Přihlašovací jméno
Heslo
Přihlásit
Neodhlašovat
info
Přihlásit pomocí Facebooku

Panasonic Lumix GH3

Zvláštní kategorie zrcadlovek bez zrcadla, přístrojů vyplňujících mezeru mezi levnými kompakty a profesionálnějšími zrcadlovkami, má dalšího zástupce s velkými ambicemi.

Panasonic Lumix GH3 je přístroj s elektronickým hledáčkem, výměnnými objektivy a kvalitním záznamem videa. Troufám si však tvrdit, že jakkoliv dobrý tento fotoaparát je, cena 30.000 Kč s DPH za tělo bez objektivu tento produkt spolehlivě zabije ještě dřív, než se ohřeje na pultech obchodů.

Historie fotoaparátů s videem
Je to pouhých pár let, ale zdá se to jako dávná historie. V době, o které mluvím, videokamery točily video a fotoaparáty fotografovaly. Pak se objevily první kompakty se záznamem nekvalitního videa v nízkém rozlišení a když se ukázalo, že se to zákazníkům líbí, kvalita videa se začala postupně zlepšovat. Někdy v té době začali první vizionáři doufat, že by i zrcadlovky v blízké budoucnosti mohly umět točit video. Dohady na čas ukončil jeden z šéfů firmy Canon (nebo možná Nikon, už si to nepamatuji přesně), který prohlásil, že zrcadlovky jsou přístroje pro fotografy a nikdy video točit nebudou. No a najednou tu v roce 2008 byly první modely zrcadlovek s HD videem od Canonu i Nikonu a následoval neuvěřitelný rozvoj DSLR videa a všeho, co je s tím spjato.

S odstupem několika let se dá konstatovat, že v souboji Nikonu a Canonu zvítězil Canon na celé čáře a z této drtivé porážky se Nikon dosud nevzpamatoval. Jsou tu i jiné firmy, které se pokoušejí vyrobit přístroje pro profesionální filmaře, kterým imponuje malá hloubka ostrosti a mají přitom hluboko do kapsy, ale kategorie zrcadlovek je již obsazena. Co se v oblasti videokamer Canonu nepodařilo, totiž aby patřil mezi pár významných výrobců kamer na světě (Sony, Panasonic, JVC), to dohnal v oblasti DSLR vida. Dokonce tak úspěšně, že pokud nesníží cenu svých nových HD kamer C300 a C500 na přijatelných 100.000 Kč, budou si zákazníci na natáčení dál raději kupovat např. Canon EOS 5D Mark III.

Úspěch Canonu je dán geniálním kodekem, který používají přístroje 5D Mark II, 7D a 60D, ale také neoficiálním firmwarem, který rozšiřuje funkce fotoaparátu takovým způsobem, že se z něj stává plnohodnotná videokamera. A to i bez přispění firmy, která prohlašuje, že na vylepšení oficiálního firmwaru nemá zájem, protože skupina, která přístroj využívá k natáčení videa, je malá a bezvýznamná. Co se týče přezíravého chování, v tom jsou u Canonu opravdu mistři. Příkladem toho může být fakt, že jeden z nejnovějších modelů DSLR, který by měl umět točit video ve 4K, nebude české zastoupení do republiky objednávat ani na prezentaci novinářům, protože se domnívá, že by si tento přístroj u nás nikdo nekoupil.

Panasonic se nebojí
Ale zpátky k věci. Já jsem fanouškem výrobků Canon, protože podle mého názoru lepší zrcadlovka na natáčení filmů než je můj Canon EOS 60D s firmwarem Magic Lantern od T. Hudsona neexistuje a kdyby ještě HDMI výstup poskytoval během záznamu Full HD video, byl bych na vrcholu blaha. Jsem fanouškem profesionálních XDCAM kamer firmy Sony, protože zdánlivě zastaralý MPEG 2 kodek poskytuje mimořádně kvalitní obraz. Ale jsem i fanouškem Panasonicu a to ze dvou důvodů. První se jmenuje Panasonic Lumix (LX3, LX5 a LX7) - donedávna nejlepší kompakt na světě. A druhým důvodem je to, že Panasonicu nechybí odvaha zkoušet nové věci. Málokdo například ví, že MPEG čtyřkový kodek je společným dílem Sony a Panasonicu, ale Panasonic byl první, kdo jej v profesionálních kamerách začal používat. Sony vyčkávala a nejdříve opatrně MPEG-4 zkoušela ve spotřebitelské či chcete-li amatérské sekci. Panasonic se nebál riskovat a to je opravdu chvályhodné.

V době, kdy je kategorie DSLR s videem obsazena téměř beze zbytku Canonem, je riskantní přijít s vlastním modelem fotoaparátu s HD videem. Panasonic se však o to několik let snaží, ale v oblasti bezzrcadlovek, tedy kompaktů s výměnnými objektivy. Poslední model GH3 má být v této oblasti tím nejlepším, co tu od Panasonicu doposud bylo a je tomu skutečně tak. Výměnné objektivy, neuvěřitelně rychlé ostření, redukce na objektivy od Canonu a Nikonu, pohodlné ovládání, výklopné LCD s vysokým rozlišením, mikrofonní vstup a sluchátkový výstup, plnohodnotný HDMI výstup i během záznamu videa, možnost manuálního nastavení úrovně zvuku a především I frame MPEG 4 kodek s vysokým datovým tokem 72 Mbit/s, to všechno jsou parametry, kterými nový model Panasonicu dotahuje i předčí konkurenci. Bohužel má GH3 i některé nedostatky a tak se nyní do parametrů přístroje ponořme podrobněji.
Obrázek
Objektivy
Panasonic Lumix GH3 lze koupit jako samotné tělo, což umožňuje využít celou řadu objektivů pro formát Micro 4/3, případně s volitelnými redukcemi fotografovat s objektivy Nikon nebo Canon. Další možností je koupě v sadě se zoomem 14-140 mm nebo 12-35 mm. U prvního není světelnost stejná v celém rozsahu, místo něj bych doporučil dva objektivy 12-35 mm a 35-100 mm s krásnou světelností 2,8 v celém rozsahu objektivu. Co mne opravdu šokovalo byla zcela mimořádná rychlost ostření. S tak rychlým ostřením jsem se doposud nesetkal! S GH trojkou jsem vyzkoušel i redukci na objektivy Canon EOS a dokonce jsem zkusil i starý objektiv Zeiss se závitem M42 s redukcí na Canon připevněný přes další redukci na Panasonic GH3. Systém se nejdřív tvářil, že tam žádný objektiv není, ale pak stačilo v menu fotoaparátu nastavit, že lze fotografovat i bez objektivu a rázem vše fungovalo. Starý 50mm objektiv se tak stal krásným portrétním objektivem s velmi měkkou kresbou a ohniskem, totiž zorným úhlem odpovídajícím ohnisku 100 mm. Ano, to je bohužel jedna z nevýhod, faktor ořezu u formátu Micro 4/3 je 2. Proto pokud chceme používat kratší ohniska, jsme nuceni pořídit si nové objektivy postavené speciálně pro tento formát. Ono by to ani tolik nevadilo, protože uvedené objektivy mají pěknou kresbu, jenže jak už to tak v současnosti chodí, jsou „bakelitové“, bez přesné škály a tím pádem naprosto nevhodné pro natáčení.

Pro použití mechanických objektivů filmových či starých fotografických je ideální velikost čipu APS-C, která je téměř shodná s velikostí filmového políčka super 35 mm, případně full frame, kde ovšem při stejném zorném úhlu dosáhneme menší hloubky ostrosti, což nemusí být vždy ideální, např. při natáčení dokumentů. Takže velikost čipu u GH3 pokládám za první vážnější nedostatek.

Tělo fotoaparátu
Výklopné LCD je bezvadná věc a ve spojení se zaostřovací lupou se stane plnohodnotným barevným hledáčkem. Tady není co vytknout, naopak bych vyčinil Canonu, že na modelech 5D Mark II a III a 7D výklopné LCD není. U Panasonicu GH3 by byla velkou výhodou přítomnost elektronického hledáčku, kdyby byl kvalitní. Jenže není. Papírové parametry jsou úžasné, ale už jsem si zvykl, že rozlišení hledáčků je marketingovými experty uměle navýšeno tak, že se sečtou pixely pro jednotlivé barevné složky a tím se rozlišení uměle ztrojnásobí. Jenže tady se někdo musel vyloženě splést, protože hledáček je ještě horší než u předchozího modelu GH2. Pro fotografování i natáčení je nepoužitelný.
Obrázek
O přístroji
Ostření usnadní tlačítko Focus Assist, které zvětší obraz, ale jen když není zapnut záznam. To je u fotoaparátů s videem obvyklé, ale některé kamery umějí zvětšit obraz i během natáčení pro snadnější kontrolu ostrosti. A pokud má přístroj ambice být více kamerou než fotoaparátem, nebylo by špatné, kdyby to také uměl.

Přes vestavěné WiFi lze přístroj ovládat, pouštět přehrávání či ukládat snímky do počítače i během fotografování, sám ovšem dávám přednost propojení kabelem, které je vždy rychlejší a spolehlivější.

Když už jsme u popisu toho, co nalezneme na těle přístroje, nechybí tu sluchátkový výstup ani mikrofonní vstup, který má úrovně nestavitelné v menu. Tady by to chtělo na firmwaru ještě trochu zapracovat, protože u úrovní chybějí číselné hodnoty. Ostatní ovládací prvky jsou logické, na těle přístroje naleznete i pět tlačítek s volitelnými funkcemi a to je víc, než mají mnohé drahé kamery. Jako záznamové médium se používá SDXC karta. Kamera spustí záznam po stisknutí samostatného tlačítka REC s expozičními parametry nastavenými pro fotografování.

Plnohodnotné HDMI
Unikátní je aktivní HDMI výstup s Full HD videem během záznamu, ale jak si řekneme o chvíli později, použití externího rekordéru není nutné, protože přístroj disponuje kvalitním kodekem. Proto bych využití viděl spíše v propojení s HD monitorem. Každopádně je to funkce, po které komunita DSLR filmařů již dlouho volala.

Bonusem pro fotografy je automatické vytváření HDR fotografií a pro filmaře časosběrné snímání nastavitelné v menu. Lze nastavit také časový kód (Rec Run i Free Run) a to je z hlavních funkcí asi vše. Ale opravdovou bombou je kvalitní MPEG-4 I frame kodek s datovým tokem 50 Mbit/s (při frekvenci 25p) či 72 Mbit (při frekvenci 50p), skrývající se v menu pod nastavením REC MODE - mov. O tom můžeme říci - tak to tu ještě nebylo!

Hodnocení
Panasonic Lumix GH3 má skvělé ambice, kvalitou obrazu předčí konkurenci, výhodou je aktivní HDMI výstup během nahrávání, mikrofonní vstup i sluchátkový výstup. Škoda jen, že se výrobce více neinspiroval u firmwaru Magic Lantern a nedoplnil u možnosti nastavení zvuku číselné hodnoty. Chybí tu také zebra, Focus Assist pomocí zvýraznění zaostřených linií, zvětšení obrazu při namáčknutí tlačítka během natáčení a další funkce. Nedostatkem je i menší velikost čipu oproti APS-C a s tím související vysoký faktor ořezu. Ale tím nejvážnějším nedostatkem je tak vysoká cena... a to je opravdu škoda.

Marek Tichý, převzato z časopisu PiXEL 12/2012 - http://www.pixel.cz/192
Facebook  Twitter  Google+

reklama
Facebook  Twitter  Google+