
Aktuální příspěvky
Poslední téma
Poslední příspěvky

Poslední články
Kamerové systémy - oči kasina

Férová hra znamená důvěru hráčů. Bez ní nepřežije žádné kasino. Určitě jste si všimli, že v kasinech se nachází větší počet kamer než v jiných provozech. To vyvolává diskusi o nutných limitech sledování a o soukromí hráčů.
Nenechme se mýlit – kamery v kasinech jsou povinné ze zákona a chrání v podstatě všechny zúčastněné strany – kasino, zaměstnance i hráče.
Podle českého Zákona o hazardních hrách musí být v kasinu alespoň jedna kamera. Tentýž zákon přikazuje, že na obraze musí být...
Shure Axient ADX5D

Potřeba špičkových produktů pro práci se zvukem v terénu je stále větší. Není už jen doménou profesionálních filmových a televizních štábů. Přitom tato technika zahrnuje různé typy zařízení, jako jsou field mixéry a rekordéry, nebo také bezdrátové přijímače přenášející zvuk přímo do televizních kamer. Právě takovým přijímačem, který si dnes představíme, je Shure Axient ADX5D.
ADX5D. Pokud jste ještě neslyšeli o bezdrátovém systému Shure Axient, pak vězte, že jde o vlajkovou loď firmy Shure...
BenQ SW271C

Technologický pokrok již dospěl tak daleko, že tradiční výrobce průmyslově uznávaných zobrazovačů dohání konkurence. Příkladem takového disruptivního vývoje je profesionální řada monitorů BenQ PhotoVue, která si zadá s těmi nejlepšími hráči na trhu. PhotoVue SW271C je nástupce dva roky starého modelu, který má několik zásadních vylepšení co do spotřeby, USB-C, ale i rozsahu gamutu.
Rozbalení a sestavení. Už od vlastního vybalování zobrazovače je zřejmé, že se jedná o profesionální a...
BenQ SW321C

V relativně krátké době po sobě mě na stole přistál na recenzi další zobrazovač s úhlopříčkou 32“ a musím, že tato velikost je skutečně impresivní. Najednou se člověk před monitorem snaží tak nějak intuitivně „skovat“ a standardní zvyklosti, kdy jsme od zobrazovače vzdáleni průměrně 30 cm (skutečně, dle výzkumů, tak málo), se najednou mění. Prostě se nějak nemůžete odtáhnout od obrazu, protože byste byli už v pozorovací vzdálenosti odpovídající spíše sledování televize a tak prostě intuitivně...
Huawei Mate 40 Pro

Na natáčení prvotřídních videí v profesionální kvalitě už nepotřebujete několik zařízení s různými funkcemi. Vše můžete mít pohromadě, dokonce v jedné kapse. To umožňuje nový smartphone Huawei Mate 40 Pro, který kraluje telefonům nejen fotoaparátem, ale také bezkonkurenčními možnostmi pro natáčení videí.
Říká se, že nejlepší kamera je ta, kterou můžete mít neustále při sobě. Ať už vytváříte videa pro osobní potřebu, nebo se natáčením obsahu živíte, s telefonem Huawei Mate 40 Pro se můžete...
BenQ PD3220U

Již několik jsem svědkem toho, že rozlišení 4K resp. UHD (3840 x 2160 px) nabírá (právem) na oblibě a již začíná být vlastně mainstreamem. Začalo to konzumními televizemi, kde streaming služby typu Netflix a YouTube konečně mají co nabídnout a nakonec se mnohým z nás prodral 4K zobrazovač až na pracovní stůl. Není to tak dlouho, kdy v profesionálním světě měla řada aplikací s touto novinkou vážný problém, dokonce velcí matadoři průmyslu (Adobe, Autodesk) UHD rozlišení začali smysluplně využívat...
EIZO ColorEdge CS2740

Profesionálové to již vědí léta, mezitím co počítač se jim mění pod stolem nebo na stole téměř každé dva až tři roky, tak kvalitní displej zůstává 5 a více let. Vzhledem k tomu, že náš nejvzácnější smysl, tj. zrak je právě denním (i nočním) vysedáváním před displejem namáhán právě zobrazovacím systémem, tak dává smysl věnovat tomuto zařízení mimořádnou pozornost. Prakticky každý, kdo používá počítač denně by si toto měl uvědomit a nešetřit na kvalitě zobrazovače. Nevhodný nebo špatný monitor...
RODE NT-SF1

Pokud nevíte, co je ambisonický mikrofon, přečtěte si následující řádky, které předcházejí vlastní recenzi na RODE NT-SF1. Poznáte technické základy zvuku pro virtuální realitu, a zda je možné nebo dokonce výhodné používat ambisonický mikrofon nejen pro virtuální realitu.
Od mona po ambisonic. Při natáčení videa je zpravidla potřeba maximálně se soustředit na první plán natáčené akce. To znamená, že pomocí směrových a klopových mikrofonů zaznamenáváme zvuk co nejvíc oproštěný o okolní...
DJI Osmo Pocket

S rychlým vývojem moderních technologií se zmenšují a zlevňují zařízení, která byla dříve přístupná jen filmovým profesionálům. Samozřejmě to vždy v počátku vede k nadužívání určitých výrazových prostředků, ale tvůrci se po čase uklidní a vrátí se k osvědčenému pravidlu, že forma má být v souladu s obsahem. Tak jsme měli ještě před pár lety v každém umělečtějším projektu spousty časosběrných záběrů, pak kamerové jízdy, případně jízdy s časosběrem. Se začátkem prodeje akční kamery GoPro s...
Sony DSC-RX0 II

Je tu nový model akční kamery s velkým jednopalcovým čipem, výklopným displejem, širokoúhlým objektivem, elektronickou stabilizací, ale hlavně – konečně s interním záznamem videa v UHD. Přesto, že je kamera v odolném vodotěsném pouzdru, měli bychom „akční“ používat ve spojení s tímto modelem spíše v uvozovkách a to kvůli ne příliš dokonalé stabilizaci obrazu. Zajímavé v tomto ohledu je srovnání s jinou akční kamerou firmy Sony – ActionCam X3000. Kamera je zajímavým konceptem s dobrými...
Red Giant VFX Suite

Společnost Red Giant nabízí mnoho plug-inů, nástrojů a editačních modulů pro navrhování a realizaci nejrůznějších vizuálních efektů pro různé kompoziční editory a video editační aplikace. Nová sada VFX Suite pro Windows a macOS se skládá z devíti zbrusu nových, ale i již v praxi osvědčených plug-inů, jejichž schopnosti si podrobněji představíme. Všechny plug-iny lze zakoupit i samostatně a jsou určeny pro Adobe After Effects CC, čtyři z plug-inů lze navíc používat také v Adobe Premiere Pro...
EIZO ColorEdge CG279X

Před lety jsem měl tu čest pracovat se zobrazovačem EIZO CG276, už tehdy to byl doslova dotyk dokonalosti. Úhlopříčka 27“, rozlišení 2560x1440, vestavěná autokalibrační sonda, široký gamut zobrazitelných barev. Po pěti letech vývoje tu je vylepšená verze CG279X, která opět vlastnosti monitoru posouvá o něco dále. Co je nového? V první řadě je to schopnost zobrazovat HDR formáty pomocí tone-mapping křivek HLG a PQ, dále je to zase o něco širší gamut, speciální kontrola saturací a překročení...
Vegas Pro 16

Prodej editoru Vegas Pro vlastněného již od verze 4.0 společností Sony Creative Software nečekal v roce 2016 asi nikdo. Zvlášť když kupujícím byla firma MAGIX Software, která již tehdy měla (a stále má) v portfoliu celou řadu multimediálních produktů pro práci s obrazem a zvukem, včetně rovněž profesionálního video editoru Video Pro X. MAGIX Software se tak dostal do možná až trochu schizofrenní situace, kdy vlastní dva výkonné video editory pro profesionální použití, jejichž funkce se v...
Sigma Cine 18-35mm T2/50-100mm T2

V kategorii levnějších filmových zoomů není příliš mnoho zástupců. A tak potěší, když se objeví sada dvou vysoce světelných objektivů pro senzor velikosti Super 35 mm, dodávaných spolu s bytelným transportním kufrem, které můžete získat za cenu dvou pevných skel. Ohniska objektivů pak pokryjí prakticky celý rozsah, který ve většině případů budete potřebovat.
Sigma Cine 18-35mm T2. Objektiv se dodává s bajonetem Arri PL, Canon EF a Sony E se škálou ve stopách nebo metrech....
Pinnacle Studio 22

Pinnacle Studio je stále dost populární video editor s bohatou historií, která končí akvizicí programu společností Corel. Nový majitel je dost znát – i když vývoj Pinnacle Studia probíhá nezávisle na Corel VideoStudiu v původním týmu Pinnacle, svou roli zcela jistě hrají požadavky samotného Corelu, který má pod palcem dva z větších hráčů v oblasti komplexního zpracování domácího videa. Vývoj Pinnacle Studia je stále pomalejší, nicméně aktuální verze 22 tento nemilý jev poměrně důrazně eliminuje...

Novinky z oblasti videa
SmallHD Focus 7

Nový kamerový monitor značky SmallHD nabízí 7“ dotykový full HD displej s rozlišením 1920 x 1080 bodů (DPI 323 bodů na palec) s vysokou světelností 1000 nits pro dobrou viditelnost na denním světle. Monitor má pozice pro dva akumulátory Sony L-Series, ze kterých lze napájet též samotné kamery. Propojení kamery s monitorem je přes HDMI vstup, elektronika a displej monitoru umí zobrazovat až HD i 4Kp30 video. Monitor má dále vestavěný běžný stereo jack pro sluchátkový výstup a slot pro SD kartu, na které mohou být uloženy LUT tabulky pro 3D LUT korekce a další přednastavení parametrů obrazu.
www.smallhd.com, www.syntex.czSony Catalyst Production Suite 2019.1

Letošní první verze balíku Sony Catalyst pro zpracování a produkci videa upravuje v editoru Catalyst Edit funkce histogramů, má nově přednastavený audio panel pro vyvážení zvuku u kódování projektů, opraveny jsou pak zjištěné problémy s dekódováním formátu H.264. Velké množství inovací a změn přináší Catalyst Prepare, který doslova slouží k přípravě videa + zvuku pro následnou editaci a další úpravy. Zařazena byla například podpora přenosu MXF souborů přes FTP/FTPS a další funkce spojené s MFX soubory přenášené ze Sony decků. Nově lze v decku formátovat USB zařízení, importovat formáty VENICE RAW/X-OCN, nová nastavení nabízí menu Clip Setting. Catalyst Prepare podporuje všechny nové kamery Sony včetně s709 LUT tabulek a příslušných gamutů a kalibrace bílé i černé barvy, načítat je nově možné též metadata Rec.2020/HLG/PQ v souborech ProRes. Mezi další vylepšení patří rychlejší transkódování videa s využitím GPU NVIDIA a opravy chyb týkající se náhledů souborů na SD kartách, značek ve videu a kopírování dat přes Windows CIFS.
www.sonycreativesoftware.comDatavideo HS-1600T & PTC-140T

Dvě novinky pro režijní prostředí uvedl na trh společnost Datavideo. Pro režijní operace je určený snadno přenosný režijní systém HS-1600T, který slučuje funkce práce s režií, náhledovým monitorem, audio pultem, nahrávání a kódování videa do jednoho kufříku. Režijní pult umí dálkově ovládat tři full HD PTZ kamery PTC-150T i nové modely PTC-140T přes rychlou síťovou kabeláž typu CAT6 s využitím rozhraní HDBaseT. PTZ kamera PTC-140T má PoE napájení (na vzdálenost až 100 metrů) a nevyžaduje tedy žádný dodatečný napájecí zdroj. Vestavěný video enkodér si poradí se dvěma simultánně kódovanými streamy, kamera je též kompatibilní s ovladači RMC. Verze TH obsahuje HDBaseT přijímač HBT-11, kameru lze ale zakoupit i bez něj.
www.datavideo.com, www.syntex.czCorel VideoStudio 2019

Nová verze editoru pro komplexní zpracování domácího videa v běžném, HD i velmi vysokém rozlišení přináší vylepšenou hardwarovou akceleraci pro procesory a grafické karty Intel a NVIDIA, možnost exportovat video s alfa kanálem a kombinovat v reálném čase záznam obrazovky s webovou kamerou. VideoStudio 2019 má nové funkce pro korekce barev s jemným HSL laděním a podporou LUT profilů, nové jsou též uživatelské přechodové filtry. Další novinou je efekt typu Tiny Planet, vylepšení se dočkal Mask Creator pro maskování objektů s pomocí klasických nebo nově též textových masek. Více možností nabízí editor titulků a klávesové zkratky pro pohodlnější ovládání časové osy a editačních funkcí. K VideoStudiu 2019 jako obvykle dostanete více efektových plug-inů včetně NewBlue Video Essentials V a aktuálních verzích plug-inů z produkce Boris FX a proDAD.
www.videostudiopro.com, www.corel.czVimeo Livestream Studio 5

Produkční software Livestream Studio 5 nyní pod hlavičkou online video služby vimeo promění počítač či notebook v režijní stanici pro streaming a zpracování živého videa. Předností softwaru je HW akcelerace (karty NVIDIA a technologie Intel QuickSync), rychlé a přehledné přepínání mezi jednotlivými zdroji, kterými mohou být různé stacionární, přenosné či bezdrátové kamery (SDI, NDI, HDMI rozhraní, Wi-Fi aj.), jejichž výstup Livestream Studio automaticky převede do formátu vhodného pro broadcasting a odešle stream do volitelných destinací. Softwarová část současně slouží k běžným editačním účelům včetně práce s překryvnou grafikou ve vrstvách, ořezávání stop, k úpravám barev, klíčování apod. Livestream Studio 5 umí pochopitelně spolupracovat také s YouTube a Facebookem a také s kamerami a softwarem Mevo pro mobilní zařízení. Užitečné je webové ovládání celé aplikace přes prohlížeč Chrome, ovládat lze navíc i kamery s podporou Pan Tilt Zoom (PTZ).
www.livestream.comKdenlive 19

NLE video editor je podobně jako Shotcut k dispozici zdarma pro Linux, macOS a v betaverzi též pro Windows. Kdenlive využívá MLT framework pro integraci efektových plug-inů pro zpracování obrazu a zvuku, součástí aplikace je též poměrně slušný editor titulků a nástroj na výrobu navigačních menu pro DVD kompilace. Video lze samozřejmě editovat ve více stopách, do kterých lze (prostřednictvím FFmpeg) importovat velké množství formátů a kodeků včetně formátů ProRes, AVCHD, DNxHD, HDV, DivX, MOV či H.264/AVC. Mimo efektů nabízí Kdenlive také přechodové filtry, běžný color grading, zobrazení zvukových a video stop formou různých variant grafů, rychlou editaci s využitím náhledů v proxy cache, automatické zálohování projektu, klíčování a mimo jiné knihovnu zdrojů s renderovacími profily, efekty, šablonami titulků aj.
www.kdenlive.orgRed Giant Universe 3.0

Nová verze sady video plug-inů s přechodovými efekty pro animovanou grafiku a běžnou video editační činnost přináší celkem pět zbrusu nových textových generátorů, dokovatelné Dashboard GUI pro Adobe Premiere Pro a After Effects a vyšší počet dodávaných přednastavení jednotlivých efektů. Specializované nové textové efekty nabízí například generování obsahu počítačových terminálů (včetně „hacker“ šifrovaných textů), animace vlastností textu (průhlednost, barva, velikost, natočení aj.), texty generované do sloupců a posuv textů opět simulujících dobové počítačové terminály. Universe 3.0 lze používat nejen v editorech z rodiny Adobe CC, ale také například v aplikacích Avid Media Composer, Vegas Pro, HitFilm Pro, DaVinci Resolve, Apple Final Cut Pro X a Apple Motion.
www.redgiant.comMAGIX Vegas Movie Studio 16

Nová verze editoru domácího videa a zvuku pro Windows vychází z aktuální edice profesionálního video editoru Vegas Pro a přidává několik užitečných funkcí. Patří mezi ně integrovaný podrobný průvodce pro celý proces přípravy a zpracování filmu či kratších video klipů, přidávání titulků či práci s efekty, pochopitelně vše stále s možností přejít do režimu klasické detailní časové osy. Vegas Movie Studio 16 má interaktivní storyboardu s nově přizpůsobeným prostředím pro import médií, aplikaci překryvné grafiky, přechodových efektů aj. Po každé editační akci se projekt sám uloží, změny lze vrátit zpět. Vylepšená je práce se střihovými značkami, bezpečnější je mazání stop, novinek se dočkal i náhledový systém, přibyla podpora režimu hover scrub. Vegas Movie Studio 16 se mimo základní verze prodává ještě ve dvou dalších edicích Platinum a Studio Suite s vyšším počtem bonusových efektů (většinou od NewBlue), aplikací Vegas DVD Architect a především s možností tvorby a vypalování Blu-ray kompilací.
www.magix.comHitFilm Pro 12

Profesionální kompoziční a efektový systém se dočkal své dvanácté verze s vylepšeným prohlížečem projektů s novými nastaveními, podporou barevných štítků napříč celou časovou osou a především výrazně vylepšenou GPU akcelerací pro grafické karty NVIDIA a Intel. Mezi další novinky patří například volby pro publikování vlastností kompozitních a textových vrstev, animační efekty pro vrstvy a objekty (včetně zrychlení jejich vykreslení), šablony pro sdílení obsahu projektů mezi uživateli editory, podpora OpenType CFF písem, rychlejší modul Trimmer a aktuální revize Boris 3D objektů. Další vylepšení zahrnují mimo jiné rozšířenou podporu mediálních formátů včetně AAC zvuku v kontejneru MP4, možnost načítat AVI soubory s kodekem GoPro CineForm či upravovat animační grafy přímo v hlavním modulu Editor.
www.hitfilm.comShotcut 19

Větší upgrade bezplatného open source video editoru pro Linux, macOS a Windows přidává různé nové funkce získané z požadavků uživatelů a jejich poznámek k funkcím editoru. Rozšířené jsou vlastnosti časové osy a menu klíčových snímků (nová funkce Center Playhead), přibyl video filtr Chroma Hold, nová jsou i přednastavení pro lupu a nastavení pozice a velikosti objektů. Další novinkou je filtr Swirl pro „kroucené“ stíračky na bázi HTML šablony, další nové šablony slouží k tvorbě překryvných efektů a webových animací. Upgrade Shotcut 19 rovněž zahrnuje aktuální verzi sady mediálních knihoven FFmpeg 4.1 a vylepšený filtr pro úpravy barev, aplikováno je samozřejmě i množství oprav drobných chyb nahlášených uživateli editoru.
www.shotcut.orgKodi 18

Patrně nejznámější open source softwarové mediální centrum Kodi (dříve XBMC) bylo oficiálně uvedeno ve své již osmnácté verzi vyvíjené pod označením „Leia“. Mezi největší výhody Kodi patří jeho dostupnost pro mnoho operačních systémů a mobilních platforem včetně Androidu, iOS, chytrých televizorů či SDK projektů na bázi Raspberry Pi, integrovaný mediální server, skinovatelné prostředí a dále velké množství plug-inů s nejrůznějšími TV a video archivy, hudebními a filmovými službami, RSS zdroji, filmovými databázemi apod. Jednou z hlavních novinek Kodi 18 je podpora herních simulátorů využívající ROM či datové soubory s hrami včetně možnosti ovládání joystickem, gamepadem aood., dále pak rozšířená podpora DRM, dokonalejší třídění mediálních zdrojů, rychlejší API, lepší práce se zvukovými soubory, podpora RDS, práce s binárními plug-iny, vylepšené přehrávání Blu-ray disků, podpora HDR a rozlišení 8K, hlasové ovládání u verze pro Android/Android TV přes Google Assistant, podpora bezdrátové komunikace přes rozhraní Bluetooth a řada jiných vylepšení.
www.kodi.tvCinema Grade

Novinka z rodiny color grading plug-inů z produkce Color Grading Central využívá jádro barvového procesoru Color Finale a slouží k profesionálním korekcím barev a tónování video sekvencí. Plug-in v podstatě kombinuje schopnosti Color Finale s dalším CGC plug-inem Motion Picture Film LUTs a má zcela jiné pracovní prostředí než Color Finale. Úpravy barev probíhají přehledným stylováním vybraných úseků videa, případně pak doladěním přes klasické palety a posuvníky. Součástí Cinema Grade je 60 přednastavení s různými vzhledy a tónováním pro „hollywoodské“ filmy, využívat lze rovněž vlastní LUT tabulky s živými náhledy. Cinema Grade je k dispozici pouze ve verzi pro macOS, a to konkrétně jako zásuvný modul pro Adobe Premiere Pro, Final Cut Pro X a DaVinci Resolve.
www.colorgradingcentral.comNeat Video Pro 4.8

Nová verze známého plug-inu/aplikace na automatizované čištění video sekvencí od šumu a jiných drobných artefaktů na bázi definovaných vzorků vybrané části snímku. Aktuální verze Neat Video Pro pro architekturu OpenFX podporuje kompoziční a editační aplikace Adobe After Effects CC 2018, Premiere Pro CC 2018, DaVinci Resolve 15, Sony Catalyst Edit 2018, Magic Video Pro X, Vegas Pro 16, Autodesk Flame 2019, FilmLight Baselight, Pinnacle Studio 22 aj. Plug-in má nové nastavení filtrů integrované přímo v tzv. asistovaném náhledu videa a vylepšuje hardwarovou akceleraci pro AMD GPU. S odšuměním videa nově pomáhají luminance a chrominance šumové profily, které detailně popisují výskyt struktury, počtu a rozmístění šumových zrn, další novinkou je režim korekcí šumu a blikání pro záběry z filmových dronů.
www.neatvideo.comYanobox Nodes 3

Plug-in od FxFactory na tvorbu speciálních vektorových efektů s čárovou animovanou grafikou pro macOS je určený pro aplikace Final Cut Pro X, Premiere Pro, After Effects a Apple Motion. Nodes 3 je v podstatě editor vektorových schémat (která lze libovolně v prostoru replikovat a napojovat) s více než 300 hotovými přednastaveními, jejich prostřednictvím lze například navrhnout a vyrobit různá animovaná technická schémata, virtuální počítačová rozhraní a další futuristické vizuální prvky například v podobě holografických zobrazení apod. Schopnosti plug-inu byly použity například ve filmech Avengers, Ender´s Game, Transformes či Captain America, kde se často objevují zmíněné speciální vizuální efekty s procedurální geometrií a jemnými polygony.
www.yanobox.comCyberLink AI Style

Společnost CyberLink uvedla na trh plug-in AI Style pro videoeditor, respektive kompoziční systém, Adobe Premiere Pro a After Effects. Plug-in slouží k tvorbě realistických efektů uměleckých stylů a kreslicích či malovacích technik, a to v různých variantách – konkrétně jedna sada pro imitaci stylů a technik Van Gogha, dvě sady pro impresionismus a opět jedna sada simulací čínských tradičních kreslicích technik. Nejedná se přitom o vyloženě statické efekty (těch je na trhu obrovské množství i v různých bezplatných verzích), nýbrž o živou simulaci dané techniky či stylu formou videa. Plug-iny se samozřejmě nehodí na akční scény, naopak u „klidových“ záběrů poskytují dost zajímavé výsledky. Vzhledem k ceně 150 EUR za jednu sadu efektů bude mít celá produktová řada AI Style na trhu opravdu těžkou pozici, každopádně se jedná o poměrně zajímavý počin pro efektové ztvárnění video záběrů například pro různé dokumentární a dobové scény.
www.cyberlink.comDatavideo HS-3200

Novinka u mobilních systémů režie umí nahrávat, odbavit, upravit a streamovat až dvanáct video zdrojů, což model HS-3200 směřuje do oblasti snadno přenosné režie pro různé sportovní utkání, koncerty, divadelní vystoupení apod. – zkrátka všude tam, kde je třeba odbavit větší počet kamer v běžném HD rozlišení. Jedná se o kufříkový systém se 17,3“ displejem s nativním HD rozlišením (1920 x 1080 px) s integrovaným hardwarovým H.264 enkodérem, nahrávací stanicí se záznamem na SD karty a přímou podporou multiview zobrazení včetně PiP efektů. Datavideo HS-3200 má osm SDI + čtyři HDMI vstupy, výstupy jsou zkombinovány v rámci 6x SDI a 3x HDMI doplněných dále o čtyři XLR audio vstupy + dva výstupy. Režie umí pořad obohatit o různé druhy prolínaček/stíraček, klasickou statickou i animovanou grafiku, přidávat lze též DVE efekty. Ovládací pult je adekvátně zmenšený, nicméně nabízí vše potřebné k práci s video zdroji a ke všem potřebným režijním činnostem.
www.datavideo.com, www.syntex.cz