pixel
Administrátor
Příspěvky: 160
Registrován: 03 srp 2011 14:24

Vegas Pro 16

Příspěvek od pixel »

Nová verze aplikace pro zpracování videa na profesionální úrovni přichází s kreativní editací videa, dynamickým storyboardem, vylepšeným sledováním objektů, podporou HDR, tvorbou 360º VR scén a různými jinými novinkami.
5. 11. 2018

Prodej editoru Vegas Pro vlastněného již od verze 4.0 společností Sony Creative Software nečekal v roce 2016 asi nikdo. Zvlášť když kupujícím byla firma MAGIX Software, která již tehdy měla (a stále má) v portfoliu celou řadu multimediálních produktů pro práci s obrazem a zvukem, včetně rovněž profesionálního video editoru Video Pro X. MAGIX Software se tak dostal do možná až trochu schizofrenní situace, kdy vlastní dva výkonné video editory pro profesionální použití, jejichž funkce se v hlavních rysech víceméně prolínají. Podobně je ostatně na tom i Corel vlastnící aktuálně „domácí“ editory Video Studio a Pinnacle Studio s dlouhou vývojovou historií. MAGIX se tedy nyní stará o paralelní vývoj dvou vyspělých produktů pro komplexní zpracování a produkci videa v čele se zmíněným Video Pro X a Vegas Pro, který byl nedávno uveden ve své šestnácté verzi.

MAGIX Vegas Pro 16 je k dispozici ve čtyřech edicích pro Windows x64, verze pro macOS neexistuje. Nejlevnější edice Vegas Pro 16 Edit s cenou 399 USD má minimum bonusových plug-inů a neobsahuje authoringový software Vegas DVD Architect. Dražší verze Vegas Pro 16 a Vegas Pro 16 Suite nabízí v cenách 599 a 799 USD různé známé efektové, titulkovací, maskovací a kolorizační plug-iny. Video editor si můžete v edici Vegas Pro 365 pronajmout za zhruba 17 USD měsíčně, v ceně je pak i Sound Forge Audio Studio a iZotope Ozone Elements. Pronájem Vegas Pro 365 zahrnuje vždy aktuální verzi aplikace s většinou dostupných externích plug-inů, mediálního obsahu a podrobných výukových kurzů.

GUI, vylepšený Media Pool a automatické zálohy
Prostředí Vegas Pro 16 se umí přizpůsobit displejům s vyšším DPI, takže nemusíte unavovat oči zíráním na mrňavé ikonky a ovládací prvky. Ne všechny panely jsou však přizpůsobené pro vyšší rozlišení, obecně se to týká především plug-inů. Mediální soubory nemusíte už přidávat a přetahovat jednotlivě, nově lze pracovat s celými bins včetně jednotlivých storyboardu a přetahovat je do časové osy. Editor respektive jeho časová osa umí navíc sám uzavřít nežádoucí mezery mezi médii vkládanými do časové osy, rozšířené je označování eventů ve stopách od pozice kurzoru.

Drobným vylepšením jsou volitelné velikosti náhledů v mediální sekci pro výběr klipů a dalších souborů. Každý náhled má navíc aktivní tzv. hover scrubbing, což je přehled o videu přímo v náhledu pohybem myši – přejetím kurzoru přes náhled se průběžně zobrazují časové úseky klipů. Další šikovnou novinkou je tvorba in/out bodů pro výběr úseku klipu či jeho střih opět přímo v náhledu videa, což opět urychluje výběr materiálů pro hrubé zpracování filmů či jiných projektů. Je též možné označit více náhledů klipů a nechat je postupně přehrávat v náhledovém okně. Program umí v nastaveném časovém intervalu zálohovat celý projekt včetně ukládání kompletních denních záloh, nebo zálohy po každém střihu.
Obrázek
Obrázek

Dynamický storyboard
Aktuální verze Vegas Pro 16 je prezentována jako kreativní nástroj pro zpracování a úpravy videa a filmových projektů. Hodně zajímavý je zcela nový dynamický storyboard a interakce v časové ose. Propojení storyboardu a časové osy je primárně určeno k hrubému střihu mediálních materiálů, které si připravíte přímo v jednoduchém prostředí storyboardu. Střihové operace se promítají do detailní časové osy, kde je můžete precizně upravovat. To samo o sobě není žádná novinka – velkou výhodou je však současná práce s několika storyboardu, což umožňuje například výrobu alternativních variant střihů a tvorbu video sekvencí v libovolném časovém sledu.

Stabilizace obrazu, HDR a 360º video
Velmi užitečnou novinkou je integrovaná (a kompletně přepracovaná) stabilizace obrazu, která nyní pracuje téměř v reálném čase a umí opravit porůznu „roztřesené“ nahrávky. Editor nově nabízí plnou podporu HDR barevného rozsahu – HDR záznam z novějších kamer lze libovolně upravovat v časové ose, zobrazit video na vhodném náhledovém HDR displeji (případně rovnou na HDR kompatibilním televizoru) a samozřejmě také HDR projekty exportovat pro případné další zpracování.

Ve Vegas Pro 16 jsou nové šablony na tvorbu 360º videa z nejpoužívanějších kamer. Jednoduše si vyberete VR projekt, importujete nahrávku a o zbytek se postará samotný editor. Na výběr je několik variant formátu scény a jejich zobrazení, do scén lze navíc přidávat speciální filtry. S 360º projekty se pracuje podobně jako s běžnými video klipy, ovšem s možností procházet scénu v celém jejím panoramatickém rozsahu. V přímé návaznosti na 360º video je další novinka je OFX plug-in Tiny Planet, který generuje netradiční efekt kulovitého zobrazení v podobě objektů usazených na malé planetě.

Motion tracking a maskování
Vegas Pro 16 má výrazně dokonalejší sledování pohybu objektů, a to především díky novým technologiím tvorby masek s následnou identifikací objektů na scéně. Podobné věci nabízí dnes už i video editory pro zpracování domácího videa, Vegas Pro jde však ještě trochu dál. Mimo běžného motion trackingu s kotvením různých nápisů nebo grafických objektů k pohybujícímu se objektu můžete v rámci pohybu pracovat také s color gradingem a dalšími kreativními obrazovými efekty.

Samotný systém tvorby masek byl doplněný o vektorové maskování s pomocí bézierových křivek, které Vegas Pro nabízí v rámci stejnojmenného a poměrně detailního plug-inu Bézier masking. Standardně máte na výběr několik tvarů vektorových masek od oválu přes čtverec/obdélník až po několik uživatelských tvarů, celkem lze v obrazu používat pět libovolných masek. Na obraz definovaný maskou lze pak aplikovat nejrůznější efektové postupy včetně změny tónování barev a rozostření, což se hodí například u obličejů osob, u kterých chcete zamezit jejich identifikaci.
Obrázek

Rozšířený audio mastering a titulky
Zřejmě málokdo si bude pamatovat, že Vegas byla původně DAW (Digital Audio Workstation) aplikace schopná pracovat i s videem. Postupně se role zvuku a zpracování obrazu zcela obrátily, nicméně editor Vegas Pro na svůj původ zjevně nezapomněl a stále nabízí poměrně velké množství funkcí pro úpravy audia. Novinkou ve Vegas Pro 16 je sada VST audio plug-inů Essential eFX pro profilování a mastering zvuku včetně redukce šumu, vylepšení kvality nahrávek a aplikací různých běžných i speciálních audio efektů. Automatickou tvorbu titulků podle regionů a kapitol asi moc používat nebudete, nicméně podobně jako v jiných video editorech umí Vegas Pro 16 vyrábět a vkládat titulky do videa z jejich přepisů v textovém nebo tabulkovém souboru.
Obrázek
Obrázek

AutoLooks a bonusové plug-iny
Jednou z dalších novinek ve Vegas Pro 16 je plug-in AutoLooks, jehož prostřednictvím lze rychle barevně stylizovat vybraný časový úsek videa. V nabídce jsou různé varianty tzv. Hollywood vzhledů, které mohou přidat obrazu nádech dynamiky (velmi živé barvy), nostalgie, přírodních scenérií a také vizuální vzhled dobových i současných filmových materiálů. Vlastních plug-inů a efektového obsahu má MAGIX Software v nabídce celkem dost a díky své pozici na trhu umí navíc relativně levně zajistit licence pro známé efektové balíky, byť někdy v jejich částečně limitovaných edicích. Příkladem je například plug-in Boris FX Continuum Lights Unit (samostatně je v prodeji za 195 USD) určený k tvorbě sofistikovaných světelných efektů využívajících záření, plošná či bodové světla, ale také třeba lens flares a různé paprskové či laserové efekty. Další stovku přechodových efektů a video filtrů získáte s Vegas Pro 16 zdarma v balíku proDAD VitaScene V3 LE (v prodeji za 199 USD). VitaScene nabízí opět sadu světelných či „náladových“ stylizačních efektů, tilt-shift filtr, restaurování naskenovaných poškozených filmových materiálů a mimo jiné i převod filmů do podoby oživlých kreseb.

Další bonusové plug-iny zmíním už jen stručně. Známá efektová sada proDAD VitaScene V3 PRO nabízí přes 700 speciálních efektů s obrazem, grafikou či textem, neméně známý balík Ignite Pro pak zhruba 550 efektů včetně pokročilých korekcí barev, restaurování obrazu a různých efektových generátorů. V edici Vegas Pro 16 Suite je navíc plná verze efektového systému Boris FX Sapphire Lighting Unit pro simulaci přírodních i umělých světelných efektů, navíc s integrovaným špičkovým planar trackerem Mocha.
Obrázek

Vegas DVD Architect
Součástí dražších edic editoru je Vegas DVD Architect, který se stará o authoring obsahu pro DVD a Blu-ray média. DVD Architect je jedním z nejdokonalejších WYSIWYG editorů svého druhu a s jeho pomocí můžete pouhým přetahováním objektů myší vyrobit efektní navigační menu pro jednotlivé kapitoly či díly filmů a poté projekt vypálit na konkrétní typ média.

Závěr
Dominantou Vegas Pro 16 je příprava filmů a téměř libovolných video projektů, střih videa a jeho nejrůznější obrazové či efektové úpravy s následným publikováním či exportem obsahu časové osy například pro kompoziční editory, authoringové aplikace apod. Všechny tyto funkce jdou programu velmi dobře, stejně jako tvorba 360º VR videa.

Sdílení softwarových technologií s Video Pro X (a naopak) není ve Vegas Pro 16 (mimo společných plug-inů) nijak zřejmé, nicméně dva roky pod jednou firmou je v této oblasti stále relativně krátká doba. Je také možné, že oba profi editory Vegas Pro i Video Pro X budou vyvíjeny zcela odděleně, avšak priority vývoje nyní určuje pouze MAGIX Software, která se logicky bude snažit o to, aby si obě aplikace vzájemně co nejméně konkurovaly.

Výrobce: MAGIX Software

Luboš Němec

Odpovědět