Příspěvky: 160
Registrován: 03 srp 2011 14:24

CyberLink PowerDirector 11

Příspěvek od pixel »

Rychlý videoeditor s podporou 4K videa.
23. 4. 2013

Nástupce známého video editoru PowerDirector poprvé přidává podporu 4K rozlišení pro video ve filmovém rozlišení, má výrazně rychlejší GPU akceleraci a vylepšuje práci s 3D videem včetně formátů AVCHD 2.0 a MKV. Nabízí také nové editační moduly pro efekty a navigační menu a výkonného pomocníka pro analýzu obsahu videa s rozpoznáváním obličejů, zašuměných scén či videa se špatným osvětlením.

Aktuální jedenáctá verze video editoru PowerDirector společnosti CyberLink nabízí podobně jako většina podobných aplikací pro komplexní zpracování domácího videa funkce pro nahrávání, import, střih, trimování, efektové úpravy a export, sdílení či publikování videa v různých rozlišeních. PowerDirector 11 se navíc může pochlubit univerzální a přitom výkonnou hardwarovou CPU i GPU akcelerací v procesu zpracování HD videa s podporou prakticky všech běžných technologií NVIDIA CUDA, AMD APP i Intel Quick Sync.

Čtyři edice programu a česká lokalizace
V prodeji jsou celkem čtyři edice PowerDirectoru pro Windows, verze pro Macintosh není k dispozici. Nejlevnější edice PowerDirector 11 Deluxe s cenou 65 EUR má nejméně efektů a nepodporuje nový 64bitový akcelerační engine TrueVelocity 3 ani specializovanou editační funkci Content-Aware pro automatickou analýzu obsahu videa. V levné edici dále chybí podpora 2K a 4K rozlišení a možnost vypalovat Blu-ray i AVCHD disky, stejně jako volba pro nahrávání 3D videa na YouTube. O 20 EUR dražší edice Ultra přidává sady kreativních uměleckých efektů Art Effects a filtrů sady Content Pack Premium, má licenci pro PowerDirector Mobile a nabízí HW akceleraci prostřednictvím TrueVelocity 3 a tudíž i podporu 2K/4K rozlišení i vypalování Blu-ray disků.
Další edice Ultimate s cenou 123 EUR má opět o něco více „prémiových“ efektů v podobě sad NewBlueFX Motion a NewBlueFX Paint i více grafického a efektového obsahu v balíčcích Creative Design Packs. Nejdražší edice Ultimate Suite je pak poměrně rozsáhlý balík několika propojených prémiových aplikací, mezi které patří především ColorDirector pro specializované úpravy barev videa, AudioDirector starající se o úpravy a vylepšování zvukových nahrávek a samplů a PowerDirector Mobile pro editaci videa na mobilních zařízeních.

Oficiální česká lokalizace PowerDirectoru 11 sice není k dispozici, díky aktivní překladatelské činnosti Rostislava Bílka si však můžete na serveru cestiny.idnes.cz stáhnout zdarma patch pro PowerDirector 11 Ultra, který počeští naprostou většinu menu i jednotlivých modulárních částí editoru včetně obou v článku zmíněných průvodců.

Průvodce filmovými triky a tvůrce prezentace
V rámci prvního spuštění aplikace se stejně jako u PowerDirectoru 10 objeví startovací obrazovka s výběrem plnohodnotného editoru (lze pak zvolit pro každé další spuštění) nebo dvou zjednodušených editorů řešených formou Průvodce filmovými triky a Tvůrce prezentace. Oba průvodci vás v několika krocích provedou víceméně automatizovaným procesem sestavení video projektu z importovaných klipů či slideshow z fotografií, které můžete různě efektově upravit, lze k nim přidat hudební doprovod, zvolit trikové styly a provádět další jednoduché úpravy. Výsledek z obou průvodců se následně přenese do prostředí PowerDirectoru, ze kterého pak můžete projekt renderovat, exportovat či rovnou vypálit na datové médium.
Obrázek
Obrázek
Pracovní prostředí a časová osa
Celý editor, respektive jeho pracovní prostředí lze označit jako velmi přehledné, díky čemuž lze PowerDirector 11 snadno ovládat, přičemž ovládání programu si nově můžete přizpůsobit nastavením vlastních klávesových zkratek.

Grafické rozhraní programu má nový typ zobrazení v režimu celé obrazovky pro některé důležité modulární části editoru jako je třeba efekt obrazu v obraze, editor částicových efektů a také editor titulků a navigačních menu. Vylepšené GUI umí nově například zvětšovat velikosti náhledů multimediálních souborů v knihovně projektu a nastavit výšku časové osy, drobnějších vylepšení v GUI je však mnohem více.

PowerDirector 11 umí pracovat se všemi běžnými video formáty včetně HD videa ve formátech MPEG-2, WMV a AVCHD 2.0 videa a rovněž s 3D videem a 3D statickým obrazem. Mezi samozřejmosti editoru patří podpora vícekanálových zvukových stop (Dolby Digital 5.1 aj.) a nahrávání videa z DV či HDV kamery s aktivní funkcí pro automatickou konverzi časových údajů do titulků ve videu. V projektu můžete též nechat zobrazovat některá EXIF metadata převzatá z importovaných digitálních fotografií. S HD videem souvisí další novinka editoru, kterou je možnost oddělení náhledového okna projektu a jeho umístění na druhý monitor v plném HD rozlišení.

V časové ose editoru můžete i nadále používat až 100 stop (což by mělo stačit i pro náročnější video projekty), každou z nich lze současně využít i pro speciální PiP efekty typu obraz v obrazu, ovšem s tím rozdílem, že PiP Designer u PowerDirectoru nabízí i využívání a definování animačních křivek, po kterých se mohou na obrazovce pohybovat grafické objekty s nastavitelnou průhledností. Nový editační režim Ripple umožňuje snadno vkládat či naopak odstraňovat video klipy v časové ose se současným zarovnáním ostatních stop.
Obrázek
Obrázek
Hardwarová akcelerace
Vyjma podpory moderních CPU a jejich multimediálních instrukcí se vám v PowerDirectoru 11 bude určitě líbit třetí generace akceleračního 64bitového enginu TrueVelocity, která umí využívat GPU grafických adaptérů pro zpracování a rendering HD videa. GPU akcelerace funguje rovněž u některých náročnějších efektů a podporuje rovněž více grafických adaptérů (pravděpodobně ve SLI režimu), díky kterým lze výpočty urychlit o téměř 40 procent v porovnání s jedním GPU.

Chytrá analýza obsahu videa
PowerDirector 11 přináší novou a zatím dost unikátní funkci analýzy obsahu videa pojmenovanou Content-Aware Editing. Podobně jako v organizérech digitálních fotografií tak můžete nechat celé video editorem automaticky prozkoumat - funkce Content-Aware sama rozpozná nejen všechny záběry, ale také části videa se špatně osvětleným obrazem, zvětšením, panoramatické záběry, obličeje osob ve snímcích videa, roztřesený obraz nebo příliš rychlý pohyb kamery. Jmenované typy záběrů a úseků videa se samy přehledně označí ve schematické časové ose, kde si je můžete snadno označit kliknutím myší a následně lze nechat daný úsek videa opravit, vystřihnout ho ještě před exportem do časové osy projektu nebo úseky rovnou hromadně vymazat. Content-Aware Editing je propojen s enginem TrueTheater, který umí mimo jiné vylepšit barvy a světelné podmínky videa, zredukovat šum a video vhodně doostřit.
Obrázek
Obrázek
Efekty
Mezi základní charakteristiky PowerDirectoru 11 patří nejen běžné nahrávací a střihové funkce, ale také relativně bohatá nabídka efektů a nejrůznějších video filtrů pro zpracování video klipů i zvukových záznamů. Program obsahuje mnoho desítek efektových filtrů na úpravy videa a několik set přechodových efektů pro úpravy 2D i 3D videa. Počet efektů lze dále rozšířit prostřednictvím komunitního serveru DirectorZone, na kterém si uživatelé PowerDirectoru mohou sdílet své vlastní efekty či plug-iny k programu, šablony navigačních menu pro DVD prezentace a další doplňky nejen z oblasti grafiky a efektů.
Skupina nástrojů PowerDirectoru 11 s novým pojmenováním Design Studio obsahuje nástroje pro úpravy a design projektů - Title Designer, PiP Designer, Particle Designer a Menu Designer. Designer titulků umí vytvářet 2D/3D titulky se stylovacími efekty, čtyřbodovými barevnými přechody, stíny či odrazy a dokáže také míchat titulky s částicemi a obrázky v šablonách. Každý titulek může mít nadefinovaný příchozí a odchozí pohyb (Zahájení efektu/Zakončení efektu), šablon pro oba typy efektů je v editoru několik desítek.

Designer částic nahrazuje původní editor se stejným účelem, obsahuje ale větší počet šablon částicových efektů a nové funkce pro řízení jejich pohybu na animačních křivkách. Standardně máte na výběr částice se čtyřmi typy jejich vypuštění na obraz (bod, čára, kruh, maska), na výběr jsou dále různé vlastnosti částic jako například jejich styly, rychlost, vlnění, gravitační vliv a také prolínání snímků.
Obrázek
Pip Designer opět nahrazuje předchozí funkce pro PiP efekty a má rovněž více funkcí pro nastavení překryvů částí obrazu či videa a knihovnu animovaných objektů včetně efektů animovaného malování na video podkladu.

Menu Designer pro vytváření kapitol a navigačních menu pro DVD a Blu-ray kompilace umí nově využívat vlastností všech výše uvedených design editorů včetně animovaných titulků, částicových efektů a PiP efektů.

Automatizované trikové styly jsou předdefinovány v tématech, ve kterých jsou naprogramovány nejen střihové triky, ale také přechodové efekty, video filtry a titulky včetně úvodních či koncových titulků. Součástí jednotlivých témat jsou dále například částicové efekty, průhledné efekty typy obraz v obraze a další speciální efekty.

U dražších edic PowerDirectoru 11 dále najdeme sady filtrů a šablon společnosti NewBlue například na tvorbu uměleckých efektů a zajímavých pohybových efektů. Už beztak poměrně bohatý grafický a efektový obsah rozšiřují balíčky Travel Pack 2 s tématy pro dovolené a cestování včetně navigačních menu pro DVD a Blu-ray filmy, dále „sváteční“ a prázdninové šablony Holiday Magic Style Pack s automatickým vylepšováním videa i fotografií nebo balíček Romance Pack Vol. 3 s animovanými DVD menu.

ColorDirector, AudioDirector a PowerDirector Mobile
Součástí nejdražší edice PowerDirector 11 Ultimate Suite jsou dvě samostatně pracující aplikace ColorDirector a AudioDirector, které lze zakoupit rovněž samostatně, přičemž ColorDirector je například i součástí jedné z edic CyberLink PhotoDirectoru. ColorDirector je editor pro vylepšování barevných parametrů videa, u kterého můžete s pomocí několik sad posuvníků a dalších funkcí detailně upravit barevnost, teplotu barev, jas/nasvícení, kontrast, tónování a další příbuzné vlastnosti obrazu podobně jako například u vyspělých editorů digitálních fotografií. ColorDirector umí pracovat s maskami a nabízí tedy pokročilé selektivní úpravy zvolených částí obrazu, případně globální úpravy vybraných částí videa formou tématických šablon, přednastavených efektů a sad barevných palet.

AudioDirector slouží k mixování zvukových nahrávek, zpracování samplů a také k pokročilým úpravám zvukových stop. Jedná se v podstatě o plnohodnotný audio editor s výrazně většími možnostmi než měl původní Wave Editor 2 Express, který najdeme ve všech edicích PowerDirectoru 11. AudioDirector má poměrně kvalitní filtry pro odstranění šumu a různých jiných vad (například praskání apod.) ze zvukových nahrávek, sadu efektů pro úpravy parametrů zvuku a samozřejmě také nástroje pro nahrávání, míchání a produkci zvukových stop. Editor navíc umožňuje import videa a jeho jednoduchou synchronizaci s upravenou zvukovou stopou.

PowerDirector Mobile je v prodeji i samostatně za cca 300 Kč. Mobilní verze editoru je ke stažení v Microsoft Windows Store a podle obrázků vizuálně vypadá jako zjednodušená „průvodcovská“ verze PowerDirectoru 11, do kterého lze projekty PowerDirectoru Mobile importovat. Jedná se aplikaci pro tablety s Windows 8, CyberLink ale nikde smysluplně neuvádí, zda i pro tablety s Windows 8 RT s ARM architekturou (obchod Microsoftu uvádí v popisku pouze architektury x86 a x64) s optimalizací na dotykové ovládání.

Závěr
PowerDirector 11 patří mezi naprostou špičku v oblasti video editorů pro zpracování domácího videa. Vyzdvihnout musím nejen solidní spektrum editačních, efektových i exportních funkcí, ale především skvělou hardwarovou akceleraci videa pro všechny stávající technologie. Rozsáhlá je i komunitní podpora aplikací CyberLinku na serveru DirectorZone, kde lze nalézt velké množství bezplatných šablon (doslova všeho možného) i přednastavených efektů. Díky několika edicím PowerDirectoru si můžete zvolit verzi podle svých nároků v závislosti na ekonomické náročnosti, což považuji za dobrý marketingový tah. Podpora 4K rozlišení videa je u editoru spíše otázkou (zřejmě ne tak vzdálené) budoucnosti, každopádně i to může být pro někoho důležité. V rozhodování o případném zakoupení programu vám pomůže zkušební verze editoru, kterou si můžete stáhnout zdarma.

Luboš Němec

Odpovědět