Přihlašovací jméno
Heslo
Přihlásit
Neodhlašovat
info
Přihlásit pomocí Facebooku

EDIUS Pro 8

Profesionální videoeditor, se zaměřením na střih, přináší několik novinek například v podobě Quick Sync akcelerace či samostatného katalogizéru médií, více formátů a rozlišení videa i obvyklou podporu nového video hardware.

Grass Valley EDIUS je střihový software pro video studia a v kombinaci se specializovanými video kartami a případně i dalším hardwarem a softwarem tvoří základ NLE řešení vyšší kategorie. Editor je vzhledem ke svým schopnostem primárně určen ke střihu v rámci sestavování video materiálů do klipů a filmových projektů, samozřejmě včetně základních i rozšířených barevných korekcí, maskování a možnosti využít běžné video filtry a přechodové efekty nativně akcelerované přes grafickou kartu.

EDIUS 8 se mimo upgradu z předchozích verzí editoru prodává ve dvou hlavních edicích Pro a Workgroup, vše pouze ve verzích pro 64bitové Windows 7/8/8.1 a později oficiálně i pro Windows 10. Dražší edice EDIUS Workgroup (25.990 Kč) je cenově trochu náročnější a je proto určena především televizním a odbavovacím studiím, kterým nabízí síťové propojení jednotlivých střihacích stanic a spolupráci se systémy GV Stratus (centralizovaný systém správy obsahu pro video produkci) a K2 Clip/Program se serverovou infrastrukturou pro ukládání dat a vysílání. Edice Workgroup dále nabízí více formátů videa, vestavěného FTP klienta, podporu closed captioningu, editaci videa rovnou při nabírání, automatické vyvážení hlasitosti zvuku a několik dalších nezbytných funkcí pro účely týmové spolupráce u televizní a filmové produkce včetně plnohodnotného offline režimu.

Grass Valley HQX Codec a Quick Sync akcelerace
Pro studiovou a filmovou produkci (a konkrétně veškerou postprodukci) doporučují autoři editoru svůj vlastní HQX kodek, který je pochopitelně šitý přímo na míru EDIUSu a dalším softwarovým řešením z produkce Grass Valley. HQX neboli High Quality Intermediate Codec není v EDIUSu zatížen licenčními poplatky (ani pro jiné výrobce) a nabízí určitý kompromis mezi velikostí nekomprimovaného videa s vysokým datovým tokem a vysoce komprimovaným datovým tokem pro streaming obrazu. Kodek tedy poskytuje komprimovaná data, nicméně při zachování jen velmi malé ztráty obrazové kvality a je navíc dostupný pro Windows i Mac OS.

S pomocí HQX kodeku můžete samozřejmě přesně střihat video záznamy s 8bitovými a 10bitovými barevnými kanály i mimo klíčových snímků (interframe cuts), a to až do rozlišení 8192 x 4320 bodů (DCI 8K) s neomezenou snímkovou frekvencí. Kodek podporuje alfa kanál, kontejnery QuickTime, AVI a MXF a maximální VBR až do 768 Mbit/s.

Jednou z hlavních novinek v EDIUSu 8 je GPU akcelerace kódování videa s technologií Intel Quick Sync, kterou najdeme ve většině novějších desktopových i mobilních procesorů Intel i3, i5 a i7. EDIUS 8 umí přes Quick Sync výrazně zrychlit kódování exportovaného videa ve formátech AVCHD, XAVS S a samozřejmě také formáty H.264/AVC v kontejneru MP4 vhodném mimo jiné pro Blu-ray média, Apple iPad/iPod, Sony PSP a podobné mobilní či herní platformy. Průměrné zrychlení renderingu videa přes GPU je přitom v porovnání se samotným CPU zhruba trojnásobné, u procesorů i7 s rychlejším GPU pak cca pětinásobné. Přes GPU se navíc akceleruje i přehrávání 4K videa, které lze ovšem plynule přehrávat v reálném čase pouze na nejvýkonnějších HW konfiguracích.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Studiový hardware
Jako jeden z prvních NLE systémů podporuje EDIUS 8 formát videa XF-AVC, který používají nové 4K kamery Canon v čele s modelem XC10. Bez specializovaného video hardwaru je ovšem EDIUS stále jen relativně „obyčejný“ NLE střihový systém a teprve v kombinaci s vhodnými studiovými video kartami vyniknou jeho přednosti. Konkrétně mám na mysli různé karty pro nahrávání (nabírání) videa například ve spojení s náhledovými kartami a další studiový hardware, který byl navržen či optimalizován přímo pro EDIUS 7 a 8. Jde například o karty STORM 3G Elite s HD-SDI, HDMI a analogovými rozhraními a portem RS-422, přes který se dálkově ovládají některé operace s videem včetně jeho spuštění apod. Karty STORM pro EDIUS 8 existují též v provedeních Mobile a Pro s odlišným počtem a typem vstupních a výstupních rozhraní.

Podporovány jsou též poměrně oblíbené karty z produkce firmy Blackmagic Design, která rovněž nabízí široké spektrum studiových karet s hardwarovou akcelerací videa. Jako příklad zmíním karty řady DeckLink, Intensity, UltraStudio, dále třeba Matrox, AJA Video Systems aj.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Nový správce médií
Osmou stěžejní verzi EDIUSu obohatil zbrusu nový externí katalogizér multimediálních souborů s názvem GV Browser, který slouží ke správě a konverzi médií, jejich prohlížení a také k upřesnění informačních popisů. GV Browser si poradí s většinou běžných formátů videa, zvukových nahrávek a digitálních fotografií, které můžete třídit do katalogů, hodnotit je klasickým hvězdičkováním a opatřit záložkou oblíbených souborů. Média v katalogu můžete prohlížet formou náhledů, seznamu, jednoduché časové osy a kalendáře, podobně jako třeba v ACDSee či jiných organizérech obrázků a fotografií.

Všechna média lze též přímo z GV Browseru nahrávat na servery YouTube a Vimeo, nebo s pomocí vestavěného FTP klienta na zákaznické FTP servery. Obsah celých katalogů lze navíc exportovat přímo do zásobníku střihové aplikace, což je poměrně šikovná funkce umožňující rychlé základní roztřídění materiálů pro střih a jejich následné zpracování v EDIUSu.

Časová osa a sekvence
Časová osa editoru umožňuje pracovat s neomezeným počtem stop rozdělených na video a audio stopy a samostatné video i audio stopy, do kterých se umísťují všechny střihové operace, značky s komentáři, efekty, přechody apod. Jedinou výjimkou jsou titulky, kterým jsou vyhrazeny vlastní titulkovací stopy.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Časová osa nabízí sadu ikonek například pro rychlé zobrazení obsahu tzv. Bins (multimediální zásobníky v podobě katalogů se soubory), tvorbu titulků, zobrazení různých nástrojových panelů apod. Mediální objekty v časové ose EDIUSu mají podobně jako v jiných video editorech magnetické přichytávání k ostatním objektům a značkám. S jednotlivými objekty lze pracovat v režimech vkládání či přepisování, při střihu můžete dále přepínat mezi režimy trimování či naopak spojování objektů, k dispozici je ještě alternativní pracovní mód Ripple.

Nespornou výhodou EDIUSu je možnost kombinovat v časové ose téměř libovolné SD a HD rozlišení, navíc s odlišnými snímkovými frekvencemi a různým poměrem stran. V jedné časové ose lze dokonce míchat obrazové normy PAL a NTSC, přičemž o dekompresi, konverzi i finální kódování videa se stará samotný EDIUS a operátor střižny nemusí v tomto ohledu nic řešit.

Výborným pomocníkem při komplexních střihových operacích z jedné či více kamer jsou sekvence. Každá sekvence je v podstatě samostatným projektem s vlastní osou, která se zobrazuje formou záložky na „hlavní“ časové ose. Sekvence najdeme i v jiných video editorech, v EDIUSu jsou však k dispozici již dávno a pokud si je navyknete používat (například v rámci rozsáhlejších projektů), už se nebude chtít vrátit k jinému způsobu práce.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Titulky, efekty a plug-iny
Vestavěný editor titulků je poměrně komfortní a i když se nezdá nijak výjimečný, lze v něm celkem efektivně vyrobit statické i animované titulky kombinované s vektorovými grafickými objekty a bitmapovými obrázky v podobě běžné překryvné grafiky. Na výběr máte několik desítek přednastavených stylů titulků, u kterých lze mimo běžných vlastností nastavit barevný přechod s průhledností (včetně libovolného směru přechodu), stín, reliéf, rozostření a navrch ještě bitmapové pozadí.

Součástí EDIUSu 8 je spousta přechodových efektů urychlovaných grafickým adaptérem (dodávány jsou i varianty bez podpory GPU) a několik desítek filtrů pro úpravy obrazu i zvuku. V případě video a audio filtrů se většinou jedná o velmi kvalitní efektové a postprocessingové nástroje pro korekce barev, ekvalizaci zvuku a simulaci různých tradičních filmových efektů. Součástí efektů jsou též různé techniky klíčování obrazu a samostatný modul pro maskování s přesnými ořezovými křivkami. Mezi efekty můžeme navíc zařadit pokročilé transformace obrazu prováděné v modulu Layouter. V Layouteru lze nadefinovat a naklíčovat natočení a ořez obrazu, jeho ukotvení a pozici na ploše, zkosení, stín, průhlednost a barvu při prolnutí obrazu do pozadí, vše pro 2D nebo 3D video.

EDIUS 8 zatím zdaleka nemá tak širokou podporu efektových plug-inů výrobců třetích stran, nicméně díky jeho nativním možnostem korekce obrazu to není nijak na závadu. Mezi volitelnými externími doplňky pro EDIUS 8 jsou například některé Adobe After Effects moduly známých produkcí BorisFX, GenArts, Red Giant, NewBlue, NeatVideo, Adorage aj.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Závěr
Díky poměrně široké podpoře nejrůznějších rozlišení a filmových formátů včetně 4K videa pro kina a velkoformátové projekce se EDIUS uplatňuje v televizní a filmové produkci, kde nabízí sladění se střihovým a video hardwarem výše uvedených značek. Na rozdíl například od svého přímého konkurenta Avid Media Composeru má EDIUS „pochopitelnější“ systém práce se soubory a jejich organizací (samozřejmě je to i věc názoru), neboť jeho časová osa je funkčně příbuzná s tou v Adobe Premiere a nemusíte tudíž příliš měnit své pracovní návyky.

U EDIUSu 8 oceňuji vylepšené GUI celé aplikace a především přítomnost Intel Quick Sync akcelerace, která opravdu hodně pomáhá při kódování i přehrávání videa. Za užitečný považuji nový GV Browser, potřeboval by však ještě doplnit například o nativní konverzi a transkódování video formátů a možná i o bohatší katalogizační funkce. GV Browseru by slušela také přímá podpora duálních obrazovek (např. pro účely snazšího porovnávání obrazových materiálů), což však lze řešit prostřednictvím náhledových monitorů. Smířit se budete muset s relativně chudými možnostmi vypalování médií bez obvyklého authoringu, což v podstatě dále zvyšuje cenu editoru o nutnost pořízení doplňkových nástrojů.

Součástí nákupu jsou i všechny budoucí aktualizace v8.x, u kterých byla již ohlášena například integrace plug-inu pro motion tracking, import RAW videa, podpora LUT/LOG tabulek, nový režim korekcí barev, podpora kodeku H.265/HEVC a Windows 10, vylepšený rendering na pozadí, nové zpomalovačky a mimo jiné i možnost změny DPI rozlišení GUI pro displej s vysokým rozlišením.

Zkušební verze EDIUSu Pro 8 je k dispozici zdarma, počítejte ovšem s tím, že trial nového EDIUSu vyžaduje registraci a aktivní připojení k Internetu pro ověření zkušební licence i celou dobu práce s editorem.

Výrobce: Grass Valley
Zapůjčil: Syntex Praha s.r.o.

Luboš Němec
Facebook  Twitter  Google+

reklama
Facebook  Twitter  Google+