Recenze

Rychlý videoeditor s podporou 4K videa.

Nástupce známého video editoru PowerDirector poprvé přidává podporu 4K rozlišení pro video ve filmovém rozlišení, má výrazně rychlejší GPU akceleraci a vylepšuje práci s 3D videem včetně formátů AVCHD 2.0 a MKV. Nabízí také nové editační moduly pro efekty a navigační menu a výkonného pomocníka pro analýzu obsahu videa s rozpoznáváním obličejů, zašuměných scén či videa se špatným osvětlením.
Aktuální jedenáctá verze video editoru PowerDirector společnosti CyberLink nabízí podobně jako...

23. 4. 2013

Panasonic Lumix GH3

Zvláštní kategorie zrcadlovek bez zrcadla, přístrojů vyplňujících mezeru mezi levnými kompakty a profesionálnějšími zrcadlovkami, má dalšího zástupce s velkými ambicemi.

Panasonic Lumix GH3 je přístroj s elektronickým hledáčkem, výměnnými objektivy a kvalitním záznamem videa. Troufám si však tvrdit, že jakkoliv dobrý tento fotoaparát je, cena 30.000 Kč s DPH za tělo bez objektivu tento produkt spolehlivě zabije ještě dřív, než se ohřeje na pultech obchodů.
Historie fotoaparátů s videem. Je to pouhých pár let, ale zdá se to jako dávná historie. V době, o které mluvím, videokamery točily video a fotoaparáty fotografovaly. Pak se objevily první kompakty se...

23. 4. 2013

Sonnet Echo Express

Je libo stavebnici?

Jak si zajisté mnoho fanoušků „železa“ se zářivým nakousnutým jablíčkem ve znaku všimlo, Apple i nadále pokračuje ve svém trendu liposukce nejenom svých přenosných počítačů, ale nyní i stolních all-in-one řešení. Pro běžného uživatele se většinou jedná o vítanou změnu, ale profesionál mnohdy zapláče. Vždyť jen v posledních dvou novinkách z jablečné notebookové rodiny zmizel ethernetový port, stejně jako FireWire ve variantě 800 - byť je Apple ještě úplně neodepsal a doplnil portfolio...

7. 2. 2013

Panasonic AG-AC90

Rychlá evoluce videokamer střední třídy.

Ještěže tu máme technický pokrok a s ním zlevňování technologií! Před deseti lety mohli být uživatelé videokamer rádi, když měli k dispozici SD rozlišení. Když se navíc na kameře nacházel ostřicí kroužek, drželi jste v ruce nejnovější výkřik techniky. Ostřicí kroužek totiž byl dlouhá léta vyhrazen profesionální technice, což je o to absurdnější, když si uvědomíme jeho funkčnost a zároveň jednoduchost výroby. V současné době si nosíme záznamové zařízení, které zvládne natáčet ve Full HD...

7. 2. 2013

Lightworks 11

Výkonný profesionální video editor za 50 EUR ročně, sen nebo realita? V případě NLE video střižny Lightworks je to příjemná realita s velmi zajímavým spektrem funkcí, netradičním grafickým prostředím a řadou volitelných studiových hardwarových doplňků.

Na vývoji nelineárního video editoru či spíše video střižny Lightworks společnosti EditShare se formou připomínek podíleli samotní filmoví střihači a editoři a možná i právě díky tomu je Lightworks dost výjimečný střihový software. V portfoliu Lightworks najdeme řadu (poměrně známých) filmových titulů z posledních let, během kterých se editor dostal až do své současné podoby. Proces střihu a zpracování videa či zvuku je u Lightworks stejně jako u každého jiného NLE editoru nedestruktivní....

7. 2. 2013

Sony PMW-200

Moderní kamera s profesionálním záznamem.

Trvalo dlouho než si v Sony uvědomili, že i profesionálové mohou pracovat s malými kamerami, třeba při natáčení dokumentů, reportáží a všude tam, kde by byla velká kamera příliš nápadná. Prvním digitálním formátem videa použitým v malé kameře byl DVCAM a první tříčipovou příruční kamerou používající tento formát byla dnes již legendární PD 150. Slepou vývojovou větví bylo HDV, předchůdce dnešních HD formátů. Tam se kodek nejdříve objevil v malých kamerách HVR-Z1 s fixním objektivem a Z7 s...

21. 12. 2012

Sony Vegas Pro 12

Nová verze profesionálního video editoru a produkčního prostředí pro zpracování SD a HD videa (s rozlišením až 4K) rozšiřuje některé editační funkce včetně trimování videa, má nové korekce barev, dokonalejší GPU akceleraci, přidává několik nových plug-inů a mimo jiné má více funkcí pro práci se stereoskopickým videem.

Rok se s rokem sešel a nová verze Sony Vegas Pro je na světě jako téměř každý podzim. Revoluce ve střihu a postprodukci videa se sice nekoná, nicméně hned na úvod podotýkám, že zajímavých a především v praxi použitelných novinek je ve dvanácté stěžejní verzi editoru víc než dost.
Sony Vegas Pro 12 je stejně jako nová verze Adobe Premiere Pro dispozici pouze v 64bitové verzi, v případě Vegas Pro ovšem pouze pro Windows. Uživatelům programu již důvěrně známé prostředí editoru slouží nejen ke...

Příjemná evoluce jednoho z nejznámějších střihových programů.

Střihači se zpravidla rozdělují do skupin podle toho, jaký nonlineární editační software používají - někteří jsou horlivými zastánci Final Cutu, jiní nedají dopustit na Sony Vegas, někteří již dávno propadli Avid Media Composeru a mnozí jsou již léta věrni Adobe Premiere Pro. Samozřejmě nejdůležitějším kritériem příslušnosti k jednotlivé ze skupin je především to, co od střihového programu očekáváte a co vám může nabídnout. Uživatelské rozhraní je již podružné - na to si lze zvyknout, důležitá...

23. 8. 2012

GoPro HD HERO2

Outdoorové kamery ve 3D verzi.

Požadavky na outdoorovou kameru jsou vcelku jasné - měla by být pokud možno co nejmenší a nejlehčí, co nejvíce odolná vůči nárazům a povětrnostním podmínkám. Velký úhel záběru je taktéž nesporným kladem, stejně tak i vysoká světelnost objektivů. Kamera by měla oplývat mnoha funkcemi a zároveň i příslušenstvím, díky kterému ji bude možné připnout prakticky kamkoli. V dnešní době je samozřejmostí i ostré Full HD rozlišení a příjemným bonusem pak je v současnosti populární 3D.

Obrovský balík projektů a presetů pro neúnavné kreativce.

Firma Red Giant Software nabízí větší spektrum presetů a projektů, které lze zakoupit v separátních balících dle jednotlivého zaměření (textové animace, gradingové presety, presety zaměřené na světelné odlesky, jednotlivé části animací pro televizní grafiku apod.). Zároveň jsou však k dostání i v ultimativním balíku s názvem Guru Suite, který obsahuje všech osmnáct původních souborů, jež v tomto článku podrobněji rozebereme. Na první pohled je zřejmá základní výhoda celého Guru Suite - při...

11. 7. 2012

Sony NEX-FS100

Nová kamera s velkým čipem a výměnnými objektivy.

Přestože MPEG-4 AVCHD kodek vznikl při vzájemné spolupráci Sony a Panasonicu, firma Sony s jeho implementací dlouho váhala. Již delší dobu používají všechny profesionální Panasonic kamery MPEG čtyřkový kodek, zatímco u většiny modelů Sony se pracuje s MPEG-2. V profesionální MPEG-4 sérii (kde se často setkáte s označením NXCAM) se konečně objevil model s velkým čipem a výměnnými objektivy, který kvalitou obrazu předčí digitální zrcadlovky používané k natáčení videa.
První dojmy....

Magic Lantern firmware promění zrcadlovku Canon ve videokameru.

Digitální zrcadlovky Canon se dnes běžně používají při natáčení videoklipů, reklam a nízkorozpočtových filmů. Výsledný charakter obrazu s malou hloubkou ostrosti je velmi blízký filmovému a to spolu se zdánlivě nízkou cenou za vybavení vede k vytlačování klasických videokamer ze hry, alespoň u umělečtějších projektů. DSLR mají samozřejmě ve srovnání s videokamerami některé nedostatky, z nichž většina se dá naštěstí úplně nebo alespoň částečně eliminovat. . Nedostatky vyplývající z konstrukce...

27. 2. 2012

Sony Vegas Pro 11

Komplexní GPU akceleraci prostřednictvím grafické karty, synchronizace událostí, nový editor titulků, podporu RAW snímků, vylepšené 3D video a několik jiných užitečných novinek nabízí jedenáctá stěžejní verze profesionálního NLE video editoru Sony Vegas Pro.

Historie NLE video editoru Sony Vegas se váže k známé společnosti Sonic Foundry, jejímž vlastníkem je nyní skupina Sony Creative Software, která produkuje a vyvíjí softwarové produkty pro zpracování videa a zvuku. Sonic Foundry Vegas Video byl původně v podstatě rozšířený editor zvukových nahrávek se schopností pracovat také s obrazovými stopami.
Dnes je z Vegas Video celá produktová řada video editorů pro zpracování a produkci domácího i profesionálního videa, na jejímž vrcholu je...

27. 2. 2012

Panasonic AG-HPX250

Nová malá profesionální videokamera od Panasonicu.

V zuřící válce přístrojů, které umějí točit HD video, kodeků a kompresí, je důležitá každá novinka, díky které výrobce předstihne konkurenci. Právě v kategorii přístrojů do 200.000 Kč zuří nejlítější boj a tak se každý snaží, jak umí. Tak tu máme vedle sebe zrcadlovky od Canonu s krásným obrázkem s malou hloubkou ostrosti, digitální kamery s výměnnými objektivy od Sony a Panasonicu a samozřejmě řadu klasických malých videokamer několika výrobců. Zatímco firma Sony zůstává věrná MPEG-2 kodeku a...

Cyclorama.

I na obyčejném Green Screen pozadí se dají natočit divy - celé filmy byly vytvořeny jen za použití plošného klíčovacího pozadí. Pokud se zrovna nechcete pouštět do spektakulárních dynamických záběrů a nevadí vám omezit se na stacionární záběry a švenky, není třeba zacházet nikam dál. To však přestává platit ve chvíli, kdy kameru uvolníte z místa a hodláte celé postavy svých herců zasadit do digitálního prostředí. V takovém případě přichází na řadu Cyclorama (zkráceně „Cyc“), tedy kompletní...

20. 12. 2011

Xtreamer Ultra

Známý výrobce media streamerů přehodil výhybku a máme tu čistokrevné výkonné HTPC.

Musím přiznat, že mě model Ultra zaskočil. Podle prvních obrázků se zdálo, že to bude jen větší bratr klasického Xtreameru a nějak jsem nevnímal, proč se kolem něj dělá takové haló. Teď už je to jasné, Ultra totiž není jednoúčelový přehrávač, ale domácí multimediální počítač, takzvané Home Theatre PC. Postavený je na platformě Intel NM10 s výkonným grafickým procesorem NVIDIA ION2, dvoujádrovým CPU Intel Atom D525 taktovaným na 1,8 GHz a čtyřmi giga operační paměti.
Malý domácí počítač....

30. 11. 2011

Mocha AE

Snadné trackování a maskování v Adobe After Effects.

Při nákupu balíku softwaru od Adobe získá uživatel k After Effects již po několik let také program mocha AE, který pochází z dílny Imagineer Systems (dá se také dokoupit za cca 249 USD). Jedná se o velmi užitečný software, který bohužel mnozí uživatelé After Effects opomíjejí. Program velmi usnadňuje mnohé úkony jako jsou retuše, maskování, trackování a stabilizace videa. Mocha může mnohé odradit svým rozhraním, které na první pohled vypadá dost složitě. Opak je ale pravdou, vše je velmi...

29. 11. 2011

Panasonic AG-AC160

Inovace jsou motorem spotřební elektroniky a každý rok je proto nutné poskytnout uživatelům novou verzi již známého produktu.

Někdy je nová verze skutečně originální, jindy přidává „jen“ drobnosti. Kdyby si kupříkladu Apple „vystřílel“ všechny nápady v první verzi svých produktů, jak by potom mohl každý rok uvádět nový model? Někdy jsou ale změny subtilnější a spíše než nové funkce přinášejí technologická zlepšení stávající podoby produktu a jeho primárních vlastností. Firma Panasonic vnesla před dvěma lety do segmentu poloprofesionálních kamer záznam na SDHC karty, čímž nadobro opustila zastaralé a obtěžující pásky....

Klíčovací pozadí.

Je až s podivem, jak často filmaři - ať už amatérští nebo profesionální - chybují při použití klíčovacího plátna. Nelze samozřejmě říci, že by šlo o kdovíjak triviální záležitost, přesto však stačí zapamatovat si pouze několik jednoduchých pravidel, aby byl zaručen kvalitní výsledek a ušetřeny nervy postprodukčního týmu. Právě tato pravidla probereme v následující sérii článků, kde se pokusím i úplným nováčkům popsat zákonitosti natáčení, svícení a „trackování“ na plátně. Předem však upozorním...

3. 11. 2011

Final Cut Pro X

Konec nebo začátek?

Tento článek nebude recenze v pravém slova smyslu. Spíš se tu pokusím popsat velké dilema, které představením nové verze applovské střižny vzniklo a co to může znamenat pro svět střihu, střihače a budoucí výhledy Final Cutu. Nejsem si vědom jiného programu v profesionálním světě, jehož uvedení by způsobilo tak obrovskou vlnu protichůdných ohlasů jako v případě nového Final Cut Pro X.
Pro pořádek stručně zrekapituluji poslední dění. Verze 7 byla představena před dvěma lety, v červenci 2009....

Profesionální příslušenství k malým kamerám a digitálním zdcadlovkám.

Filmování digitálními zrcadlovkami je stále populárnější. Toho využívají starší i noví výrobci kamerového příslušenství, kteří reagují na zvýšenou poptávku po doplňcích, které jsou díky své velikosti přizpůsobeny k použití s menšími přístroji, než jsou filmové kamery a videokamery. Setkat se tak můžeme s kamerovými jeřáby, jízdami a mini jízdami, kompendii, přídavnými hledáčky, bočními ostřeními a spoustou dalších zařízení. Jednou z firem, které se tomuto odvětví věnují, je německá MovieTech...