Příspěvky: 160
Registrován: 03 srp 2011 14:24

Element 3D 2.2

Příspěvek od pixel »

Dvě desetiny zlepšení populárního After Effects plug-inu.
22. 10. 2015

Se jménem Andrewa Kramera a jeho firmy Video Copilot se setkáváme na stránkách časopisu PiXEL s železnou pravidelností a není se vůbec čemu divit. Video Copilot se z malé garážové firmičky s majitelem, který si především „hrál“ a vytvářel dechberoucí návody pro své fanoušky, proměnila ve firmu, jež nás pravidelně zásobuje novými plug-iny či jejich vylepšeními.

Nesporně je to i díky „hračičkovství“ Andrewa Kramera, který začínal jako motion designer, jenž se o své poznatky rád dělí s fanoušky prostřednictvím nesčetného počtu návodů. Díky nim jste si mohli konečně nechat vybouchnout stodolu či pomyslně teleportovat kamaráda kamsi do daleké galaxie. Tento hravý duch však stále přetrvává, byť již stránky Video Copilotu nesrší tutoriály tak jako dřív. Andrew Kramer a jeho tým vytvořili řadu produktů, které dnes pomáhají ke vzniku úžasných vizuálních efektů. Ostatně stačí zadat do YouTube názvy jako Action Essentials 2.0, Optical Flares, Twitch, Motion Pulse a třeba i ústřední Element 3D. Andrew Kramer se postupem času dostal i k práci na seriálech The Fringe, Almost Human či Revolution s tvorbou designu úvodních titulků, kde si ho všiml i J. J. Abrams. Práce na závěrečných titulcích snímku Star Trek: Do temnoty musí být splněným snem každého filmového fanouška, který začíná v garáži natáčet amatérské filmečky. Ostatně ani Andrew v tvorbě nepřestal - na svém blogu aktuálně láká na krátký film Intercept, z něhož určitě vzejde řada podnětných návodů „how-to-do-it“.

Jak ostatně přiznává i sám Andrew, vlastní tvorba Video Copilotu je také motorem pro vylepšování nástrojů, s nimiž pracují. Zcela evidentní je to pak v rámci nové verze Element 3D 2.2, kde se objevují možnosti, jež se do plug-inu zcela jistě dostaly stylem: „Hmmm, tohle jsme předtím nemohli udělat, tak si to doprogramujeme do našeho Elementu...“ Krok k updatu pro všechny je pak naprosto logický.

Updatujeme
V případě Elementu 3D 2.2 je pak upgrade zdarma pro všechny uživatele „dvojkové“ verze. Pokud se pouštíte do nové koupě, pak již získáváte verzi nejnovější. Co se týká kompatibility, Element 3D 2.2 (dále jen E3D) podporuje After Effects od verze CS5 až do současné nejnovější CC 2015, importovat lze pak 3D modely ve formátech OBJ a C4D od verze R12 výše.

Tím se dostáváme k nejdůležitějšímu a to je účel plug-inu. E3D byl jedním z prvních plug-inů, který do After Effects velmi efektivně přinášel možnost importu 3D objektů a následné práce s nimi přímo v prostředí tohoto kompozičního programu. Přestože dnes je situace už zcela jiná a samotné After Effects v sobě snoubí možnost nativně pracovat s 3D modely, před několika lety to bylo možné jen za pomoci externích plug-inů. A přestože si můžete do kompozice vložit oblíbeného „angličáka“ vytvořeného v Cinemě 4D, existuje stále dost důvodů, proč E3D použít.

Za novými funkcemi
Z novinek, které se verzi 2.2. objevují, opravdu čiší, jak je tým Video Copilotu skládal z problémů, na něž narazil při svých projektech. Update tak přináší funkce, které mnozí z vás možná ani nevyužijí, ale jež dokáží grafikům ve specifických situacích vytrhnout trn z paty.
Obrázek
Nastavení nového parametru Group Symmetry.

První podstatnou novinkou je funkce nazvaná Group Symmetry. O co se jedná? V E3D si vytvoříte skupinu objektů v samostatné složce. Funkci nelze použít na jednotlivé objekty, což je na druhou stranu vcelku logické. Když pak na skupinu kliknete, můžete v parametrech zapnout „symetrii“ v každé ze tří os. E3D v tu chvíli objekt zduplikuje v dané ose, kdy se záhy z jednoho 3D modelu vytvoří celá další skupina. Funkce je to však trochu jiná, než kdybyste daný objekt kopírovali ve složce skupiny a rozmístili po prostoru. Zde se totiž ovládá celá skupina jako jeden objekt včetně možnosti animace skupiny vzhledem k osám zrcadlení. Vše zároveň funguje v propojení na původní objekt - pokud na něm například změníte určitou texturu, vše se promítne do celé „symetrické“ skupiny či lépe řečeno do dalších instancí daného objektu. Symetrii je navíc možné vytvářet opakovaně.
Obrázek
Symetrie aplikovaná na dvě skupiny objektů v řadě.
Obrázek
Zrcadlení v rámci skupin objektů.

ObrázekŘekněme, že vložíte jeden objekt a aplikujete na něj symetrii ve všech třech osách - tím získáte náhle dohromady osm objektů. Pokud však skupinu vložíte do další skupiny, pak na tuto novou můžete opět aplikovat symetrii a ve všech osách vytvořit až 64 objektů. Symetrie vám umožní i jednoduché animace pomocí několika málo klíčových snímků, kdy velmi snadno vytvoříte v podlaze se rozevírající futuristické dveře. Použití je nasnadě - vytváření komplexních scén plných opakujících se objektů, které je však zároveň nutné soustředit a případně animovat kolem jednoho centrálního bodu.

Další novinka se nazývá Group Dynamic Reflections. Jestliže E3D 2.0 přinesl možnost vzájemného odrazu prostředí a objektů, pak se tato funkce vztahuje i na skupiny. Pokud jste si kupříkladu dříve vytvořili extrudovaný text postavený na nějaké ploše a chtěli jste aktivovat možnost, aby se i podlaha odrážela na textu, bylo nutné pro každý další vložený objekt zapnout tento typ odrazu. Pro každý objekt se zároveň musela vypočítat Spherical Matte, čímž výpočetní náročnost projektu neutěšeně rostla. Tentokrát je možné odraz stanovit pro celou skupinu objektů a tím snížit výpočetní náročnost. Podobně funguje pro skupiny objektu i tzv. Mirror Reflection, tedy odraz objektu v dalším objektu, jako je například podlaha. Přesto je nutné stále pamatovat na fakt, že odrazy fungují pouze u plochých objektů.

Další novinka s názvem Matte Reflection se týká stínů a tedy lepšího zasazení objektu do dané scény. Jestliže předchozí dvojková verze přišla s možností, aby objekt vrhal stín a tím pádem byl „ukotven“ například v reálně natočeném záběru, E3D 2.2 umožňuje díky parametru Matte Reflection počítat s určitou odrazivostí povrchu a tedy odrazem daného objektu, nejen jeho stínem. Například auto tak může být matně vidět i na kovové podlaze a podobně. Nově je zároveň možné také exportovat pouze daný odraz pro potřeby dalších kompozic či nastavit kvalitu odrazu.
Obrázek
Obrázek
Příklad původního vrhání stínu.... a nové vržení stínu společně s mírných zrcadlením.

Matte Shadow with Alpha je opět z rodu kompozičního - tedy funkce umožňující lepší dosazení digitálního objektu do scény. V tomto případě jde o novou možnost práce s texturou, kterou vložíte do scény s Matte Reflection, avšak tím způsobem, že E3D 2.2 bude pracovat s alfa kanálem textury a díky tomu jej dokáže plynule zprůhlednit. Lepší je ukázka na reálném projektu. Kupříkladu potřebujete dosadit do letecké scény 3D díru do země. Přechody mezi reálnou scénou a okraji díry budou však velmi ostré a vy je chcete „uhladit“. Při použití výše zmíněné techniky použijete texturu země, která bude následně směrem od 3D objektu postupně zvyšovat průhlednost.
Obrázek
Jiné použití nového parametru Matte Shadow with Alpha.

Další novinky jsou už spíše minoritního charakteru. Jde například o možnost ignorovat některé materiály při použití stínů Ambient Occlusion - v daném materiálu totiž stačí zaškrtnout Ignore to AO/Glow. Nově jsou také odděleny parametry viditelnosti v odrazech a viditelnosti pro kameru.

Pokud jste si již dříve vytvářeli ve skupinách objektů komplexní scény a chcete si je uložit, E3D vám umožní jejich uložení jako presetu v rámci vlastního uživatelského prostředí. Zároveň máte možnost exportovat objekty či objektové skupiny jako OBJ soubor. Je to praktické nejen pro další úpravu v ostatních 3D programech, ale také třeba pro „uklizení“ pracovního prostoru v AE.
Obrázek
Obrázek
Ukázka využití jednoduchých textur pro tvorbu světelných čar, avšak se zapnutým Ambient Occlusion... a naopak při nastavení ignorace těchto světelných čar.

Závěrem
Při závěrečném shrnutí všech novinek je opravdu patrné, že jde spíše o dílčí, byť využitelné inovace. Vzhledem k tomu, že je update zdarma, stávající majitelé E3D nemají nad čím váhat. Pochybuji však, že výše zmíněné vlastnosti se stanou hlavním argumentem pro koupi plug-inu, tím bude spíš samotný plug-in, který dokáže uživateli poskytnout opravdu hodně „grafické muziky“.

Výrobce: Video Copilot

Petr Hamšík

Odpovědět