Animace postavy snadno a rychle
S novou verzí After Effects se vám nainstaluje i zbrusu nový program s názvem Character Animator. O co se jedná? Jeho základní myšlenka je opět krásně jednoduchá - zjednodušit animaci postav profesionálům, ale i těm, kteří se do této oblasti zatím báli vstoupit.

Character Animator je stále ještě v preview verzi, na níž budou vývojáři sledovat chyby a možné zádrhely, které by měly být odstraněny ve finální verzi. Program do jisté míry připomíná trochu omezenější AE, kde se také pracuje s vrstvami, avšak v trochu jiné podobě. Základem se stává „zarigovaná“ postava vytvořená ve Photoshopu či Illustratoru, která však musí splňovat určitou strukturu potřebnou pro následnou animaci hlavy a těla.

Ihned po spuštění CA se zároveň zapíná webkamera, kdy záhy zjišťujete, že tato trackuje vaši hlavu a především pak jednotlivé části obličeje jako jsou oči, zorničky, obočí nebo ústa. Současně je sledován i pohyb celé hlavy a to nejen doleva a doprava, ale i v prostoru směrem ke kameře a od ní. Vývojáři připravili pro spuštění i velmi jasné návody, díky nimž se vcelku jednoduše naučíte základy práce s programem.

Jak jsme zmiňovali, základem je v tomto případě připravená postava - nejsnazší je pak zvolit možnost New Puppet in Photoshop, kdy se nepřekvapivě otevře Photoshop se základní ošklivou postavičkou. Tato postava však není to důležité - podstatná je struktura postavy, tedy skupiny vrstev a jejich pojmenování.
ObrázekObrázekObrázek
Návod v rámci Character Animatoru. Základem je velká červená příšera, která se pohybuje dle vašich grimas.

Jednotlivé části mají tedy názvy jako je Month, Left Eyebrow a podobně, kdy například pouze část úst se skládá z celkem třinácti rozdílných poloh úst pro následný „lip sync“ dle jednotlivých hlásek. Jakmile máte jednotlivé části ve Photoshopu upraveny, je vhodné stanovit i body, které budou na postavě statické. Ve Photoshopu využijete nástroj Pin Tool, kdy daný bod musíte pojmenovat jako „Fixed“. Tyto body se pak v CA nebudou pohybovat.

Čím je tedy CA zajímavý? Především snadností použití - kamera snímá váš obličej a při správném nastavení postavy se váš pohyb a grimasy přenášejí ihned na postavu. Když spustíte nahrávání, CA zaznamenává váš hlas s odpovídajícími pohyby úst včetně pohybu celé hlavy a jejích částí. Můžete tak mrkat, mhouřit oči, otevírat ústa v údivu a vše se ihned přenese na vaši postavu.

Zároveň je možné nastavit i body, které budete animovat ručně, jako jsou například ruce, jimiž můžete mávat a podobně. Postavě lze také nadefinovat klávesové zkratky pro střídání různých póz, například pro otáčení hlavy, změnu výrazu a podobně. V rámci postavy můžete nadefinovat i chování jednotlivých částí, kdy kupříkladu kravata bude malinko povlávat na základě pohybu celé postavy.
Obrázek
Přednastavení postavy můžete upravit na své výtvory.

Export do AE pak funguje jako série PNG souborů s průhledností a samostatným audio souborem. Vše samozřejmě není nutné animovat v CA - můžete si například pomoci s animací obličeje, ale další části těla lze animovat již přímo v AE.

Character Animator je opravdu zajímavou součástí portfolia CC, kterou nemusíte využít pouze pro animaci postavy - hodí se pro všechny situace, kdy lze zapojit přirozený pohyb nahraný webkamerou. Stromy či balónek tak mohou povlávat ve větru jen za pomoci vašeho těla. Navíc se jedná pouze o preview verzi a lze předpokládat, že ve finále toho program bude umět mnohem více.

Koupit, či nikoli?
Hodnocení všech produktů od Adobe se v kontextu existence předplatného trochu posunulo. Otázka již není o tom, zda zakoupit, když již vlastníte předcházející verzi, ale zda upgradovat. Inu - pokud máte předplatné CC, pak bych nové možnosti určitě vyzkoušel, upgrade vám je umožněn automaticky. Pokud vlastníte AE ještě před verzí Creative Cloud, záleží především na tom, zda podle vás již počet novinek dosáhl takové míry, abyste opustili krabicovou verzi a pořídili si předplatné. Evoluce ale, zdá se, neustává a záhy možná přijde i něco revolučního.

Výrobce: Adobe
Zapůjčil: Adobe

Petr Hamšík

Odpovědět