Přihlašovací jméno
Heslo
Přihlásit
Neodhlašovat
info
Přihlásit pomocí Facebooku

Sony PMW-200

Moderní kamera s profesionálním záznamem.

Trvalo dlouho než si v Sony uvědomili, že i profesionálové mohou pracovat s malými kamerami, třeba při natáčení dokumentů, reportáží a všude tam, kde by byla velká kamera příliš nápadná. Prvním digitálním formátem videa použitým v malé kameře byl DVCAM a první tříčipovou příruční kamerou používající tento formát byla dnes již legendární PD 150. Slepou vývojovou větví bylo HDV, předchůdce dnešních HD formátů. Tam se kodek nejdříve objevil v malých kamerách HVR-Z1 s fixním objektivem a Z7 s výměnnými objektivy. No a konečně se začaly používat Full HD kodeky MPEG-2 a MPEG-4. MPEG dvojkový profesionální kodek XDCAM s datovým tokem 50 Mbit/s a vzorkováním 4:2:2, používaný v drahých velkých kamerách, měl náhražkovou variantu, která se donedávna objevovala v malých přístrojích. Tou byl XDCAM EX s datovým tokem 35 Mbit/s a barevným vzorkováním 4:2:0 (kamery EX1 a EX3). Zřejmě tlak konkurence a vývoj nových a nových HD kamer konečně přinutil Sony použít profesionální kodek i v malé kameře, bohužel s nemalou cenou. Tímto modelem je malá tříčipová kamera Sony PMW-200.

Vzhled a konstrukce
Přístroj vychází z pět let starého modelu malé tříčipové kamery PMW-EX1R. Kromě několika detailů jako je lepší LCD a rukojeť, která není polohovatelná, se od svého předchůdce příliš neliší, dokonce i objektiv je stejný - 14x Fujinon. Opět potěší tři prstence na ovládání ostrosti, zoomu a clony. Ostřicí prstenec má dvě polohy, vepředu a vzadu - v jedné poloze se protáčí a funguje s automatickým ostřením, ve druhé poloze se chová jako mechanický objektiv s pevnou škálou. U clony potěší, že je plynulá a lze podle libosti průběžně přecloňovat bez skoků v expozici, jako u jiných malých kamer. Světelnost objektivu 1.9 je výborná a optické vlastnosti jsou dostatečné.

Ovládacími prvky se přístroj nijak neliší od ostatních podobných modelů Sony. Na těle kamery naleznete vše potřebné - ND filtry, ovládání na nastavení bílé, zisku, úrovní zvuku atd. Vstupy a výstupy jsou též obvyklé - FireWire, USB, HDMI, SDI Out, TC In/Out, Genlock In, sluchátkový výstup a 2x Canon na připojení mikrofonu či zvukového kabelu z mixu. Hledáček bych při natáčení vůbec nepoužíval, zato LCD má vysoké rozlišení a velké pozorovací úhly. V kombinaci se zaostřovací lupou, kterou si obvykle kupují filmaři točící na DSLR, se může stát plnohodnotným barevným hledáčkem.

U kamery se používají stejné akumulátory jako u EX1/EX3, PMW-100 a PMW-F3. To velmi oceňuji, protože napájení ze stejných typů baterií jako u starších modelů nebylo u Sony vždy pravidlem.
Obrázek
Paměťová média
K ukládání videa se používají jedna až dvě SxS, spolehlivé, ale drahé paměťové karty, které se formátují v UDF formátu. Kamera funguje i s SD kartami při použití příslušného adaptéru. Jenže kdo chce ušetřit na paměťových médiích, ten si novou kameru nemusí kupovat - s adaptérem a SD kartami lze média formátovat pouze ve FAT a ukládané video má stejné parametry jako u starších XDCAM EX kamer: datový tok 35 Mbit/s a vzorkování 4:2:0. Firma Sony se tak chytře brání proti nahrazování SxS karet levnějšími médii.

Záznam videa
Kamera se třemi půlpalcovými čipy umí točit ve formátu DVCAM, XDCAM EX a co je nejdůležitější - ve formátu XDCAM 50 Mbit/s 4:2:2 v PAL i NTSC ve Full HD při frekvencích 23,98p, 25p, 29,97p, 50i, 60i a v 720p i s obrazovou frekvencí 50p a 60p. Kamera umí i podtáčet od frekvence 1 obr./s, snímat časosběrně a zaznamenávat video do paměti až 15 s před stisknutím spouště.

Nevýhodou starších kamer byla časová prodleva mezi prohlížením zaznamenaného videa a nahráváním. U tohoto modelu můžete během přehrávání záběrů zmáčknout spoušť a kamera téměř okamžitě začne nahrávat.

Zajímavým vylepšením je možnost WiFi propojení s mobilními přístroji s Androidem nebo iOS, přes které pak můžete ovládat ostření, zoom, clonu, barevnou teplotu a záznam. K tomu slouží volitelný adaptér CBK-WA01 WiFi. Používat mobilní telefon jako dálkové ostření není sice tak praktické jako profesionální dálkové ostření, ale je to daleko levnější. Chytrý mobil má dnes už skoro každý a cena adaptéru na B&H Photo Video je pouhých 620 dolarů. Dálkové ostření vyjde řádově dráž.

Hodnocení
Přestože nejsem zastáncem kamer typu „konvička“ a pokud to jde, točím raději s velkými kamerami, jsou situace, kdy malou kameru ocením. Jsem rád, že si výrobci uvědomili, že malé kamery nejsou jen pro amatéry a vybavili je profesionálními ovládacími prvky i konektory. Jedinečnost kamery Sony PMW-200 vidím v tom, že používá neošizený záznamový formát XDCAM 422 jako profesionální velké kamery a může se tak stát součástí XDCAM řetězce od natáčení přes postprodukci až po archivaci v nativním formátu. Možnost dálkového ovládání přes mobilní telefon je pak jen známkou toho, že Sony začíná jít s dobou a nebojí se nabídnout televizním kameramanům slušně vybavenou kameru. Jen ta cena...

Marek Tichý, převzato z časopisu PiXEL 11/2012 - http://www.pixel.cz/191
Facebook  Twitter  Google+

reklama
Facebook  Twitter  Google+