Přihlašovací jméno
Heslo
Přihlásit
Neodhlašovat
info
Přihlásit pomocí Facebooku

Sennheiser AVX

Donuceni k evoluci.

Firmě Sennheiser - průkopníkovi v oblasti bezdrátových přenosových systémů - trvalo poměrně dlouho, než se rozhodla vstoupit na trh digitálních bezdrátových mikroportů. Z firmy zaznívalo, že pokud nebudou schopni nabídnout nějaký zásadní benefit oproti analogovým mikroportům, tak se „digitálů“ od Sennheiserů nedočkáme. Situace se však změnila s příchodem pozemního televizního vysílání DVB-T. Postupné zaplňování UHF pásma způsobilo, že i v místech, kde dříve nebyly žádné problémy s přenosem signálu mikroportů, se situace zhoršila. Firma Sennheiser tak byla konečně donucena představit své digitální mikroporty. V roce 2012 byl předveden Sennheiser D9000, systém určený pro nejnáročnější aplikace, čemuž odpovídá i jeho velmi vysoká cena. Obyčejní zvukaři, malá divadla nebo i malé televize však zpravidla nemají nějaký ten přebytečný milion a tak museli ještě počkat a spokojit se s analogovými mikroporty G2 a G3, nebo mikroporty řady 2000. Ale konkurence nespí a ostatní renomovaní výrobci (Lectrosonics, Sony a další) mezitím přišli s cenově dostupnými digitálními mikroporty. A tak jsme se konečně tento rok dočkali i levnějších „digitálů“ od Sennheiseru. Nejprve firma přišla s řadou ew D1 určenou pro pódia, hudební skupiny a všude tam, kde je možné používat síťově napájený přijímač a nyní konečně také s mikroporty určenými pro natáčení, při kterém je potřeba být nezávislý na elektrické síti - s novou řadou Sennheiser AVX.

Proč digitál?
Firma Sennheiser dlouhou dobu vyvíjela paralelně vedle profesionální řady mikroportů také výrazně levnější řadu evolution wireless. Tyto mikroporty byly ve své první generaci určeny spíše pro pódiové produkce, hudebníky nebo filmové školy (sám si vzpomínám, jak jsme je na FAMU používali). Postupně se však (nyní už ve třetí generaci) dostaly na úroveň, kdy je běžně používají televizní i filmoví profesionálové. Bohužel se však vlivem zaplňujícího se UHF pásma a jeho postupného ukrajování ze strany regulátorů množí situace, kdy musíte hledat volnou frekvenci pro bezpečný přenos.

U digitálních mikroportů hledání volných frekvencí odpadá. Přenos probíhá na úplně jiném principu, kdy se využívá technologie rozprostřeného spektra - podobně jako například u bezdrátově ovládaných dronů. Vysílač a přijímač jsou obousměrně spojeny kódovaným signálem na několika kanálech. Přijímač neustále mnohokrát za sekundu analyzuje kvalitu spojení a v případě, že dojde ke zhoršení přenosu, dostane vysílač od přijímače pokyn k přeladění na jiné - volné kanály a spojení může nerušeně pokračovat. Vzniká tak velmi stabilní spojení, které lze jen velmi těžko rušit. Sennheiser AVX navíc využívá bezlicenční pásmo 1,9 GHz, které je ve srovnání s nejčastěji využívaným pásmem 2,4 GHz mnohem méně zaplněno. Tato nižší frekvence navíc o něco lépe prochází pevnými překážkami.

Z podstaty digitálního přenosu však plyne také nevýhoda oproti analogu. Zvuk je o něco zpožděný a toto zpoždění se u některých systémů může i měnit. Sennheiser AVX má konstantní zpoždění 19 ms. V našich končinách se pro TV obraz používá 25 snímků za vteřinu, takže jedno „okno“ má délku 40 ms. Zvuk natočený tímto mikroportem tak bude zpožděn o necelé „půlokno“, což nepředstavuje žádný problém.

Na co si však musíme dát pozor je kombinace digitálního mikroportu s analogovým zdrojem. Bývá zvykem doplňovat klopový mikroport ještě směrovým mikrofonem umístěným buď na mikrofonní tyči, nebo jednoduše na kameře. Signál z digitálního a analogového zdroje je nutné vždy zaznamenávat odděleně. V případě jejich smíchání už při záznamu totiž dojde k nechtěnému efektu - echu, které bychom ze záznamu už nedostali. Odděleně zaznamenané signály dovolují v postprodukci zpoždění digitálu oproti analogu snadno zkorigovat, případně využít jen jeden, ten lepší signál.

Také kontrolní poslech při natáčení může při použití nevhodných sluchátek způsobit potíže. Je nutné používat uzavřená sluchátka, aby zvukař neslyšel přímý zvuk z natáčené scény. Společný poslech přímo slyšeného zvuku a digitálním mikroportem zpožděného signálu je nejen nepříjemný, ale také velmi matoucí.
Obrázek
Co si přinesete domů?
Sennheiser AVX je od začátku projektován jako systém pro natáčení s kamerou. Tomu odpovídá i obsah balení. Najdete v něm vysílač, miniaturní přijímač, kabel k digitální zrcadlovce (XLR - minijack 3,5“), akumulátory, nabíjecí adaptér, nabíjecí kabel (mikro USB), adaptér pro uchycení přijímače do ližin fotoaparátu, sponu pro uchycení přijímače za opasek a miniaturní mikrofon s příslušenstvím. Obsah balení se liší podle toho, zda chcete sadu s ručním mikrofonem - „handkou“, nebo s portovým vysílačem s miniaturním mikrofonem. Ve všech prodávaných sadách je přijímač vždy miniaturní, napájený akumulátorem. Neexistuje tedy sada s rackovým přijímačem, jak tomu bylo zvykem u analogových sad evolution wireless. To proto, že se Sennheiser rozhodl jít cestou specializace - pro hudební skupiny a pódia je tu systém ew D1 a pro audiovizuální natáčení je tu právě systém AVX.

Vysílač SK AVX je malá kovová krabička s krátkou robustní anténou opatřená pérkem pro uchycení za opasek. Do těla vysílače se zasouvá Li-Ion akumulátor, který dává vysílači energii na asi 18 hodin provozu. Na spodní straně akumulátoru je zaslepený mikro USB konektor určený pro dobíjení. To se dá realizovat také pomocí speciální nabíječky CHG 2, k čemuž slouží pět pozlacených kontaktů umístěných vedle mikro USB konektoru. Na prvotřídně zpracovaném těle vysílače naleznete jen minimum ovládacích prvků - tlačítko zapnout/vypnout, párovací tlačítko a vypínač Mute. Na těle se nachází stavová dioda, která indikuje stav vysílače - zapnuto nespárováno (svítí červeně), zapnuto spárováno (zeleně) a Mute stav (žlutě). Při srovnání s analogovým vysílačem SK 100 G3 je nový vysílač SK AVX menší a lehčí. Zvuk je digitalizován vzorkovacím kmitočtem 48 kHz ve 24bitové hloubce a vysílač pracuje s výkonem až 100 mW (výkon se mění v závislosti na kvalitě signálu).

Zpracování přijímače je snad ještě hezčí než u vysílače. Je řešen jako plug-in, to znamená, že z jeho kovového těla přímo vystupuje XLR konektor, kterým se celý přijímač připojí do XLR protějšku v kameře nebo mixpultu. Aby bylo možné zapojit přijímač prakticky kamkoli, je XLR konektor řešen jako otočný (téměř 300°). I s krátkou a robustní anténkou měří přijímač na délku jen 8,1 cm. Po zasunutí do mixpultu ho ze strany přečnívá jen o 3,8 cm. Do těla přijímače se zasouvá akumulátor, tentokrát pro změnu lithium-polymerový. Přijímač EKP AVX je opravdu miniaturní, podle mého názoru možná až moc. Akumulátor je schopen napájet přijímač jen cca 5 hodin, v chladném prostředí to bude ještě méně. Právě tohle je daň za miniaturizaci zařízení. Naštěstí lze problém vyřešit zakoupením náhradního akumulátoru nebo nějaké power banky (například k mobilním telefonům) a přijímač dobíjet průběžně. Navíc je přijímač při detekci phantomového napájení na svém XLR výstupu schopen se sám vypínat a zapínat. Nemělo by se vám tak stát, že ho zapomenete vypnout a v kritické chvíli budete řešit vybitý akumulátor.

Přijímač se ovládá trojicí tlačítek. Jde o červené zapnout/vypnout kombinované s kontrolou akumulátoru, párovací tlačítko a tlačítko „AF out“, kterým nastavíte výstupní úroveň ve čtyřech krocích (0, -10, -20 a -30 dBu). Hlavně při připojení přijímače k digitální zrcadlovce je potřeba nastavení AF out prakticky vyzkoušet, aby nahraný zvuk vlivem limiteru zrcadlovky „nedýchal“ (při zvolení příliš vysoké hodnoty výstupního signálu) nebo se naopak neutápěl v šumu. Všeobecně se doporučuje vypnout na kameře či zrcadlovce automatické nastavení vstupní úrovně.

Jak je u Sennheiseru zvykem, existuje několik typů sad - buď s ručním mikrofonem (handkou), nebo s portovým vysílačem s různými typy klopových mikrofonů. Na výběr jsou varianty s ME2 a poněkud dražší, ale opravdu kvalitní MKE2. Já měl k dispozici právě tuto variantu a mile mne potěšilo i příslušenství. Kromě klipsny a drátěné (kulaté) protivětrné ochrany je v sadě i „chlupatý“ Windschutz.
Obrázek
Jak to vlastně funguje?
Systém Sennheiser AVX je koncipován jako „samonastavitelný“. Stačí přijímač s vysílačem spárovat, zapojit přijímač do vstupu rekordéru (kamery, fotoaparátu etc.), dát vysílač s klopovým mikrofonem respondentovi a můžete točit. Je to velmi jednoduché a já si říkal, že je to snadné až moc. To, že u digitálního mikroportu nemusím nastavovat volný kanál, jsem ještě chápal, ale že nemohu nastavit vstupní úroveň na vysílači? K téhle novince jsem přistupoval s velikou nedůvěrou. Proto pro mne bylo obrovské překvapení, jak dobře funkce automatického nastavení vstupní úrovně funguje. Při natáčení mluveného slova, křiku nebo šepotu nemáte pocit ničeho nepřirozeného, ani když se hlasité a tiché pasáže rychle střídají. Limiter je rychlý a přitom měkký, nezpůsobuje žádné „dýchání“ zvuku.

Velmi mile mne překvapila také schopnost signálu procházet pevnými překážkami. Bez jakýchkoli výpadků systém fungoval, i když mezi vysílačem a přijímačem bylo pět zdí a plechová střecha. Na přímou viditelnost na poli obestavěném rodinnými domky fungoval podobně, jako analogový mikroport Sennheiser řady 2000 (výkon 50 mW). Bez potíží fungoval AVX do cca 70 m. Zajímavé je, že digitál se poté úplně odmlčel, zatímco u analogu pouze docházelo k častějším výpadkům signálu. Ale to je dáno právě odlišnou filozofií přenosu - u analogu vysílač signál jen vysílá a přijímač přijímá, kdežto u digitálního mikroportu je potřeba obousměrné spojení. Doporučeno je provozovat maximálně 12 systémů AVX současně (v EU).

Je už čas zbavit se analogových mikroportů?
V průběhu testu jsem si položil otázku, zda již nastal čas na výměnu analogových mikroportů za nové digitální. Na to však neexistuje jednoznačná odpověď. U Sennheiseru AVX je skvělé, že stačí systém zapojit a nemusíte se o nic dalšího starat. Žádné volné frekvence ani nastavení citlivosti vás nemusí zajímat. Jak by řekl vynálezce z Tajemného hradu v Karpatech - „obslouží i děcko“. Zvláště u dokumentů nebo publicistiky, kdy je potřeba rychle reagovat na nenadálou situaci, si dokážu představit, jak Sennheiser AVX šetří zvukařovy nervy. Na druhou stranu malá výdrž přijímače na jedno nabití a potíže při kombinací digitálních mikroportů s analogovými zdroji mohou působit potíže. Podle mého názoru Sennheiser AVX ani konkurenční digitální mikroporty ještě ty analogové úplně nevytlačí. Jsou ale ideální pro natáčení situací, kdy například musíte natočit rozhovor s VIP a nemáte moc času na přípravu. V téhle chvíli u analogových portů stačilo, aby „kolega“ vedle v salonku zapnul port na podobné frekvenci a nervydrásající situace byla na světě. S digitálním mikroportem Sennheiser AVX se vám nic takového nestane.

Výrobce: Sennheiser
Zapůjčil: Panter s.r.o.

Vladimír Chrastil
Facebook  Twitter  Google+

reklama
Facebook  Twitter  Google+