Příspěvky: 160
Registrován: 03 srp 2011 14:24

Adobe Premiere Pro CC 2018

Příspěvek od pixel »

Co nového přináší nejpoužívanější video editor v aktuální verzi...
7. 11. 2017

Video editor Adobe Premiere Pro CC získal velký říjnový update s označením roku 2018 a číselnou verzí 12.0. Hlavní novinky programu a jeho podpůrné aplikace Media Encoder si představíme trochu podrobněji.

Adobe Premiere Pro CC 2018
Profesionální editor pro nelineární střih videa a jeho nejrůznější úpravy se stále aktivně vyvíjí, důkazem je celá řada větších i menších updatů vydaných po vytvoření koncepce systému předplatného Adobe Creative Cloud, kde můžete provozovat mnoho dalších grafických, prototypových, multimediálních či webových aplikací. Nejnovější vydání Adobe Premiere Pro CC 2018 v12.0 přináší mimo využití nových Creative Cloud knihoven a stále bohatšího mediálního obsahu a písem například užší integraci práce s VR obsahem, nové grafické a video formáty, podporu regionálních Closed standardů pro Closed Caption, týmovou spolupráci na projektech, možnost používat šablony editoru After Effects bez nutnosti jeho instalace a řadu dalších užitečných inovací.
Obrázek
Nová úvodní obrazovka editoru vás provede všemi důležitými novinkami Premiere Pro CC 2018. Zásadních novinek je v Premiere Pro CC 2018 hned několik. První z nich je možnost otevírat a pracovat na více projektech současně (s klasickou záložkou strukturou projektů), což se nabízí například při zpracování seriálů, částí filmů a jiné náročnější produkce, kdy je třeba video rozdělit na více individuálních částí, a to i po scénách! Samozřejmostí je v tomto případě přesouvání mediálních dat mezi projekty a není tedy třeba využívat berličku v podobě cloudu a knihovny objektů. Více otevřených projektů s náročnějšími scénami ovšem vyžaduje výkonný hardware, vysoké jsou zejména nároky na rychlou paměť.
Obrázek
Obrázek
Ruku v ruce s vícenásobnými projekty přináší Premiere Pro CC 2018 sdílení a spolupráci na projektech více uživateli. Pracovní tým může pracovat na jednotlivých částech projektů, nebo sdílet jeden rozpracovaný projekt. Přístupová práva se postarají o automatické zamčení upravované části časové osy, možné je též například přidávat poznámky ke klipům a scénám a nechat samotnou editaci na jiných uživatelích. Týmovou spolupráci výrazně rozšiřuje technologie Team Projects, v rámci které lze automaticky ukládat stavy historie editačních operací (a vracet je zpět), zobrazovat kompletní historii projektů a získat tak přehled o všech minulých stavech projektů. Historizace a nový systém notifikací může pomoci s minimalizací případných „editačních“ konfliktů a upozorňuje například i na uzavření týmových projektů bez nastaveného sdílení.
Obrázek
Panel pro vkládání a ovládání grafických dat nově podporuje práci s responzivní grafikou respektive responzivní design, jehož obsah se umí přizpůsobit například trvání vymezeného úseku klipu s dodržením poměru stran a rozlišení projektu – využití si responzivní design najde hlavně i různých intro či outro animací. Druhou variantou responzivního designu je v Premiere Pro CC 2018 poziční přizpůsobení grafických objektů, kterým můžete nadefinovat vztahy mezi vrstvami a grafikou a editor se sám postará o přepočítání grafiky třeba při změně titulků nebo změnách délky klipů.

Součástí cloudové služby Adobe Stock jsou nově také šablony typu Motion Graphics, s jejichž pomocí lze přes knihovny relativně jednoduše vyrobit dynamické grafické/video projekty obsahující kvalitní fotografie, titulky, přechody a další efektové a mediální prvky.
Obrázek
Virtuální realita se stále rychleji stává stěžejním prvkem nejen desktopových, ale též mobilních systémů a aplikací včetně her. Společnost Adobe si je možností virtuální reality dobře vědoma a proto Premiere Pro CC 2018 nabízí přímou podporu VR technologií se zobrazovacími adaptéry a soupravami HTC Vive, Oculus Rift a Google Daydream. VR časová osa umožňuje tvorbu VR přechodů, práci s grafikou, titulkování a přidávání efektů přes VR brýle či příslušné zobrazovací adaptéry, u kterých lze virtuálně provádět celou řadu editačních operací v časové ose projektů. Ve virtuální realitě můžete též editovat zvuk, kterému lze změnit prostorovou orientaci v kompletním 360stupňovém prostoru VR projektů a exportovat výsledky do VR sekcí YouTube či Facebooku. . Editor má pro virtuální realitu navíc integrovanou sadu plug-inů Mettle Skybox Suite, která umožňuje tvorbu dynamických přechodů, efektů a titulkování 360 VR projektů bez nutnosti nákupu či doplňování programu externími plug-iny.
Obrázek
Celé grafické workflow v editoru má nové menu pro náhledy písem s filtrováním a vyhledáváním například oblíbených fontů a je rozšířeno o možnost přímé manipulace s více grafickými vrstvami současně a podporu animovaných titulků pro libovolný grafický objekt. Motion Graphics šablony z Adobe After Effects CC můžete nyní libovolně vkládat do projektů Adobe Premiere Pro bez nutnosti instalovat After Effects.
Obrázek
Do projektů můžete nově vkládat nahrávky z nejnovějších kamer Sony používající RAW formát X-OCN a zvukové WAV soubory s délkou větší než 4 GB. Pracovat lze též s některými regionálními Closed Caption standardy a přidávat metadata do jejich STL souborů. Premiere Pro CC 2018 dále vylepšuje podporu Lumetri pro kamery ARRI Amira, LUT tabulky pro nahrávky se nově sami otevřou v Lumetri panelu a můžete tak snadno korigovat barevnost a tónování jednotlivých záběrů pro účely dokumentárních pořadů či kreativních filmových scén.

Adobe Media Encoder CC 2018
Patrně nejdůležitější novinkou kodéru videa přímo propojeného s Premiere Pro CC (a také s After Effects CC 2018) je nově zařazený kodek H.265/HEVC u verze pro macOS; verze Media Encoderu CC pro Windows dostala kodek H.265 již dříve. Hlavní výhodou videa kódovaného s H.265 je samozřejmě jeho výsledná velikost, která je u rozlišení 4K až o 40 % menší než při použití kodeku H.264. Zachována je i kompatibilita s dalšími zařízeními včetně mobilních telefonů a tabletů s Apple iOS, jehož verze 11 a novější formát H.265 rovněž podporuje. Verze pro macOS nově podporuje animované GIFy, které lze exportovat a sdílet. Samozřejmostí je opět o něco dokonalejší GPU a speciální CPU akcelerace výpočtů u nových procesorů Intel Skylake (a novějších) – není však zatím zcela jasné, jakým způsobem a jak výrazně se GPU podílí na kódování formátu H.265/HEVC.
Obrázek
Obrázek
Media Encoder CC 2018 má lepší publikační funkce pro nahrávání videa na sociální sítě a video servery. Konkrétně si můžete zvolit si v rámci publikování videa kanál pro YouTube či Vimeo a vybrat playlist i uživatelský náhled pro YouTube z libovolného snímku v klipu nebo z externího grafického souboru. Rozšíření se dočkalo i publikování videa na Facebook, kde lze nyní zvolit stránku ze seznamu pod vaším facebookovým účtem. U všech tří zmíněných video služeb a sociálních sítí je možný výběr pole pro uživatelské titulky.

Grafické rozhraní kodéru má nové písmo Adobe Clean u verzí pro Windows i macOS, které bylo navrženo pro celý balík aplikací Creative Cloud. Předvolby projektů jsou bohatší o několik rozšířených přednastavení videa pro adaptivní datový tok a streamování videa ve formátu H.264. Chybějící či nedostupné soubory při konverzi či kódování videa mají nové notifikace s varováním, které se případně zobrazují také u všech mediálních dat v projektu Media Encoderu CC. Při kódování lze v Time Tuneru nastavit automatické vynechání tzv. Slates, což jsou série statických obrázků s trváním delším než 10 s.

Výrobce: Adobe Systems

Luboš Němec

Odpovědět