Jelikož máte vypnutý JavaScript, nebudou Vám tyto stránky fungovat korektně!!!
Logo PiXEL
  HOME  |  ČASOPIS  |  E-SHOP  |  DOWNLOAD  |  SOUTĚŽE  |  PŘEDPLATNÉ  |  INZERCE  |  REDAKCE VYHLEDÁVÁNÍ
UŽIVATELÉ
E-mail (či ID předplatitele):

Heslo:

Automatické přihlášení
Registrace uživatele
Zapomněli jste heslo?

rss
ARCHIV PiXEL

ARCHIV SOUBORŮ

RUBRIKY

  audio

  video

  3D grafika

  2D grafika

  internet

  DVD/CD-R

  digitální foto

  grafické stanice

  ostatní

ARCHIV AUTORŮ
ARCHIV ROČNÍKŮ
Seriál: 3D stereoskopická produkce | 1-5 | Nalezeno: 5 článků

3d-stereoskopicka-produkce

 3D stereoskopická produkce

3D grafika    WindowsMacOSLinux

5. díl - 3D kontrolní projekce a kina.

3D stereoskopická produkce

V minulých dílech našeho miniseriálu jsme došli až k natočení a zpracování 3D stereoskopického snímku. V závěrečném dílu se zaměříme na kontrolní 3D projekci a zobrazení v kinech. Poté, co jste již natočili svůj stereoskopický materiál, provedli jste synchronizaci časových kódů (resp. klapek) kamer a vrhli jste se na zarovnávání nedokonalostí 3D rigu, vyvstává otázka kontroly výsledku.


Střižny nabízejí různé způsoby zobrazení a mezi ty nejjednodušší standardně patří anaglyf, tj. použití červeno-modrých nebo červeno-zelených brýlí.
I přes všechna známá omezení je anaglyf "nesmrtelný" a má své místo i v dnešní době. Důvod je jednoduchý: brýle jsou velmi levné a obecně dostupné, uživatel může používat stávající techniku (jeden projektor, jedna obrazovka, jeden počítač) apod. Dalším důvodem je, že praxe ukazuje, jak se pomocí anaglyfu výborně ladí nastavení rigu (bez brýlí operátor skvěle vidí přesahy kamer a snadno určí, který obraz je z levé či pravé kamery) či stabilizace (jasně zřetelné rozdíly obrazů v horizontech a vertikálách). Jinými slovy: tuto metodu zobrazení není třeba zatracovat, ale paradoxně bude vhodnější používat ji převážně bez brýlí...

Náhled článku 3D stereoskopická produkce
1/3
163

Buriánek Jan
 PiXEL 163/164 (7-8/2010)

3d-stereoskopicka-produkce

 3D stereoskopická produkce

3D grafika    WindowsMacOSLinux

4. díl - 3D postprodukce a projekce.

3D stereoskopická produkce

V minulých dílech našeho miniseriálu jsme došli až k okamžiku, kdy jsme natočili či vyrenderovali dvojici 3D sekvencí. V tomto dílu se budeme zabývat zpracováním tohoto materiálu.


Ideální vs. reálná stereo kamera
Než se ponoříme do vysvětlování nutných postupů při zpracovávání 3D videa, je třeba ujasnit si, proč vlastně řada problémů při zpracování 3D vzniká. Tím nejdůležitějším důvodem současných problémů 3D produkce je neexistující ideální kamera pro 3D natáčení. V současné době totiž všechny dostupné systémy stereoskopickou kameru pouze simulují pomocí dvou nezávislých (!) kamer původně určených pro monoskopické snímání. Kvůli této "simulaci" kamery prakticky nejsou vybaveny většinou povinných funkcí pro 3D produkci a vše je pouze nahrazováno standardními "filmovými" prostředky.
Buďme konkrétní: pro snímání je třeba dvojice naprosto shodných čoček, které mají synchronní zoom a ostření...

Náhled článku 3D stereoskopická produkce
1/3
162

Buriánek Jan
 PiXEL 162 (6/2010)

3d-stereoskopicka-produkce

 3D stereoskopická produkce

3D grafika    WindowsMacOSLinux

3. díl - Nástroje produkce a 3D postprodukce.

3D stereoskopická produkce

V minulém dílu našeho miniseriálu jsme vás seznámili se systémy pro stereoskopické natáčení. V tomto dílu upozorníme na některé profese a nástroje potřebné pro 3D postprodukci.


Profese "Stereographer"
V předchozích povídáních o 3D produkci jsme opakovaně upozornili na skutečnost, že oproti standardnímu "2D" natáčení lze během 3D stereoskopického natáčení udělat tak vážné chyby v nastavování kamer, že celý výsledek je prakticky nepoužitelný. Právě z tohoto důvodu je třeba provést velmi pečlivou přípravu ještě předtím, než začne vlastní natáčení. Nejedná se pouze o pečlivý výběr lokací, kde musí být pokud možno velmi dobře rozvržen prostor a proměřeny proporce, důležitá je zejména příprava storyboardu a scénosledu.
Ve stereoskopické projekci není vůbec jednoduché určit, jaká scéna následuje za kterou - rozhoduje tzv. "Depth Plan" nebo též "Depth Script". Jednoduše je třeba odhadnout, jak za sebou budou scény následovat, aby bylo jasně patrné, zda nebude následující střední hloubka scény příliš velkým "skokem"...

Náhled článku 3D stereoskopická produkce
1/3
161

Buriánek Jan
 PiXEL 161 (5/2010)

3d-stereoskopicka-produkce

 3D stereoskopická produkce

3D grafika    WindowsMacOSLinux

2. díl - Natáčení pomocí stereo kamer.

3D stereoskopická produkce

V minulém dílu našeho miniseriálu jsme vás seznámili s historií stereoskopie a obecnými aspekty 3D stereoskopické produkce. V tomto dílu se zaměříme na problematiku kamer a návazných nástrojů v řetězci pro 3D stereoskopické natáčení. Kamery pro stereo natáčení Stereoskopické natáčení vždy vyžaduje záznam scény pomocí dvou pohledů, které simulují pohled člověka. Záměrně zde neuvádíme, že jsou třeba dvě kamery, protože se dnes již můžeme setkat se systémy používajícími jednu kameru a speciální způsob "posunu" optické soustavy tak, aby snímek byl "stereo".


Synchronní zoom a ostření
Pro záznam obou pohledů je třeba dodržet některá přirozená pravidla. Jedním z těchto pravidel je úplná synchronizace chování obou kamer (resp. pohledů). Konkrétně jde o to, aby obě optické soustavy (pro pravé a levé oko) měly společné ovládání a chovaly se pokud možno úplně shodně. Už tento aspekt je technologicky poměrně náročný. Pokud jsou použity dvě kamery pro záznam (nejčastější případ), pak je třeba nalézt dvě naprosto stejné optické cesty, tj. objektivy, jež mají shodné parametry včetně shodných vad. Vybrat a najít takové objektivy je už samo o sobě oříšek. V dnešním digitálním světě sice platí, že příslušné odchylky lze dodatečně korigovat v počítači, ale současně platí, že to znamená nemalé dodatečné náklady (včetně příslušného strojového času), proto je třeba parazitní jevy tohoto typu pokud možno včas eliminovat...

Náhled článku 3D stereoskopická produkce
1/4
160

Buriánek Jan
 PiXEL 160 (4/2010)

3d-stereoskopicka-produkce

 3D stereoskopická produkce

3D grafika    WindowsMacOSLinux

1. díl - Obecný úvod do problematiky stereoskopické produkce.

3D stereoskopická produkce

Slovo "3D" bylo vždy fenoménem spojeným zejména s počítačem generovanými obrázky. V poslední době dostalo 3D (staro)nový význam - začaly se tak označovat filmy vytvořené nově ve stereoskopickém provedení pro digitální kina. Skutečnost, že digitalizací kin se do "běžných" kinosálů dostává 3D stereoskopický obsah, který byl do té doby známý zejména z naučných parků a IMAX 3D kin, odměňuje "kinaře" tím, že i provinční kina opět naplňují svou kapacitu. Jednoduše řečeno: 3D je fenomén moderní doby a hlavním důvodem této "obnovené premiéry" zájmu o stereoskopické filmy jsou digitální kina. 3D jako hybatel digitálních kin vytváří novou poptávku po obsahu, bez patřičného poutavého 3D filmu by jakékoliv sebedokonalejší kino bylo i tak prázdné. Jak říkají klasici, "Content is King", což u 3D platí dvojnásob.


Trhákem, který skutečně přivedl do digitálních 3D kin stamiliony diváků z celého světa, se stal Avatar. James Cameron se tak již po několikáté nesmazatelně zapsal do historie a díky úspěchu svého díla se stal evangelistou kvalitního 3D obsahu a akcelerátorem tohoto průmyslu. Pojďme se v tomto miniseriálu podívat na to, co je potřebné k tomu, abychom mohli s 3D pracovat a tvořit svá původní 3D stereoskopická díla. Zahájíme obecným úvodem.
Historie 3D stereoskopie
Než se pustíme do komponent nutných pro zpracování stereoskopického obsahu, je třeba připomenout něco z historie. 3D není žádnou novinkou, jedná se "pouze" o návrat této technologie po více než 60 letech - stereoskopie totiž zažívala v kinech své vrcholné období již okolo roku 1952...

Náhled článku 3D stereoskopická produkce
1/4
159

Buriánek Jan
 PiXEL 159 (3/2010)




| 1-5 |
NÁHLEDY ČLÁNKŮ
zobrazit / schovat

© 2014 ATLANTIDA Publishing s.r.o.

Umístěno na serveru Stable.cz
  Optimalizováno pro Microsoft Explorer
a minimální rozlišení 1024x768