Mission Impossible: Rogue Nation

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Administrátor
Příspěvky: 160
Registrován: 03 srp 2011 14:24

Mission Impossible: Rogue Nation

Příspěvek od pixel »

Jak vizuální triky přispěly k vylepšení reálných kaskadérských kousků.
18. 1. 2017

Stejně jako díl předchozí, i nová Mission Impossible: Rogue Nation mne nesmírně potěšila. Svižnou akci střídají poměrně inteligentní a mnohdy vtipné dialogy, ve kterých se divák neztrácí, dokáže postavám fandit a užívat si tak naplno nejnovější dobrodružství agenta Ethana Hunta. Úžasné na tom je, že nestárnoucí borec Tom Cruise si spoustu z těch krkolomných kaskadérských kousků dělal sám, což jim přidává nejen svěží závan realismu, ale i patřičnou dávku napětí. Ideální základ pro špionský film. A tenhle se skutečně povedl, jak svým obsahem, tak formou.

Dá se říci, že jednou z největších výzev pro filmařský tým bylo udržet hereckou megahvězdu naživu. VFX supervizor David Vickery (Dark Knight, Harry Potter and the Deathly Hallows, The Pirates! či Furious 6) se ostatně nechal slyšet, že se snažili natočit co možná nejvíce scén reálně na kameru. „Až tam, kde to začalo být nebezpečné nebo fyzicky nemožné, jsme si vždy začali vypomáhat vizuálními efekty. Byl to vážně zajímavý projekt, protože jsme neustále přemýšleli, jak VFX práci NEdělat.“

To v podstatě znamenalo, že filmový štáb sestával z velké části z celé armády lidí zajišťujících, aby když Cruise visel ze vzlétajícího letadla, zadržoval dech pod hladinou a jezdil na motorce víc než 100kilometrovou rychlostí (bez helmy), bylo nebezpečí co nejmenší. Kaskadéři zasáhli všude tam, kam si ani herec netroufl, lidé ze speciálních triků dodávali své důmyslné přístroje a digitální trikaři zaretušovali, co bylo potřeba. Jedno je jisté - tým z Double Negative se rozhodně nenudil.

Měl totiž na starosti velkou většinu z celkových 1200 záběrů, což byla obrovská porce práce. Do čela projektu se postavil zmíněný supervizor David Vickery a asistoval mu VFX producent Maricel Pagulayan. Kromě toho se pak nové Mission Impossible zúčastnilo londýnské trikové studio One of Us, které se s Double Negative podělilo o část práce. O speciální úkoly se postaralo Territory Studio, které se ujalo motion grafiky potřebné na place a postprodukčních grafických elementů si užili ve Spov. Konečně finální titulky, které jsou uvedeny samostatnou animovanou scénou, si vzali pod křídla lidé ze studia Filmograph tvůrce Aarona Beckera.
Obrázek
Obrázek
Tom Cruise na letadle
Tím, co muselo každého diváka zaujmout na pátém dílu téměř okamžitě, je už téměř ikonická scéna během vzletu letadla, na němž celou dobu visí Ethan Hunt. Jak již bylo řečeno, skutečně se jedná o reálně provedenou scénu, Tom Cruise tam vážně byl zachycený za kovový plát Airbusu A400M a sledoval, jak mu země pod nohama mizí v hloubce. A ne jen jednou - dohromady osmkrát a v několika scénách včetně té, kdy letadlo letí zhruba jeden a půl kilometru nad zemí! No řekněte sami, kdo by si na tohle troufl? Já rozhodně ne.

Vše samozřejmě začalo tam, kde spousta dnešních akčních sekvencí - u previzového studia The Third Floor v Londýně. Největší problém přitom byl, jak vytvořit previzualizaci tak, aby uspokojila firmu Airbus, která letadlo zapůjčila. Ta by si totiž rozhodně nechtěla připsat na triko, že se na jejím stroji zabil jeden z nejslavnějších hollywoodských herců dneška. Vyžadovala proto, aby jí byly dodány přesné materiály popisující, jak tomu Vickery a jeho tým hodlají předejít. „Přesně jsme vypracovali plány toho, jak bude Tom zavěšen, kam umístíme kameru, kam všechny potřebné rigy a pomocné stroje přepravující aparáty. Náš hlavní kaskadérský koordinátor Wade Eastwood a supervizor speciálních efektů Dominic Tuohy naštěstí věděli přesně, co dělají.“ Nakonec vše prošlo i přes extra přísnou komisi Airbusu - a celá bláznivá scéna dostala zelenou.

Scéna působí nesmírně reálně právě proto, že jejím základem jsou reálné záběry z reálného natáčení. Přesto je toho ale ve filmu spousta digitálního. Odstraněny byly samozřejmě všechny dráty a pásy, které Cruise zajišťovaly, aby byl při případném pádu bezpečně zachycen. Kromě toho v Double Negative nahrazovali i části samotného letadla, protože rotory Airbusu se během akce točily mnohem pomaleji, než je běžné u normálního letu. Trikaři tedy předělali vybrané kusy stroje do CG a následně je postprodukčně nahradili.
Obrázek
Režisér Christopher McQuarrie při natáčení.
Obrázek
Tom Cruise při natáčení v Londýně.

Triková byla i scéna, kdy Ethan Hunt přeskakuje z travnatého vršku na křídlo rozjíždějícího se letadla. Herec v tu chvíli samozřejmě neskáče na pohybující se stroj, neběží dokonce ani po reálné trávě. Místo toho ho filmaři natočili na zeleném plátně, jak běží po připravené zdvižené platformě, ze které přeskočil na praktický model křídla Airbusu. Pro záběr skoku natočený z leteckého pohledu pak vyňali Cruise sprintujícího po travnaté louce blízko Leavesden Studios (poblíž Londýna) a napasovali ho na stejný kamerový pohyb v záběru otáčejícího se Airbusu z britského letiště RAF Wittering. Travnaté vršky jednotlivých hangárů byly digitální.

Jelikož se samozřejmě nemělo jednat o dobře udržované britské letiště, nýbrž o běloruskou vojenskou základnu v dezolátním stavu, spousta prvků v pozadí byla také nahrazena. „Našli jsme hodně referencí pro staré vojenské struktury z té oblasti, ty jsme pak digitálně zrekonstruovali a dosadili do zadních plánů,“ říká Vickery. „Kromě toho jsme přidali i ploty s ostnatým drátem a zároveň jsme změnili rozložení ranveje tak, aby dávalo větší smysl, po jaké dráze letadlo vzlétá.“

Krkolomné byly také scény z vnitřku letadla, které byly natočeny ve studiích Pinewood (rovněž na západ od Londýna). Zde se Ethan Hunt připevní k bednám plným nervového plynu a pomocí padáku se katapultuje z letadla. Celý interiér zadní části letadla byl samozřejmě zhotoven jako samostatný praktický model. Sem umístili bednu plnou plynových bomb, Cruise k ní skutečně přivázali a pak připevnili na naviják. Ten herce i se zásilkou vytáhl obrovskou rychlostí ven z vnitřku modelu a pak se ve filmu jen střihlo na záběr pořízený z natáčení na skutečném letišti. Tam už štafetu zase převzali Double Negative a dodali do digitálního interiéru Toma Cruise pořízeného na greenscreenu. Výsledkem je bezchybná a velice citlivě zkombinovaná sekvence.
Obrázek
Zleva: režisér Christopher McQuarrie, Tom Cruise a Rebecca Ferguson.

Seskok na jadernou elektrárnu
Další ze sebevražedných příležitostí, které si Tom Cruise nemohl nechat ujít, je podvodní scéna v podzemí marocké jaderné elektrárny, v níž se skrývá zabezpečený server s důležitými daty. Do něj se Ethan Hunt dostane skrz vodovodní potrubí - a právě zde má po dobu několika minut zadržovat dech a při tom se pokoušet o výměnu karet databáze. Akce hodná Mission: Impossible. A teď jak je to ve skutečnosti: marocká elektrárna je v reálu britská Fawley Power Station blízko města Portsmouth. Ta byla doplněna všemožnými digitálními prvky a matte painty, aby okolí vypadalo jako vyprahlá marocká pláň.

Zajímavý je postup, jaký autoři zvolili při tvorbě scény, během níž se Ethan Hunt a jeho špionská kolegyně Ilsa Faust snášejí za pomoci padáků na střechu elektrárny. I zde se jednalo o komplex Fawley na jižním pobřeží Británie, který byl ze vzduchu doplněn triky tak, aby působil dojmem, že se nachází v Maroku. Oba protagonisté byli natočeni na greenscreenu, kde je autoři zavěšené na drátech spustili k zemi. Jeden kamerový štáb se mezitím přesunul do areálu elektrárny a zde začal natáčet s panoramatickými kamerami. Materiál z nich pořízený poskládali v Double Negative dohromady, doplnili jej o digitální dokreslovačky marockých reálií a následně vložili do záběru s odstraněným zeleným plátnem. Kromě toho pak dodali i samotné digitální padáky.
Obrázek
Christopher McQuarrie při tvorbě scény se vzletem Airbusu A400M. Letiště bylo následně postprodukčně doplněno o digitální hangáry a ploty.
Obrázek
Tom Cruise držící se na boku letícího Airbusu.

Přímo v elektrárně Fawley samozřejmě nebyl žádný vodní příkop jako ten, do kterého Ethan Hunt skáče ve filmu. Všechny scény příprav na krkolomný kousek byly natočeny v interiérech elektrárny, ale element vodního toku byl pořízen někde úplně jinde - u Ladybower Reservoir blízko Sheffieldu, kam se vydal kamerový tým supervizora Kena Hahna. Přímo uprostřed nádrže je tam postavený mechanismus, který v případě, že se dostatečně naplní, začně odpouštět vodu. Vnitřek tohoto systému vypadá přesně tak, jak můžete vidět ve filmu.

A tak se stalo, že autoři čekali celé tři měsíce, než v té oblasti dostatečně sprchlo a nádrž se naplnila. Teprve pak mohli natočit, jak skrz odtok padá voda. Jakmile se jim to podařilo, naroubovali pořízené záběry na ty z Fawley Power Station. Tam doprostřed velké haly postavili zelenou kruhovou plochu, kterou následně vyklíčovali a dosadili místo ní záběry na odtok v Ladybower Reservoir. Samozřejmě nešlo jen o reálné elementy, Double Negative byli povoláni, aby odtok zaplnili vodními simulacemi, které se dějí všude okolo prohlubně a zároveň aby zvětšili její dno a více ukázali chodbu vedoucí do podzemní databáze. Díky jejich práci se vše dokonale poslepovalo dohromady a zahladily se nedokonalosti.

Poslední element, který chyběl, byl Tom Cruise. Ten se rozhodl, že si i tento kaskadérský kousek udělá sám. Vše probíhalo ve studiu, kde se do výšky bezmála 40 metrů vyzvedla plošina, která byla obklopena greenscreenem. Herec z této plošiny seskočil bez jakéhokoliv jištění dolů, kde dopadl do prohlubně plné měkkých matrací a lepenkových krabic, jež zmírnily jeho pád. „Poté jsme ho prostě vyrotoscopovali z pořízených záběrů a přidali do těch z Fawley Power Station,“ říká Vickery.
Obrázek
Tom Cruise přebíhající po křídle vzlétajícího Airbusu.
Obrázek
Viditelně nervózní Tom Cruise před začátkem natáčení. Nakonec se na bok letadla zavěsil celkem osmkrát.

Špioni pod vodou
Samotná místnost, v níž má Ethan Hunt nahradit databázi chráněného komplexu, byla natočena na jedné ze stagí v Leavesden Studios. Vše samozřejmě probíhalo skutečně pod vodou a ve spoustě záběrů si opět zahrál Tom Cruise. Původně mělo být vše natočeno na jeden dlouhý záběr a autoři uvažovali, že ve filmu použijí splitscreen. Zamýšleli, jak obrazovku rozdělí na dvě části a v každé z nich se bude ukazovat, co dělají různé příběhové postavy v daný moment. The Third Floor dokonce vytvořili celou scénu přesně tímto způsobem a v ní se počítalo, že Tom Cruise vydrží bez dechu čtyři a půl minuty v jediném jetí. Tento nápad však režisér Christopher McQuarrie nakonec zavrhl a rozhodl se akci rozstříhat na několik částí. „Nebáli jsme se ani tak, že by Tom nevydržel bez dechu tak dlouho,“ vzpomíná Vickery. „Spíš jsme se obávali, že je prostě nemožné, aby se mu v jediném záběru podařilo dostat databázovou kartu na všechna místa, která mu diktoval scénář.“

Celá scéna byla natáčena na zbrusu novou digitální filmovou kameru ARRI ALEXA 65. „Byli jsme jedni z prvních, kdo s touhle kamerou mohl natáčet,“ říká Vickery. „Její kvality nám přišly nesmírně vhod. Po dobu dvaceti dní za sebou jsme ji totiž ponořovali pod vodní hladinu, kde pak vždy jela deset hodin v kuse. A skutečně se potvrdilo, že jde o špičku, ani jednou se nám nezasekla ani nepoškodila. Na začátku jsme neměli žádný podvodní case, do kterého bychom ji umístili. V té době, kdy jsme natáčeli, byla zkrátka tak nová, že žádný nebyl k sehnání. A tak se náš hlavní kameraman Pete Romano rozhodl vytvořit si ho sám v počítači a potom vytisknout na 3D tiskárně. Vyšlo to báječně.“

Celá 12metrová podvodní nádrž, v níž se scény natáčely, byla obložena greenscreenem a důmyslně zkonstruována tak, aby hercům a filmařům co nejvíce vypomáhala při natáčení. Na jedné straně byly umístěny všechny důležité systémy - jednak turbíny, které roztáčely vodní proud, zároveň ale i ovladatelné rameno s kamerovým rigem a kaskadérské zařízení, které dokázalo Cruise zachytit a pomoci mu v podvodním pohybu (nebo spíše - smýkat s ním přesně tam, kam režisér potřeboval). Robotické rameno kamery ho přitom neustále sledovalo z přesně vypočítané vzdálenosti a řídilo se přesně danou pohybovou choreografií. Plán, vymyšlený do posledního detailu dle previzu od The Third Floor, zde byl zkrátka vším. Z natáčení tímto způsobem vzešla různá jetí a více či méně úspěšné verze finálního záběru. Ty pak v Double Negative vzali, rozstříhali jen na ty povedené akce a složili dohromady do finální podoby.

I zde nicméně byly různé digitální doplňky, které během natáčení vůbec nevznikly. Tak například když se kamera odchýlí od Toma Cruise a začne se „rozhlížet“ po vnitřku nádrže, jedná se o plně CG rozšíření původní scény. Jakmile se digitální kamera na chvíli zaměřila na to, co bylo v ten moment důležité (například různé drobné detaily uvnitř nádrže, rotující ramena systému či dveře únikové šachty), vrátila se pak zpátky do té reálné a pokračovalo se v pořízeném záběru. „Hodně se nám vyplatilo, že jsme měli 6.5K kameru,“ říká Vickery. „Mohli jsme tak kdykoliv oříznout a lépe framovat pořízený obraz, aniž bychom se museli bát ztráty kvality - vždycky nám v podstatě zbyl alespoň 2K obraz.“

„Tom nám během natáčení nakázal, abychom na něj turbíny pustili co nejvíce,“ vzpomíná Vickery. „Chtěl, aby se nám co nejlépe podařilo zachytit pohyb vody v jeho vlasech a aby bylo jeho plavání proti proudu co nejrealističtější. To ale znamenalo, že jsme ho museli zajistit dráty, aby nám neodplaval. Kromě toho jsme pak měli problém s tím, jak zamezit tvorbě bublin. Ty by proudily nádrží, zakrývaly celou akci a v podstatě by nám kazily záběr, který bychom pak museli retušovat v postprodukci. O to se naštěstí postarali naši zkušení kolegové z SFX a díky nim se skoro zdálo, že se Tom vznáší v prostoru - tak čistá byla proudící voda.“ Veškeré pořízené záběry se vzaly do Double Negative, kde z nich odstranili zelenou, nahradili ji digitálním vnitřkem databáze a dodali CG bubliny.

Nebezpečná jízda marockými reáliemi
V jedné z dalších skvělých akčních scén se Ethan Hunt a jeho tým vydají stíhat uniklou agentku Ilsu Faust. Divoká honička se rozjede v ulicích Maroka a postupně se přesune na dálnici. I zde byly základem veškerého pořízeného materiálu skutečné kaskadérské kousky, v nichž si nejednou zahrál i sám Cruise (v mnoha scénách řídil BMW úzkými uličkami a na dálnici usedl na motorku). Double Negative pak vždy stejným způsobem zasáhli do natočené scény a doplnili ji o neviditelné VFX elementy.

Vickery se smíchem vzpomíná na to, jak vznikala část filmu, kdy Huntovo BMW skáče dolů po dlouhé ulici plné schodů. „Původně tam ty schody vůbec nebyly. Na tom místě je ve skutečnosti svažující se betonová rampa, potom kus rovného betonu, pak další svažující se rampa a tak dále. Benji (Simon Pegg) měl přitom nakázáno neustále křičet: 'Schody, schody, schody!', i když ve skutečnosti nexistovaly, což Toma [Cruise] neustále rozesmívalo. Celou dobu jsme nicméně pracovali s těmito záběry bez schodů. Když jsme pak střihači Eddie Hamiltonovi konečně po čtyřech měsících dodali finální VFX i se schody, on s úsměvem řekl: 'No, to je dost. Už jsem se začínal bát, jestli s tím někdy něco uděláte...'“
Obrázek
Obrázek
Tom Cruise se skutečně řítil po dálnici rychlostí více než 160 km/hod.

Drobných detailů, které v Double Negative přidali, bylo nespočet. Pro některé záběry honičky v ulicích se rozhodli nahradit celou spodní část BMW, neboť ta byla párkrát umístěna na pomocné armatuře, jež autu dovolila dělat všechny ty bláznivé otočky. Armatura se samozřejmě musela ve výsledku odstranit. Do záběru, kdy Ethan Hunt vycouvá autem přes převis a drtivě dopadne na níže položené parkoviště, přidali digitální ploty, které rozráží. Pro záběry, v nichž auto rotuje a odráží se od země ve svých finálních chvilkách, pak vůz zhotovili komplet digitálně. Na to by si ani Cruise a jeho kaskadéři netroufli.

„Tom jel po dálnici víc než 160kilometrovou rychlostí,“ říká Vickery. „Navíc bez helmy! Samozřejmě, že jsme se o něj báli a tak se nám podařilo požádat marockou správu silnic, aby po dobu natáčení co nejvíce omezila dopravu v té oblasti. Ve výsledku je zhruba 75 % aut, která vidíte na plátně, digitálních, vytvořených v Double Negative.“ Což nebylo vůbec jednoduché, protože když vám po dálnici jede reálné auto a hned vedle něj auto digitální, nároky na fotorealismus jsou astronomické. Double Negative se to ale přece podařilo. Například ve scéně, kdy je Tom pronásledován jedním z padouchů, který vytáhne pistoli a hodlá ho zastřelit, dorazí až k několika kamionům. Obě motorky se rozjedou po obou stranách kamionu - a všechna vozidla, která v tu chvíli uvidíte po Cruisově pravé straně, jsou digitální. Nevím jak vy, ale já si toho v kině rozhodně nevšiml.
Obrázek
Simon Pegg a Tom Cruise při natáčení akčních honiček v marockých ulicích.

Když pak mělo dojít ke kolizím, přišli na řadu digitální kaskadéři. Tom Cruise se rozjel po prázdné dálnici a dělal, jako by sledoval jednoho ze záporáků, jak vráží do zadku jedoucího vozu. Motorka i auta jsou v tu chvíli komplet digitální. „Pořád je to ale příklad toho, že jsme si nikde nechtěli prostě vymýšlet,“ říká Vickery. „Vždycky jsme brali reálný základ a ten jen rozšířili o digitální prvky - doufám, že neviditelné. A takto, myslím, vznikají ty nejlepší vizuální efekty.“ Co se mne osobně týče, dávám supervizorovi Davidu Vickerymu za pravdu. Triky jsou v tomhle filmu na takové úrovni, že jsem v 90 % případů ani netušil, že tam nějaké jsou a když už jsem tušil, tak jsem nevěděl kde. Film mne dokonce tak zmátl, že jsem upjatě hledal triky i tam, kde vůbec nebyly... A přesně takovýmhle způsobem by měly vznikat všechny VFX blockbustery dneška!

Martin Klekner

Odpovědět