Přihlašovací jméno
Heslo
Přihlásit
Neodhlašovat
info
Přihlásit pomocí Facebooku

Magic Bullet Suite 12

Red Giant Software přichází s další verzí balíku pro práci s filmovými barvami.

ObrázekVizualita videa či filmu je do velké míry tvořena i tím, jak pracujete s barvami, tónováním záběrů a dalšími podstatnými elementy. Barevná úprava či grading je pevnou součástí každého filmu, videoklipu či dokumentu, nicméně je to takřka neviditelná práce, která může ve výsledku zabrat opravdu velké množství času. Kupříkladu letošní oscarový hit - snímek Bridman, který je natočen zdánlivě v několika dlouhých záběrech, si dle filmu o filmu vyžádal neuvěřitelné množství hodin práce při barevných korekcích, rozjasnění jen určitých částí obrazu či při výsledném color gradingu. I zde pak platí, že správné nástroje dokáží ušetřit spoustu času. A v ten okamžik vstupuje na jeviště balík Magic Bullet Suite od firmy Red Giant Software v nové verzi 12.

Novinky a vylepšení
Nebudeme si nalhávat, že snímek Birdman byl opravdu upravován v Magic Bullet Suite, spíše lze očekávat použití DaVinci Resolve a jiných aplikací. Red Giant Software se dlouhodobě profiluje spíše jako firma, která svými nepříliš drahými plug-iny a nástroji pomáhá především komunitě indie filmařů, jak ostatně ukazují i příklady použití produktů v krátkých snímcích na stránkách výrobce. Na druhou stranu je patrné, že některé z produktů, jako je částicový plug-in Particular, se staly jakýmsi základem v „motion graphics“. Pojďme se však podívat, co nového nám vývojáři přichystali.

V rámci balíku nalezneme dva upgrady, jež se týkají gradingového plug-inu Magic Bullet Looks a plug-inu Magic Bullet Colorista - u obou jde shodně o verzi 3.0. Novým plug-inem je pak Magic Bullet Film 1.0, který emuluje jednotlivé filmové materiály. Následně v balíku naleznete ještě Magic Bullet Mojo 2.0, Magic Bullet Cosmo 2.0, Denoiser 2.0 a LUT Buddy. Všechny tyto plug-iny jsou však v původních verzích. Je samozřejmostí, že jednotlivé pluginy lze následně zakoupit i jednotlivě, pochopitelně však za vyšší cenu než v rámci celého balíku.

Magic Bullet Looks 3.0
Práce s tímto gradingovým plug-inem se prakticky vůbec nezměnila - opět aplikujete efekt na vybrané video a vstoupíte do samostatného okna či uživatelského rozhraní, v němž upravujete vlastní barevný vizuál. Uživatelské prostředí se na první pohled trochu změnilo - především se vizuálně zjednodušilo, myšlenka panelů vyjíždějících zleva a zprava však zůstává. Ve středu naleznete opět náhledové okno, v levé části se vám mohou zobrazit křivky jako jsou Scopes, Slice Graph, Hue/Saturation, Hue/Lightness a Memory Colors. Z levé části vám pak poté, co na ni najedete myší čoi na ni kliknete, vyjede také soubor presetů rozdělených do devatenácti kategorií, které si postupně projdeme. V balíku naleznete celkem 198 zbrusu nových presetů, přičemž řadu z nich budete znát pod stejnými jmény již z předchozích verzí plug-inu.
Obrázek
Podívejme se na všeříkající kategorie, které v Looks naleznete. Jsou to: Blockbuster, Blockbuster Cool, Blockbuster Warm, Color Film Stock, Color Play, Enhancements, Filters, Grading Headstarts, Grading Setups, Grunge, Indie, Legacy Tools, Log Color Film Stock, Log Grading, Log Mono Film Stock, Mono Film Stock, People, Techniques a Times and Places. Jak už jste si jistě všimli, objevují se zde nové kategorie vycházející především z nového plug-inu Magic Bullet Film 1.0, kdy můžete na úpravu „vizáže“ vašich klipů využít nástroje Film Negative a Film Print s emulací jednotlivých filmových materiálů včetně filmového zrna a dalších vlastností (kupříkladu zmiňme přítomné Fujifilm 8546 Log, Kodak 5218 Log či Prolochrome 4300 Log). Presety jsou ideálním začátkem pro tvorbu vlastních nastavení a vězte, že provedení někdy i značných úprav bude nezbytné. Videa z propagačních materiálů a ukázek vypadají po aplikaci takřka libovolného presetu famózně, nicméně je dobré mít na paměti, že jde vždy o pečlivě připravená zdrojová data. Při aplikaci na vámi natočený materiál bude nutné preset v podstatě vždy přizpůsobit specifickým podmínkám vašich videí. Některé z presetů jsou mnohdy až příliš drastické, u některých pak změnu vizuality prakticky nepoznáte.

Nové nástroje pro emulaci filmového negativu naleznete nejen mezi presety, ale pochopitelně i v rámci nástrojů, kde vidíte přímo i parametry, které nástroj ovlivňuje - ať už to je expozice, saturace, filmové zrno, kontrast a další.
ObrázekObrázek
ObrázekObrázek
ObrázekObrázek
Kromě propojení s Magic Bullet Film 1.0 je do plug-inu integrován také Colorista prostřednictvím svých nástrojů - ať už jde o 3-Way Color Corrector, HSL či Curves. Podobně zde pak naleznete i 4-Way Color Corrector, ale také možnost projasnění stínů a světelných částí obrazu pomocí nástroje Shadows/Highlights, nástroj Duotone, pomocí kterého lze tónovat stíny a světla do určité barvy, nebo nástroj Color Space, který vám pomůže určit, s jakým typem videa pracujete. V neposlední řadě pak zmiňme ještě nástroj Mojo, který opět vychází z plug-inu stejného jména a s nímž můžete snadno docílit „blockbusterového“ looku. Mojo totiž zvýší teplotu barev kůže postav, zatímco pozadí stáhne do studenějších barev.

Jak se s novým plug-inem Looks pracuje? V první řadě je určen pro střihače v Premiere Pro, avšak máte možnost ho využívat i v rámci After Effects (a dalších programech od Final Cutu přes Apple Motion či Sony Vegas Pro až po Avid Media Composer). Je nutné říci, že interface, který se v jádru nezměnil, je opět velmi snadný na ovládání - prostřednictvím presetů snadno pochopíte, jak se jednotlivé „looky“ tvoří a následně budete schopni vytvořit daný vzhled sami. Plug-in nabízí navíc možnost upravit parametr síly efektu (Strength) přímo v nastavení Premiere Pro, který můžete pomocí klíčových snímků i animovat. V rámci testování na Full HD materiálu fungoval plug-in poměrně dobře a svižně, nicméně při práci s 4K videem z Panasonic GH4 foťáku se už trochu zadýchával i na velmi „vytuněné“ workstation - zde by asi optimalizace nebyla od věci. Obecně lze však říci, že změny ve třetí verzi Looks jsou rozhodně krokem správným směrem.
ObrázekObrázek
Colorista III
Pojďme se podívat na jednotlivé novinky v rámci plug-inu na opravu barev Colorista. První se týká především kompatibility - nově jej lze používat i v rámci softwarů Final Cut Pro a Apple Motion, což Apple uživatelé jistě ocení. Jiným zlepšením je pak lepší využití síly GPU především na pracovních stanicích využívajících nVidia Quadro karty.

Novinky v rámci workflow jsou dosti podobné jako v případě výše popsaného plug-inu Looks 3.0. Jde kupříkladu o dva nové parametry upravující jas v oblasti stínů a světla, dále pak obecný slider určující sílu celé úpravy efektu (Strength) či vkládání nebo odstranění vinětace ze záběru.

V rámci práce s efektem se vám objeví již známé prostředí složené z ovládání expozice, 3-Way Color Correctoru včetně možnosti automatického vyvážení bílé při „nabrání“ bílé barvy ze záběru, ovládání saturace, odstínu nebo jasu světelných či stinných částí obrazu. Následně je tu efekt Pop, který lze přirovnat k HDR v rámci videa - tedy zvýraznění a jakoby „vytáhnutí“ obrysů v rámci záběru či naopak jejich potlačení a zjemnění obrazu se zachováním podstatných detailů.

V další části pak upravujete odstín, saturaci a světlost (HSL) na dvou barevných kolech, následují křivky a posledním parametrem je Key neboli „Keyer“, který vám umožní upravit a ovlivnit pouze určitou vámi zvolenou barevnou oblast. Pokud však tuto možnost v rámci Premiere Pro zvolím, dojde k nemilému zamrznutí efektu, kdy se všechny úpravy pomocí barevných kol změní v černá okna. Nepříjemná chyba, kterou snad tvůrci napraví v další aktualizaci.

ObrázekMagic Bullet Film 1.0
Řada informací o tomto plug-inu již byla uvedena výše v rámci popisu Looks 3.0, nicméně popišme si v rychlosti funkčnost Filmu. Jedná se opět o samostatný efekt, který aplikujeme na video a upravujeme v rámci efektového okna Premiere Pro (nebo v jedné z dalších hostitelských aplikací jako je Final Cut, Apple Motion či Sony Vegas Pro).

Nejprve si určíte, o jaký typ zdrojového materiálu se jedná - zda jde o Flat, Video či Log. Podle tohoto určení se efekt chová k danému materiálu. Dále nastavíte, jaký materiál negativu má plug-in emulovat, přičemž máte na výběr z 22 negativů. Dalším krokem je určení výsledného pozitivu, kdy vám Film dá na výběr ze čtyř možností - Kodak 2383, Kodak 2395, Fujifilm 3510 a Fujifilm 3521XD.

U těchto výběrů však efekt nekončí - nabízí další upravitelné (a animovatelné) parametry jako je Color Temperature, Tint, Exposure, Contrast, Saturation, Skin Tone, Vintage/Modern, Grain, Vignette a Strength.

A co je ještě v balíku?
Pojďme si spíše v rychlosti projít další plug-iny, které nebyly upgradovány, přesto jsou velmi důležitou součástí balíku.

Prvním je plug-in Mojo - velmi jednoduchý nástroj, který na základě barevnosti analyzuje záběr a určí oblasti s barvou kůže. Vy si následně můžete „hrát“ s jejím zjemněním, v podstatě mírným rozmazáním bez toho, abyste obětovali detaily tváří.

Plug-in Mojo jsme zmínili také v rámci Looks 3.0 jako nástroj - zde figuruje i jako samostatný plug-in. Využívá následujících parametrů: Mojo, Mojo Tint, Mojo Balance, Warm It, Punch It, Bleach It a nakonec jasné Blend with Original. Co vlastně znamená název Mojo? Rozhodně nic z filmů o Austinu Powersovi, je to proces, který zteplí barvy v obličeji a v oblastech kůže, zatímco pozadí a jiné oblasti obrazu přesune do studených odstínů.

Posledními dvěma pluginy v balíku jsou již recenzovaný Denoiser II, který, jak název napovídá, odstraňuje šum z vámi vytvořených záběrů, a dále LUT Buddy neboli nástroj pro tvorbu a export LUT barevných nastavení.

Závěrem
Red Giant Software opravdu zapracovali na evoluci svých produktů - při srovnání s předchozí verzí balíku si však nejsem jistý, zda by mne novinky opravdu přesvědčily. Pokud budete balík kupovat zcela nový, pak vás vyjde na 799 dolarů, při upgradu pak na 199 dolarů, což na druhou stranu není zas tak velká částka. Nástroje jsou to rozhodně mocné a využijete je nejen při střihu. Záleží tak spíše na vás - pokud s obrazem pracujete mnohem víc než jen v rámci základního vyrovnání bílé, pak byste měli o Magic Bullet Suite 12 uvažovat a vyzkoušet si jej v rámci trial verze. Pokud jen vyrovnáváte bílou, pak vám bude zcela jistě stačit color corrector v samotné Premiere Pro.

Výrobce: Red Giant
Zapůjčil: Syntex Praha s.r.o.

Petr Hamšík
Facebook  Twitter  Google+

reklama
Facebook  Twitter  Google+