Aktuální příspěvky

Poslední články

19. 7. 2017

Niceboy VEGA 5

Levnější 4K outdoorová kamera.

Konkurence na poli akčních kamer je neúprosná a pokud chcete natočit svůj adrenalinový sjezd na horském kole, tak již dávno nesáhnete pouze po značce GoPro, ba právě naopak. Firma Niceboy je jednou z mnoha, která vyráží do boje s konkurencí jako je Rollei, ISAW, AEE či například BenQ a to jsem zdaleka nevyjmenoval ani část současného outdoorového peletonu. Zjednodušeně řečeno – hardwarové součásti jsou v rámci jednotlivých úrovní víceméně shodné – rozdílné je pak výsledné zpracování z hlediska...

22. 6. 2017

Sennheiser EK 6042

Jeden z posledních, ale s něčím navíc.

Sennheiser konečně přišel na trh se zařízením, které navazuje na úspěšné analogové přijímače řady EK 3241. Trvalo to tentokrát trochu déle – vždyť konkurence firem „Lectrosonics“ nebo SONY mají ve své nabídce digitální kamerové přijímače již delší dobu. Ale nebyl by to Sennheiser, kdyby nepřišel s „něčím navíc“. V případě EK 6042 se totiž jedná o produkt, u něhož je patrná snaha o maximální možnou univerzálnost, zpětnou kompatibilitu s předchozími (analogovými) systémy Sennheiser a zvláště pak...

15. 6. 2017

Xiaomi YI 4K+

Vyzyvatel značky GoPro.

Pokud jste dříve zakřičeli „outdoorová kamera“, obvykle se ozvala jediná ozvěna ve formě značky „GoPro“. Čínští výrobci elektroniky však postupně zareagovali a přinesli nám možnost levnějších napodobenin, které však obvykle vůbec nedosahovaly obrazové kvality ani uživatelské přívětivosti svého předobrazu. Není však všem dnům konec a firma YI, jež dnes spadá pod značku Xiaomi, přichází na trh s kamerkou YI 4K+, jež v některých parametrech papírově nejvyšší model GoPro překonává. Vyplatí se?...

13. 6. 2017

EIZO ColorEdge CG2730

WQHD monitor s autokalibrací.

I když je rozlišení HDTV (1920x1080, 16:9) prakticky minimálním standardem pro domácí a herní zobrazovače, tak na pracovních stolech spíše vidíme WUXGA (1920x1200, 16:10). Do nedávna jsme si s dvojicí takových monitorů vystačili, ale pokrok prostě nelze zastavit. Každý, kdo si vyzkoušel UHD/4K musel začít uvažovat, zda toto není přesně to, co hledá. Ano, jistě tam „směřujeme“, ale bohužel řada aplikací a zejména pak operační systém, se zatím nechová k vysokému rozlišení vždy mravně. Někdy jsou...

1. 6. 2017

Aputure A.lav, A.lav ez, A.Lyra a Deity

Mikrofony pro videotechnologie v moderní podobě.

Aputure je čínská společnost, která figuruje na trhu již od roku 2005. Je známá hlavně svým portfoliem plným profesionálního příslušenství pro filmaře a fotografy, mezi které patří mimo jiné LED světla, monitory, externí blesky či mikrofony. I přes prvotní komplikace související s vysokými náklady na výrobu dnes Aputure prodává své produkty ve více než 70 zemích světa.V dnešní recenzi se podíváme na čtveřici mikrofonů právě od této čínské značky, která nepochybně potěší jak profesionální...

21. 5. 2017

Aputure DEC Vari-ND

Dálkově ovládaný DEC LensRegain adaptér pro objektivy Canon.

Redukcí pro Canon EF objektivy na bajonety MFT a Sony E existuje celá řada, od mechanických za pár dolarů až po dražší elektronické, které umožňují komunikaci s objektivy. Specialitou jsou redukce s optickým členem Metabones Speed Booster, rozšiřující úhel záběru objektivu, nasazeného na těle MFT nebo Sony E přístroje. V Aputure, kromě obdobného adaptéru DEC LensRegain, jdou i trochu jiným směrem. Vyvinuli redukci s dálkovým ovládáním, která obsahuje variabilní ND filtr. Kromě expozice můžete...

20. 4. 2017

Sony Action Cam FDR-X3000

Kamera pro natáčení akčních scén od Sony.

Na poli akčních kamer bylo dlouho standardem GoPro Hero. U Sony se snažili, a i když jejich akční kamery začaly dosahovat srovnatelných výsledků, stále jako by to na GoPro nestačilo. Nyní však přichází nový model Sony s optickou stabilizací a to i v UHD rozlišení. A těší mne, že mohu říci, že konečně je tu model, kterému se v tuto chvíli na světě nic nevyrovná. Schválně si pusťte na webu ukázková videa a budete velmi příjemně překvapeni.Ale vezměme to od začátku. Action Cam, stejně jako její...

20. 3. 2017

The Martian

Vesmírné efekty v impozantním režijním návratu Ridleyho Scotta.

Robin Hood, Prometheus a Exodus. Tři velkolepé filmy od legendárního režiséra Ridleyho Scotta, které pozvolna, ale jistě způsobily, že se z cenami ověnčeného autora stal mnohými diváky pomlouvaný megaloman. Neslaný nemastný příběh Rusella Crowa alias zbojníka Robina působil jen jako menší a horší klon Gladiátora či Království nebeského. Technicky dokonalý a atmosférou velmi hutný Prometheus trpěl množstvím scenáristických stupidit. No a z Exodu se stalo velkolepé biblické rozprávění bez duše,...

17. 2. 2017

The Man from U.N.C.L.E.

Akce slepovaná za použití VFX.

Guy Ritchie byl vždycky tím režisérem, který si dokázal poradit s filmy po okraj nacpanými akčními sekvencemi. Jeho nezaměnitelný rukopis spočívající v nápaditých kamerových úhlech, rychlých střizích a důmyslných montážích se projevuje snad v každém jeho filmu - a The Man from U.N.C.L.E. není výjimkou. Tenhle příběh o dvou speciálních agentech - agentovi CIA Napoleonu Solovi (Henry Cavill) a jeho protějšku z KGB Iljovi Kuryakinovi (Arnie Hammer) - totiž doslova na každém kroku chrlí na diváka...

18. 1. 2017

Mission Impossible: Rogue Nation

Jak vizuální triky přispěly k vylepšení reálných kaskadérských kousků.

Stejně jako díl předchozí, i nová Mission Impossible: Rogue Nation mne nesmírně potěšila. Svižnou akci střídají poměrně inteligentní a mnohdy vtipné dialogy, ve kterých se divák neztrácí, dokáže postavám fandit a užívat si tak naplno nejnovější dobrodružství agenta Ethana Hunta. Úžasné na tom je, že nestárnoucí borec Tom Cruise si spoustu z těch krkolomných kaskadérských kousků dělal sám, což jim přidává nejen svěží závan realismu, ale i patřičnou dávku napětí. Ideální základ pro špionský film....

23. 12. 2016

GoPro HERO5

Vlajková loď outdooru v další verzi.

Spojení „outdoorová kamera“ znamenalo dlouho dobu prakticky jen jedno slovo, či lépe řečeno značku… GoPro. Malé kamerky s rybím okem se staly synonymem pro natáčení v nepříhodných podmínkách extrémních sjezdů na lyžích, bikerů, jež se zběsilou rychlostí řítili ze svahů či zdánlivě poklidnějších surfařů s přilepenou kamerou na svém prkně. GoPro za první léta své existence v podstatě založilo vlastní trh a tím pádem splynulo s označením outdoorové kamery. V současné chvíli však má zákazník mnohem...

14. 12. 2016

Mad Max: Fury Road

Šílené efekty v praxi.

Přiznám se, že jsem jedním z těch diváků, kteří nebyli z prvních trailerů nového Mad Maxe vůbec nadšeni. Jistě, filmové umění, s jakým Frank Miller už od prvního obrázku představoval svoji neotřelou vizi, na mě zapůsobilo. Tak nějak jsem ale nebyl nadšen z filmu, kde pořád jen něco vybuchovalo, všichni byli špinaví, oškliví a očividně totálně blázniví (viz týpek hrající na plamenometnou kytaru) a ke všemu se zdálo, že celý filmový děj sestává z toho, že někam jedou a u toho se hrozně řežou. Ale...

21. 11. 2016

Ex Machina

Jak vznikala oživlá umělá inteligence pod taktovkou Double Negative.

Ex Machina, režisérská prvotina britského spisovatele a scénáristy Alexe Garlanda, je filmem, který mě loni překvapil zatím asi nejvíc. A zatraceně příjemně. V době, kdy valná většina „VFX-heavy" filmů spoléhá na kvanta výbuchů, přeplácané vizuální orgie a děj ubíhající tak rychle, že si běžný divák ani nevšimne, jak příběhově a emocionálně prázdné vlastně dílo je, přichází na scénu tohle atmosférické konverzační drama. Ex Machina je zkrátka něco jiného, film založený striktně na...

13. 10. 2016

Adobe Premiere Pro CS6 - 15. díl

Export s využitím Adobe Encore a finalizace projektu.

Vítejte u dalšího dílu série Základy video postprodukce. V minulém dílu jsme řešili finální export do souboru a poté jsme se dostali k exportu videa s využitím Adobe Media Encoderu. Na příkladu Media Encoderu jsme si ukázali, jak využít propojení Adobe produktů při exportu a současně jsme si prošli další výhody tohoto programu. V dnešním dílu se podíváme na další způsob exportu a to pomocí programu Adobe Encore, který se specializuje na tvorbu DVD. Probereme si i pokročilejší úkony v tomto...

3. 10. 2016

Sony Alpha A7S II

Slibované se stalo skutkem.

No konečně, chtělo by se říci. První model Alfy, který má interní záznam UHD videa. Po letech klamavé reklamy – i předchozí Alfy přece točily video v UHD rozlišení, jenže k záznamu takového videa jste potřebovali externí rekordér, v Sony dohnali Panasonic. Sony A7S II se tak stává vážným konkurentem Panasonicu GH4 a díky vyšší citlivosti a velkému čipu jej pravděpodobně sesadí z trůnu dosavadního krále fotoaparátů, točících video.Ve srovnání s má dvojka vylepšené ovládací prvky, nicméně...

...další recenze a návody
Půjčky online
Největší nezávislé srovnání bankovních a nebankovních půjček pouze na CoolPujcky.cz.
Rychlá online půjčka
Peníze bez složitého papírování a poplatků. Do 15 minut na účet!
Tvorba webových stránek
Moderní webové stránky s responsivním designem a datovou optimalizací.

Novinky z oblasti videa

23. leden 2017

Sennheiser AMBEO Smart Surround

Obrázek

Na letošní výstavě CES v Las Vegas vystavoval Sennheiser mimořádnou novinku pro majitele smart komponentů. Drobná In-Ear sluchátka AMBEO Smart Surround plní nejen svoji funkci při poslechu hudby, ale současně jsou schopna stiskem tlačítka pořídit vysoce kvalitní zvukový stereozvuk k vašemu videu. Mikrofon je součástí klasických In-Ear sluchátek a proto i nasnímaná nahrávka je vlastně binaurální, shodná se zvukem vnímaný ušima. Ideální doplněk mobilů schopných natáčet ve 4K.

www.sennheiser.com, www.sennheiser.cz

6. leden 2017

Shotcut 17

Obrázek

Nová stěžejní verze bezplatného video editoru pro Windows, Mac OS X a Linux přináší jen málo významných novinek, především se jedná o nové lokalizace a opravy chyb přechozích verzí. Celkově se však jedná o zajímavou alternativu komerčních střihových nástrojů s podporou karet Blackmagic Design (s SDI a HDMI rozhraním), ovladačů LEAP Motion, 4K rozlišením, možností přehrávat síťové streamy, dále s podporou barvových korekcí, redukcí šumu, několika efektových generátorů, vestavěným mixážním pultem, různými audio a video efekty a možnostmi vytvářet video kompozice včetně režimů prolnutí.

www.shotcut.org
20. prosinec 2016

The Foundry NUKE 10.5

Obrázek

Velký update známého kompozičního systému společnosti The Foundry opět rozšiřuje možnosti v oblasti tvorby 2D kompozic a filmových efektů. Update je k dispozici pro všechny edice pro Windows, Mac OS X a Linux (CentOS, RHEL) a přináší například více režimů prolnutí u jednotlivých objektů ve stopách, nové maskovací funkce pro blending, více možností u Nuke skriptů, nový exportní dialog, intuitivní nastavení interpolací klipů v časové ose a lepší kompatibilitu s kombinacemi s multiGPU systémy.

www.thefoundry.co.uk
14. prosinec 2016

Lightworks 14

Obrázek

Pomalu se blíží představení čtrnácté stěžejní verze video editoru Lightworks, první dvě veřejné bety už jsou na světě. Kam se však poděl Lightworks 13? Doslova nikam, pro někoho pověrčivá třináctka byla totiž jednoduše přeskočena. Lightworks 14 je klasický NLE systém, který v novém „plochém“ grafickém kabátku přináší sadu nástrojů pro střih videa v libovolném počtu stop, zpracování filmových scén a nové též integraci různých audio a video efektů, vše opět ve verzích pro Windows, Mac OS X a Linux. Novinek je či spíše bude celá řada, těšit se můžeme na nový import panel, správu médií, podporu proxy renderingu, již zmíněné audio a vizuální efekty, dále pak přístup k licencované knihovně HD/4K klipů, vylepšené funkce Voice Over, podporu aktuálních kodeků a formátů videa a řadu dalších vylepšení pro střihové a editační funkce.

www.lwks.com

7. prosinec 2016

DxO FilmPack 5

Obrázek

Profesionální simulátor zrna, barevnosti, tónování a dalších vlastností filmových materiálů v podobě samostatné aplikace a plug-inu pro Adobe Photoshop, Lightroom, Elements a Apple Aperture. Plugin se ideálně hodí pro doplnění efektových schopností video editorů, které umí pracovat se statickými snímky, ale nemají tak vysoké možnosti doplnění vzhledu a zrnitosti analogových filmových materiálů. Novinkou páté stěžejní verze FilmPack je například podpora RAW snímků, šestnáct laboratorně připravených profilů původních chemicky vyvolávaných filmů, filtr Soft Focus pro volitelné jemné rozostření v kombinaci s vinětací a nástroj pro umělé zestárnutí fotek, opět s pomocí různých fotografických filtrů.

www.dxo.com
7. prosinec 2016

FxFactory Pro 6.0

Obrázek

Efektový systém ve formě plug-inu pro Apple Final Cut Pro, Apple Motion, Adobe Premiere pro a After Effects nabízí mnoho desítek filtrů na tvorbu nejrůznějších pohybových a rozostřovacích efektů, korekce barev, dále distorzní efekty, generátory pozadí, záření kolem objektů, polotóny a velké množství stylizací mimo jiné pro filmové materiály. Sadu doplňují přechodové efekty a slušná řádka výukových materiálů.

www.fxfactory.com
29. listopad 2016

HitFilm Pro 2017

Obrázek

Nová verze stále oblíbenějšího plug-inu a současně samostatného editoru pro úpravy videa a vizuální efekty. HitFilm Pro 2017 přináší vylepšený 3D rendering objektů vkládaných do scén, nové stylizace a synchronizaci zvuku s obrazem. Mezi novinkami najdeme například několik druhů indikátorů pro měření barev, filmové rozlišení 8K, hromadné zpracování souborů a knihovnu více než 500 efektů. Součástí programu je též (rovněž efektový) plugin Ignite Pro 2017 a sada nástrojů pro míchání a synchronizaci audia. Další novinkou je podpora druhého náhledového monitoru, lepší trimování, titulkování, sledování pohybů objektů a podpora kamer GoPro včetně 360 stupňových panoramat.

www.fxhome.com, www.erpea.eu
21. listopad 2016

Grass Valley EDIUS Pro 8.3

Obrázek

Upgrade profesionální softwarové video střižny EDIUS přináší lepší interpolaci snímků u přepočtů různých snímkových frekvencí (což je současně jedna ze specialit video editoru), možnost tvorby kvalitní zpomalených záběrů a vypalování video kompilací s méně obvyklými snímkovými frekvencemi na DVD či Blu-ray disky. Mezi dalšími novinkami najdeme například bohatší nastavení rozlišení pro proxy cache pracující na pozadí časové osy/celého editoru, podporu DNxHD MXF souborů s vyššími snímkovými frekvencemi a ukládání screenshotů z náhledů videa. Pro majitele monitorů s vyšším rozlišením bude upgrade editoru velmi důležitý, neboť autoři konečně zapracovali na grafickém prostředí, které se nyní přizpůsobí vyššími dpi obrazovky a zvětší se (v poslední době už poněkud miniaturní) ovládací prvky programu.

www.grassvalley.com, www.syntex.cz
21. listopad 2016

NewBlue Titler Pro 5

Obrázek

Známý titulkovací editor s plnou podporou GPU akcelerace pro Windows a Mac OS X přidává ve své páté stěžejní verzi více než 140 novinek v podobě inovovaného flexibilnějšího pracovního prostředí, animačních předvoleb pro výrobu efektových titulkových kompozic, režimu Still určený na výrobu jednoduchých titulků, zcela novou správu titulků pro delší úvodní či závěrečné sekvence, vylepšenou práci s knihovnami doplňkového mediálního obsahu a jako obvykle opět o něco více volitelných efektů a dodávaných šablon a stylů 2D i 3D titulků. Titler Pro 5 funguje jako samostatná titulkovací aplikace i jako plugin pro celou řadu profesionálních video editorů a kompozičních systémů v čele s Adobe Premiere Pro, After Effects, Apple FInal Cut Pro X, Avid Media Composer, Blackmagic DaVinci Resolve, MAGIX Vegas Pro a Grass Valley EDIUS.

www.newbluefx.com, www.erpea.eu
21. listopad 2016

Sony Catalyst Production Suite 2016.2

Obrázek

Podobně jako Adobe vydává Sony Creative Software větší podzimní upgrade svého video editoru zaměřeného na střih, správu a produkci videa. Upgrade se týká obou hlavních aplikací v sadě Catalyst Production Suite, tzn. Catalyst Prepare a Catalyst Edit. Upgrade řeší především zjištěné nedostatky při práci s objekty v časové ose, kontejnerem MXF, formátem XDCAM, GPU akcelerací, pluginy v architektuře OpenFX, transkódováním videa a jazykovými lokalizacemi. Poměrně zásadní novinkou je podpora formátu ProRes u verze pro Windows, přičemž některé z jeho subformátů jsou zatím k dispozici pouze v Catalyst Edit pro Windows. Větší počet novinek pak obsahuje Catalyst Prepare – jedná se například o vyhledávání manipulaci s obsahem médií v Media Browseru, vylepšené prohlížení a úpravy videoklipů, práci se značkami a střihovými body, traskódování DPX sekvencí, nové šablony pro QFHD a 4K video, více možností u exportu storyboardu aj.

www.sonycreativesoftware.com, www.erpea.eu
21. listopad 2016

MAGIX Vegas DVD Architect 7.0

Obrázek

Na zbrusu novou verzi si aplikace pro sestavování a vypalování DVD a Blu-ray kompilací počkala poměrně dlouho. Pod hlavičkou společnosti MAGIX nabízí DVD Architect sadu nástrojů na výrobu statických i animovaných menu s pomocí více než stovky dodávaných šablon (ve vysokém rozlišení), které lze libovolně upravovat v integrovaném editoru a přizpůsobit jejich interaktivitu se skriptovacími funkcemi. DVD Architect má časovou osu shodnou s Vegas Pro, do které lze přímo importovat projekty z Vegas Pro a také běžné video a audio formáty včetně šestikanálového zvuku Dolby Digital. Samozřejmostí je též práce s klíčovými snímky v časové ose pro animace objektů, náhledové okno se simulovaným DVD přehrávačem a označování kapitol pro jednotlivé části filmů.

www.magix.com, www.erpea.eu
7. listopad 2016

Adobe Premiere Pro CC 2017

Obrázek

Společnost Adobe vydala v rámci rodiny produktů Creative Cloud zbrusu nové upgrady několika stěžejních grafických a video aplikací, mezi které patří též video editor Premiere Pro. Mezi zásadní novinky edice Premiere Pro CC 207 patří například spolupráce uživatelů na sdílených projektech v rámci technologie Team Projects, rozšířená podpora closed captions, vylepšený panel Lumetri Color, dále podpora VR videa, vizuální mapování ovládacích kláves, více možností práce s klipy v konvertoru Adobe Media Encoder 2017 a betaverze rovněž zbrusu nového panelu Social Publishng. Méně významných změn je ještě mnohem více – například rozšířené importní a exportní funkce včetně podpory formátu RED Helium a 12ti audio kanálů u kontejneru MXF, nové zvukové efekty pro adaptivní redukci šumu, parametrický ekvalizér, Studio Reverb, GPU akcelerované efekty Offset a Lens Distortion, kompozice v multi-cam režimu, nové přednastavení pro titulky, nebo možnost vytvoření přednastavení video sekvence z již hotové sekvence. Upgrade současně opravuje poměrně dost drobnějších chyb, na které si stěžovali stávající uživatelé video editoru včetně pádu aplikace při práci s vrstvami u připojených After Effects kompozic.

www.adobe.cz, www.syntex.cz
7. listopad 2016

Adobe Audition CC 2017

Obrázek

Bývalý audio editor Cool Edit Pro dospěl od zakoupení společností Adobe v roce 2003 už do své desáté stěžejní verze. Aktuální upgrade Audition CC 2017 v10.0 přináší nové grafické prostředí s plochými ovládacími prvky a vektorovými ikonkami pro libovolné obrazové rozlišení. Ke zpracování zvuku v součinnosti s video stopou slouží nový systém průvodců a sada efektových plug-inů (rovněž s podporou vysokého dpi), některé z nich jsou přitom dynamicky sdílené s Adobe Premiere Pro a lze je tedy využívat přímo v časové ose obou editorů bez nutnosti projekt neustále exportovat a opět importovat mezi Audition a Premiere Pro.

www.adobe.cz, www.syntex.cz
7. listopad 2016

Adobe After Effects CC 2017

Obrázek

Součástí nové verze kompozičního a efektového editoru Adobe After Effects CC 2017 v14.0 je i (konečně oficiálně dostupný) Character Animator určený k tvorbě a animacím 3D postav. Stejně jako v Premiere Pro 2017 obsahuje After Effects 2017 technologii Team Projects pro spolupráce na projektech více uživateli, GPU akceleraci u většího množství efektů (např. Glow, Hue/Saturation aj.) a rychlejší přehrávání videa rovněž s pomocí hardwarové akcelerace. Mezi další novinky patří mimo upraveného GUI editoru například více typů předdefinovaných projektů, synchronizace písem TypeKit, vylepšené šablony LiveText (které lze nově sdílet s Premiere Pro 2017), dynamické propojení scén z Character Animatoru, generování kompozičního alfa kanálu v Media Encoderu 2017, upgradovaný plug-in Maxon CINEWARE 3.1, rozšířené možnosti skriptování a další užitečné novinky včetně podpory mac OS X Sierra.

www.adobe.cz, www.syntex.cz
31. říjen 2016

Red Giant Magic Bullet Suite 13

Obrázek

Známá efektová sada plug-inů z produkce Red Giant Software pro video editory a kompoziční systémy se dočkala své již třinácté stěžejní verze. V sadě Magic Bullet Suite 13 najdeme sedm plug-inů pro stylizaci, barvové korekce, redukci šumu, úpravy expozice a přidávání vinětace. Korekce pleťových odstínů a různé další speciálních efekty. Díky kvalitní podpoře GPU akcelerace pracují nyní všechny plug-iny pro opravy a vyvážení barev v reálném čase, nový je i průvodce v korekčním modulu Colorista IV umožňující upravit podání barev v režimu krok za krokem. Panel Colorista integruje všechny barvové úpravy přímo do prostředí Adobe Premiere Pro a After Effects. Další zajímavou novinkou je logaritmizace obrazových dat s importem LUT tabulek. Zcela nově se setkáváme s plug-inem Magic Bullet Renoiser pro simulaci zrnitosti reálných filmových materiálů, jehož úkolem je rekonstrukce filmového zrna na bázi vzorků například různých 8 mm a 16 mm filmových materiálů.

www.redgiant.com, www.syntex.cz
31. říjen 2016

Apple Final Cut Pro 10.3

Obrázek

Ačkoliv tomu číslování verze profesionálního video editoru pro Mac OS X příliš nenasvědčuje, jedná se o jeden z největších upgradů Final Cut Pro X od jeho uvedení na trh před více než pěti lety. Mimo nového tmavého designu s plochými ovládacími prvky bude jedním z „taháků“ interakce s dotykovým panelem Touch Bar u nových notebooků MacBook Pro (včetně zobrazení přehledové časové osy v Touch Baru), zbrusu nová „magnetická“ časová osa poskytující ucelený přehled projektu s barevně zvýrazněnými prvky typu Roles pro hudbu, efekty a titulky, dále pak možnost současné editace z více kamerových zdrojů a širší podpora video a RAW formátů a barvových prostorů. Mezi další novinky patří například vylepšené funkce pro organizaci veškerého mediálního obsahu, dokonalejší trimování, indexace časové osy s vyhledáváním či prohlížeč a současně i editor metadat.

www.apple.com, www.apple.cz