Pokročilé techniky v Adobe Premiere Pro CS6.
18. 7. 2016
Máme tady další díl, ve kterém se dnes budeme zabírat pokročilejšími technikami, které Premiere Pro CS6 umožňuje. V minulém dílu jsme řešili poněkud specifickou problematiku a tou byl multikamerový střih. Předvedli jsme si, jak je potřebné připravit si natočený materiál, co všechno obnáší synchronizace jednotlivých záběrů, která je pro multikamerový střih velice důležitá a jak všechny tyto přípravy provést. Po přípravách jsme se dostali k samotnému multikamerovému střihu a všem jeho vlastnostem. Dnes se tedy už nebudeme k multikamerovému střihu vracet, ale zaměříme se na další techniky, které rozšiřují možnosti programu Premiere Pro CS6.
Klíčování
Klíčování je proces, bez kterého se neobejde většina profesionálních filmů. Převážně se tato technika používá u sci-fi nebo fantasy filmů. Určitě už většina z vás někdy viděla, jak stojí herci při natáčení před zeleným pozadím ve studiu a okolo nich není nic jiného než ostatní aktéři. Technika natáčení na zelené nebo modré pozadí se používá pro aplikaci efektu klíčování. Jedná se o techniku, při které se u natočených záběrů vymění klíčovací pozadí za jiné, ať už se jedná o jiný reálný záběr nebo například nějaký virtuálně vytvořený. Efekt, který se uplatní při procesu klíčování, najdeme i v Premiere Pro CS6. Klíčování je poměrně složitá disciplína, na kterou musíte mít nejen program, který tento proces zvládne, ale také klíčovací pozadí a osvětlovací techniku, s jejíž pomocí pozadí a herce nasvítíte. Je poměrně složité klíčovací pozadí správně nasvítit, v ideálním případě by totiž mělo být perfektně vypnuté bez přehybů a současně by na něm neměl být žádný stín nebo rozdílné odstíny klíčovací barvy.
Nastavení klíčovacího efektu.
Nyní si tedy vybereme jeden záběr, který je točen na klíčovacím pozadí a vložíme si ho na časovou osu. Vzhledem k tomu, že Premiere zobrazuje vrstvy od horní ke spodní, je lepší umístit záběr, který budeme klíčovat, do vyšší vrstvy tak, abychom do nějaké spodnější mohli vložit jiný podkladový záběr. Nyní si v efektovém okně najdeme kategorii Keying. V této kategorii je mnoho efektů, které mají co do činění s klíčováním, ty však tvoří pouhý základ. Pokud byste chtěli mít při procesu klíčování ještě více možností, existuje mnoho dalších placených efektů, které se zaobírají touto problematikou.
Dnes se ale zaměříme především na jeden z těchto efektů, které jsou už v základu v efektové nabídce a tím je Ultra Key. Vybereme si požadovaný klip na časové ose a dvojklikem nebo přetažením myší na něj aplikujeme tento efekt. V okně pro kontrolu efektů si rozklikneme efekt Ultra Key a můžeme začít s jeho aplikací. Při prvním pohledu do editační nabídky můžete vidět první dvě volby. První s označením Output mění styl zobrazení upravovaného klipu. Základní je možnost Composite, která zobrazuje klip standardně tak, jak je natočen. Dále je ale v nabídce možnost zobrazení pouze alfa kanálů nebo barevných kanálů, tyto možnosti ale využijeme spíše u editace jednotlivých vlastností v případě, že bychom měli příliš kvalitní klíčovací pozadí. Druhá položka je Setting, zde můžeme volit mezi několika přednastavenými režimy, v kterých může tento efekt pracovat. Těmito přednastaveními se ovlivňují spodní parametry, které jsou v základu zabaleny do čtyř skupin. Poslední a nejdůležitější prvek tohoto okna je řádek Key Color, kterým se určuje klíčovací barva. Tuto barvu můžeme navolit v barevné paletě, nejefektivnější je ale volba pomocí kapátka. Vezmeme tedy kapátko a vybereme naši klíčovací barvu. Pokud není jednolitá a stejně osvětlená, je dobré zvolit nějaký střední odstín, který reprezentuje většinu klíčovací barvy. Po vybrání se barva změní na černou, ve skutečnosti se ale stala průhlednou a tak se zobrazuje pouze barva ze spodnější vrstvy. Funkčnost efektu tedy můžeme vyzkoušet jednoduchým vytvořením barevné vrstvy, kterou umístíme pod vrstvu, ve které je upravený záběr.
Ukázka klíčovacího pozadí.
Jak vytvořit barevné video jistě už dobře víte, stačí v projektovém okně kliknout na ikonku pro tvorbu nového prvku a zde vybrat barevný klip. Pro demonstraci jsem si vybral modrou barvu. Po vložení barevného klipu pod upravené video na časové ose můžete ihned vidět, že oblast s vybranou barvou se opravdu zprůhlednila a nyní vidíte barvu spodního klipu. Pro dosažení ještě zajímavějšího efektu si vložte na časovou osu pod klíčovací video nějaké jiné video a to se bude přehrávat v místech pod klíčovací barvou. Pokud se podíváte zpět do nastavení klíčovacího efektu a přepnete zobrazení na alfa kanál, uvidíte video pouze černobílé, tedy pokud proběhl efekt klíčování v pořádku. Bílá barva totiž znázorňuje věci, které budou neprůhledné a černá zase ty transparentní. Pokud ale vidíte někde odstíny šedé, znamená to, že se jedná o částečně transparentní pixely a ty je potřeba odstranit. Na odstranění takovýchto oblastí si rozbalte kategorii Spill Suppression a zde můžete pomocí parametrů ovlivňovat, jak se bude efekt klíčování chovat. Pro začátek je možná lepší vyzkoušet jeden z přednastavených módů, zda se výsledný efekt nezlepší a teprve až poté začít s ruční korekcí.
Tímto jsme si jednoduše vysvětlili, jak používat klíčovací efekty u záběrů, které jsou natočeny na klíčovacím pozadí. Možná si teď ještě říkáte, proč se musí nutně natáčet na zelené nebo modré pozadí, když do efektu Ultra Key můžeme vložit jakoukoli barvu a program se ji bude snažit klíčovat. Důvod je ten, že ve většině případů se v záběru nacházejí lidé a zelená a modrá barva se právě na lidské pokožce vyskytuje v minimální míře. Pokud bychom tedy například používali červené klíčovací pozadí, při větším barevném rozsahu by se herci začali vytrácet. Proto se tedy používá výhradně zelená nebo modrá barva a hlavně při natáčení je třeba dát pozor na to, aby herci neměli barvu oblečení podobnou té klíčovací.
Časosběrné video
Technikou časosběru lze zaznamenat procesy, které mají delší průběh, například pohybující se mraky, ruch velkoměsta, růst květin a mnoho dalších. Současně se mohou tyto procesy rovnou při nahrávání podle potřeby zrychlit. Dosažení tohoto efektu je velice jednoduché. Jde o to, že se fotoaparát, kterým je rozhodně výhodnější časosběr provádět, nastaví tak, aby fotografoval po určitou dobu a v předem vybraném intervalu. Fotoaparát se tedy nastaví například na hodinu a interval se nastaví na dobu, kterou si určíme podle požadovaného zrychlení. Pokud například budeme chtít video stonásobně zrychlit, nastaví se interval na každé čtyři vteřiny. To jednoduše vyplývá ze snímkovací frekvence, kterou v našich končinách máme standardně dvacet pět snímků za vteřinu. Pokud tedy zadáme interval na čtyři vteřiny, výsledný záběr bude stonásobně zrychlen. Tento proces umožňuje i řada kamer, fotoaparát má ale výhodu většího rozlišení a tak lze ve vytvořeném videu například provádět výřezy, švenky a další úpravy. Pokud budete používat fotoaparát, nezapomeňte, že Premiere Pro CS6 nepodporuje RAW formát a tak je lepší pořizovat časosběry v JPG formátu, nebo je před střihem překonvertovat.
Import fotografií pořízených časosběrem.
Nyní pojďme vložit fotografie do programu. Při importu je nutné vybrat první fotografii ze série a zaškrtnout možnost Image Sequence. Tím se nám pořízené snímky importují jako jedno video a s tím už můžeme na časové ose pracovat jako obvykle. Díky většímu rozlišení z fotoaparátu tedy můžeme pomocí klíčování vytvořit ještě pohyb v obraze, čímž získáme zajímavý efekt. Stačí klíčovat parametr zvětšení a k tomu parametry pozice, čímž simulujeme přibližování a švenkování kamery.
Vytvoření vinětace
Dalším efektem, který si dnes ukážeme, je vytvoření vinětace u videa. Je pravda, že v základu je vinětace nedostatek objektivu, u kterého jsou okraje tmavší nežli střed. Někdy je však tento efekt vyžadován a tak se nyní podíváme, jak ho vytvořit v programu při střihu. Je hned několik způsobů, jak lze tohoto efektu docílit. Můžeme například využít Photoshop a vytvořit si obrázek, který bude u krajů ztmavený a ten vložit do horní vrstvy na časové ose. Nebo můžeme vytvořit v titulkovém okně elipsový tvar, který bude tmavší v okrajích a pomocí prolnutí tyto titulky zobrazit jako částečně průhlednou vrstvu. Další způsob, který si nyní předvedeme, spočívá ve využití efektu kruhu a transparentního videa. Vytvoříme si tedy transparentní video, které umístíme do horní vrstvy na časové ose. Nyní si v efektech najdeme efekt kruhu a aplikujeme jej na transparentní video. Vzhledem k tomu, že po vložení má kruh bílou barvu a je malý uprostřed, musíme si tento efekt upravit. Pomocí parametru Radius zvětšíme kruh na celou obrazovku, dále zaškrtneme možnost inverze a změníme barvu z bílé na černou. Nyní přejdeme do nastavení efektu Motion. U tohoto efektu zrušíme zaškrtávátko pro držení poměru stran a zvětšíme jen šířku kruhu, čímž vznikne ovál. Nyní ještě nastavíme v efektu kruhu jeho rozmazání a snížíme celkovou průhlednost, dokud nezískáme ideální vinětaci.
Někdy se může stát, že budeme potřebovat vkládat nejen takovýto efekt, ale například můžeme potřebovat vložit černé okraje na horní a spodní straně pro dosažení více širokoúhlého obrazu. Vložení těchto okrajů můžeme docílit díky titulkovému editoru. V nově vytvořeném titulku vložíme nástrojem obdélník, který tažením myší nebo zadáním přesných parametrů zvětšíme na celý horní okraj. Abychom znali přesné parametry, je dobré si z požadovaného poměru stran vypočítat přesné rozlišení. Vytvořený okraj zkopírujeme a vložíme na spodní hranu. Takto vytvořený titulek stačí umístit do horní vrstvy na časové ose a ihned docílíme efektu obrazu s širším poměrem stran.
Tvorba efektu vinětace.
Korekce barev
Dále si dnes ukážeme možnosti korekce barev v Premiere Pro CS6. K editaci barev sice Premiere Pro primárně určena není, několik možností zde ale i tak je. Po rozbalení skupiny efektů určených právě na korekci barev se otevře veliká nabídka efektů. Nyní si představíme dva z nich, které se využívají poměrně často. První je Fast Color Corrector a jak už název napovídá, je určen především pro rychlou editaci. Tento efekt má dvě hlavní části. První je kapátko, které slouží k automatickému vyvažování bílé. Pokud je tedy v záběru něco, co je v reálu bílé, stačí tuto barvu nabrat do kapátka a efekt vyváží ostatní sám. Pokud se ale v záběru nenachází nic čistě bílého, je zde barevný terč, v jehož středu je posuvník, kterým můžeme docílit vyvážení bílé ručně. Dále se podíváme na efekt Three-Way Color Corrector. Jedná se o podobný efekt jako je předchozí s tím rozdílem, že obsahuje hned tři terče namísto jednoho. Každý z těchto barevných terčů ovládá jednu část rozsahu. První je určen pouze pro stíny, druhý pro střední úrovně a třetí pro světla. Každý z terčů má i svoje kapátko. To ovšem není jediný rozdíl mezi efekty, ve spodní části je také nabídka pro sekundární barevnou korekci. Je tak možné editovat některou z barev dodatečně. Po základní editaci barev lze tedy díky sekundární editaci vybrat jednu barvu pomocí kapátka a tu posléze editovat odděleně od ostatních.
Nastavení barevné korekce.
Dynamic link
Během našeho seriálu jsme si již několikrát ukazovali, jak lze využít propojení programu Premiere Pro s dalšími programy od Adobe. Dnes si ukážeme, jak funguje propojení s programem After Effects, k čemuž v Premiere Pro slouží Dynamic Link. Klikneme tedy na tuto nabídku a zvolíme možnost New After Effects Composition. Pokud již nemáte program After Effects zapnutý, automaticky se aktivuje a vytvoří kompozici. Na první pohled je vidět, že rozložení prvků v programu After Effects je podobné jako v Premiere Pro. Uprostřed je velké kompoziční okno, kde se zobrazují průběžné práce. V levé horní části je projektové okno a av další záložce okno pro editaci efektů. V pravé horní části jsou okna pro výběr efektů a presetů, dále informační a přehrávací okno. Dominantní prostor zabírá časová osa a její část pro editaci jednotlivých vrstev. Rozložení je tedy velice podobné a ani samotná práce s tímto programem se příliš neliší od Premiere Pro.
Aktivování propojení Dynamic Link.
Pojďme si propojení vyzkoušet například na animovaných titulcích. Z horní lišty nástrojů si vybereme nástroj pro psaní textu a umístíme textovou plochu do kompozičního okna. Napíšeme text a upravíme si ho podle potřeby pomocí nastavení v pravém panelu. Nyní přepneme pravou záložku na nabídku efektů a presetů a vybereme si nějaký předpřipravený efekt. Já si například vyberu jeden ze skupiny Text - Animate in a například efekt Spin in. Dvojklikem stejně jako v Premiere Pro efekt aplikujeme a můžeme si přehrát výsledek. Nyní nastane drobná změna v ovládání, pokud si chcete upravit některé parametry efektu, například pozice, odkud kam se budou písmena přemisťovat, musíte tyto změny provádět v levé spodní části vedle časové osy. Rozbalíme si možnosti textu a animace a přímo v této nabídce upravíme potřebné parametry. Pokud se nám efekt po úpravě zamlouvá, můžeme přepnout zpět do programu Premiere Pro bez toho, že bychom něco exportovali nebo vypínali a v projektovém okně uvidíme kompozici z programu After Effects. Tuto kompozici pouze umístíme na časovou osu a animované titulky jsou rovnou vloženy.
Prostředí After Effects při tvorbě animovaných titulků.
Propojení animovaných titulků vytvořených v After Effects do Premiere Pro.
U tohoto spojení je opět obrovská výhoda v tom, že není potřeba exportovat žádný výstup ani z jednoho z programů. Vše se děje automaticky. Pokud tedy například v průběhu střihu zjistíte, že je v titulcích chyba, stačí pouze přepnout do After Effects, provést korekturu a změna se okamžitě provede i v Premiere Pro. Tolik tedy ke krátké demonstraci využití propojení Dynamic Link. Program After Effects nabízí samozřejmě mnohem více možností, na jejich popis však zde není prostor. Tento kompoziční editor je mnohem složitější a obsáhlejší nežli Premiere Pro, další jeho možnosti si ale předvedeme jindy.
Příští díl seriálu
V dnešním článku jsme si popsali několik pokročilejších funkcí programu Premiere Pro. Řekli jsme si, jak lze v programu klíčovat a jak je možné vytvořit určité efekty, například vinětaci. Zabývali jsme se také časosběrným videem a dalšími možnostmi tohoto programu. V krátké ukázce jsme také nahlédli do programu After Effects, který je díky propojení s Premiere Pro velice užitečný a může rozšířit možnosti při dodatečných postprodukčních činnostech. V příštím dílu se budeme zaobírat maskováním a hlavně způsobem, jak animovat masku. V další části se také podíváme na vše kolem exportu a všechny možnosti s ním spojené a to nejen v programu Premiere Pro, ale opět i v rámci další aplikace, která rozšiřuje možnosti tohoto střihového programu.
Martin Procházka
Další díly seriálu
1. díl - http://www.pixel.cz/navody/adobe-premie ... -t329.html
2. díl - http://www.pixel.cz/navody/adobe-premie ... -t334.html
3. díl - http://www.pixel.cz/navody/adobe-premie ... -t338.html
4. díl - http://www.pixel.cz/navody/adobe-premie ... -t344.html
5. díl - http://www.pixel.cz/navody/adobe-premie ... -t352.html
6. díl - http://www.pixel.cz/navody/adobe-premie ... -t357.html
7. díl - http://www.pixel.cz/navody/adobe-premie ... -t362.html
8. díl - http://www.pixel.cz/navody/adobe-premie ... -t366.html
9. díl - http://www.pixel.cz/navody/adobe-premie ... -t381.html
10. díl - http://www.pixel.cz/navody/adobe-premie ... -t391.html
11. díl - http://www.pixel.cz/navody/adobe-premie ... -t424.html