
Aktuální příspěvky
Poslední téma
Poslední příspěvky

Poslední články
Kamerové systémy - oči kasina

Férová hra znamená důvěru hráčů. Bez ní nepřežije žádné kasino. Určitě jste si všimli, že v kasinech se nachází větší počet kamer než v jiných provozech. To vyvolává diskusi o nutných limitech sledování a o soukromí hráčů.
Nenechme se mýlit – kamery v kasinech jsou povinné ze zákona a chrání v podstatě všechny zúčastněné strany – kasino, zaměstnance i hráče.
Podle českého Zákona o hazardních hrách musí být v kasinu alespoň jedna kamera. Tentýž zákon přikazuje, že na obraze musí být...
Shure Axient ADX5D

Potřeba špičkových produktů pro práci se zvukem v terénu je stále větší. Není už jen doménou profesionálních filmových a televizních štábů. Přitom tato technika zahrnuje různé typy zařízení, jako jsou field mixéry a rekordéry, nebo také bezdrátové přijímače přenášející zvuk přímo do televizních kamer. Právě takovým přijímačem, který si dnes představíme, je Shure Axient ADX5D.
ADX5D. Pokud jste ještě neslyšeli o bezdrátovém systému Shure Axient, pak vězte, že jde o vlajkovou loď firmy Shure...
BenQ SW271C

Technologický pokrok již dospěl tak daleko, že tradiční výrobce průmyslově uznávaných zobrazovačů dohání konkurence. Příkladem takového disruptivního vývoje je profesionální řada monitorů BenQ PhotoVue, která si zadá s těmi nejlepšími hráči na trhu. PhotoVue SW271C je nástupce dva roky starého modelu, který má několik zásadních vylepšení co do spotřeby, USB-C, ale i rozsahu gamutu.
Rozbalení a sestavení. Už od vlastního vybalování zobrazovače je zřejmé, že se jedná o profesionální a...
BenQ SW321C

V relativně krátké době po sobě mě na stole přistál na recenzi další zobrazovač s úhlopříčkou 32“ a musím, že tato velikost je skutečně impresivní. Najednou se člověk před monitorem snaží tak nějak intuitivně „skovat“ a standardní zvyklosti, kdy jsme od zobrazovače vzdáleni průměrně 30 cm (skutečně, dle výzkumů, tak málo), se najednou mění. Prostě se nějak nemůžete odtáhnout od obrazu, protože byste byli už v pozorovací vzdálenosti odpovídající spíše sledování televize a tak prostě intuitivně...
Huawei Mate 40 Pro

Na natáčení prvotřídních videí v profesionální kvalitě už nepotřebujete několik zařízení s různými funkcemi. Vše můžete mít pohromadě, dokonce v jedné kapse. To umožňuje nový smartphone Huawei Mate 40 Pro, který kraluje telefonům nejen fotoaparátem, ale také bezkonkurenčními možnostmi pro natáčení videí.
Říká se, že nejlepší kamera je ta, kterou můžete mít neustále při sobě. Ať už vytváříte videa pro osobní potřebu, nebo se natáčením obsahu živíte, s telefonem Huawei Mate 40 Pro se můžete...
BenQ PD3220U

Již několik jsem svědkem toho, že rozlišení 4K resp. UHD (3840 x 2160 px) nabírá (právem) na oblibě a již začíná být vlastně mainstreamem. Začalo to konzumními televizemi, kde streaming služby typu Netflix a YouTube konečně mají co nabídnout a nakonec se mnohým z nás prodral 4K zobrazovač až na pracovní stůl. Není to tak dlouho, kdy v profesionálním světě měla řada aplikací s touto novinkou vážný problém, dokonce velcí matadoři průmyslu (Adobe, Autodesk) UHD rozlišení začali smysluplně využívat...
EIZO ColorEdge CS2740

Profesionálové to již vědí léta, mezitím co počítač se jim mění pod stolem nebo na stole téměř každé dva až tři roky, tak kvalitní displej zůstává 5 a více let. Vzhledem k tomu, že náš nejvzácnější smysl, tj. zrak je právě denním (i nočním) vysedáváním před displejem namáhán právě zobrazovacím systémem, tak dává smysl věnovat tomuto zařízení mimořádnou pozornost. Prakticky každý, kdo používá počítač denně by si toto měl uvědomit a nešetřit na kvalitě zobrazovače. Nevhodný nebo špatný monitor...
RODE NT-SF1

Pokud nevíte, co je ambisonický mikrofon, přečtěte si následující řádky, které předcházejí vlastní recenzi na RODE NT-SF1. Poznáte technické základy zvuku pro virtuální realitu, a zda je možné nebo dokonce výhodné používat ambisonický mikrofon nejen pro virtuální realitu.
Od mona po ambisonic. Při natáčení videa je zpravidla potřeba maximálně se soustředit na první plán natáčené akce. To znamená, že pomocí směrových a klopových mikrofonů zaznamenáváme zvuk co nejvíc oproštěný o okolní...
DJI Osmo Pocket

S rychlým vývojem moderních technologií se zmenšují a zlevňují zařízení, která byla dříve přístupná jen filmovým profesionálům. Samozřejmě to vždy v počátku vede k nadužívání určitých výrazových prostředků, ale tvůrci se po čase uklidní a vrátí se k osvědčenému pravidlu, že forma má být v souladu s obsahem. Tak jsme měli ještě před pár lety v každém umělečtějším projektu spousty časosběrných záběrů, pak kamerové jízdy, případně jízdy s časosběrem. Se začátkem prodeje akční kamery GoPro s...
Sony DSC-RX0 II

Je tu nový model akční kamery s velkým jednopalcovým čipem, výklopným displejem, širokoúhlým objektivem, elektronickou stabilizací, ale hlavně – konečně s interním záznamem videa v UHD. Přesto, že je kamera v odolném vodotěsném pouzdru, měli bychom „akční“ používat ve spojení s tímto modelem spíše v uvozovkách a to kvůli ne příliš dokonalé stabilizaci obrazu. Zajímavé v tomto ohledu je srovnání s jinou akční kamerou firmy Sony – ActionCam X3000. Kamera je zajímavým konceptem s dobrými...
Red Giant VFX Suite

Společnost Red Giant nabízí mnoho plug-inů, nástrojů a editačních modulů pro navrhování a realizaci nejrůznějších vizuálních efektů pro různé kompoziční editory a video editační aplikace. Nová sada VFX Suite pro Windows a macOS se skládá z devíti zbrusu nových, ale i již v praxi osvědčených plug-inů, jejichž schopnosti si podrobněji představíme. Všechny plug-iny lze zakoupit i samostatně a jsou určeny pro Adobe After Effects CC, čtyři z plug-inů lze navíc používat také v Adobe Premiere Pro...
EIZO ColorEdge CG279X

Před lety jsem měl tu čest pracovat se zobrazovačem EIZO CG276, už tehdy to byl doslova dotyk dokonalosti. Úhlopříčka 27“, rozlišení 2560x1440, vestavěná autokalibrační sonda, široký gamut zobrazitelných barev. Po pěti letech vývoje tu je vylepšená verze CG279X, která opět vlastnosti monitoru posouvá o něco dále. Co je nového? V první řadě je to schopnost zobrazovat HDR formáty pomocí tone-mapping křivek HLG a PQ, dále je to zase o něco širší gamut, speciální kontrola saturací a překročení...
Vegas Pro 16

Prodej editoru Vegas Pro vlastněného již od verze 4.0 společností Sony Creative Software nečekal v roce 2016 asi nikdo. Zvlášť když kupujícím byla firma MAGIX Software, která již tehdy měla (a stále má) v portfoliu celou řadu multimediálních produktů pro práci s obrazem a zvukem, včetně rovněž profesionálního video editoru Video Pro X. MAGIX Software se tak dostal do možná až trochu schizofrenní situace, kdy vlastní dva výkonné video editory pro profesionální použití, jejichž funkce se v...
Sigma Cine 18-35mm T2/50-100mm T2

V kategorii levnějších filmových zoomů není příliš mnoho zástupců. A tak potěší, když se objeví sada dvou vysoce světelných objektivů pro senzor velikosti Super 35 mm, dodávaných spolu s bytelným transportním kufrem, které můžete získat za cenu dvou pevných skel. Ohniska objektivů pak pokryjí prakticky celý rozsah, který ve většině případů budete potřebovat.
Sigma Cine 18-35mm T2. Objektiv se dodává s bajonetem Arri PL, Canon EF a Sony E se škálou ve stopách nebo metrech....
Pinnacle Studio 22

Pinnacle Studio je stále dost populární video editor s bohatou historií, která končí akvizicí programu společností Corel. Nový majitel je dost znát – i když vývoj Pinnacle Studia probíhá nezávisle na Corel VideoStudiu v původním týmu Pinnacle, svou roli zcela jistě hrají požadavky samotného Corelu, který má pod palcem dva z větších hráčů v oblasti komplexního zpracování domácího videa. Vývoj Pinnacle Studia je stále pomalejší, nicméně aktuální verze 22 tento nemilý jev poměrně důrazně eliminuje...

Novinky z oblasti videa
Azden SMX-30

Přepínatelný stereo/mono mikrofon Azden SMX-30 je externí mikrofon pro DSLR/DSLM aparáty se špičkovou kvalitou zpracování, skvělým zvukem a nepřekonatelným poměrem cena/výkon. Model SMX-30 byl navržen s cílem vytvořit nejlepší možný mikrofon pro menší kamery a fotoaparáty. Nabízí skvělou zvukovou kvalitu, atraktivní design a snadnou obsluhu. Mikrofony Azden jsou vyráběny v Japonsku.
www.azden.com, www.syntex.czSennheiser MKE 2

Ideálním mikrofonem pro kameru GoPro HERO4 je Sennheiser MKE 2 a jeho speciální výbava umožňující plně využít zaměření a vlastnosti kamery pro cestovatele a objevitele. K vašim snímkům dodává i přesný a perfektní zvukový doprovod doplňující realitu situace a umožňující plnou srozumitelnost každého rozhovoru. Výbava umožňuje využití mikrofonu i v místech maximálně nepříznivých (vítr, déšť, sníh a špláchance bláta) aniž by byl mikrofon poškozen. Kamera HERO4 tak může natáčet i pod vodou.
www.sennheiser.com, www.sennheiser.czSennheiser AMBEO VR mic

Mimořádně jednoduché pořizování prostorového zvuku umožňuje Sennheiser AMBEO VR mic. Díky tomu, že jde o tetrahedrické rozmístění čtyř mikrofonů je zvuk snímán z prostoru ve čtyřech dimenzích. Signál pak je dostupný čtyřmi konektory XLR nebo zpracován do stereofonního signálu.
www.sennheiser.com, www.sennheiser.czSennheiser ClipMic digital

Na letošní výstavě CES v Las Vegas Sennheiser pokračoval v přehlídce snadných možností vylepšení, umožňujících plně využívat možností smart komponentů. Mikrofon ClipMic digital, tedy propojení miniaturního mikrofonu vyvinutého ve spolupráci firem Sennheiser a Apogee, byl jednou z velmi atraktivních možností. Je určen pro komponenty iOS a je vybaven konektorem Lightning pro přímé připojení k iPhonu a dalším komponentům Apple. Snadno pořízeným nahrávkám dodá profesionální zvukovou kvalitu.
www.sennheiser.com, www.sennheiser.czSennheiser AMBEO Smart Surround

Na letošní výstavě CES v Las Vegas vystavoval Sennheiser mimořádnou novinku pro majitele smart komponentů. Drobná In-Ear sluchátka AMBEO Smart Surround plní nejen svoji funkci při poslechu hudby, ale současně jsou schopna stiskem tlačítka pořídit vysoce kvalitní zvukový stereozvuk k vašemu videu. Mikrofon je součástí klasických In-Ear sluchátek a proto i nasnímaná nahrávka je vlastně binaurální, shodná se zvukem vnímaný ušima. Ideální doplněk mobilů schopných natáčet ve 4K.
www.sennheiser.com, www.sennheiser.czShotcut 17

Nová stěžejní verze bezplatného video editoru pro Windows, Mac OS X a Linux přináší jen málo významných novinek, především se jedná o nové lokalizace a opravy chyb přechozích verzí. Celkově se však jedná o zajímavou alternativu komerčních střihových nástrojů s podporou karet Blackmagic Design (s SDI a HDMI rozhraním), ovladačů LEAP Motion, 4K rozlišením, možností přehrávat síťové streamy, dále s podporou barvových korekcí, redukcí šumu, několika efektových generátorů, vestavěným mixážním pultem, různými audio a video efekty a možnostmi vytvářet video kompozice včetně režimů prolnutí.
www.shotcut.orgThe Foundry NUKE 10.5

Velký update známého kompozičního systému společnosti The Foundry opět rozšiřuje možnosti v oblasti tvorby 2D kompozic a filmových efektů. Update je k dispozici pro všechny edice pro Windows, Mac OS X a Linux (CentOS, RHEL) a přináší například více režimů prolnutí u jednotlivých objektů ve stopách, nové maskovací funkce pro blending, více možností u Nuke skriptů, nový exportní dialog, intuitivní nastavení interpolací klipů v časové ose a lepší kompatibilitu s kombinacemi s multiGPU systémy.
www.thefoundry.co.ukLightworks 14

Pomalu se blíží představení čtrnácté stěžejní verze video editoru Lightworks, první dvě veřejné bety už jsou na světě. Kam se však poděl Lightworks 13? Doslova nikam, pro někoho pověrčivá třináctka byla totiž jednoduše přeskočena. Lightworks 14 je klasický NLE systém, který v novém „plochém“ grafickém kabátku přináší sadu nástrojů pro střih videa v libovolném počtu stop, zpracování filmových scén a nové též integraci různých audio a video efektů, vše opět ve verzích pro Windows, Mac OS X a Linux. Novinek je či spíše bude celá řada, těšit se můžeme na nový import panel, správu médií, podporu proxy renderingu, již zmíněné audio a vizuální efekty, dále pak přístup k licencované knihovně HD/4K klipů, vylepšené funkce Voice Over, podporu aktuálních kodeků a formátů videa a řadu dalších vylepšení pro střihové a editační funkce.
www.lwks.comDxO FilmPack 5

Profesionální simulátor zrna, barevnosti, tónování a dalších vlastností filmových materiálů v podobě samostatné aplikace a plug-inu pro Adobe Photoshop, Lightroom, Elements a Apple Aperture. Plugin se ideálně hodí pro doplnění efektových schopností video editorů, které umí pracovat se statickými snímky, ale nemají tak vysoké možnosti doplnění vzhledu a zrnitosti analogových filmových materiálů. Novinkou páté stěžejní verze FilmPack je například podpora RAW snímků, šestnáct laboratorně připravených profilů původních chemicky vyvolávaných filmů, filtr Soft Focus pro volitelné jemné rozostření v kombinaci s vinětací a nástroj pro umělé zestárnutí fotek, opět s pomocí různých fotografických filtrů.
www.dxo.comFxFactory Pro 6.0

Efektový systém ve formě plug-inu pro Apple Final Cut Pro, Apple Motion, Adobe Premiere pro a After Effects nabízí mnoho desítek filtrů na tvorbu nejrůznějších pohybových a rozostřovacích efektů, korekce barev, dále distorzní efekty, generátory pozadí, záření kolem objektů, polotóny a velké množství stylizací mimo jiné pro filmové materiály. Sadu doplňují přechodové efekty a slušná řádka výukových materiálů.
www.fxfactory.comHitFilm Pro 2017

Nová verze stále oblíbenějšího plug-inu a současně samostatného editoru pro úpravy videa a vizuální efekty. HitFilm Pro 2017 přináší vylepšený 3D rendering objektů vkládaných do scén, nové stylizace a synchronizaci zvuku s obrazem. Mezi novinkami najdeme například několik druhů indikátorů pro měření barev, filmové rozlišení 8K, hromadné zpracování souborů a knihovnu více než 500 efektů. Součástí programu je též (rovněž efektový) plugin Ignite Pro 2017 a sada nástrojů pro míchání a synchronizaci audia. Další novinkou je podpora druhého náhledového monitoru, lepší trimování, titulkování, sledování pohybů objektů a podpora kamer GoPro včetně 360 stupňových panoramat.
www.fxhome.com, www.erpea.euGrass Valley EDIUS Pro 8.3

Upgrade profesionální softwarové video střižny EDIUS přináší lepší interpolaci snímků u přepočtů různých snímkových frekvencí (což je současně jedna ze specialit video editoru), možnost tvorby kvalitní zpomalených záběrů a vypalování video kompilací s méně obvyklými snímkovými frekvencemi na DVD či Blu-ray disky. Mezi dalšími novinkami najdeme například bohatší nastavení rozlišení pro proxy cache pracující na pozadí časové osy/celého editoru, podporu DNxHD MXF souborů s vyššími snímkovými frekvencemi a ukládání screenshotů z náhledů videa. Pro majitele monitorů s vyšším rozlišením bude upgrade editoru velmi důležitý, neboť autoři konečně zapracovali na grafickém prostředí, které se nyní přizpůsobí vyššími dpi obrazovky a zvětší se (v poslední době už poněkud miniaturní) ovládací prvky programu.
www.grassvalley.com, www.syntex.czNewBlue Titler Pro 5

Známý titulkovací editor s plnou podporou GPU akcelerace pro Windows a Mac OS X přidává ve své páté stěžejní verzi více než 140 novinek v podobě inovovaného flexibilnějšího pracovního prostředí, animačních předvoleb pro výrobu efektových titulkových kompozic, režimu Still určený na výrobu jednoduchých titulků, zcela novou správu titulků pro delší úvodní či závěrečné sekvence, vylepšenou práci s knihovnami doplňkového mediálního obsahu a jako obvykle opět o něco více volitelných efektů a dodávaných šablon a stylů 2D i 3D titulků. Titler Pro 5 funguje jako samostatná titulkovací aplikace i jako plugin pro celou řadu profesionálních video editorů a kompozičních systémů v čele s Adobe Premiere Pro, After Effects, Apple FInal Cut Pro X, Avid Media Composer, Blackmagic DaVinci Resolve, MAGIX Vegas Pro a Grass Valley EDIUS.
www.newbluefx.com, www.erpea.euSony Catalyst Production Suite 2016.2

Podobně jako Adobe vydává Sony Creative Software větší podzimní upgrade svého video editoru zaměřeného na střih, správu a produkci videa. Upgrade se týká obou hlavních aplikací v sadě Catalyst Production Suite, tzn. Catalyst Prepare a Catalyst Edit. Upgrade řeší především zjištěné nedostatky při práci s objekty v časové ose, kontejnerem MXF, formátem XDCAM, GPU akcelerací, pluginy v architektuře OpenFX, transkódováním videa a jazykovými lokalizacemi. Poměrně zásadní novinkou je podpora formátu ProRes u verze pro Windows, přičemž některé z jeho subformátů jsou zatím k dispozici pouze v Catalyst Edit pro Windows. Větší počet novinek pak obsahuje Catalyst Prepare – jedná se například o vyhledávání manipulaci s obsahem médií v Media Browseru, vylepšené prohlížení a úpravy videoklipů, práci se značkami a střihovými body, traskódování DPX sekvencí, nové šablony pro QFHD a 4K video, více možností u exportu storyboardu aj.
www.sonycreativesoftware.com, www.erpea.euMAGIX Vegas DVD Architect 7.0

Na zbrusu novou verzi si aplikace pro sestavování a vypalování DVD a Blu-ray kompilací počkala poměrně dlouho. Pod hlavičkou společnosti MAGIX nabízí DVD Architect sadu nástrojů na výrobu statických i animovaných menu s pomocí více než stovky dodávaných šablon (ve vysokém rozlišení), které lze libovolně upravovat v integrovaném editoru a přizpůsobit jejich interaktivitu se skriptovacími funkcemi. DVD Architect má časovou osu shodnou s Vegas Pro, do které lze přímo importovat projekty z Vegas Pro a také běžné video a audio formáty včetně šestikanálového zvuku Dolby Digital. Samozřejmostí je též práce s klíčovými snímky v časové ose pro animace objektů, náhledové okno se simulovaným DVD přehrávačem a označování kapitol pro jednotlivé části filmů.
www.magix.com, www.erpea.euAdobe Premiere Pro CC 2017

Společnost Adobe vydala v rámci rodiny produktů Creative Cloud zbrusu nové upgrady několika stěžejních grafických a video aplikací, mezi které patří též video editor Premiere Pro. Mezi zásadní novinky edice Premiere Pro CC 207 patří například spolupráce uživatelů na sdílených projektech v rámci technologie Team Projects, rozšířená podpora closed captions, vylepšený panel Lumetri Color, dále podpora VR videa, vizuální mapování ovládacích kláves, více možností práce s klipy v konvertoru Adobe Media Encoder 2017 a betaverze rovněž zbrusu nového panelu Social Publishng. Méně významných změn je ještě mnohem více – například rozšířené importní a exportní funkce včetně podpory formátu RED Helium a 12ti audio kanálů u kontejneru MXF, nové zvukové efekty pro adaptivní redukci šumu, parametrický ekvalizér, Studio Reverb, GPU akcelerované efekty Offset a Lens Distortion, kompozice v multi-cam režimu, nové přednastavení pro titulky, nebo možnost vytvoření přednastavení video sekvence z již hotové sekvence. Upgrade současně opravuje poměrně dost drobnějších chyb, na které si stěžovali stávající uživatelé video editoru včetně pádu aplikace při práci s vrstvami u připojených After Effects kompozic.
www.adobe.cz, www.syntex.cz