Přihlašovací jméno
Heslo
Přihlásit
Neodhlašovat
info
Přihlásit pomocí Facebooku

Sony PXW-FS7

Konečně 4K pro všechny.

Už máme za sebou polovinu revoluční dekády, kdy svět nezávislého filmu ovládly digitální fotoaparáty. Protože obraz z přístrojů s velkým čipem měl krásný filmový charakter s malou hloubkou ostrosti, dosáhlo natáčení na DSLR obrovské popularity. Na to naštěstí reagovali výrobci kamer a tak jsme se dočkali řady modelů s čipem velikosti Super 35 mm. Objevily se drahé i levné modely těchto kamer, stále tu však chyběl typ, který by toho hodně uměl a po dokoupení příslušenství ještě víc, měl by univerzální bajonet i kvalitní záznam, byl by postaven tak, aby se hodil na natáčení z ruky i ze stativu a měl kvalitní transfokátor s motorizovaným ovládáním, to vše za přiměřenou cenu.

Jedním z prvních pokusů o univerzální kameru pro televizní reportéry, dokumentaristy a nezávislé filmaře, která točí v rozlišení 4K, používá levné akumulátory, poměrně levná záznamová média a kterou lze rozšířit pro záznam do RAWu, je kamera Sony PXW-FS7.

Tělo kamery
Je z hořčíkové slitiny, aby bylo dosaženo co nejnižší hmotnosti a přitom vysoké pevnosti a odolnosti. Kamera je přiměřeně lehká (4,5 kg s objektivem 28-135), je vybavena ramenní opěrkou a rukojetí. Ta má ovládání transfokace, spoušť a programovatelná tlačítka. Opěrka i rukojeť mají nastavitelnou polohu. Samozřejmě, že kvůli své velikosti není těžiště kamery na rameni, ale přesto je opěrka vítanou pomůckou. Při použití volitelné přídavné jednotky a externího rekordéru už kamera sedí na rameni prakticky stejně, jako její větší kolegyně. Bajonet Sony E-Mount umožňuje použít s kamerou nejen setový transfokátor, ale i celou řadu fotografických objektivů Sony, s příslušnými redukcemi případně také objektivy s bajonetem Sony A-Mount, PL, Canon EF, Leica a Nikon.
Obrázek
Ovládání a konektory
Na kameře je celkem sedm programovatelných tlačítek, všechny potřebné profesionální konektory (sluchátkový, XLR, HDMI, 2x SDI), manuální nastavení úrovní zvuku a typu vstupů, ovládání zisku, barevné teploty, rychlosti závěrky a šedé filtry. K ukládání videa slouží XQD karty, které se vkládají do dvou slotů. Nahrávat je možno ve dvou módech - simultánním a postupném. XQD karty jsou novinkou firmy Sony. Jsou sice mnohem levnější než karty SxS, přesto ale stále poměrně drahé (Sony XQD verze 2 s vyšší rychlostí záznamu a čtení - 128 GB 690 USD, 64 GB 314 USD, Sony XQD starší verze 64 GB 170 USD, Lexar 64 GB 130 USD). Na jednu 64GB kartu se vejde v rozlišení UHD a frekvenci 25p cca 26 minut záznamu.

Elektronický hledáček
Hledáček má dostatečné rozlišení a na displeji lze zobrazit prakticky jakýkoliv potřebný údaj. Výborné je pojetí jasu a kontrastu, stejně jako možnost nastavení barevného profilu. Na můj vkus je tubus hledáčku trošku delší, zvláště pro natáčení z ramene. U profesionálních filmových kamer, alespoň u některých modelů, byly z toho důvodu dvě varianty hledáčků - dlouhý a krátký. U kamery FS7 lze naštěstí díky upevnění pomocí 15mm tyčí hledáček posunout docela výrazně dopředu a tím problém s jeho délkou do jisté míry eliminovat.

Objektiv SELP28135G
Tento objektiv je odpovědí firmy Sony na nedostatek transfokátorů pro kamery s velkým čipem. Chcete-li totiž používat opticky kvalitní zoom, můžete si vybrat mezi objektivy fotografickými, které nemají právě nejšikovnější ovládání a ty modernější navíc nemají clonový kroužek, a objektivy filmovými, které jsou extrémně drahé a navíc i velmi těžké. Zoom od Sony je poměrně lehký, má v celém rozsahu světelnost 4, možnost mechanického i motorového ovládání ostření a transfokace a clonový kroužek umožňuje plynulé clonění. Objektiv je bez očividných optických vad, pohyb čoček při ostření i zoomování se uskutečňuje uvnitř těla objektivu, proto je jeho délka neměnná.

Kromě těchto kladů je tu jeden velmi vážný nedostatek. Ohnisková vzdálenost 28 mm by byla dobrá pro přístroje s full frame čipem. U kamer, které mají čip velikosti filmového políčka formátu Super 35 mm, tedy rozměrově blízkého digitálnímu formátu APS-C, odpovídá úhel záběru nejširšího ohniska ohniskové vzdálenosti 40 mm! Tímto je objektiv SELP28135G diskvalifikován pro zpravodajské a dokumentaristické natáčení. Řešením by mohla být širokoúhlá předsádka, ta se však nevyrábí. A kupovat si těžký a drahý filmový objektiv za milion a více k levné a lehké kameře nemá smysl. Nezbývá než doufat, že optici ze Sony vymyslí širokoúhlý transfokátor se stejně geniálním ovládáním, jaké má setový SELP28135G.

Záznam
Čip 4K Super 35 Exmor slibuje neuvěřitelný rozsah jasů 14 EV. Kamera nahrává video interně za použití kodeků MPEG-2 (MPEG-2 Long GOP 4:2:2, Full HD 1920 x 1080/59.94i, 50i, 29.97p, 23.98p, 25p, HD 1280 x 720/59.94p, 50p, 29.97p, 23.98p, 25p) a MPEG-4 (XAVC-I a XAVC-L UHD 3840 x 2160/59.94p, 50p, 29.97p, 23.98p, 25p a Full HD 1920 x 1080/59.94p, 50p, 59.94i, 50i, 29.97p, 23.98p, 25p). Kromě uvedených frekvencí nabízí kamera v rozlišení Full HD rychloběžné snímání do 180 obr./s.
Obrázek
Přídavné jednotky
Volitelná jednotka Sony XDCA-FS7 (1.999 USD) se připojuje na zadní část kamery. Její výhodou je patice na baterie V-Mount, další konektory (BNC - genlock, timecode, DC I/O) a především rozšíření možností kamery o nekomprimovaný RAW BNC výstup pro připojení externího rekordéru. Další výhodou je aktivace interního záznamu v kameře pro nahrávání za použití kodeku Apple ProRes Full HD 4:2:2.

Nekomprimované video lze ukládat pomocí externího rekordéru jiných výrobců, např. Convergent Design Odyssey 7Q+ či Atomos Shotgun, případně lze použít rekordér od Sony AXS-R5 (5.350 USD) na záznam 4K a 2K 16bitového videa (ten aktivuje možnost rychloběžného záznamu v kameře v rozlišení 2K do frekvence 240 obr./s.). K připojení tohoto rekordéru však ještě potřebujete přídavnou jednotku Sony HXR-IFR5 (2.200 USD). Tím nám cena kamery vzroste na dvojnásobek.

Výhodou externího rekordéru jsou nejen rozšířené možnosti záznamu (RAW), ale i možnost současného záznamu (kamera, externí rekordér) v různých rozlišeních. Můžete tak například nahrávat prokládané a neprokládané video pro použití v televizi, resp. na internetu, stejně jako Full HD, 4K atd.

Baterie
Standardně se používají Sony BPU baterie až do maximální BPU90 (až tři hodiny záznamu, 425 USD). Problém s použitím baterií třetích výrobců spočíval v nepřítomnosti originálního čipu uvnitř baterie. Kvůli tomu fungují neoriginální akumulátory jen s některými kamerami. V bateriích firmy RedPro je však zřejmě přítomen čip přímo od Sony, nebo se výrobci podařilo vyrobit jeho funkční kopii. Pro kameru FS7 bych doporučoval typ RedPro BP85D, která má papírově nižší kapacitu, ale vydrží srovnatelnou dobu, navíc má napájecí výstupy D-tap a USB a prodává se za příjemnou cenu 5.290 Kč, což je polovina ceny originální baterie Sony.

Na závěr
Je 235.000 Kč (bez DPH) za kameru s objektivem hodně, nebo málo? Za to, co tento model umí, je to cena více než rozumná. Možnosti rozšíření jsou vskutku zajímavé, obraz je kvalitní, citlivost velká, šum minimální a rozsah jasů mimořádný. Kdo oželí RAW, nepotřebuje externí jednotky (a ve většině případů se bez nich skutečně obejdete, protože XAVC kodek je dobře naprogramován). S kamerou se točí dobře z ruky i ze stativu, i když větší hmotnost spočívá na zápěstí než na rameni. Proti tělu kamery a tomu, co se skrývá uvnitř, zkrátka nemám žádné námitky. Objektiv, to je jiná věc. Geniální konstrukce snoubící se s nevhodným rozsahem ohnisek. Co dělat, když podobný cenově výhodný objektiv neexistuje? Snad jen počkat, až přímo Sony či někdo jiný vyrobí širokoúhlou předsádku a nebo širší objektiv. Nebo se zatím spokojit s objektivy fotografickými. Je vidět, že neexistuje nic absolutně dokonalého. Jen ta kamera samotná je dokonalá a za tu cenu nemá konkurenci.

Výrobce: Sony
Zapůjčil: O-Video s.r.o.

Marek Tichý
Facebook  Twitter  Google+

reklama
Facebook  Twitter  Google+
cron