Recenze
Shure Axient ADX5D

Potřeba špičkových produktů pro práci se zvukem v terénu je stále větší. Není už jen doménou profesionálních filmových a televizních štábů. Přitom tato technika zahrnuje různé typy zařízení, jako jsou field mixéry a rekordéry, nebo také bezdrátové přijímače přenášející zvuk přímo do televizních kamer. Právě takovým přijímačem, který si dnes představíme, je Shure Axient ADX5D.
ADX5D. Pokud jste ještě neslyšeli o bezdrátovém systému Shure Axient, pak vězte, že jde o vlajkovou loď firmy Shure na poli bezdrátového přenosu. Axient je digitální systém, který disponuje vyspělým audiokodekem, přitom latence systému dosahuje nižší hodnoty než 2 ms. Pracovní frekvenční pásmo je až 184 MHz ale záleží na regionu, kde je systém používán. Zvláštnostmi systému Axient jsou dva módy: Standard a High Density. Zjednodušeně to lze vysvětlit tak, že mód Standard je vhodný pro přenos na větší vzdálenost v méně zarušeném prostoru. Naopak High Density umožní více kanálů vměstnat do zarušeného a tím menšího prostoru. Další, obdivuhodná funkce je ShowLink Direct, která umožňuje dálkové řízení a ovládání přijímačů a vysílačů řady ADX. To například umožňuje přeladění nosné frekvence vysílače, bez toho aby bylo přerušeno třeba divadelní představení nebo televizní přenos.
ADX5D je nový přírůstek bezdrátového systému Shure Axient. Je to dvoukanálový přijímač určený pro instalaci přímo do kamery, nebo jako portable přijímač pro field rekordéry či field mixery. Přijímač ADX5D se vyznačuje vysokou...
BenQ SW271C

Technologický pokrok již dospěl tak daleko, že tradiční výrobce průmyslově uznávaných zobrazovačů dohání konkurence. Příkladem takového disruptivního vývoje je profesionální řada monitorů BenQ PhotoVue, která si zadá s těmi nejlepšími hráči na trhu. PhotoVue SW271C je nástupce dva roky starého modelu, který má několik zásadních vylepšení co do spotřeby, USB-C, ale i rozsahu gamutu.
Rozbalení a sestavení. Už od vlastního vybalování zobrazovače je zřejmé, že se jedná o profesionální a...
BenQ SW321C

V relativně krátké době po sobě mě na stole přistál na recenzi další zobrazovač s úhlopříčkou 32“ a musím, že tato velikost je skutečně impresivní. Najednou se člověk před monitorem snaží tak nějak intuitivně „skovat“ a standardní zvyklosti, kdy jsme od zobrazovače vzdáleni průměrně 30 cm (skutečně, dle výzkumů, tak málo), se najednou mění. Prostě se nějak nemůžete odtáhnout od obrazu, protože byste byli už v pozorovací vzdálenosti odpovídající spíše sledování televize a tak prostě intuitivně...
Huawei Mate 40 Pro

Na natáčení prvotřídních videí v profesionální kvalitě už nepotřebujete několik zařízení s různými funkcemi. Vše můžete mít pohromadě, dokonce v jedné kapse. To umožňuje nový smartphone Huawei Mate 40 Pro, který kraluje telefonům nejen fotoaparátem, ale také bezkonkurenčními možnostmi pro natáčení videí.
Říká se, že nejlepší kamera je ta, kterou můžete mít neustále při sobě. Ať už vytváříte videa pro osobní potřebu, nebo se natáčením obsahu živíte, s telefonem Huawei Mate 40 Pro se můžete...
BenQ PD3220U

Již několik jsem svědkem toho, že rozlišení 4K resp. UHD (3840 x 2160 px) nabírá (právem) na oblibě a již začíná být vlastně mainstreamem. Začalo to konzumními televizemi, kde streaming služby typu Netflix a YouTube konečně mají co nabídnout a nakonec se mnohým z nás prodral 4K zobrazovač až na pracovní stůl. Není to tak dlouho, kdy v profesionálním světě měla řada aplikací s touto novinkou vážný problém, dokonce velcí matadoři průmyslu (Adobe, Autodesk) UHD rozlišení začali smysluplně využívat...
EIZO ColorEdge CS2740

Profesionálové to již vědí léta, mezitím co počítač se jim mění pod stolem nebo na stole téměř každé dva až tři roky, tak kvalitní displej zůstává 5 a více let. Vzhledem k tomu, že náš nejvzácnější smysl, tj. zrak je právě denním (i nočním) vysedáváním před displejem namáhán právě zobrazovacím systémem, tak dává smysl věnovat tomuto zařízení mimořádnou pozornost. Prakticky každý, kdo používá počítač denně by si toto měl uvědomit a nešetřit na kvalitě zobrazovače. Nevhodný nebo špatný monitor...
RODE NT-SF1

Pokud nevíte, co je ambisonický mikrofon, přečtěte si následující řádky, které předcházejí vlastní recenzi na RODE NT-SF1. Poznáte technické základy zvuku pro virtuální realitu, a zda je možné nebo dokonce výhodné používat ambisonický mikrofon nejen pro virtuální realitu.
Od mona po ambisonic. Při natáčení videa je zpravidla potřeba maximálně se soustředit na první plán natáčené akce. To znamená, že pomocí směrových a klopových mikrofonů zaznamenáváme zvuk co nejvíc oproštěný o okolní...
DJI Osmo Pocket

S rychlým vývojem moderních technologií se zmenšují a zlevňují zařízení, která byla dříve přístupná jen filmovým profesionálům. Samozřejmě to vždy v počátku vede k nadužívání určitých výrazových prostředků, ale tvůrci se po čase uklidní a vrátí se k osvědčenému pravidlu, že forma má být v souladu s obsahem. Tak jsme měli ještě před pár lety v každém umělečtějším projektu spousty časosběrných záběrů, pak kamerové jízdy, případně jízdy s časosběrem. Se začátkem prodeje akční kamery GoPro s...
Sony DSC-RX0 II

Je tu nový model akční kamery s velkým jednopalcovým čipem, výklopným displejem, širokoúhlým objektivem, elektronickou stabilizací, ale hlavně – konečně s interním záznamem videa v UHD. Přesto, že je kamera v odolném vodotěsném pouzdru, měli bychom „akční“ používat ve spojení s tímto modelem spíše v uvozovkách a to kvůli ne příliš dokonalé stabilizaci obrazu. Zajímavé v tomto ohledu je srovnání s jinou akční kamerou firmy Sony – ActionCam X3000. Kamera je zajímavým konceptem s dobrými...
Red Giant VFX Suite

Společnost Red Giant nabízí mnoho plug-inů, nástrojů a editačních modulů pro navrhování a realizaci nejrůznějších vizuálních efektů pro různé kompoziční editory a video editační aplikace. Nová sada VFX Suite pro Windows a macOS se skládá z devíti zbrusu nových, ale i již v praxi osvědčených plug-inů, jejichž schopnosti si podrobněji představíme. Všechny plug-iny lze zakoupit i samostatně a jsou určeny pro Adobe After Effects CC, čtyři z plug-inů lze navíc používat také v Adobe Premiere Pro...
EIZO ColorEdge CG279X

Před lety jsem měl tu čest pracovat se zobrazovačem EIZO CG276, už tehdy to byl doslova dotyk dokonalosti. Úhlopříčka 27“, rozlišení 2560x1440, vestavěná autokalibrační sonda, široký gamut zobrazitelných barev. Po pěti letech vývoje tu je vylepšená verze CG279X, která opět vlastnosti monitoru posouvá o něco dále. Co je nového? V první řadě je to schopnost zobrazovat HDR formáty pomocí tone-mapping křivek HLG a PQ, dále je to zase o něco širší gamut, speciální kontrola saturací a překročení...
Vegas Pro 16

Prodej editoru Vegas Pro vlastněného již od verze 4.0 společností Sony Creative Software nečekal v roce 2016 asi nikdo. Zvlášť když kupujícím byla firma MAGIX Software, která již tehdy měla (a stále má) v portfoliu celou řadu multimediálních produktů pro práci s obrazem a zvukem, včetně rovněž profesionálního video editoru Video Pro X. MAGIX Software se tak dostal do možná až trochu schizofrenní situace, kdy vlastní dva výkonné video editory pro profesionální použití, jejichž funkce se v...
Sigma Cine 18-35mm T2/50-100mm T2

V kategorii levnějších filmových zoomů není příliš mnoho zástupců. A tak potěší, když se objeví sada dvou vysoce světelných objektivů pro senzor velikosti Super 35 mm, dodávaných spolu s bytelným transportním kufrem, které můžete získat za cenu dvou pevných skel. Ohniska objektivů pak pokryjí prakticky celý rozsah, který ve většině případů budete potřebovat.
Sigma Cine 18-35mm T2. Objektiv se dodává s bajonetem Arri PL, Canon EF a Sony E se škálou ve stopách nebo metrech....
Pinnacle Studio 22

Pinnacle Studio je stále dost populární video editor s bohatou historií, která končí akvizicí programu společností Corel. Nový majitel je dost znát – i když vývoj Pinnacle Studia probíhá nezávisle na Corel VideoStudiu v původním týmu Pinnacle, svou roli zcela jistě hrají požadavky samotného Corelu, který má pod palcem dva z větších hráčů v oblasti komplexního zpracování domácího videa. Vývoj Pinnacle Studia je stále pomalejší, nicméně aktuální verze 22 tento nemilý jev poměrně důrazně eliminuje...
Blackmagic DaVinci Resolve 15

Původním autorem color grading softwaru DaVinci Resolve je americká společnost da Vinci Systems, která Resolve nabízela jako jeden z mála střihových a korekčních editorů s GPU akcelerací a podporou střihových karet v rámci komplexního tzv. DMS (Digital Mastering System) řešení. Z historických důvodů si v našich končinách patrně málokdo pamatuje na dávné předchůdce Resolve v podobě analogových korektorů The Wiz či da Vinci Renaissance, podstatně známější jsou jeho nástupci da Vinci 888 a 2K/2K...
EIZO FlexScan EV2785

EIZO monitory jsou bezesporu špičkou ve svém oboru, jejich zobrazovače nalezneme nejen v profesionálních DTP pracovištích, ale i v designerských kancelářích, televizních, trikových a obecně grafických studiích. Každý profesionál si uvědomuje, že většinu času v práci tráví před monitorem a je tak opravdu velmi důležité mít kvalitní zobrazovač, který navíc přináší potřebnou věrnost barevného podání, dokonce s možností hardwarové kalibrace. I když náklady na EIZO zobrazovače nejsou zanedbatelné,...
Corel VideoStudio 2018

Oficiální pojmenování aktuální verze video editoru je sice VideoStudio 2018, interně je program očíslován jako verze X11. Nadále je k dispozici pouze verze pro Windows, jejíž hardwarové nároky nejsou naštěstí nijak vysoké – vystačíte si i s Windows 7, prakticky jakýmkoliv modernějším CPU a 4 GB RAM. Pro práci se 4K videem je samozřejmě nutné mít výrazně lepší sestavu včetně Windows x64, rychlé grafické karty a zhruba 8 až 16 GB paměti, teprve pak se VIdeoStudio probudí k životu.
BenQ SW271

4K resp. UHD rozlišení zobrazovačů je již jednoduše realitou, konzumní trh již našel své zákazníky a obdobně jako u HDTV se postupně trh sytí prvními typy domácích UHD televizí. Zareagoval i svět kabelových televizí (UPC, HBO GO, Netflix…) a novou vlnu „hifistů“ díky tomuto trendu zažívá i trh s 4K/UHD Blu-ray DVD. Průmysl ultravysoké rozlišení přijímá poněkud váhavěji, protože rozlišení UHD (3840x2160) mj. vyžaduje také výrazně větší výkon zejména GPU (ale i CPU), kde filling rate je 4x větší...
Sony A7R II

Bezzrcadlovka s plnoformátovým čipem je již druhým přístrojem v řadě Sony A7, který umí interně zaznamenávat UHD video. Přidáme-li k tomu senzor s úctyhodným rozlišením 42 Mpix, pětiosou stabilizaci, možnost nastavení obrazových profilů, odolné tělo z hořčíkové slitiny a mimořádný OLED hledáček, dostáváme fotoaparát, který se směle vyrovná těm nejlepším zrcadlovkám od Canonu a Nikonu.
Tělo přístroje. Sony A7R II je pátou bezzrcadlovkou Sony s plnoformátovým čipem. Ve srovnání se svými...
Adobe Premiere Pro CC 2018

Video editor Adobe Premiere Pro CC získal velký říjnový update s označením roku 2018 a číselnou verzí 12.0. Hlavní novinky programu a jeho podpůrné aplikace Media Encoder si představíme trochu podrobněji.
Adobe Premiere Pro CC 2018. Profesionální editor pro nelineární střih videa a jeho nejrůznější úpravy se stále aktivně vyvíjí, důkazem je celá řada větších i menších updatů vydaných po vytvoření koncepce systému předplatného Adobe Creative Cloud, kde můžete provozovat mnoho dalších...
Niceboy VEGA 5

Konkurence na poli akčních kamer je neúprosná a pokud chcete natočit svůj adrenalinový sjezd na horském kole, tak již dávno nesáhnete pouze po značce GoPro, ba právě naopak. Firma Niceboy je jednou z mnoha, která vyráží do boje s konkurencí jako je Rollei, ISAW, AEE či například BenQ a to jsem zdaleka nevyjmenoval ani část současného outdoorového peletonu. Zjednodušeně řečeno – hardwarové součásti jsou v rámci jednotlivých úrovní víceméně shodné – rozdílné je pak výsledné zpracování z hlediska...