Přihlašovací jméno
Heslo
Přihlásit
Neodhlašovat
info
Přihlásit pomocí Facebooku

Lightworks 11

Výkonný profesionální video editor za 50 EUR ročně, sen nebo realita? V případě NLE video střižny Lightworks je to příjemná realita s velmi zajímavým spektrem funkcí, netradičním grafickým prostředím a řadou volitelných studiových hardwarových doplňků.

Na vývoji nelineárního video editoru či spíše video střižny Lightworks společnosti EditShare se formou připomínek podíleli samotní filmoví střihači a editoři a možná i právě díky tomu je Lightworks dost výjimečný střihový software. V portfoliu Lightworks najdeme řadu (poměrně známých) filmových titulů z posledních let, během kterých se editor dostal až do své současné podoby. Proces střihu a zpracování videa či zvuku je u Lightworks stejně jako u každého jiného NLE editoru nedestruktivní. Střižna navíc do celého procesu práce s videem přidává několik užitečných a málo vídaných editačních prvků a funkcí s neomezeným počtem stop a časových os.

Bezplatná a komerční verze
K dispozici jsou momentálně dvě edice Lightworks 11. První z nich s přídavkem Free je po registraci zcela zdarma, má ovšem poměrně dost omezení především v oblasti importu a exportu multimediálních souborů, podpory externího hardwaru, sdílení projektů a (ne)možnosti pracovat s 3D videem. Komerční edice Lightworks Pro se prodává výhradně formou roční licence s cenou 50 EUR a nemá žádná předchozí uvedená omezení. Cena roční licence Lightworks Pro pochopitelně nezahrnuje žádný hardware, bez kterého lze editor používat pouze jako čistě softwarový nástroj pro střih a zpracování videa. V současné době si můžete oficiálně stáhnout Lightworks 11 pouze ve verzi pro Windows, ve vývoji jsou (již poměrně dlouho slibované) verze pro Mac OS X a Linux.
Obrázek
Obrázek
Studiový hardware
Ceny volitelných hardwarových doplňků zhruba odpovídají cenám vybavení pro postprodukci a televizní či filmová studia. Klávesnice s barevnými skupinami tlačítek pro skupiny pracovních akcí se prodává za 140 USD, ceny ostatních doplňků a volitelných hardwarových modulů jsou už výrazně vyšší.

Speciální ovládací konzole pro pohodlné časové posuvy a střih videa (s nezbytnou nastavitelnou přesností až na jeden snímek) má visačku 2800 USD. Podobně jsou na tom i speciální I/O video karty s SDI video a audio kanály prodávané za 2995 a 4495 USD ve verzi pro práci s 3D videem. Lightworks 11 Pro podporuje rovněž realtime přehrávání R3D souborů, k tomu ale budete potřebovat dalších cca 6000 USD za akcelerační kartu RED Rocket. Pokračovat dále ve výčtech dokoupitelného příslušenství nemá smysl, zmíním ještě SDI/HDMI převodníky Matrox obsahující rovněž analogové vstupy a výstupy.

Pracovní plocha a časové osy
Netradiční grafické rozhraní programu s plovoucími prvky důsledně využívá nejen klávesové a ikonkové ovládací prvky, nýbrž i kontextové menu, z čehož asi nebudou příliš nadšeni uživatelé budoucí verze Lightworks pro Mac OS X.

Vzhledem ke studiovému zaměření se Lightworks soustředí především na profesionální video formáty, které používají filmové kamery, u nichž je možné současně editovat libovolný počet zdrojů videa a zvuku a simultánně prohlížet výsledky na SDI kompatibilních zařízeních. Pokud jste zvyklí na způsob ovládání systémů Avid nebo Final Cut Pro, můžete si v Lightworks 11 zvolit automatické přizpůsobení klávesových zkratek pro obě zmíněné aplikace.
GUI lze v Lightworks rozdělit do jednotlivých Rooms neboli místností, které mají stejnou funkci jako volitelné rozvržení panelů a oken například v aplikacích Adobe Creative Suite. Celá pracovní plocha editoru s nastaveným uživatelským rozvržením funguje v podstatě jako desktop, kam si můžete odkládat a umísťovat panely, jejich volby a časové osy. Ano, množné číslo je opravdu správně - Lightworks 11 totiž nemá pouze jednu pevnou časovou osu, neboť každý projekt či střihový materiál může mít vlastní časovou osu s nastavitelným počtem stop pro video a zvuk. Vzhledem k principu práce s desktopovou plochou je nezbytnou podmínkou k práci s Lightworks monitor s vysokým rozlišením, na menších rozlišeních nemá používání editoru příliš velký smysl.
Nepřehlédnutelný je ikonkový nástrojový panel, který umožňuje rychlý přístup k funkcím pro nahrávání zvukových a video záznamů, importu souborů, vytvoření editační operace, vyhledávání souborů včetně prohledání obsahu editačních operací a k manipulaci se zásobníkem souborů projektů. Mezi další hlavní funkce Lightworks dostupné z toolboxu patří například synchronizace dat s výstupními zařízeními a různé utility v podobě kalkulátoru, jednoduchého správce disků, grafických analyzátorů videa a zvukových stop a pochopitelně i přístup k exportním funkcím.
Obrázek
Obrázek
Obsah stop a střihových operací
Obsahy stop lze mezi sebou přepočítat do jiných snímkových frekvencí, odesílat do jiné části střihu a synchronizovat s projektovým zásobníkem. Na první pohled to působí trochu chaoticky, genialita tohoto řešení se projeví až při větším množství materiálů určených ke zpracování a střihu - zejména při zdrojích z více kamer, jejichž obsah lze synchronizovat se zvoleným projektem. Důmyslně je navrženo trimování videa, které se automaticky synchronizuje se zvukovou stopou.

Jednotlivé video, audio atp. stopy lze minimalizovat a slučovat do skupin, což usnadňuje manipulaci s vícestopými filmovými projekty. Veškeré operace prováděné v rámci střihu, změn rychlosti videa, trimování či práce se zvukovými stopami probíhají v reálném čase, a to včetně všech nativně dostupných efektů akcelerovaných s pomocí GPU. Mezi jednotlivými střihy a osami můžete libovolně myší přetahovat jejich obsah, provádět několik typů trimování a výsledek pak synchronizovat s kamerou.

Multimediální soubory a formáty profesionálních kamer
Rozlišení videa v projektech není nijak omezeno, je možné stříhat a editovat v reálném čase některé formáty s rozlišením až 5K bez doplňkového speciálního hardwaru (např. RED Rocket) a I/O karet (Matrox MXO2 aj.). Současně platí omezení pro 2K rozlišení pro zobrazení na běžném monitoru.
Mediální soubory můžete do projektů importovat několika způsoby a video, zvuk či statickou grafiku lze používat ve všech aktuálně otevřených projektech. Jednotlivé soubory a části projektů si navíc můžete vytáhnout na plochu editoru ve formě jakýchsi záložek, díky čemuž k nim lze mít okamžitý přistup stejně jako třeba k ikonám na ploše Windows.

Editor Lightworks 11 Free umí importovat a exportovat pouze různé DV formáty, formát OMF, 3D video (jen import), QuickTime video v SD i HD rozlišení (pouze MOV) a několik bitmapových grafických formátů pro práci s obrázky a fotografiemi. Komerční verze Lightworks 11 Pro samozřejmě zvládne načítat a exportovat výrazně víc formátů multimediálních souborů včetně stereoskopického 3D videa, má plnou podporu QuickTime a poradí si pochopitelně i s různými soubory z profesionálních video kamer včetně formátů ProRes, Avid DNxHD (jehož aktivace ovšem vyjde na 65 USD), AVC-Intra, XDCAM EX/HD/IMX, DPX, DVCPRO a RED. Další samozřejmostí je u Lightworks 11 Pro podpora MPEG-4 kodeků, Blu-ray VC1 a DVD videa pro export a editace stereoskopického videa včetně 3D titulků - to vše ve snímkových frekvencích 23,976 až 60 snímků/s.
Obrázek
Obrázek
Efekty a 3D video
Efektů přímo obsažených v Lightworks 11 je pouze několik desítek, jedná se většinou o typické stmívačky a příbuzné přechodové efekty, klíčovací efekty s maskováním, korekce barev, využívání rozostření, přizpůsobení stereoskopických vjemů, stylizace videa, titulky (pouze v Lightworks Pro) apod. Hodně zajímavé je, že i veškeré primární korekce barev mohou být akcelerovány přes GPU grafického adaptéru, barevné filtry už pak ovšem počítá samotný procesor.

Navíc je možné si všechny efekty upravit a vizuálně nadefinovat jejich vlastnosti a kombinace v jednoduchém kompozičním node editoru, který je nedílnou součástí efektového systému Lightworks. S malým počtem efektů se ve filmové praxi nedá vystačit a proto Lightworks 11 Pro podporuje externí efektové a kompoziční plug-iny určené pro Adobe After Effects, Adobe Premiere, Eyeon Fusion, GenArts Sapphire, Combustion a několik řad doplňkových modulů Boris RED, Boris FX a Boris Graffiti.

Stereoskopické video v Lightworks 11 Pro nevybočuje z běžných standardů současných video editorů, zde žádné zásadní změny nečekejte. Program podporuje zobrazení a práci s 3D videem v podobě anaglyfu a formátů Side-by-Side, Checkerboard a Difference, přičemž zobrazení výsledků je opět vidět v reálném čase na běžném 2D monitoru, případně přes volitelný akcelerátor na nativním 3D zobrazovači.
Obrázek
Sdílení a synchronizace obsahu projektů
Synchronizace a sdílení projektů v Lightworks 11 Pro je přímo navrženo pro práci v týmu, který si mezi sebou může sdílet a předávat části projektů (samozřejmě včetně všech příslušných mediálních souborů) prostřednictvím centrálního řízení uživatelských práv pro čtení či zápis projektů.
Dobře vymyšleno je u Lightworks 11 také automatické zálohování kompletního projektu na úrovni jednotlivých akcí. Editor si zaznamenává a ukládá každý stisk klávesy, každou akci provedenou myší, změnu v projektu apod. a ukládá je do zálohy projektu. Můžete si přitom zvolit, jaké verze nebo jaký počet verzí záloh projektů se bude průběžně ukládat a na jaký disk.

Díky možnosti importu a exportu obsahu projektů ve formátu AAF můžete video projekty sdílet například se softwarem Avid Media Composer nebo ProTools, další možností je pak využít export ve formátu EDL pro různé postprodukční systémy.

Závěr
Společnost EditShare se snaží Lightworks co nejlépe přizpůsobit střihové praxi, kdy si operátoři střižny a postprodukce mohou přizpůsobit ovládání, pracovní plochu editoru a přidávat externí efektové balíky známých producentů. K soupeření s výrazně známějšími produkty typy Adobe Premiere, Final Cut Pro, Avid Media Composer aj. zvolili v EditShare rozumný přístup formou pronájmu roční licence, ke které lze navíc dokoupit i různé formy produktové podpory.

Luboš Němec, převzato z časopisu PiXEL 11/2012 - http://www.pixel.cz/191
Facebook  Twitter  Google+

reklama
Facebook  Twitter  Google+